Voiko ilman karppausta laihtua? Kokemuksia? Kun kaikki vain hehkuttavat sitä, ja minä rakastan ruisleipää ja perunaa
Kommentit (39)
Ulkoilen ihan muunlaisissa jutuissa kun uimarannoilla.
Se, kenellä ei ole selluliittia ja joka syö ruisleipää.
Aloin keväällä syömään pienempiä annoksia aivan tavallista ruokaa, syön siis kaikkea mitä huvittaa, mutta vain murtoosan siitä määrästä mitä ennen hotkin. Huhtikuusta tähän päivään -13 kg. lisäsin myös liikuntaa, käyn 3 kertaa 2,5 kilsan kävelylenkin viikossa, ennen en liikkunut juuri lainkaan. Saatoin ennen syödä mielettömiä annoksia ruokaa, nyt syön pienemmästä lautasesta, ja säännöllisesti, kaikkea mikä maistuu. Jos illalla tulee karsea nälkä syön esim. porkkanaa, tuoretta kurkkua tai marjoja. niitä pitää olla kaapissa aina pahimman varalle. Alussa oli vaikeampaa, nyt vatsalaukkoni on tottunut pienempiin annoksiin ja nälkää ei jää aterian jälkeen enää. Juon myös paljon vettä, tekee hyvää elimistölle. Vaatii vain tahdonlujuutta. Ennen 86 kg, nyt 73 kg ja vielä aion jatkaa samalla linjalla kunnes painan 60 kg, se riittää mulle.
Mä en karppaa, en todellakaan koskaan ole edes harkinnutkaan. Syön perunaa, pastaa, riisiä. Mutta riisit ja pastat olen vaihtanut runsaskuituisiin! Nälkä pysyy kauemmin loitolla ja tulee vähemmästä täyteen.
Olin 3kk Kiloklubissa, jossa opin syömään oikein ja terveellisesti. Jos on ruoka-ajat säännölliset, ni sekin auttaa jo paljon!
Nyt tänään huomasin, että pienenä pitämäni housut mahtuivatkin päälle, vaikken mitään liikuntaa olekaan ehtinyt harrastamaan piiitkään aikaan :)
Kirjoitin aikasemmin kanssa tosta liikunnasta. Mutta sun kanssa olen siitä eri mieltä, et en suosittelis päivittäistä raskasta liikuntaa. Hyötyliikunta riittää ja siihen lisäksi pari-kolme jumppakertaa.
Suosituksetkin sanoo, et vähintään 1-2 lepopäivää pitäis pitää.
Jos huippu-urheilijaksi haluaa, niin sitten tietty päivittäinen raskas treeni, mut hyvän kropan ylläpitoon riittää kyllä vähempikin. Ite oon huomannut et jos poljen ja kävelen matkan, sitten käyn kerran viikossa pilateksessa, kerran bodypumpissa ja kerran lenkillä niin voin aika huoleti syödä mitä vaan ja kroppa pysyy kondiksessa.
suomalaiset on tuputettu täyteen tätä hyötyliikuntaa. Kun lookut 10 minuutin pätkissä puoli tuntia päivässä niin se riittää..justjoo..
Suomalaiset on tosi huonokuntoisia. Se hyötyliikunta ei todellakaan riitä.
Tai, mitä nyt kukin ajattelee hyötyliikunnaksi. Jos pyöräilee 10km päivässä työmatkat tai kävelee sen 6km niin silloin se riittää muun lisäksi.
MUTTA lisäksi pitäisi harrastaa myös sykkeen ylärajoilla olevaa liikuntaa, että kunto kohoaisi ja perusaineenvaihdunta lisääntyisi. Suurin osa suomalaista hengästyy parin kilometrin nopeasta kävelystä ja se on minusta uskomatonta.
Ei tarkoita, että on huippu-urheilija jos liikkuu viikossa muutaman tunnin sen lisäksi, että kävelee hakemaan kakea ja imuroi lattian. Se on vain ihmisten omantunnon rauhoittelua kun sanotaan, että kävele 5 kertaa rappuset päivässä niin se riittää ja saat sitten maata loppupäivän.
Näkeehän sen jo siitä, että suomalaiset lapset matkii vanhempiaan ja on aivan surkeassa kunnossa ja ylipainoisia kuten vanhempansakin. Ja tämä ylipaino johtuu juuri liikunnan puutteesta.
Kun suurimmalla osalla liikunta on tasoa " sauvakävelyä 11min/km 2km 3Xviikossa" , ei todellakaan tarvitse pitää.
Lepopäiviä pidetään vasta siinä vaiheessa kun todella urheillaan, eikä vain hipsutella sauvoja raahaten pari kilometriä silloin tällöin.
Vierailija:
Suomalaiset on tosi huonokuntoisia.
Ja yhdyn siihen itse ihan täysillä.
ja unohtaa liikunnan kun kerta itse JANI SIEVINEN NIIN SANOI.
Kyllä tosi on, että suomalaisten kunto on totaalisesti romahtanut.
