Mulla on todella kipeä selkä töissä ja töiden jälkeen. Olenko huonokuntoinen vai onko työ liian rankkaa fyysisesti?
Olen 30-vuotias sairaalahuoltaja. Työpäivän aikana askelia tulee yleensä (ainakin puhelimen mittarin mukaan) n. 13 000. Päivän puolivälin jälkeen minulla alkaa iltapäivästä todella kova selkäkipu. Varsinkin jos vaihdan lakanoita, kannan jotain painavaa tai kyykistyn maahan. Mua kiinnostaisi tietää, että johtuuko tämä huonosta lihaskunnosta vai mistä. Tiedän että tällä alalla monille kehittyy selkä- ja hartiaongelmia, mutta itse olen tehnyt tätä vasta n. vuoden.
Kiitos
Kommentit (23)
Voisitko mennä hetkeksi pötkölleen lepuuttamaan selkää kun kipu alkaa?
Täällä kollega 23 vuoden työkokemuksella. Mulla se heikko kohta on olkapäät, johtuu entisen työpaikan kuputiskikoneesta ja jatkuvasta nostelusta. Kuvaile vähän tarkemmin, mikä kohta selästä? Onko kengät kunnossa, askelmääräsi on ihan normaali?
Pyydä esihenkilöltä ergonomia koulutusta. Tässä toinen laikkari joka vartin päästä lähtee yövuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kollega 23 vuoden työkokemuksella. Mulla se heikko kohta on olkapäät, johtuu entisen työpaikan kuputiskikoneesta ja jatkuvasta nostelusta. Kuvaile vähän tarkemmin, mikä kohta selästä? Onko kengät kunnossa, askelmääräsi on ihan normaali?
Jatkan: kipeytyminen päivän mittaan kuulostaa ergonomiaongelmalta. Ovatko työvälineesi (vaunut, välinevarret) ja menetelmäsi (ei harjausta ellei pakko!) tarkoituksenmukaiset ja olet saanut kunnon perehdytyksen? Tosi moni kantaa aivan liikaa. Käytä aina pyöriäkun mahdollista. Yksi ristiseläntappaja on petaaminen sänky ala-asennossa, nosta se reilusti ylös.
Selkävaiva pitää tutkia. Magneettikuva, fysioterapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Töissä ? Oletko hullu ?
Väittäisin, että kyse ei ole lihaskunnosta, vaan asentovirheestä. Ja pelkkä lihasjumppa voi pahentaa sitä, ellet saa asentoa korjattua.
todennäköisesti ongelma on alaselän ja lantion asennossa ja nilkkojen asennossa. Nämä kuntoon niin seisominen j a kävelykin helpottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä ? Oletko hullu ?
No kai nyt töissäkin päivän aikana saa taukoja pitää, ei kai nyt kukaan oleta että joku ravaa 8 tuntia putkeen? Etenkin jos on liukuva työaika niin ei pitäisi haitata vaikka nukkuisi päikkärit ja jatkaa sitten vähän pidempään illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä ? Oletko hullu ?
No kai nyt töissäkin päivän aikana saa taukoja pitää, ei kai nyt kukaan oleta että joku ravaa 8 tuntia putkeen? Etenkin jos on liukuva työaika niin ei pitäisi haitata vaikka nukkuisi päikkärit ja jatkaa sitten vähän pidempään illalla.
Sinne vaan potilassänkyyn päikkäreille 😁 oletko koskaan käynyt sairaalassa? 20 minuutin ruokatauko on ruhtinaallinen tauko.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että kyse ei ole lihaskunnosta, vaan asentovirheestä. Ja pelkkä lihasjumppa voi pahentaa sitä, ellet saa asentoa korjattua.
todennäköisesti ongelma on alaselän ja lantion asennossa ja nilkkojen asennossa. Nämä kuntoon niin seisominen j a kävelykin helpottavat.
Joo, ja oli tarkalleen mitä oli niin fyssarille ja nopsaan ennen kuin tilanne pahenee. Sehän kannattaisi tehdä jo ennen kuin aloittaa fyysisen työn. Kaikenlaisia virheasentoja, kireyksiä/heikkouksia ja toispuoleisuutta on enemmän tai vähemmän melkein jokaisella varsinkin nykyään. Omin päin treenaaminen voi vain pahentaa tilannetta, pitää tietää mitä tekee.
