Haussa lasten hulluja kysymyksiä
Tervehdys,
Olen kirjoittamassa kirjaa, johon kerään erilaisia lasten hulluja kysymyksiä ja kysymystyyppisiä -tilanteita tyyliin " Äiti, kuinka paljon ahmat kakkaa?" Kirjan on tarkoitus ilmestyä ensi keväänä.
Kerään nyt siis jouluun saakka materiaalia ja ajattelin, että tällä saitilla epäilemättä on ihmisiä, jotka päivittäin joutuvat vastailemaan kysymyksiin kuten " minkä värisiä ovat saksalaiset?" .
Toivon ja pyydän siis, että innostuisitte lähettämään minulla jälkikasvunne/kummilapsenne tms. hauskoja kysymyksiä tai hauskoja tilanteita, jotka jotenkin ovat kysymyksenomaisia. Kysymykset voipi lähettää joko ihan tähän tai suoraan minulle:
roope.lipasti@kolumbus.fi
Kysymyksen lisäksi toivon (ei ole pakko) että laitatte mukaan kysyjän iän ja etunimen.
Ja näitä siis otetaan vastaan pitkin kesää ja syksyä!
Jo etukäteen kaikkia vaivasta kiittäen,
Roope Lipasti
toimittaja
Kommentit (203)
Asser 8 v oli kiinnostunut lihaksista ja voimailusta ja tiedusteli, että jos ihmisellä olisi hirven lihakset (mistäköhän juuri hirvi tuli mieleen, eikä vaikka sarvikuono tms?), niin kumpi olisi vahvempi ihminen " hirvilihaksilla" vai maailman vahvin ihminen ihmislihaksilla. En osannut vastata :)
Ja sitten vähän alakerran juttuja: " Tiäks mikä on hassua: miehillä on litteät tissit ja täteillä venytetyt. Ja täteillä on litteä pippeli ja setillä venytetty" Tämän arvion esitti samainen Asser vauvakirjan mukaan 6 vuotiaana.
Meidän kerrostalon pihassa oli kerran poliisit viemässä humalaista naista pois, olin itse ehkä 3-4v. Ihmettelin asiaa ja äiti selvitti minulle asiaa: täti on juonut liikaa kaljaa ja poliisit vie sen putkaan vähän lepäämään. Mietin asiaa ja kysyin sitten äidiltä: Joutuuko Outi ja Mara kanssa putkaan?
Olin siis nähnyt joskus kun tätini ja miehensä joivat ruuan kanssa olutta.
" äiti, mitä tarkoitaa en tiedä" ?
Siinä oli selittämistä.
Minne kalat menee kun ne kuolee? vastaus: taivaaseen
Miten ne pääsee sinne? vastaus: vessanpöntöstä
No murumme kertoi sitten 3v syntymäpäivä juhlilla vieraillemme että kalat menee vessanpönttöön ja sieltä taivaaseen. Kyllä oli naama punaisena äidillä ;)
Voi kun muistaisi kaikki! :)
Ei varsinainen kysymys, mutta 3-vuotias Valtteri poikani kysyi tässä eilen illalla: Äiti, miks sulla on niin tikkuset jalat? Oli muutama päivä mennyt viime kerrasta kun olin säärikarvani ajellut, ja lisäksi olin kananlihalla, niin kyllähän ne hieman tikkuset sitte vissiin oli. Nauratti kyllä ja oli vaikea asia selittää!
Ajamme autolla Turun tuomiokirkon ohitse ja kerromme 4-vuotiaalle serkkutytölle, että siinä on Turun tuomiokirkko. Ja saman tien kuuluu takapenkiltä kysymys: " Mitä se tuomio tarkoittaa?"
Kummitytölle oli kerrottu, että joutsen on Suomen kansallislintu. Jonkin ajan kuluttua kummityttö oli kysynyt, että " Mikä se Suomen presidenttikana olikaan?"
Poikani (2,5v) kysyi eräänä iltana kun olimme kahdestaan kotona ja iskä (jälleen) myöhään töissä, että " Äiti, asutaanko me täällä kotona?" , johon vastasin, että " kyllä" . Tähän poika kysyi lisäkysymyksen: " Asuuko iskä sit kanssa vähän töissäkin?" .
Miks meidänkin pihassa on noita joulukuusen osia?
(havuja)
" No, jotta saadaan rahaa ruokaan ja maksettua taloa."
" Miten muka se talo on kaupasta kotiin tuotu!?" Simo 3,5 v.
Isin ollessa työmatkalla (taas kerran) Simo 3,5 v pohdiskeli reissujen järkevyyttä. Totesi sitten, " meillä kyllä pitäisi olla varaisä."
