¤¤¤ HUHTIMAMMAT 2007 ma 16.7 -> ¤¤¤
Iltaa kaikille,
ja tässä edellinen pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10727777&p=1&tmo…
Oon näköjään ottanut asikseni aina aloittaa uudet pinot =o)
Toivottavasti teitä ei haittaa..
Meillä oli tänään Emman 3kk neuvola, niinkun oli myös miksukka81:llä ollut. Mitat komeat 6685g ja 62,5cm. Huomaa kyllä että maito maistuu. Neuvolatäti kysyi miten meillä nukutaan yöt. Kun kerroin että 9-13h putkeen, syö kerran 7aikaan aamulla, jos syö. Täti tuumasi vaan että velleillä tai kiinteillä EI ole kiire.. Aloitat sitten kun siltä tuntuu.
Emma sai ekan rokotteen ja huusi kun ammuttu, neiti selvästi ei tykännyt siitä. Pvä ja ilta meni hienosti, ei tuntunut ärsyttävän neitiä enään ollenkaan se rokotus. Ostin kylläkin apteekista suppoja, ainakaan vielä niitä ei oo tarvittu.
Miksukka81: olix sä Joensuusta?? Meillä isäntä on sieltäpäin kotoisin ja siellä ollaan oltu nyt kesällä 3vko mummolassa. Nyt ollaan viel 2vko kotona ja sit tullaan takaisin mummolaan..
G: Soseet ei oo meillä ihan vielä tän pvän asia joten en oo koko asiaa viel ees miettiny. Esikoiselle tein soseet itse, keskimmäinen sai pääosin kaupan purkkeja.
G: Kotona aion olla kunnes Emma täyttää 3w. Esikoinen täyttää elokuun lopussa 4w ja aloittaa nyt päikkärin 3krt/vko. Keskimmäinen on kotona veil ens syksyyn asti, silloin hän olisi reilu 3w kun aloittais päikkärin. Ja eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka tulis vielä kerran raskaax... Toivotaan =o)
Nyt unta palloon että jaksaa taas huomenna lasten kanssa.
Hyvää yötä ja hyvää huomenta kaikille!
t. jonzku80 ja Emma 3kk 4pvä
Kommentit (22)
Kivaa lukea muidenkin suurinpiirtein samanikäisten vauvojen & äitien kuulumisia ja tuntemuksia. LiinaMerin tavoin meidänkin poitsu syntyi maaliskuussa (24.3.) mutta luontevampaa on tänne kirjoitella, kun koko odotusajankin kirjoittelin = )
Meillä siis tuli pojalle eilen täyteen 4kk ja neuvolassakin käytiin viime viikolla uusia mittoja saamassa & lääkärintarkastuksessa. Eli 4 kk mitat olivat 64,5 cm, 7680 g ja pipon mittaa en nyt muista.
Poitsu on ollut täysimetyksellä lähes 4 kk saakka, kunnes imemistahti kiihtyi tunnin välein syömiseksi ja olin vähällä " kuihtua" jatkuvaan nälkään...(-18kg synnytyksestä...) Maissivelliä maistatin lusikalla, josta se maistui paremmin kuin tuttipullosta. Perunaa, porkkanaa, persikkaa ja banaania ollaan maisteltu. Poika on kyllä oppinut nopeasti syömään lusikasta ja kerran päivässä lounasaikaan maistellaan muutakin kuin tissiä mutta tietysti jälkruokana on äidinmaitoa = )
Korvikettakin yritin tarjota, kun tuntui että megaimemispäivinä äidinmaito ei riittäisi mutta poika latasi korvikkeet takaisin päälleni havaittuaan ettei pullosta tulekaan tissimaitoa...vähemmän kiva : /
Meillä nukuttiin vielä reilu kuukausi sitten 7-8 tuntia putkeen, kun laitoin 19-20 aikoihin nukkumaan. Nyt nukutaan 2-4 tuntia ennen ensimmäistä yösyöttöä ja pahimmillaan yöllä kitistään tissin perään tunninkin välein. Kieltämättä sitä toivoisi, että kohtapuoliin kiinteä ruoka täyttäisi sen verran että yöaikaan ei olisi 2 syöttöä enempää. Tästä syystä en epäillyt hetkeäkään kiinteiden aloittamista. Täytynee vielä panostaa tuohon iltavelliin, josko siitä olisi apua pidempiin yöuniin.