Sinulle ei tule työpäivän aikana askelia 13 000 ellet ole ammatiltasi kävelevä lähetti. Puhelimen arvio on virheellinen.
Itsekin sanon että ergonomia. Työasennot ja välineiden korkeus kuntoon. Työfysioterapeutille tarvittaessa ja ainakin ennen ovat tulleet työpaikalle katsomaan yhdessä kuntoon nämä asiat. Jos askeltaa väärällä tavalla tulee selkä kipeäksi, kuulostaa tyhmältä mutta on totta. Ja oikeanlaiset työkengät on tärkeät.
Mulla menee heti selkä kipeäksi jos kollega haluaa olla "nopea" eikä nosta potilassänkyä oikealle korkeudelle. En vaihtaisi lakanoitakaan niin että pitää kyyristellä.
Sille joka sanoi että työpaikalla ei levätä niin..... jos teitä vaikka pyörryttää töissä niin ootteko että "vielä ei ole tauko, ei voi istua, hommat jatkukoot". Päikkäreitä ei nyt voi vetää tuossa hommassa, mutta ei töiden takia pidä itseään paskoa jos hetkellinen lepo auttaa pahimpaan kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle ei tule työpäivän aikana askelia 13 000 ellet ole ammatiltasi kävelevä lähetti. Puhelimen arvio on virheellinen.
Aivan hyvin voi tulla. Itselleni tulee saikkuna saman verran ja mulla on ihan aito vanha askelmittari, joka tulee alaraajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan hyvin voi tulla. Itselleni tulee saikkuna saman verran ja mulla on ihan aito vanha askelmittari, joka tulee alaraajaan.
Siis sairaanhoitajana...
Päivä on liian rankka ja pitkä. Lämpötilakin vaikuttaa ja aiempi levon määrä, ehtiikö rentoutua. Entä ravinto, hormonit, sappirakko, muu jne. Päivä heräämisen jälkeen kotiinpaluuseen on joillakin infernaalisen pitkä ja joillekin ei sovi edes lyhyt. Tai stressinpoikanen tai elektrolyyttien puutos. Kylmä ilmasto lisää tätä.
Minusta itsensä rampauttaminen/vammauttaminen ei ole kannattavaa vaikka KAIKKI hokevat, että työnteko kannattaa ja työn vastaanottaminen kannattaa AINA, kai se terveys kuitenkin tärkeämpi on?
Vierailija kirjoitti:
Helposti tulee. Sitä mitä moni ei tule ajatelleeksi on se, että sairaalahuoltaja vuodeosastolla käy joka ikisen potilassängyn luona jopa kuudesti vuorossa (tarjoilut ja astioiden keruut). Petaukset ja siivoukset kaupan päälle, ja varastojen ja keittiön, jätehuoneiden, huuhteluhuoneen jne välillä hypätään myös. Varsinkin uudet rakennukset ovat (onneksi) tilavia, ja se tietää aina lisää askeleita.
Mä rupesin tekemään siivoojan (lähinnä rappu-) hommia reilusti yli viisikymppisenä, ja jouduin kyllä nopeasti toteamaan, että kun joku paikka kipeytyy pahemmin, se johtuu siitä että käyttää kroppaansa väärin. Miten sitä sitten käytetään oikein, siinäpä kysymys!
Olen vähitellen löytänyt ominpäin ne oikeammat tavat ja kivut ovat häipyneet. Hyvä fysioterapeutti olisi kyllä voinut nopeuttaa tätä löytämistä, mutta sellaiseen ei ollut mulla mahdollisuutta. Tietty siinä työn tuiskeessa ei aina malta tehdä "oikein", kun on hirveän pitkään tehnyt "väärin" ja se tuntuu luontevammalta. Ja mitä enemmän väsyy, sitä helpommin putoaa vanhoihin vääriin tapoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä ? Oletko hullu ?
Ootko ittes kanssa sinut?
Kokemuksia vastaavasta tilanteesta?
Ap