Haussa lasten hulluja kysymyksiä
Tervehdys,
Olen kirjoittamassa kirjaa, johon kerään erilaisia lasten hulluja kysymyksiä ja kysymystyyppisiä -tilanteita tyyliin " Äiti, kuinka paljon ahmat kakkaa?" Kirjan on tarkoitus ilmestyä ensi keväänä.
Kerään nyt siis jouluun saakka materiaalia ja ajattelin, että tällä saitilla epäilemättä on ihmisiä, jotka päivittäin joutuvat vastailemaan kysymyksiin kuten " minkä värisiä ovat saksalaiset?" .
Toivon ja pyydän siis, että innostuisitte lähettämään minulla jälkikasvunne/kummilapsenne tms. hauskoja kysymyksiä tai hauskoja tilanteita, jotka jotenkin ovat kysymyksenomaisia. Kysymykset voipi lähettää joko ihan tähän tai suoraan minulle:
roope.lipasti@kolumbus.fi
Kysymyksen lisäksi toivon (ei ole pakko) että laitatte mukaan kysyjän iän ja etunimen.
Ja näitä siis otetaan vastaan pitkin kesää ja syksyä!
Jo etukäteen kaikkia vaivasta kiittäen,
Roope Lipasti
toimittaja
Kommentit (203)
Millä kakka alkaa?
Noh, onneksi en vastannut aikuismaiseen tapaan että k-kirjaimella koska oikea vastaus oli: Pissalla =) Juu,kaipa se näinkin on.. ;)
Samainen poika oli myös sitä mieltä että isi näyttää ihan lampaalta kun nukkuu =))
Tyttö 7v " äiti voiko linnut synnyttää toisten lintujen munia?" " Jos kerran jeesus oli eka niin oliko silloin muka ihmisiä kun dinosaurukset eli, kun Jumala kerran loi ihmiset?"
Poika 4v " onko jumala keijukainen kun se kerta suojelee meitä?" ei ole oikeastaan " no onko se sitten ihminen vai enkeli?"
Poika silloin 3v " missä minä olen ollut kun isosisko oli äitin mahassa?" " onko isin mahasta tullut minä ja siskot äitin mahasta?"
Tyttö silloin 4v oltiin puhuttu vauvansiemenistä ja syksyllä päiväkodissa oli syyssato juhlat ja paljon marjoja ja hedelmiä ja kukan siemeniäkin kuivattiin. " äiti onko syksyisin iseilläkin eniten niitä vauvansiemeniä?"
Tarkoitti kirvestä, poika 1v11kk.
Kato äiti, paljon joulukuusen osia kasvaa tuolla! (kuusimetsä) Tyttö 3.5v
Missä muumien suut on? Ei ole suuta! muumi ei syö? Poika 1v11kk
Kiertelimme pojan kanssa ruokaostoksilla ja hän kinusi jokaisen mielenkiintoisen artikkelin kohdalla, että sellainen ja tällainen pitäisi meillekin ostaa. Kissan- ja koiranruokien kohdalla poika toivoi sieltäkin jotain pakkausta ostoskärryymme, johon totesin, että kyseessä on lemmikkieläinten, ei ihmisten ruoka, jota me emme tarvitse. Silloin poika kummasteli, että " äiti, miten ne eläimet pääsee tänne kauppaan ostamaan itselleen ruokaa?" .
- Max 4 v
2,7- v tyttö katseli isän ja äidin hääkuvaa. Äiti kertoi kuvasta, siinä isä ja äiti meni naimisiin. tyttö kysyi: " Menittekö te bussilla naimisiin?"
" Onko nuo kaikki pippeleitä, mitkä tuolla iskän pyllyn alla roikkuu?"
Kesäkuussa oli ukon ilma ja poikani 2v 10 kk kanssa siitä puhuttiin. Kerroin, että nyt on oltava sisällä, kun on ukkonen ja että ukon ilmalla otetaan johdot pois seinästä ym. asiaan liittyvää. Kun jyrinä oli ohi alkoi poika kysellä " Äiti, missä se ukko on?" Tivaamalla tivasi asiaa 10 kk ikäiseltä pikkuveljeltäänkin :)
Heinäkuussa autoilin poikien kanssa ja ikkunasta näkyi lehmiä laitumella. keskusteltiin sitten, miten lehmä sanoo ja miten hevonen sanoo. Poika 2v 10 kk kysyi myös, miten perhonen sanoo? Kun en siihen osannut vastata, muuta kuin,että perhosen siivet suhisevat, tuli takapenkillä hetkeksi hiljaista. Autoradiosta kuului samalla jokin laulu, jossa laulettiin elämästä. Pian kuului kirkkaalla lapsen äänellä kysymys:" Äiti, miten se elämä sanoo?"
Tyttäreni 5 v. ja 2 v. 7 kk olivat kanssani ruokapöydässä. Keskustelimme, miksi pitää syödä ja miksi pitää juoda maitoa. Vanhempi tyttäristä nimenomaan kyseli näitä. Vastailin parhaan kykyni mukaan, ja kerroin mm. maidon juonnin tärkeydestä lasten kasvuun, että pitää juoda maitoa, että hiukset, hampaat, luut jne. kasvavat. En tiedä, mitä jutusta meni nuoremmalle perille, sillä hän kysyi:
" Mitä luurangot syövät?"
Meillä ei vielä hirveesti ollut näistä uskonasioista keskusteltu ja oltiin seurakunnan perhekerhossa kun poika totesi alttarila olevasta rististä: " äiti, miksi tuo tuossa ristillä roikkuu"
Kiia 4v kyseli nyt kun satoi kovasti vettä: " Tekeekö se Ira-koira ja Lyyli-mummu tuon vesisateen? Vai miksi sitä vettä tulee?" Mummo kuoli alkuvuodesta ja mummulassa aikoinaan oli Ira niminen koira josta mummu on tietysti lapsille kertonut.
Nuorimman synnytyksen jälkeen Jere ( 5 v) kyseli miksi äidillä on edelleen iso maha? Mitäpä siihen muuta vastaamaan kuin että pitäis lenkkeillä/juosta enemmän. Yks ilta sitten tahtoi äidin selässä päästä sänkyynsä ja kun lähdin olohuoneesta kantamaan niin poika tuumaa että:" juokse äiti niin sun massu pienenee!" Samaan liittyen yks ilta tässä rymyttiin sängyn päällä ja poika kieri mun vatsan päällä jota koitin hieman estellä, no siihen Jere (lähes 6 v) toteaa että:" Mä äiti jyrään tän sun mahan littanaksi!"
...kaikille vastaajille loistavista tarinoista! Ja lisää otetaan siis aina vain vastaan.
t. roope lipasti
Miksi metsässä on puita?
Miksi koirat eivät syö pöydän ääressä?
Miksi järvessä on vettä?
Miksi pikkusisko on tyttö mutta Jere (naapurista) on poika?
Miksi äiti käy lenkillä?
Miksi tämä on meidän koti?
Miksi mummi ja vaari asuu tuolla päin? Miksei ne asu tuolla päin (osoittaa toiseen suuntaan)?
Miksei avaruusolioita ole olemassa?
Ja joka päivä sata uutta kysymystä... hohhoijaa...
Poika, 5 v, on saunassa isänsä kanssa: " isä, miksi me täällä istutaan?"
Poika 3 v: - Miksi mä olen poika? (vastataan helpoimman kautta, että Jumala halusi että olet poika) - Voisko pyytää toista Jumalaa tekemään minusta tytön?
- Kuka laittoi pallon (kuun) taas päälle?
- Kuka laittoi vedet järveen?
- Miksi pitää leikata hiukset?
- Miksi äitillä on tukkaa tuolla (=kainalossa)?
- Miksi mummilla ei ole lapsia? (=miksi heillä ei asu pikkulapsia)
- Miksi kaupungissa ei ole tähtiä?
- Miksi minä en voi olla yksin kotona/ ulkona/ mennä yksin bussilla mummille
lipsahti matolle pieni kakkakikkare samalla kun pieraisi ilman vaippaa ollessaan...Sanoin, että " Uppis, nyt tuli pierunkuori matolle!"
Vähän ajan päästä isosisko ihmetteli: " Äiti, missä se perunankuori nyt on?"
Missä muki asuu?
Minnet autot menevät? Minne kuorma-autot menevät? Minne bussit menevät? Minne ratikat menevät? Minne junat menevät?
Onko äiti ollut isän vatsassa?
Kysyi xxx, 2,5 v. (kysymykset selkokielelle muutettuna)
Poikaamme 2v 11 kk harmitti ja hän oli itkenyt. Samalla tuli mieleen kysyä; miten ne naiset itkevät?
Toisella kertaa mietitytti : Miten hiiret itkevät?
" Äiti, kun sä olit vauva, mummu ja pappa hoiti sua, ja kun isä oli vauva, isoäiti ja isoisä hoitivat isää. Mutta kuka hoiti mua, kun te olitte vauvoja?" ,
kysyi tyttömme, 3v 10kk.
veljekset olivat isän kanssa kävelyllä kun Aleksi 3v kysyi sorsia nähdessään isältä " miksi noi on erivärisiä?"
isä siihen selostamaan että se ruskea sorsa on tyttösorsa ja se kirjava sorsa on poikasorsa...Joni 5v kysäisikin sitten " mistäs tiedät?"
Aleksi 3 v: miksei kanoilla ole korvia? (Kotona maatilalla oli muutama lemmikkikana.)
Aleksi 3,5 v (odottanut kesästä asti lunta ja kyllästynyt, kun syyskuussakaan ei vielä ole lunta): pitäisi kiivetä tikapuilla korkealle taivaalle ja pudottaa lumi alas.