Tehokkain rasvanpoltto ja kunnonkohotus-syke on 50% - 70% maxisykkkeestä!
Vierailija:
ja unohtaa liikunnan kun kerta itse JANI SIEVINEN NIIN SANOI.
Kyllä tosi on, että suomalaisten kunto on totaalisesti romahtanut.
alusta lähtien harjoitella sykkeen ylärajoilla.
Kun peruskuntoa on saatu lisää niin kerta viikkoon on hyvä määrä.
Mutta peruskunto kohdilleen ensin.
Ja ne kuntoplussan ja kauneus-ja terveyslehtien kunnonkohotusvinkit hiiteen. Niillä ei kunto nouse vaan kustantajat rikastuu.
Sen olen lukenut, että armeijaikäisten kunto on huonompi kuin 20 vuotta sitten, juoksevat mm. vähemmän Cooperin testissä, mutta onko muita tutkimuksia tehty? Ei kai kuntoa voi painosta päätellä?
Tohtori . fi:
Maksimisykealue määritellään 90-100 % maksimisykkeestä, mikä edellyttää maksimaalisia lyhytkestoisia harjoituksia. Tällä harjoitusalueella kehitetään nopeiden solujen aineenvaihduntaa. Maksimitehoalueen harjoittelua suositellaan vain niille, jotka tavoittelevat suorituskyvyn äärirajoja. Tällä alueella harjoiteltaessa hengitys on lyhyttempoista läähätystä ja tuntuu, että happea ei ole riittävästi saatavilla.
Maksimisykealueella ei harjoitella usein. Jos tällä alueella harjoitellaan paljon, riskinä on liiallisesta kehon rasittamisesta aiheutuvat ylirasitustilat. Maksimitehoalueella harjoittelun tavoitteena ei ole ylirasittaa sydäntä, vaan tavoite on kehittää suorituskyvyn yläaluetta niillä henkilöillä, jotka ovat muuten harjoitelleet intensiivisesti.
---
http: //www. tohtori. fi/?page=3669620&id=4444309
Ja kunnonkohotussykkeestä:
Kohtuukuormitteinen peruskestävyysharjoittelu kohentaa kuntoa maltillisesti. Peruskestävyyden sykealue on 60-70 % maksimisykkeestä. Tällä sykealueella liikkuminen vahvistaa sydäntä parhaalla mahdollisella tavalla. Tällä tavoitesyketasolla sydän saa riittävästi kuormitusta, mutta rasitustaso tuntuu silti hyvältä ja kohtuulliselta.
Laihduttajalle ja liikuntaa aloittelevalle on sopivinta liikkuminen kohtuukuormitteisella sykealueella. Silloin lihassolut käyttävät energialähteenään suurimmaksi osaksi rasvakudokseen varastoituneita rasvahappoyhdisteitä. Sydämen sykkeen noustessa lihakset tarvitsevat nopeammin saatavissa olevaa energiaa. Tällöin elimistö alkaa käyttää enimmäkseen hiilihydraatteja, jolloin rasvojen suhteellinen osuus elimistön energialähteenä vähenee.
---
Joten unohtakaa se maksimisykkeen rajoilla liikkuminen!
suurimmalle osalle sykeraja 50-70 tarkoittaa hidasta kävelyvauhtia.
Sykerajat eivät tule ikinä muuttumaan jos vain aina viikosta viikkoon laahaat itseäsi näillä toooooosi hitailla vauhdeilla. Saadaksesi muutettua sykerajoja ja laskettua kevyen lenkin sykkeitä, tarvitse mukaan myös ylärajojen rassausta silloin tällöin. Mutta kuten sanoin, aloittelijalle riittää alussa kerran kahteen viikkoon ja kun peruskunto on kohdillaan niin sitten lisätään kerran viikkoon.
joka naisen juoksukirja ja tule sitten antamaan minulle linkkejä, että pitäisi laahustaa kaikki lenkit vain hitaasti.
Syön leipää, perunaa, pastaa etc mutta tietenkin kaikkea kohtuudella. Laseken kalorit noin 1200 - 1500 välille ja olen alkanut liikkumaan enemmän. Nälkää en ole nähnyt, herkut olen jättänyt pois. Silloin tällöin olen antanut itselleni luvan syödä jotain hyvää, seuraavana päivänä taas jatkanut kaloreiden lasemista.
Opettelin syömään vähemmän, mutta tein muutoksen hitaasti niin meni kohtuu helposti. Jätin sipsit ja karkit pois, leivonnaisia syön silloin tällöin. Pienensin annoskokoja.
Syön joka päivä leipää 2-5 palaa ja pastaa monta kertaa viikossa. Ihan hyvin tippui 5 kg eikä edes tuntunut vaikealta. Ei sovi kaikille, mutten usko olevani mikään geneettinen friikki kun voin syörä hiilihydraatteja ja silti laihtua ;)
Ja vuoden ovat kilot olleet pois. En kiellä mitään itseltäni kokonaan, mutta olen kohtuullistanut herkuttelun.
Vierailija:
Eli leivästä se verensokeri nousee-laskee ja kierre on valmis.