Haussa lasten hulluja kysymyksiä
Tervehdys,
Olen kirjoittamassa kirjaa, johon kerään erilaisia lasten hulluja kysymyksiä ja kysymystyyppisiä -tilanteita tyyliin " Äiti, kuinka paljon ahmat kakkaa?" Kirjan on tarkoitus ilmestyä ensi keväänä.
Kerään nyt siis jouluun saakka materiaalia ja ajattelin, että tällä saitilla epäilemättä on ihmisiä, jotka päivittäin joutuvat vastailemaan kysymyksiin kuten " minkä värisiä ovat saksalaiset?" .
Toivon ja pyydän siis, että innostuisitte lähettämään minulla jälkikasvunne/kummilapsenne tms. hauskoja kysymyksiä tai hauskoja tilanteita, jotka jotenkin ovat kysymyksenomaisia. Kysymykset voipi lähettää joko ihan tähän tai suoraan minulle:
roope.lipasti@kolumbus.fi
Kysymyksen lisäksi toivon (ei ole pakko) että laitatte mukaan kysyjän iän ja etunimen.
Ja näitä siis otetaan vastaan pitkin kesää ja syksyä!
Jo etukäteen kaikkia vaivasta kiittäen,
Roope Lipasti
toimittaja
Kommentit (203)
Arttu kyseli minulta, äidiltään, koska olin muuttanut pois mummolasta eli lapsuudenkotoani ja miksi. Selitin, että olin lähtenyt opiskelemaan ja töihin toiselle paikkakunnalle jne. Poikani ilmoitti, että ei aio koskaan muuttaa pois kotoa ja onko pakko ja katsoi surkeana päälle. Minä siihen, että ... ööö... ei tietysti ole pakko, mutta, katsos, useimmat haluavat aikuisiksi kasvettuaan muuttaa omaan kotiin.
Napakka vastaus oli edelleen, että hän ei aio muuttaa missään tapauksessa. Pienen hiljaisuuden jälkeen Arttu jatkoi:" En aio myöskään mennä töihin." Jaha. Kysin millä hän aikoi sitten elää (olimme jo aikaisemmin keskustelleet rahasta ja mihin sitä tarvitaan)? Taas oli valmiina tiukka vastaus." Isän ja sun rahoilla ja löytämillään rahoilla" !
Että sellaista peräkammarin poikaa täällä kasvatetaan.
Uusimmat 4-vuotiaan poikamme kyselyt koskevat Jumalaa ja Jeesusta. Esimerkiksi eilen hän kysyi: " Onko aurinko isompi kuin Jeesus?"
Pistää äitinsä koville näillä kysymyksillään... =)
Ei varsinaisesti ole kysymys vaan keskustelu.
Tyttäreni 4v ja minä olimme autossa. Pysähdyin liikennevaloihin ja tyttö kysyy " Äiti, miksi sinä pysähdyit"
Minä vastaan " Liikennevalo on punainen, en saa mennä"
" Eipäs ole" vastaa tyttö
Ja minä " KYllä on" ja jatkan kenelläköhän tässä autossa on ajokortti
" Iskällä" vastaa tyttö ja isähän ei edes ole autossa
" Ei, vaan minulla"
" Onko sinulle äiti oma ajokortti?"
" Kyllä on"
" Onko siinä sinun kuva?
" On"
" No kyllä se sitten varmaan on sinun"
Näitä keskusteluja kuunteli tarkkaavaisesti myös esikoisemme Kiira. Hän oli n. 2,5v kun ajelimme autolla ja hän näki tien varressa uusia taloja rakenteilla. Hän kysyi meiltä: " Miten noi toimii noi talot?" Meni tovi miettiessä että mistähän sitä aloittaisi :)
ja esitti yhtenä päivänä kinkkisen kysymyksen...
Äiti, miksi sinä halusit Einon?
Vastaus on vielä antamatta...
Jesse 5 v keskustelee järkevästi sairaaloista veljensä Jannen, 3,5 v kanssa.
Tietää, että on olemassa lastenklinikka sekä naistenklinikka, mutta ihmettelee: " äiti, missä on MIESTEN klinikka?" :D :D :D
kysyi juuri äsken 4-v. poikani, kun ajelimme vesisateessa mummilaan.
Sakari eri ikäisenä:
2 v 2 kk: Jatkuva kysely mistä tämä paita, takki, housut, kengät, lippalakki tms. on ostettu, vaihtui melko nopeasti kysymykseen kenen vanha tämä on. Eipä meidän perheessä juurikaan noita lasten vaatteita ole osteltu.
2 v 5 kk: Pikkusiskonsa ensimmäistä kertaa tavatessaan kysyi: " Onko vauvalla pippeli?" Kun selvisi, että ei ole niin siihen tokaisi: " Minulla on pippeli, mutta vauvalla on pelkkä peppu."
