Kyllä raivostutti, kun kuulin, että eräs puolituttuni rakensi taloa,
vaikka hänen olisi pitänyt olla hoitamassa sairasta lastaan. Lapsi siis oli sairaana ja isälle kirjoitettiin hoitovapaata muutama päivä. Lapsi kuitenkin työnnettiin hoitoon sukulaisille, kunnes suunnilleen parantui. Ja sen jälkeen vietiin päivähoitoon! Isä siis nakutteli kaikessa rauhassa taloa ja puolikuntoinen lapsi oli päivähoidossa. Ja kaiken lisäksi isä sai palkkaa samalta ajalta (ja työnantaja kelan korvauksen)...
Kommentit (11)
Eli jos vanhempi sairaan lapsen hoidon takia pois töistä, EI voi viedä päivähoitoon. Siitä voi jäädä kiinnikin.
Moraalisesti ei ole hyväksyttävää ko. toiminta :( en kestä näitä luusereita jotka säännöllisin väliajoin hakee sairaslomaa/ lapsen sairauden takia lomaa.
Esimies vaihtuu juuri ja kesä aiheuttaa kaikkea muutakin ylimääräistä päänvaivaa. Hoitaja tuskin itse käräyttää, vaikka asianlaidan tietääkin.
Sen vielä jotenkin siedän, että lapsi oli sukulaisilla ja isä rakennuksella, vaikka väärin sekin on, mutta tuo päivähoito oli jo aivan liikaa.
ap
Siis hoitovapaata kirjoitettiin suosista muutama päivä, koska lääkärin mielestä näytti niin pahalta. Lapsi kuitenkin tokeni sen verran tuona hoitovapaa-aikana, että hänet vietiin päivähoitoon, vaikka hoitovapaa vielä jatkui. Perhe nautti siis yhtä aikaa kunnallisesta hoitopaikasta ja sairaan lapsen hoitovapaasta.
ap
Niin ainakin ymmärsin, kun tarinaa sivusta kuuntelin.
ap
No kateellinen naapuri oli käräyttänyt miehen, mikä oli kyllä meistäkin ihan oikein, kun oikein kehuskeli systeemiään kun sai niin pitkän sairasloman. eikä ollut ekaa kertaa, mutta ehkä viimeistä, en tiedä saavatko perittyä takaisin korvauksia ja miten työnantaja suhtautuu kun nyt palaakin töihin yllättäen tervehtyneenä...
tarkkaan säkin ap tiedät puolituttujen asiat.
Ainakin niin luulen. Mutta varma en voi olla, koska en tunne isän työalan sopimuksia. Yleensähän sairaan lapsen hoito on palkallista, jos päiviä on korkeintaan kolme, niin kuin tässä tapauksessa oli.
Luulin, että saa, mutta samapa se. Ei ollut jutun olennaisin osa.
Tiedän tosi tarkkaan, voisin ehkä sanoa, että ovat jopa tuttujakin. Mutta sanoin puolitutuiksi, koska minä tunnen heidän asiansa, mutta he eivät minun. :) Mutta tämän jutun tiedän tarkkaan siksi, että olin melkein vieressä, kun tuo sukulainen selitti asiaa hoitajalle.
ap
Mutta tietysti moinen tieto jää työnantajalle takaraivoon ja varmasti tulee sopivan tilaisuuden tullen potkut. Muuten homma on selkeä. Sain kerran itsekin flunssasta saikkua kolme päivää. (musta oli outoa, että lääkäri kirjoitti niin paljon) Paranin oikeastaan päivässä ja lopun aikaa sitten maalasin hiki valuen raksalla... Sanoin kyllä esimiehelle jälkikäteen, että tuo lääkäritodistusten vaatiminen ei oikein toimi, kun sain kolme päivää saikkua ja olisin ehkä ollut kolmantena (en kertunut ihan totuutta) jo työkuntoinen, mutta saikku on saikku ja silloin ei mennä töihin. Aina aikaisemmin samassa firmassa on esimiehet hyväksyneet oman ilmoituksen ja silloin sitä on todella vain pakolliset pois ja heti kunnon välttäessä takaisin töihin. Esimies sanoi, ettei tuoreena ole tullut ajatelleeksi tuota puolta, että lääkäri kirjoittaa aina se kolme päivää.
Vierailija:
No kateellinen naapuri oli käräyttänyt miehen, mikä oli kyllä meistäkin ihan oikein, kun oikein kehuskeli systeemiään kun sai niin pitkän sairasloman. eikä ollut ekaa kertaa, mutta ehkä viimeistä, en tiedä saavatko perittyä takaisin korvauksia ja miten työnantaja suhtautuu kun nyt palaakin töihin yllättäen tervehtyneenä...
Kelan korvaukset kun menevät yleisestä pussista. Lisäksi työnantajapuoli ei varmaan kovin mielellään enää jakele oikeuksia palkalliseen hoitovapaaseen, jos näitä huijareita alkaa jäädä kiinni. Teki mieli käräyttä, mutta en sitten viittinyt.
ap