Päivisin olen onneksi saanut pojan nukahtamaan vaunuihin, kun vaihdoin vaunukopan ratasosaan, josta hän näkee paremmin ympärilleen. Päivisin meillä nukutaan 20-30 min aamulla aamutoimien jälkeen, kiinteiden maistelun jälkeen lounasaikaan 20-40 min, sitten saatetaan valvoa 2-3 tuntia ja tämän jälkeen on kiinteiden aloittamisen jälkeen nukuttu jopa 2 tuntia, ennen iltaunia otetaan vielä pienet 20-40 min tirsat ja yöunille käydään viimeistään 20.30 aikoihin.
Minulla olisi haaveena olla kotona ainakin siihen saakka, kun tämä pikkukakkonen on 2,5 v, mahdollisesti jopa 3 -vuotta. Tuolloin esikoinen olisi jo eskari-ikäinen eikä tarvitsisi kahdesta lapsesta maksaa päivähoitomaksua. Joku kirjoitti, että esikoinen ikävöi päivähoitoon ja meillä pojalla on ollut heti kesäloman alettua ikävä kaikkein läheisitä hoitokaveria, vaikka asuinympäristössämmekin on paljon pieniä lapsia.
Meillä esikoinen jatkaa 10-12 pv/kk hoidossa, lyhyitä päiviä mutta molemmille sekä lapselle että äidille terapeuttista = )
Minulla ei ole työpaikkaa odottamassa hoitovapaan jälkeen ja vielä harkitsen vakavasti opintojen jatkamista, joka tuntuisi tässä tilanteessa melko luontevalta mutta en ota tällä hetkellä stressiä muista kuin kotiasioista.
Minulla ei olisi mitään 3.lasta vastaan, vaikka jossain vaiheessa julistinkin tämän kakkosen olevan 2. ja viimeinen mutta kahden hätäsection läpikäyneenä (poikittais- & pystyviillot) sekä kohdun repeämisen jälkeen en tiedä, haluaisinko riskeerata enää terveyttäni.Toisekseen olisin yksin haluamassa 3.lasta, sillä miehelleni 2 lasta on kuulemma riittävästi ja hän on kannassaan ehdoton eli se siitä.
Tällaisia kuulumisia tänne, kivaa heinäkuun loppua kaikille, toivotaan että aurinkokin vielä hieman näyttäytyisi!
B & Ihana pikku poika 4kk 1 pv
Meidän vauvahan syntyi jo 28.3., mutta koska kävin jo odotusaikana huhtimasujen pinossa niin tämä tuntuu omimmalta, vastaan siis tänne.
Meidän poika on jo kohta 4 kk. Tosi hyvin on mennyt. Ekat pari kuukautta oli rankimmat, mutta nyt on menty jo melkein kaksi kuukautta niin, että poju nukkuu koko yön heräämättä, 8-12 tuntia. Yleensä menee nukkumaan klo 21.30-23.00 välillä ja herää 08.00-09.30 välillä. Päivisin rytmiä ei sitten olekaan, vaan päiväunien määrä ja pituus vaihtelee tosi paljon, samoin muukin " ohjelma" . SAattaa esim. syödä jonakin päivänä vain neljä kertaa, toisena taas vaikka kahdeksan. No, eipä pahemmin haittaa, kun saan yöt nukuttua niin olen virkeä päivisin.
Vauva on ollut kaikin tavoin terve ja on luonteeltaan selvästi iloinen ja hyväntuulinen. Nauraa paljon ääneen. Tänään kääntyi ekan kerran. Painoa on tullut niin hyvin, että on aika pyöreä :) Mitat viimeksi neuvolassa oli 7,5 kg ja 64 cm. Ollaan aloitettu rintamaidon ja tuttelin lisäksi myös kiinteitä, perunalla ja maissi-perunasekoituksella on aloitettu, hyvin näyttävät maistuvan, kunhan saa maitoa aina päälle.
Olen viihtynyt tosi hyvin vauvalomalla. Muutenkin olen todella rakastunut vauvaamme, en voinut kuvitellakaan miten uskomaton rakkaus omaa lasta kohtaan voi olla. Mietin lähes päivittäin miten ihanaa elämäni onkaan, tästä tulee varmasti yksi elämäni onnellisimmista vuosista.
Galluppiin vastaus, että olen palaamassa ainakin nyt ensi alkuun töihin jo vuoden alusta, kun vauveli on 9 kk, mieheni jää sitten ehkä 3 kk kotiin ja sen jälkeen yritetään saada hoitaja kotiin, ei lasta päivähoitoon toivon mukaan vielä vähään aikaan. Mulla on tosin työpaikka enää ensi kevääksi, sitten täytyy löytää uusi työ.
Onnellisin vauvaterkuin
LiinaMeri ja poikavauva