3 v.:
N. 1573 kertaa olen saanut vastata tähän mennessä kysymykseen: kenen vatsasta sinä olet syntynyt, kenen vatsasta isi on syntynyt, kenen vatsasta ukki on syntynyt, kenen vatsasta pappa on syntynyt, kenen vatsasta isoäiti on syntynyt, kenen vatsasta...
ja toinen kysymys, johon olen vastannut 2567 kertaa: missä mummo asuu, missä Leena asuu, missä Ossi asuu, missä pappa asuu, missä isoäiti asuu, missä isi asuu, missä taata asuu, missä, missä, missä... Ja jatkokysymyksenä tähän: Miksi Ossi asuu Piikkiössä??? Ja-a...
Tänä kesänä Sakari 3 v. on myös ihmetellyt:" Minne aurinko menee illalla?" No kun kerroin miten maapallo pyörii ja sitten aurinko laskee horisontiin, niin sitten heti kertomaan isille: " Aurinko laskee horosonttiin."
" Hyhhyh Äiti, miks tää nakki on näin likanen?"
(istui ruokapöydässä mehevä mustamakkara kädessään)
" Korjaatko Äiti nää housut, ne on ihan rikki?"
(oli juuri saanut Skotlannin tuliaisina komean kiltin ja ihmetteli hyvin toimivaa tuuletusta)
Elias 4v.
Todella hyvä kysymys!
T: Piia
Ystavani pikkusisko kysyi mummiltaan: mummi, miksi sä olet pistellyt nuppineulalla nenääsi? Mummilla kun oli isot ihohuokoset, kuten vanhoilla ihmisillä usein...
Itse olin aikanaan TV:tä katsoessani kysynyt: onko tädillä takapuoli? ja kiertanyt TV:n taakse katsomaan.
" Miksi nuo puut kasvaa tuossa?"
" Miksi nallella on häntä?" (...jalka? ...korva? ...massu?)
" Miksei saa olla alasti?"
" Aiti, miksi sinulla on reikä hampaassa? Etkö sinä pesekään hampaitasi?" Martta, 3 vee
Milla 4v kysyi aamulla katsoessaan PuuhaPeteä että " miksei tuolla koskaan sada" ja tänään(kin) satoi täällä meillä päin... :)
Katseli hautausmaalla miettiväisenä hautakiviä ja sitten totesi: onko kaikki ihmiset haudattu kyykkyyn!!? -miten niin? -no kun ei ne muuten voisi mahtua näin pienen kiven sisään!
sama jukka 5v samalla reissulla nähdessään tien päässä kaksi isoa terijoen salavaa: onko noi ne maailman isoimmat parsakaalit? (muoto oli kyllä sama!)
Olin tyttöni noin 5v kanssa hautausmaalla ja katseltiin hautoja. Uurnahaudat olivat pienempiä kuin muut ja tyttö kysyi miten siihen ruumis ja arkku mahtuu. Selitin että ruumis tukataan eli poltetaan uunissa, johon tyttö sitten, Ai syödääks se sitten?
Aapo 1v8kk nousi potalta, tarkasteli tuotostaan ja kysyi: " Mikä se tuo on?" . Vastasin, että " Sulta tuli kakka pottaan, hieno juttu" . Aapo kierteli pottaa, katseli joka puolelle kuin jotain etsien, kurkkasi potan allekin ja kysyi lopulta: " Missä se pelhonen on?" .
Ihmettelin, että mitä perhosta se pikkuinen etsi, kunnes muistin, että oltiin aiemmin katseltu kuvakirjaa, jossa oli kuva potassa, jossa oli kakka ja pari kärpästä ympärillä lentelemässä. Niitä kärpäsiä Aapo oli kovasti ihmetellyt ja kysellyt silloin kun kirjaa katseltiin.
- Miksi Posti-Paten suu ei koskaan liiku kun se puhuu?
- Mitä sitten tapahtuis, jos kaikki auringot ja pilvet tippuis pois taivaalta?
- Miksi aikuisten ei tarvi mennä koskaan nukkumaan, jos joku käskee?
- Miten ihmiset voi liikuttaa käsiään?
Neiti 3v. halusi välttämättä tietää, miksi setänsä ja tämän tyttöystävä eivät vielä olleet ostaneet lapsia. Setä totesi, että ei ole vielä tullut ajankohtaiseksi lähteä kaupoille, mutta jos tyttö haluaisi, niin pikkuveljen he voisivat tietysti ottaa mukaansa vaikka saman tien hyvää kauppahintaa vastaan.
Tyttö mietti tosi pitkään, mutta totesi sitten että meidän perheen vauva ei ole myynnissä.
Samainen kolmevuotias on tällä hetkellä suunnattoman kiinnostunut siitä, kuka on ollut kenenkin mahassa. " Äiti on ollut mummun mahassa, isi on ollut mummin mahassa, mutta kuka sitten on papan (isoisä) mahassa nyt?"
siihen.. ja totesin että tätä on niiiin vaikea selittää... No tyttö mietti hiukan ja kysyi:" Mutta MITEN se koko paprika mahtuu sit sinne tissiin?"