Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pian 6-vuotias ei osaa vieläkään R-kirjainta oikein. Harmittaa lapsen puolesta :(

Vierailija
20.07.2007 |

Pikkuvelikin oppi ärrän sorauttamaan oikein ja isoveljeä harmittaa kun ei itse osaa.

Paljonko on toivoa vielä, että isompikin vielä ärrän oppisi? Harmittaa jos hänelle jäisi R-vika.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
20.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6-vuotias oppi ekalla terapiakerralla oikean ärrän!

Vierailija
2/34 |
20.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä varmaan kiinnitetään asiaan huomiota, ja puheopetus aloitetaan viimeistään 1. luokalla, mutta mahdollisesti jo eskarivuonna.

Ei siis hätää, ärrä on vielä ihan mahdollista oppia, mutta saattaa tosiaan vaatia erityisopettajan tai puheterapeutin apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä luulossa, että meidän päiväkodissa eskariryhmässä kävisi puheterapeutti puhevikaisia harjoituttamassa nyt syksyllä.

Kuinkahan usein puheterapiasta on apua ja kuinka usein puhevika jää korjaamatta? Miksiköhän jotkut eivät koskaan opi esim. R-kirjainta sanomaan oikein, aikuisenakaan?

ap

Vierailija
4/34 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein yksityiselle, ja lapsi kävi siellä joku 4 kertaa, ja oppi heti! Oli ihan eri systeemit käytössä kuin kunnallisella. Saatiin kotiin esim. semmonen sähköhammasharjan näköinen vekotin, jolla saatiin kieli tekemään sitä r:ää. Sillä tavalla oppi tosi nopeasti!

Vierailija
5/34 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen kävi ennen kouluikää pari vuotta puheterapiassa ja koulussakin neljä vuotta, ennen kuin ärrä alkoi tärähtää. Mutta vielä nyt aikuisenakin ärrä on pehmeä, välillä yksitäryinen, ei kuitenkaan mitenkään häiritsevä. Kaksi seuraavaa lasta eivät saaneet puheterapiaa ennen kouluikää, mutta koulussa he oppivat ärrän vuodessa. Kaksi nuorinta taas oppi 4-vuotiaana itse.

Vierailija
6/34 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin se ihan kunnalliselta puolelta lainaan, mutta ei poika sillä ärrää oppinut. - 8

Vierailija
7/34 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan tuon ottaa persoonallisena piirteenäkin. Mitä vikaa r-viassa? Siis itsekseni vaan ihmettelen... Toki puheterapiaa puollan, mutta ihmettelen vain miksi ihmiset pitävät tuollaista pientä persoonallista juttua vikana (en nyt tarkoita tämän ketjun ihmisiä vaan pohdiskelen tässä ihan yleensä...)?

Vierailija
8/34 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäksi kerrot ettei se haittaa tai ole este menestykselle ja viittaat presidenttiimme.

Meillä nuorimmainen ei oppinut ärrää ennen kuin ensimmäisellä kesälomalla ykkösen jälkeen. Tästä ei tehty stressiä koskaan. Toki saatiin lähete 5-vuotiaana puheterapeutille jossa käytiin kerran ja antoi sellaisen monisteen jossa oli ärräharjoituksia. Terapeutti kertoi ettei voi antaa aikoja kun on lapsia joilta puuttuu monia kirjaimia tai on muuten vaikeampia tapauksia tämä siis kunnallisella puolella.

Yllätys oli kun ne harjoitukset painottuivat D-kirjaimeen.

De de den de de den yms. R ja D muodostuu lähekkäin ja noista harjoitteista on hyötyä. Tehtiin jonkin verran mutta sitten se unohtui.

Eskarissa kävi muutaman kerran erityislastentarhanopettaja joka piti tuokioita ärrävikaisille. Ei tulosta.

Ykkösellä sai erityisopettajan ohjausta syksyllä puolisen vuotta mutta sit se unohtui loppukevääksi. Ei tulosta.