Minä äitinä ilahduin että joo ja ajattelin tietenkin vaikka postimiestä tai roskakuskia. Kysyttyäni pojan mielipidettä parhaasta korvikkeesta sainkin vastaukseksi " vaari tietenkin." Vaarin ollen oma isäni ei oikein vastaus innostanut...
Pikkusisko, 1,5v, protestoi äänekkäästi turvavöiden laittoa, johon isoveli,3v, totesi: " Minulla lähtee järki päästä, kun tuo huutaa koko ajan."
Oisko äiti joskus sanonut noin... Nauratti ja nolotti...
Riku 3v.: " Miksi omena on pyöreä?" " Miksi lehti on vihreä?" " Kuoleeko roskakuskit?" (Asia oli ajankohtainen, kun roskisauto oli juuri käynyt tyhjentämässä roskiksemme!)
Roope 5v. " Onko maapallolla ikää?" (Kysymys liittyikin lopulta jotenkin lähinnä ihmisikään, tai siihen miten kauan ihmisiä on maapallolla - tai jotain)
4-vuotias esikoispoikamme sai eilen illalla valojen jo sammuttua kyselykohtauksen. Jos mitään oikein muistan, meni homma suunnilleen näin (potenssiin kolme):
" Äiti, onks tuhat enemmän kuin ziljoona? Onks 43 enemmän kuin kaks tuhatta? Onks 23102 enemmän kuin kaks ziljoonaa? Kuin monta kättä siihen tarvitaan?" (siis kun sormilla yleensä näytetään lukuja. Toi >kuin monta kättä siihen tarvitaan< tulee meillä nykyään aina on sitten kyse kakkosesta tai miljoonasta...)
" Äiti, kumpi voittaa, siili vai leijona? Karhu vai gebardi? Entä jos kaks sutta ja yks tiikeri tappelee, kumpi voittaa?" (Myös tätä Kumpi voittaa -kysymystä meillä toistellaan nykyään aina...)
En muista, olenko tämän tänne jo laittanut, mutta muutama viikko sitten poika kyseli: " Miten sähkö pääsee salamaan? Miksi sitä sähköä ei sitten laiteta takaisin sähkökaappiin?"
Kerrran hän n.3-vuotiaana heräsi yöllä eikä olisi halunnut mennä takaisin nukkumaan. Yhtäkkiä hän kysyi:" Miksi on pimeä?" Johon äiti vastasi:" Kun on yö" . Ja siihen sitten lisäkysymys:" Miksi on yö?" Vähän aikaa piti miettiä vastausta, ja selitin että yöllä voi nukkua ja päivällä kun on valoisaa voi leikkiä ja tehdä hommia. Johon tyttö vastasi:" No, ei... Kun maapallo pyörii!" (Edellisenä päivänä hoidossa oli isompien kanssa puhuttu avaruudesta...)
lisää:
Parina iltana meillä tehtiin pihaan nuotio, jossa poltettiin mm. risuja. Tulta oli vahtimassa pääasiassa äitini. Toisena iltana kävin neidin (2v) kanssa iltakerhossa ja yritin houkutella lähtemään kotiin sanomalla: ' Mennään katsomaan, kun mummu tuuhastaa' . Neiti siihen: ' Mummu likastaa!' Totta, mummu oli aika likainen käsiteltyään nokisia risuja ym. :D
Toinen juttu tuli mieleen meidän häistä 9v sitten, ihmettelijänä miehen siskontyttö, jolla oli ikää pari viikkoa vaille 7v. Kun kyseinen tyttö oli vauvana kastettu, oli isä ja äiti menneet samalla naimisiin, joten neiti ihmetteli: ' Missäs noitten vauva on?' Vauva syntyi vasta 10kk häiden jälkeen. :)
Vajaan neljän vuoden ikäinen poikamme kyseli vanhoista tapahtumista kuten dinosauruksista ja äidin ja isän lapsuudesta. Sitten hän vielä kysäisi, " oliko tilloin ennenvanhaan meillä autoa, tilloin kun minä tynnyin?"
Samaan aiheeseen liittyen: olimme aiemmin kertoneet nelivuotiaallemme, että ruokaa ei saa sotkea. JOtkut ihmiset ovat niin köyhiä, ettei heillä ole juuri lainkaan ruokaa. KYläpaikassa poika veti omat johtopäätöksensä ruokapöydässä, kun tarjolla oli pelkää leipää ja mehua ja kysäisi varmuuden vuoksi: " Ootteko te köyhiä?"
Jesse, 5 v, katselee tietokoneelta vanhoja valokuvia.
Silmiinsä sattuu kuva, jossa odotan häntä.
Jesse kysyy: " äiti, olenko minä tuolla sun mahassasi?"
