No nyt on sit koettu kaksi myöhäistä keskenmenoa (viikoilla 18+ eli sikiön joutuu synnyttämään).
Onko muita?
Tai edes yhden kokeneita?
Ekassa ei selvinnyt mitään syytä ja tulinkin pian sen jälkeen raskaaksi josta sitten syntyi ihana lapsi joka " korvasi" menetyksen.
Mutta nyt en enä jaksa eikä jaksa mieskään. On henkisesti liian raskasta. Ja yhden myöhäisen keskenmenon ilman syytä nyt ymmärrän huonoksi tuuriksi, mutta että kaksi...
Nyt pelottaa että masennun. Meni niin suunnitelmat uusiksi kun piti ennen joulua saada vauva ja jäädä taas kotiin niin nyt eikun töitä vaan.
Kommentit (25)
Nyt multa ei otettu tällä kertaa kauheita määriä eri verikokeita, mutta multa ja mieheltä otettiin verta kromosomitutkimusta varten.
Mahtaako siinä selvitä vai pitääkö nuo hyytymistekijät tutkia erikseen? Ja mitä ihmettä tarkoittaa ns. hankittu hyytymistekijä (vai mikä se oli...)???
Mä en tupakoi, en juo enkä ole käyttänyt e-pillereitä kuin pari vuotta joskus 8 vuotta sitten.
Kiitos jos joku vielä vastaa. Helpottaa lukea muiden kokemuksia ja musta tuntuu että toi keskenmenopalsta on täynä alkuraskauden keskenmenoja (niitä väheksymättä, mutta ne ei nyt lohduta mua mitenkään). Enkä nyt sano että muiden myöhäiset keskenmenot mua lohduttaa, mutta auttaa kun lukee muista saman kokeneista ja miten olette selvinneet. Ymmärrätte varmaan.
T: ap
Koska olet saanut välissä terveen lapsen, ei asiaa välttämättä lähdetä automaattisesti tutkimaan mutta itse pyytäisin lähetettä erikoislääkärille. Monilla tuo pieniannosaspiriini tosiaankin estää myöhäiset keskenmenot mutta omin päin sitä ei kannata aloittaa.
Olis tääkin pieni poika voinut sitten syntyä jouluksi :-(. Byäääh!!!
Mut onhan se jos on ennen terve lapsi ja ongelmaton raskaus niin ei sitä ajattele tommosia. Ja sit kun vielä sen jälkeen oli onnistunut raskaus niin...
Voi että mua v-i-t-u-t-t-a-a! kun vielä alkuviikosta olin onnellisesti raskaana ja odotin innolla rakenneultraa et saan vähän huokaista helpotuksesta ja nähdään kumpi tulee. No sainhan mä tietää kumpi se olis ollu...
Painun nyt taas parkumaan.
T: ap
Hän sai nyt toukokuussa terveen lapsen juuri napapiikkien (fragmin) avulla! Eli tuo hyytymisjuttu oli hänelläkin syynä. Kohtukuolemien lisäksi oli useita keskenmenoja.
Eikö kirjailija Eve Hietamieskin saanut 9 keskenmenon jälkeen lapsen juuri lääkehoidon vai piikkien avulla?
Joka tapauksessa voimia! Vaadi tutkimuksia! Itsellä on sellainen kokemus että olen opiskeluaikana harjoittelussa ollut mukana sikiön synnytyksessä (Rv 17+). Koskettavaa oli henkilökunnallekin!
Itselläni oli kaksi tervettä lasta ja normaalia raskautta takana, kun kolmatta yrittäessä sain keskenmenon. Se oli keskeytynyt km, joka huomattiin niskapoimu-ultrassa rv 12+5. Sikiö oli kuollut reilua viikkoa aiemmin.
Itsekin uskoin tämän olleen vaan huonoa tuuria ja tulinkin vajaan vuoden yrittämisen jälkeen uudelleen raskaaksi. Ehdin käydä varmaan viitisen kertaa ultrassa (pelko oli suuri koko ajan) ja aina kaikki oli ok. Vielä niskapoimu-ultrassakin sikiön koko vastasi viikkoja jne. rv 14+5 ei kuitenkaan sydän enää sykkinyt ja sikiön koko vastasi noin rv 13.
Ensimmäisessä keskenmenossa minulle tehtiin kaavinta, mutta toisella kertaa sikiö, pieni poika, oli synnytettävä.
Vaikka keskenmenoja olikin takana vasta kaksi, minulle suostuttiin tekemään noinkin myöhäisten km:jen vuoksi ne tavallisimmat labrat, spr:n tukostaipumuspaketti tms. ja niissä ilmeni, että minulla oli fosfolipidivasta-aine koholla. Tämä saattaa aiheuttaa mikrotukoksia istukkaan ja vauva menehtyy.
Jälleen vuosi raskauden yritystä ennenkuin tärppäsi. Sain tähän raskauteen avuksi lääkityksen (asa-tabletti 100mg/vrk ja hepariinipistoshoito). Nyt meillä on 4kk ikäinen poika ja siitä olen ikionnellinen. Raskaus kyllä tuntui todella pitkältä ja raskaalta kidutukselta, kun koko ajan sai pelätä, että vauva ei selviä hengissä.
Tämä minun tukostaipumukseni on ns. hankinnainen, ei siis perinnöllinen, eikä sukulaisiani tutkittu. Minulta ei myöskään otettu verikokeita raskausaikana. Ultrassa ja äitipolikontrolleissa kävin kuukauden välein.
Tsemppiä ja voimia ap:lle! Vaadi tutkimuksia, joihin olet kyllä oikeutettu, kun noin myöhäiset keskenmenot olet kokenut.