R loksahti paikoilleen kesälomalla ja siitä lähtien se on tullut. Isänsä ja minäkin olemme oppineet myöhään ärrän minä juuri ennen koulun alkua kesällä ja isänsä puheterapiassa samoihin aikoihin.

Tärkeintä olisi luoda tunnelma ettei ole pakotetta oppimiseen vaan tulee aikanaan.

Vierailija
9/34 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meni eka kertaa puheterapeutille r-vian vuoksi, että olisi pitänyt tulla paljon aikaisemmin jo. puheterapia aloitettiin, ei oppinut kunnolla ärrää; osasi sen kyllä sanoa, mutta sanoo silti väärin. nyt on jo täysi-ikäinen ja ärrävika edelleen. oma poikani määrättiin puheterapiaan muistaakseni 5-vuotiaana, ennen eskaria. oppi ärrän ja pari muuta puuttuvaa kirjainta 10 käynnin aikana.

Vierailija
10/34 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut taas eivät opi, vaikka aloittaisi miten aikaisin.

Vierailija
11/34 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä löytyy linkkejä

ja tässä yksi jossa on joitakin harjoituksia

http: //www. peda. net/veraja/karjalohja/koulu/eo

varmaan on muitakin jos tutustuu paremmin on siellä ostettavaa materiaaliakin niissä alkupään linkeissä mitkä avautui tuolla haulla

Vierailija
12/34 |
21.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt löytää netistä ohjeita r-kirjaimeen ja moneen muuhunkin. Meillä on lapsella vaikeita puheongelmia. Puheterapiassa lapsi ei tee harjoituksia, koska on niin arka. Puheterapia on tuntunut joltain salatieteeltä, enkä ole saanut kunnon ohjeita kotiharjoituksiin. Kiitos kovasti tuosta linkistä. Sieltä löytyi hyviä harjoituksia!

Vierailija
13/34 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan tuon ottaa persoonallisena piirteenäkin. Mitä vikaa r-viassa? Siis itsekseni vaan ihmettelen... Toki puheterapiaa puollan, mutta ihmettelen vain miksi ihmiset pitävät tuollaista pientä persoonallista juttua vikana (en nyt tarkoita tämän ketjun ihmisiä vaan pohdiskelen tässä ihan yleensä...)?

Toivon, että sinulla ei ole lasta, jos et ymmärrä miksi r kirjain on tärkeä. Ajattele oma lapsesi äidinkielen tunnille, jossa luetaan vuorotellen kirjaa, aina, kun r korahtaa luokka repeää nauramaan, itse tunto murenee. Joskus on niin narsistisia opettajia, että hekin nauravat, asiat voi kärjistyä kiusaamiseksi koulu peloksi, tai ties mihin. ehkä tämä oli liian kärjistetysti sanottu, joo voi olla persoonallinen asia..ehkä, miettikää v..asioita ihmiset..opettakaa lapsillenne suvaitsevuutta erinlaisia ihmisiä kohtaan. kaiken haluavat narisevat ja itkun avulla kaiken haluavat lapset, käyttäkää heitä lasten sairaaloissa, missä lapsilla syöpä amputaatio, ei kumminkaan ennen koulu ikää, ettei lapsi ala pelätä, lapsi alkaa olla tietoinen kuolemasta ja raha asioista 1-2 luokan tietämillä, lapsen, ei tulisi murehtia raha asioista..jaa mitäs taas innostuin kirjottamaan...kiitos m76

Vierailija
14/34 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että sinulla ei ole lasta, jos et ymmärrä miksi r kirjain on tärkeä. Ajattele oma lapsesi äidinkielen tunnille, jossa luetaan vuorotellen kirjaa, aina, kun r korahtaa luokka repeää nauramaan, itse tunto murenee. Joskus on niin narsistisia opettajia, että hekin nauravat, asiat voi kärjistyä kiusaamiseksi koulu peloksi, tai ties mihin. ehkä tämä oli liian kärjistetysti sanottu, joo voi olla persoonallinen asia..ehkä, miettikää v..asioita ihmiset..opettakaa lapsillenne suvaitsevuutta erinlaisia ihmisiä kohtaan. m76