Vastaan: " kyllä olet" -
Johon Jesse: " oliko sun mahassasi sitten pimeää?" ;)
Vastaan: " taisi siellä vähän pimeää olla" ;)
Johon Jesse: " ai ihan pimeää vai vaan hämärää?" :D :D :D
Leikkasin vasta Jannen, 3,5 v, hiuksia koneella.
Hiuksia putoilee tuolilla istuvan pojan jaloille.
Janne kysyy: " äiti, ovatko nuo heiniä?" :D :D :D näyttäen hiuskasaa sylissään ;)
Olin viime viikolla Jannen kanssa uimahallissa, kaksin.
Poika ilmoitti tomerana, että " minä menen sitten miesten puolelle" .
Sanoin: " et voi mennä yksin miesten puolelle, meidän pitää mennä naisten puolelle" .
Janne kysyy " ai miksi?"
Vastaan " no kun äiti on nainen, ja eihän äiti voi mennä alasti sinne miesten puolelle" ;)
" Äiti, ei se mitään haittaa, että sulla on pimppi, kyllä sä voit tulla sinne miesten puolelle" :D :D :D
Äiti keitti kananmunia ja Helmi 2 v. katseli vieressä ihmetellen: " Ovatko kananmunat uimassa?"
Olimme ostaneet Helmille 3 v. prinsessan kruunun ja taikasauvan. Helmi alkoi innoissaan taikasauvaa heiluttelemaan ja viuhtomaan, kunnes kysyi harmistuneena: " Miksi tämä ei toimi???"
ostin meidän 5 v ja 3,5 v pojille punaiset collegehousut (kumpikin heistä tykkää KOVASTI punaisesta värist), ja nuorempi poika, Janne kysyykin, että " äiti, ovatko nämä jouluhousut?" :D :D :D
oiskohan poika juuso ollut 4-vuoden ikäinen, kun he olivat kesälomilla.. ja lähtivät eräänä kauniina iltana rannalle kävelemään. rannalla oli hääparin kuvaukset meneillään ja kun he olivat heidän kohdalla, niin juuso kysyi, ja isoon ääneen tietysti et : ÄITI, ONKO TUO SE JEESUS?
toinen tapahtui linjaautossa, sama poika :) näki tummaihoisen miehen istuvan siinä vieressä,niin juuso kysyi et: ÄITI, MIKS TÄÄLLÄ ON PIMIÄ MIES?
IHANA KUMMIPOIKANI.
myös kummityttöni oli tarhassa kertonut hoitotäteille että kuinka äiti sanoo häntä aina nartuksi, kun syödään.. kyllä äitiä hävetti, hän oli sanonut tytön olevan ranttu ruokapöydässä.
Oltiin tuossa viime viikonloppuna lasten kanssa Helsingissä. Rautatieasemalta käveltiin sokosta kohti ja näytin Riiko-pojalle 3v että tuolla on paljon isoja taloja ja siellä on paljon kauppoja. Siitä Riiko sitten kysyi että : " onko siellä myös Siwa?"
Tuo voisi olla vaikka kuin mainoksesta :D
Poika 3 v. kun oltiin juhliin lähdössä ja äiti ja mummo laittautuivat hienoksi:
" Äiti, meinaaksä oikeesti laittaa ton yöpaidan päälle?"
" mummo, sulla on karsee mekko!"
Sama poika 4v. iässä: " Äiti, miksi paapalla on sellanen reikätukka?" (siis kaljua tarkoitti)
Serkkupoika (n. 4v.) oli lähdössä etelänmatkalle ja oli vanhemmiltaan kuullut, että mennään etelän aurinkoon. " Äiti, eikö siellä Auringossa ole ihan kamalan kuuma? Kuinka me sinne päästään?" (oli lukenut avaruuskirjoja ja tiesi jo jotakin maailmankaikkeudesta)
meillä sanottuja jonon jatkoksi:
Emme kuulu ev.lut kirkkoon, joten Jaakon ensimmäinen käynti ko. kirkossa oli mummon hautajaisissa 3 vuotiaana. Kun toinen mummo parin vuoden päästä oli menossa kuuntelemaan Kauneimpia joululauluja samaiseen kirkkoon ja pyysi Jaakkoa mukaan, kysyi poika (silloin 5,5v): " Jaa sinnekö missä haudataan ihmisiä?" :D Oli siinä selittämistä, että muitakin tilaisuuksia on...
Toinen tapaus: vaihdoin vaippaa puolivuotiaalle tyttärelle, kun Juho (myös silloin 5,5v) kysyi:" Äiti, koska Jennalle kasvaa pippeli?" Yritin asiaa tietysti selittää, mutta muutaman päivän päästä poika vielä varmuuden vuoksi kysyi: " Koska Jennasta kasvaa poika?" :D Tuumasi vissiin, ettei talossa voi olla kuin poika-lapsia niinkuin siihen asti oli ollutkin. ;D