Muita ketä vituttaa noi karppaaja? Joka helvetin vaivaan, siis liikakiloista haluttomuuden kautta jalkasilsaan,
tarjotaan ratkaisuksi jotain saatanan KARPPAUSTA!!!! Ja vaikkei aloittaja edes kaipaa neuvoja tms. niin johan sinne joku karppaaja juoksee tuputtamaan hiilaritonta ruokavaliota ja ylistämään sitä OLOA ja KEVEYTTÄ ja HEPLLOUTTA kun saa syödä MITÄ VAAN ( paitsi just niitä ruoka-aineita joista suomalainen ruokavalio pääasiassa koostuu). HUH, tää purkaus helpotti...
Mut oikeesti, antaa jo levätä...
Kommentit (58)
Vierailija:
Käsittämätöntä huuhaata. No, tätä tää on... ihmisille ei enää kelpaa perinteiset uskonnot, vaan ruokavalioista ym. haetaan uskonnon korviketta elämään.
virallisten suositusten mukaan ja en ole koskaan ollut ylipainoinen. Kaikki arvot ovat kunnossa. Ikää on 46 vuotta.
Vierailija:
Mutta kertokaa jo, kuinka moni oikeasti syö kuten virallisesti neuvotaan!?!
Tietoa oikeista ruokailutottumuksista on, mutta niitä ei noudateta. Suomeenkin on rantautunut ns. snack-kulttuuri, jossa napostellaan usein korkeaenergiaisia välipaloja, jotka ovat usein suolaisia, makeita tai rasvaisia. Tämä yhdistettynä liikkumattomaan elämäntyyliin johtaa suomalaisten lihomiseen. Tai sitten kuvitellaan syövänsä lautasmallin mukaisesti, mutta lautasella onkin puoli kiloa paistinperunoita, puolen kilon pihvi ja pari babyporkkanaa. Ihminen on kuitenkin hyvä huijaamaan itseään. Kuvittelee eläneensä terveellisesti, mutta totuus on toisenlainen. Tällaiseen rakoon on erilaisten dieettien helppo iskeä.
Vierailija:
Mikään ruokavalio ei suosittele valkoisia jauhotuotteita, leivonnaisia, sipsejä, karamelliä, sokerisia limuja, ynnä muita raffinoituja hiilareita sisältäviä elintarvikkeita. Virallinen ruokavaliosuositus sisältää: kasvikset, marjat ja hedelmät, täysjyväviljatuotteet, liha, kala ja muna, maitotuotteet, rasvat ja öljyt. Mikä tuossa on kamalaa?
Ja voin, kerman jne....
Vierailija:
Ihminen on kuitenkin hyvä huijaamaan itseään. Kuvittelee eläneensä terveellisesti, mutta totuus on toisenlainen. Tällaiseen rakoon on erilaisten dieettien helppo iskeä.
Kun kaikilta se terveellinen ruokailu ei vaan onnistu.
Kiivaasti karppausta vastaan puhuvat eivät tunnu ymmärtävän, että uusi tutkimustieto voi kumota vanhastaan varmana pidetyn tiedon tai täydentää sitä. Se, että joidenkin ruoka-aineiden käyttöä on perinteisesti pidetty terveellisenä ei tarkoita sitä että näin välttämättä on.
Karppaajat itse taas julistavat ennakkoluulottomuuttaan ja kriittistä ja älyllistä suhtautumista perinteisiin totuuksiin. Kuitenkin kun puheeksi tulee oma ruokavalioni, on karppaajien suhtautuminen vähintäänkin yhtä ennakkoluuloista kuin perinteistä ruokavaliota noudattavien. Ruokavalioni on vegaaninen, eikä siis sisällä lihaa, munia, maitoa tai muita eläinkunnan tuotteita. Olen noudattanut ko. ruokavaliota jo yli 10 vuotta, ja olen tuona aikana päässyt eroon monista vaivoista ja kolotuksista. Veriarvot ovat kunnossa, olen normaalipainoinen ja voin mainiosti. Ja silti suhtautuminen on valitettavan usein samankaltaista: lihan ja maidon syönnin valttämättömyyden todistelu ja osteoporoosilla pelottelu ovat ehkä useimmin kuulemani kommentit (vaikka maailmassa on lukuisia maita joissa eläinkunnan tuotteita ei päivittäisessä ruokavaliossa käytetä juuri lainkaan ja vaikka toisin todistavaa, puolueetonta tutkimustietoa on saatavilla runsaasti).
Olisiko mahdollista ajatella että koska ihmiset ovat erilaisia, eri ihmisille sopivat erilaiset ruokavaliot? Toinen tarvitsee hiilareita (enkä nyt tarkoita vehnäjauhoja tai sokeria) jaksaakseen, toinen voi paremmin proteiinipainotteisella ruokavaliolla? Joillekin maitotuotteet eivät sovi, toiset taas saavat perunasta vatsanväänteitä. Jne.
Niin turha kiista tämäkin. Haloo!?
Itse en esimerkiksi pysty olemaan ilman hiilareita. En vaan jaksa. Koitin karppausta jonkin aikaa ja voin todella todealla pahoin. Lisäsin hiilareiden määrää reilusti ja voin paljon paremmin. Nyt olen jättänyt lihan kokonaan pois ja olen terveempi kuin koskaan ennen.
Ihmiset ovat yksilöitä ja meidän ruokailutottumukset on muuttuneet hyvin nopeasti, jos verrataan muihin nisäkkäisiin, jotka syövät yhä samoin kuin ennenkin. Ehkä kaikkien elimistö ei ole sopeutunut muutoksiin? Tai yksinkertaisesti olemme vain erilaisia?
mutta jos pitää hiilihydraatit alhaalla ni pitää tottakai syödä jotain lisävitamiineja. mutta eihän niin alhasena suositella pitää sen pari viikkoo jos haluaa kiloja tiputtaa ja alottaa tehostartin..eli siis se on vain alku, jonka jälkeen hiilihydraatit nostetaan ITSELLE sopivalle tasolle..
Itse syön puolesta kilosta kiloon kasviksia päivässä, lisäksi vähän lihaa, kalaa, kananmunia ja höysteeksi rasvaa.
Mua ei harmita vaikka muita ärsyttäisi kuinka! ;)
lenkkimakkaraa ja päälle 1 1/2 litraa light-colaa. toinen karppaajatuttu puolestaan ei harrasta liikuntaa ihan periaatteesta, ensimmäinen kaveri painaa ehkä 70 kiloa, toinen lähemmäs sata, molemmat naisia. itse painan 52 kiloa, olen kasvissyöjä (+kala) ja harrastan liikuntaa, en viitsi kommentoida noille tutuille mutta ÄRSYTTÄÄ.
Vierailija:
(esim alle 40 g) niin miten käy vitamiinien ja kuitujen saannin? Noin alhaisella hh määrillä pitää varmaan sitä hedelmien ja vihannestenkin syöntiä rajoittaa.Toisekseen usein karpit sanovat glykeemisen indeksin olevan olennaista siinä mikä on hyvä ja mikä huono hiilihydraatti. Kuitenkin GI vaihtelee paljon eri lajikkeiden ja valmistustavan mukaan ja senkin mitä muuta syödään samaan aikaan. Esim. keitetyllä porkkanalla GI on varsin korkea (n. 80 öytyy myös korkeampia lukuja) ja pastalla keskimäärin alhaisempi (n. 50, löytyy myös korkeampia lukuja) ja perunalla vaihtelee vläillä 25-110 (keskimäärin 60) riippuen lajikkeesta ja valmistustavasta. Kumma kyllä kukaan karppaaja ei ainakaan minulle ole tuosta porkkanasta maininnut, vaan ihan ilolla tuntemani karpit niitä keittelevät.
Kyllä ainakin karppausinfossa monet välttelevät keitettyä ja eikä moni syö suuria määriä raakaakaan porkkanaa. Lantusta on monia ohjeita, mutta niidenkin yhteydessä on ollut varoitteluja kypsän lantun GI-taakasta.
Tuosta kuitujen saannista, senhän tehtävä on muun muassa hidastaa verensokerin nousua ja nälän hallintaan. Näihin kahteen asiaan karppi ei kuitua tarvitse. Runsasrasvaisella ruokavaliolla uloste on pehmeää ilman kuituakin. Ja kyllähän kuitua kertyy helposti myös kasviksista. Monet karpit syövät myös pellavarouhetta ja leseitä.
Kirjoittaja taitaa olla aika tietämätön kasvisten hiilarimääristä, sillä esim. seuraavissa kasviksissa on vähän hiilareita per 100 g. Pinaatti 0,4 g, salaatit noin 1 g, parsa- ja kukkakaali noin 2 g, kesäkurpitsa 2,5 g, valkokaali, kyssäkaali ja paprika noin 4 g, tomaatissa taitaa olla 3,5 g jne. jne. Hedelmistä avokado on tietenkin ykkönen 0,5 g ja esim. omenaakin voi syödä vaikka yhden päivässä aterian yhteydessä. Karpalossa ja vadelmassa on noi 4 g... Näistä jokainen voi laskeskella, miten paljon kasviksia voi päivittäin syödä että eiköhän vitamiineja tule tarpeeksi;) Ja lisäaineet jäävät pois!
Mie ilmoittaudun ihmiseksi, jolla turkkilainen jugurtti ja marjat (+pähkinät) eivät pidä nälkää. Olen karpannut kohta kaksi vuotta ja miulle toi jugurtti käy lähinnä jälkkäriksi, sillä nälkää se ei pidä esim. aamupalana.
Miulta on aamupala jääny ny karpatessa pois melkeimpä kokonaan, koska ei ole nälkä aamuisin. (Eikä siis heikota tai muutakaan.) Mutta jos aamupalaa syön, niin paistetut munat tuoreiden vihannesten kanssa on jees. Useimmiten syön kuitenkin karppileipää vihannesten, juuston ja kinkun kanssa. Karppileipään laitan: rahkaa, munia, vehnäleseitä, pellavansiemenrouhetta, auringonkukansiemeniä, hasselpähkinäjauhoa, vettä, suolaa. Ainekset vaihtelevat vähän sen mukaan mitä kaapissa on. Mukaan voin laittaa esim. seesaminsiemeniä tai juustoraastetta.
se ärsyttää että ko. kaveri puolustaa ruokavaliotaan henkeen ja vereen, ollut karppaaja yli vuoden, missäköhän vaiheessa se tajuaa että se ei laihdu tuolla tavalla. no ei kuulu mulle millään tavalla, mutta kun laihtuminen on tavoitteena, voisi avata silmiään vähän muillekin vaihtoehdoille.
Käsittämätöntä huuhaata. No, tätä tää on... ihmisille ei enää kelpaa perinteiset uskonnot, vaan ruokavalioista ym. haetaan uskonnon korviketta elämään.
Vierailija:
se ärsyttää että ko. kaveri puolustaa ruokavaliotaan henkeen ja vereen, ollut karppaaja yli vuoden, missäköhän vaiheessa se tajuaa että se ei laihdu tuolla tavalla. no ei kuulu mulle millään tavalla, mutta kun laihtuminen on tavoitteena, voisi avata silmiään vähän muillekin vaihtoehdoille.
Itsekin laihduin pekonilla ja kermavaahdolla.
Jenkit on niiiiin tyhmiä, lihavia ja lyhytjännitteisiä :)
Joku tutkija huomasi sen edullisen vaikutuksen verensokereihin ja diabetekseen. Että se siitä teidän hienoista teorioistanne.
Toisekseen, onhan jo paljon väläytelty, että virallisterveelliseenkin vaan on pakko ottaa mukaan myös se HH-tietous. Nyt alkaa virallinen tahokin huomata, että Suomi senkun sairastuu, vaikka niin terveellistä niin terveellistä pitäis olla suomalainen ravintotietous.
Että sellasta!
Haloo, paljon sillä mantereella taas olikaan sitä populaa?
t. Vihaan yleistämistä
Kuvittelevat ressukat löytäneensä terveellisen ruokavalion, vaikka todellisuudessa verisuonet rasvoittuvat, minkä kerkiävät.
Vierailija:
Mikään ruokavalio ei suosittele valkoisia jauhotuotteita, leivonnaisia, sipsejä, karamelliä, sokerisia limuja, ynnä muita raffinoituja hiilareita sisältäviä elintarvikkeita. Virallinen ruokavaliosuositus sisältää: kasvikset, marjat ja hedelmät, täysjyväviljatuotteet, liha, kala ja muna, maitotuotteet, rasvat ja öljyt. Mikä tuossa on kamalaa?