Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan kuullut sellaisesta, että sylikummin tulisi ostaa kummilusikka kastelahjaksi?

Vierailija
22.06.2023 |

Itse en ole kuullut. Mua pyydettiin kummiksi hyvän ystäväni lapselle ja todennäköisesti tulen pitämään lasta sylissäni ristiäisissä. Olen hankkimassa vanhempien toiveiden mukaan kehyksen lahjaksi. Mummuni kanssa puhuttiin asiasta ja hän melkein tiuskaisi, että mun pitää ostaa kummilusikka. En sitä kummilusikkaa tietenkään osta, kun vanhemmat mieluummin haluavat sen kehyksen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä kummilusikkaa?!

Vierailija
2/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ainakin etelä-Karjalassa on joskus toimittu noin. Tietääkseni tuossakin perinteessä on siirrytty nykyaikaan ja kummi ostaa mitä haluaa. Sylikummeja ei enää virallisesti olekaan, vaan kaikki kummit on tasavertaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tiedän kummilusikan. Kyse oli siitä, että en ole kuullut jostain sylikummin velvollisuudesta ostaa sellainen.

Vierailija
4/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilusikka ja rippiristi ovat perinteisiä kummilahjoja. Ei ole iso vaiva ostaa sitä halvatun kehystä ja kummilusikka.

Vierailija
5/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta munassa kummi ostaa sen hopeisen kummilusikan. Mene nyt lähimpään kultasepänliikkeeseen, valitse lusikka ja kaiverruta se. Kuuluu sylikummin velvollisuuksiin.

Vierailija
6/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se perinne, mutta jos vanhemmat eivät sitä haluat niin ihan hyvin voi hankkia jotain muuta. Itse en saanut kummilusikkaa vaan pikku summan rahaa tililleni.

Vierailija
7/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ettet tiennyt. Itse katselen aikuisena kaapissani lusikkapakettia, jota en tule koskaan käyttämään ja josta ei ole mitään iloa. Kirkostakin olen eronnut jo aikoja sitten.

T. 1986 syntynyt

Vierailija
8/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanha perinne. Meidän suvussa kummilapsmelle kerätään jotain lusikka sarjaa. Yksi lisää joka syntymäpäivä.

Vierailija
9/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aiemmin on ollut perinteenä. Mutta harvemmin enää nykyään vanhemmat haluavat lapselleen sitä kummilusikkaa. Jos olet sopinut vanhempien kanssa, mitä ostat, niin sitten noudatat sitä, ihan sama mitä mummosi on mieltä.

Vierailija
10/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se perinne, mutta jos vanhemmat eivät sitä haluat niin ihan hyvin voi hankkia jotain muuta. Itse en saanut kummilusikkaa vaan pikku summan rahaa tililleni.

Ei sitä lusikkaa vanhemmille osteta.

Vierailija
11/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kolme kertaa sylikummina, jo 90-luvulla, ja nyt kuulen ensimmäistä kertaa, että kummilusikan ostaminen olisi joku velvollisuus. 

Vierailija
12/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehys ja kaiverrukset siihen, ajaa saman asian, on ehkä se uudempi vaihtoehto.

Vierailija
13/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen kummilusikka? Onko se joku kristitty symboli?

Vierailija
14/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa ristiäisissähän ei sitä sylikummia ole lainkaan, olen ollut sellaisissa ristiäisissä, missä lapsi oli isän sylissä koko tapahtuman ajan ja jossain on vaihdettu sylissä pitäjää välillä.

Yksissä meidän ristiäisissä kummit itse päättivät, kuka pitää lasta sylissä. Lahjojen suhteen olen antanut avoimet kädet, olen sanonut toisensa tunteville kummeille, että voivat keskenään sopia lahjoista, ettei tule kahta samaa, kuten vaikka kahta kummilusikkaa.

Vierailija
15/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kummilusikkaa pyydetään siltä kummilta, jonka oletetaan olevan lapselle tulevaisuudessa tärkein.

Vierailija
16/16 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kummilusikka? Onko se joku kristitty symboli?

Tapa antaa kummilapselle kastelahjaksi hopeinen muistolusikka juontaa juurensa keskiaikaisiin apostolinlusikoihin, joita annettiin lahjaksi vastasyntyneelle. Nimitys tulee lusikoiden varren päähän kaiverretuista Jeesuksen opetuslasten kuvista.

Kastelahjaksi annettu apostolinlusikka muistutti, että lapsi liittyi varhaisten opetuslasten joukkoon. Lusikassa oleva apostoli saatettiin valita joko kasteen saaneen lapsen nimen tai lahjan antajan suojeluspyhimyksen mukaan.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kummilusikka-on-yha-yksi-suosituimmis…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi