Millä klinikoilla pk-seudulla tehdään koeputkihedelmöityksiä KAHDELLA alkiolla?
.
Kommentit (17)
Mulle tehtiin Felicitaksessa ensin kaksi tuoresiirtoa yhdella alkiolla, ei tärpännyt. Sitten pas kahdella alkiolla -> kaksoset. Minulle ainakin lääkäri sanoi että pas tehdään useimmiten kahdella alkiolla koska siinä onnistumisen mahdollisuudet ovat pienemmät kuin tuoresiirrossa. Kun alkioita on kaksi niin ne jotenkin tukevat toisiaan, että kiinnittyminen tapahtuu helpommin tms.
Itse ainakin otin mieluummin sen "riskin" että saan kaksoset kuin sen että siirto epäonnistuu kokonaan. Minullakin oli monia kaksoisraskauden aiheuttamia komplikaatioita ja lapsoset syntyivät kuukauden etuajassa, mutta vastaavasti sain aivan erityista huolenpitoa ja parasta mahdollista seurantaa neuvolassa ja äitipolilla tämän johdosta.
sehän on tapauskohtaista, ja perustuu riskianalyysiin. Jos sulla on esim. kohdunlaskeuma, niin ei tehdä missään tai sairastettu keuhkoveritulppa, niin ei varmaan ole edes toivoa, mutta jos olet rakenteeltasi, mitoiltasi ja terveydentilaltasi sellaisessa kunnossa, että niin voidaan toimia, niin varmasti sinua kuunnellaan. Suositeltavaahan on odottaa vain yhtä lasta kerrallaan...
Luulin että niitä pyritään nykyään välttämään kaikilla klinikoilla, kaikissa tapauksissa, mutta just tuota onnistumisprosentin nousua oon miettinyt...
Siskolleni laitettiin kaksi alkiota, tytöt syntyivät nippa nappa viikolla 24 ja molemmat menehtyivät. Eihän sitä tiedä olisiko vain yksi vauva selvinnyt, tietenkään. Mutta kannattaa muistaa myös tuo puoli asiasta.
onnistumismahdollisuudet eivät tuplaannu mutta silti kaksosriski on iso ja kaksosraskauden riskit on huomattavat.
Itse en olisi vaikean lapsettomuuden päälle enää kestänyt mitään keskoskaappielämää.
Päätöksen yksityisellä siirrettävien määrästä tekee kuitenkin aina vanhemmat, lääkäri vain yrittää puhua järkeä.
t. ivf- ja pas-lasten äippä
Vain kaksi pakastettua alkiota selvisi sulatuksesta ja lääkäri kysyi, haluanko että siirretään molemmat vai vain yksi. Sanoin, että molemmat, kun ajattelin, että on suurempi mahdollisuus, että tulen raskaaksi.
Nyt aina välillä katselen kaksosiani ja mietin, että kumpi heistä olisi heitetty roskiin, jos olisin valinnut toisin...
ja vaikka vain toinen menisi kesken, vuoto aiheuttaa riskin toisellekin alkiolle/sikiölle. Hedelmöittymisen todennäköisyys nousee, mutta ei missään nimessä tuplaannu, sen sijaan keskenmenoriski nousee myös ja se nousee aika merkittävästi.
täälläkin näemmä - ihan turhaan. Toki riskit ovat olemassa, mutta ne ovat kuitenkin NIIN PIENIÄ ja nykyajan lääketiede on niin hyvää, että pienetkin keskoset selviävät. Ja suurin osa kaksosista syntyy ihan "normaaleilla" viikoilla. Terve normaalipainoinen hyväkuntoinen nainen kestää kaksosraskauden siinä kuin yhdenkin vauvan odotuksen.
ja ne jotka ovat alkionsiirron varassa lastenteossa muutenkin, ovat todennäköisesti jo johonkin muuhunkin riskiryhmään kuuluvia.
kaksi alkiota siirrettiin? Minulle tehtiin siirto nkl vajaa 4 v sitten ja silloin laitettiin yksi alkio, kahta minäkin toivoin että olisi paremmat mahdollisuudet onnistua. Onneksi tämä siirto kuitenkin onnistui!
ja ne jotka ovat alkionsiirron varassa lastenteossa muutenkin, ovat todennäköisesti jo johonkin muuhunkin riskiryhmään kuuluvia.
Meillä on kaksi ns. luomulasta (esikoinen ja kuopus) ja keskimmäiset on pakastetuista alkioista siirrettyt kaksoset, syynä sekundääriseen lapsettomuuteen oli vaikea endometrioosi. Useilla pareilla syy on täysin selittämätön, mitään varsinaista vikaa ei kummastakaan löydy. Joten toi huomautus oli musta täysin aiheeton ja vailla mitään faktapohjaa. Pelkkä letkautus ja huono sellainen.
veren hyytymishäiriöt, rakenneviat ja hormonitasapainon heittelyt, aivolisäke- ja kilpirauhasongelmat...
jos juuri sulla ei ole mitään sellaista, niin fine, mutta eihän suurin osa lapsettomuushoitoihin menevistä ole vailla lapsettomuusongelmaa tai jotain niin yksinkertaista kuten sukupuolitaudin aiheuttama lapsettomuus tai endo...
kaksi alkiota siirrettiin? Minulle tehtiin siirto nkl vajaa 4 v sitten ja silloin laitettiin yksi alkio, kahta minäkin toivoin että olisi paremmat mahdollisuudet onnistua. Onneksi tämä siirto kuitenkin onnistui!
Mulle tehtiin ennen PASia tuoresiirto, jossa siirrettiin vain yksi alkio, ja loput kaksi alkiota siirrettiin pakkaseen. Ne kaksi pakastaettua alkiota siirrettiin siksi, että ne olivat ainoat jotka siitä sulatuksesta selvityivät, eikä sinne pakkaseen jäänyt yhtään ylimääräistä, joten ne oli molemmat joko siirrettävä tai toinen heitetty pois. Onneksi ei heitetty, jompikumpi ihanista lapsista olisi jäänyt syntymättä!
Eikä se kaksoraskaus mitään niin kamalaa ollut, ihan normaalia siihen asti kunnes vatsa alkoi olla jättikokoa ja liikkuminen vaikeaa, mutta se vaihe on ihmisen elämän mittaa ajatellen aika moinen lyhyt vilaus...
Nyt aina välillä katselen kaksosiani ja mietin, että kumpi heistä olisi heitetty roskiin, jos olisin valinnut toisin...
Raskautettiin kaaaauhean yrittämisen jälkeen kahdella alkiolla, joten tuli kaksosraskaus. Sitten ei jaksanutkaan millään sitä raskautta kun väsytti ja nyyh ja kaikkee, ja vinkui sektion viikolle 37. Seurauksena toinen lapsi kärsi pahoista komplikaatioista ennen aikojaan synnyttyään, ja on nyt tämän vuoksi kehitysvammainen. Hihhei, kyllä on kivaa.
ollut kyseisen vauvan kehitysvamman aiheuttaja se ajankohta, jolloin vauva syntyi. Oma kuopukseni syntyi rv 37 täysin valmiina, samoin omat kaksoseni syntyivät rv 36 eivätkä joutuneet mihinkään erityistoimenpiteisiin, vaikka olivat parikiloisia, hengittivät itse jne. Että hihhei vaan itsellesi, pitäisikö vähän ottaa asioista selvää ennen kuin tulee tänne hihkumaan?