[/quote]

Kuulepa m76, puhut täysin potaskaa. Minä olen 34-vuotias r-"vikainen" ja kohtuullisella itsetunnolla varustettu äiti. Se, että Sinä olet kiusaaja ja heikolla itsetunnolla varustettu, ei tarkoita että muut kokisivat R-"vian" ongelmaksi. Näetkö jotenkin että Tarja Halonen olisi murentunut puhetapansa vuoksi? Näin aikuisena ystäväni sekä työkaverini ovat monesti todenneet, että puhetapani on osa minua, osa persoonaa, osa sitä miksi olen tällainen ihminen kun olen. Minulla on lapsia, heillä ei ole puhe"vikaa", jos sellainen olisi ollut, en olisi missään vaiheessa lähtenyt muuttamaan syntymälahjaksi saatua ominaisuutta.

Sinä m76 ilmeisesti leikkauttaisit lapsen hörökorvat, pottunenän tms. "kiusaaminen" aiheen.

Vierailija
15/34 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ole itse aktiivinen puheterapian suhteen. Ja niin, niitä harjoituksia pitää tosiaan tehdä päivittäin kotona, vaatiihan se hieman aikuiseltakin, mutta ei pelkkä puheterapeutilla käyminen tuo sitä r:ää puheeseen. Meillä tyttö pääsi vaatimuksestani 5v puheterapiaan ja r oli hallussa jo puolen vuoden päästä.

Vierailija
16/34 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot lapselle ja näytät, että rullaa kieli yms. Eiköhän netistä löydy harjoituksia.

Mä opin R-kirjaimen 6-vuotiaana. Puheterapiassa en käynyt, mutta kotona harjoiteltiin sitä monisteista ja esimerkistä.

Vierailija
17/34 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika kävi ekaluokalla erityisopettajan luona r-harjoituksia tekemässä, sai kotiin hyvät harjoitteluohjeet ja tremulaattorin lainaksi ja oppi sitten r:n ekaluokan lopulla. Samalla luokalla oli useampi oppilas r-koulussa ja kaikki oppivat oikeän ääntämisen viimeistään kakkosluokan syksyllä.

Vierailija
18/34 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi kävi jo ennen 6 ikävuotta pari kertaa puheterapiassa opettelemassa ärrää, ja sitten se sujui. Kyllä suositus on nykyään, että ennen kouluikää tuo r-vika hoidettaisiin kuntoon. Me ainakin ollaan saatu neuvolan kautta puh.ter. palvelut helposti molempien lasten kohdalla.

Vierailija
19/34 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en edelleenkään osaa lausua r-kirjainta "oikein", minusta pointti siitä persoonallisuudesta oli hyvä mutta niin oli se kiusaamis kommenttikin.

Haluaisin ajatella että r-vika on vain osa muutenkin hassua olemustani mutta itseluottamukseni ei valitettavasti ole niin hyvä,minua kiusattiin aiheesta koulussa ja edelleenkin jännitän kirjaimen käyttöä, miltein 7-vuotta puhuin niin että vältin sitä :( Säälittävää tiedän.

Koulussa kuulemma opin sen mutta itseni mielestä en, näin myöhemmin ajateltuna minä kuvittelin että opin sen niin että se tulee jo muistista automaattisesti oikein enkä ymmärtänyt että sen oikein lausuminen vaatii vielä ns.miettimistä.

Vierailija
20/34 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te ihmiset huomasitte että tää ketju lähes viiden vuoden takaa? Tuskin lukevat alkuperäiset teiän vääntöjä r-vian persoonallisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän