Haussa lasten hulluja kysymyksiä
Tervehdys,
Olen kirjoittamassa kirjaa, johon kerään erilaisia lasten hulluja kysymyksiä ja kysymystyyppisiä -tilanteita tyyliin " Äiti, kuinka paljon ahmat kakkaa?" Kirjan on tarkoitus ilmestyä ensi keväänä.
Kerään nyt siis jouluun saakka materiaalia ja ajattelin, että tällä saitilla epäilemättä on ihmisiä, jotka päivittäin joutuvat vastailemaan kysymyksiin kuten " minkä värisiä ovat saksalaiset?" .
Toivon ja pyydän siis, että innostuisitte lähettämään minulla jälkikasvunne/kummilapsenne tms. hauskoja kysymyksiä tai hauskoja tilanteita, jotka jotenkin ovat kysymyksenomaisia. Kysymykset voipi lähettää joko ihan tähän tai suoraan minulle:
roope.lipasti@kolumbus.fi
Kysymyksen lisäksi toivon (ei ole pakko) että laitatte mukaan kysyjän iän ja etunimen.
Ja näitä siis otetaan vastaan pitkin kesää ja syksyä!
Jo etukäteen kaikkia vaivasta kiittäen,
Roope Lipasti
toimittaja
Kommentit (203)
Martti 4v.
Miksei kaupan tädit (=myyjät) voi syödä kaupassa, miks niiden täytyy syödä keittiössä?
Miks puut kasvaa maassa?
Äiti, miks tolla koiralla on noin paljon mustelmia? Noin paljon pipejä."
Samainen tyttö on jostain kumman syystä kysellyt vuosien mittaan tätä samaa kysymystä lukemattomia kertoja: " Äiti, mikä sun nimi on?" Ilmeisesti on niin outoa, että äitikin on ihan oma persoon nimineen kaikkineen..
Äidin ultrareissun jälkeen tänään:
- Mitä leluja sillä vauvalla on siellä mahassa ?
- Onko siellä äidin mahassa paljon niitä vauvan kuvia (ultrakuvia) ?
3-vuotias tyttäreni halusi kauniina kesäpäivänä laittaa omat pienet lasten aurinkolasit minulle päähän.sanoin että ne ovat liian pienet ja eivät sovi äidille . tyttö mietti hetken ja kysyi että; " äiti,onko sun silmät sitten niin pitkät?"
Ollaan kaivettu varastosta Eliaksen (4,5v.) vanhoja vaatteita pikkuveljelle ja olen selittänyt, että nämä ovat hänen vanhoja vaatteitaan, jotka on hänelle jo pieniä, johon Elias on todennut (useasti), että " nii, kun ne on kutistunut" . Joopa.
T: Piia
kysyi mustikoita kerätessä suuren ihmetyksen väre äänessään että " kuka ne on siihen laittanut(mustikat varpuun)" ja hönähti viellä perään. Yritin kovasti selittää että ei niitä ole kukaan siihen laittanut vaan mustikan kukasta tulee kypsyessään marja, mustikka. Tyttö oli hetken hiljaa ja sanoi että höpö höpö ja jatkoi keräilyä =)
Nii´in välillä vastaukset todellakin on yhtä höpö höpöä=)
Kyseessä siis minun vanhemmat, eli lapselle mummu ja vaari!!! Kerroin sitten että se on hänelle mummola ;) Samainen likka ihmetteli ja kyseli kevättalvella, että miksei papalta tullu verkoilla yhtään merenneitoja, pelkkiä kaloja vain?
-kysyy, " koska on hoitopäivä?" Äiti vastaa, " huomenna." Johon Saara " onko nyt huomi?"
- Onko nyt tänään?
- Koska mulle tulee pippeli?
- Mnkälainen paita sillä vauvalla on päällä siellä masussa?
- Katseli isänsä pippeliä ja tokaisi :" isin pepusta roikkuu mato" . Ei ollut isi tyytyväinen.
äiti, missä helsinki asuu?
äiti, missä espoo asuu?
äiti, s-market asuu?
äiti, missä espoon keskus asuu?
ja niin edelleen...
" Äiti, minkä takia sulla on siellä pyllyssä niin paljon höyheniä?" (höyhenet= karvat). Kävimme siis illalla yhdessä suihkussa pesulla.
Aarni, 2,5-vuotta, on isän kanssa soutamassa.
On tyyntä ja airot jättävät renkaita veteen.
Aarni tuijottaa haltioituneena.
" Iskä katso!! Meressä on paljon viemäreitä!"
* * *
Aamulla isä vihelteli.
" Iskä, lopeta! Naapurit pelästyy!"
* * *
Radiossa uutistenlukija selosti ns. Alpo Rusi -juttua.
" Äiti, radion täti puhuu rusinoista. Haluaaaan rusinoita!!"
2-vuotiaana tyttäreni Aino esitti hampaittenpesun yhteydessä häntä selvästi jo pitkään askarruttaneen kysymyksen: " Missä hammaspeikko asuu?" Myöhemmin kertoessani edellämainitusta tutlleni Aino totesi kauempaa: " Äiti nyt mie tiiän. Se asuu sokeripurkissa!" En tiedä mistä oli kuullut vai oliko päätellyt ihan itse.
Kerran tuulisella säällä ulkoillessamme samainen Aino paljasti kuvitelmansa äidin kaikkivoipaisuudesta kysymällä: " Äiti, voitko ystävällisesti panna tän tuulen pois päältä?"
Rebekan (kohta 4v) ja ätin keskustelua kävelyllä...
-Äiti, mitä noi tuolla pellolla on?
-Auringonkukkia
-Äiti onko voikukatkin auringonkukkia?
-Ei, kun voikukkia
- Äiti, onko voikukissa voita?
Ja vielä yks...
-Äiti, mihin vaari menee, kun sillä on krokotti? (tarkoitti kravaattia)
" Onko tänään huomenna?" ..kun oli jotakin asiaa selitetty, että sitten huomenna...
" Miksi me ollaan tällaisia, miksi ihmiset on tällaisia?"
" Miksi äideillä ei ole pippeliä?"
Näytin Eelille puupalikoita ja kysyin niiden värejä.
Äiti: " minkä värinen tämä palikka on?"
Eeli: " punainen"
Äiti: " no entäs tämä?"
Eeli: " keltainen"
Äiti: " no mikä tämä on?" (tarkoittaen tietenkin väriä)
Eeli: " no höh, se on palikka!"
Meidän 3v pääsee silloin tällöin hauskoja kommentteja.
Yks päivä mein ambulanssi ohi niin emmi lohkas että pampula palaa yritettiin selventää että tarkoititiko että ambulanssi menee niin ambulanssi palaa.
Oli ensimmäistä kertaa kirkossa ja siinä sitten ihmetteli ja katseli korkealle kattoon ja pää pyöri samalla. Kohta poika kuiskasi " äiti, pyöliikö katto?"
Roope 6v. ihmettelee asiaa, katselee ja kysyy: " Saanko kokeilla sieltä korvan takaa, missä se viiva (=silmälasien sanka) kulkee?"
Piilolinssit olivat hänen mielessään todelliset piilosilmälasit!
ihmetteli, miten talo voi siirtyä kadun toiselta puolelta toiselle, kun aina aikuiset puhuvat, että " Kun tullaan kaupungista päin talo on oikealla, mutta koulun suunnasta tullessa vasemmalla."
Satun 7v. vanhemmat lensivät lomamatkalle etelään. Tyttö katsoi koneen lähtöä ja katoamista pilviin ja kysyi: " Onko se ulkomaa tuolla pilvissä?"
Äiti ja isä puhuvat toisilleen toisinaan ruotsia tai englantia pimittääkseen joitakin asioita jälkikasvultaan. Roope 6v. kysyy hetken aikaa kuunneltuaan jälleen kerran outoa puhetta: " Mitä maata tuo oli?"
Satu katseli toisinaan mustavalkoisia elokuvia. Äitinsä kertoi usein omasta lapsuudestaan (1940-luvulla) ja kerran Satu kysyi: " Äiti, oliko kaikki silloin mustavalkoista, kun sinä olit lapsi?"
katseli äidin ja isin vauvakuvia. Meni hetki kun hän kysyi, että " missäs minä ja sisko oltiin silloin kun äiti ja isi oli pieniä?" . Yritimme sitten selittää, etteivät he olleet vielä olemassa silloin. " Mutta MISSÄ me sitten oltiin?" Nii-in..