No nyt on sit koettu kaksi myöhäistä keskenmenoa (viikoilla 18+ eli sikiön joutuu synnyttämään).
Onko muita?
Tai edes yhden kokeneita?
Ekassa ei selvinnyt mitään syytä ja tulinkin pian sen jälkeen raskaaksi josta sitten syntyi ihana lapsi joka " korvasi" menetyksen.
Mutta nyt en enä jaksa eikä jaksa mieskään. On henkisesti liian raskasta. Ja yhden myöhäisen keskenmenon ilman syytä nyt ymmärrän huonoksi tuuriksi, mutta että kaksi...
Nyt pelottaa että masennun. Meni niin suunnitelmat uusiksi kun piti ennen joulua saada vauva ja jäädä taas kotiin niin nyt eikun töitä vaan.
Kommentit (25)
Vierailija:
on ilmeisesti vaan sellainen " sanonta" . Tarkoittaa kuitenkin sitä, ettei kyseessä ole synnynnäinen juttu, vaan jossain elämän varrella saatu " ominaisuus" . Syytä tähän ei tiedetä. Minulle lääkäri vaan höpötti jotain geeneistä, apinoista jne. ja sanoi, että ihmehän se olisi, jos ei tällaisia vikoja ihmisissä olisi..Minulla tuo testi otettiin sairaalassa ja kun nähtiin, että arvo oli koholla, otettiin 3kk päästä uusi testi. Voi kuulemma olla tilapäistäkin tuo. Ja kun tää toinen kertakin oli koholla, se täytti ns. pysyvän tukostaipumuksen kriteerit ja sain lääkityksen seuraavaan raskauteen.
t.28
Onko istukka tutkittu/tutkitaanko ? Olisiko syynä veritulppia täynnä oleva istukka joka estää verenkierron sikiöön ?
Kyllä joku syy on löydyttävä !
VOIMIA Sinulle ja miehellesi!
Np ultrassa ovat kuitenkin olleet täydellisiä (oikean kokoisia, ei niskaturvotusta). Ja " ruumiinavauksessa" ei ole ollut mitään poikkeavaa.
Ei selvinnyt syy viimeksi ja tuskin selviää nytkään. Yhden kerran nyt tosiaan vielä ymmärsi paskaksi tsäkäksi, mutta toinen kerta: ei enä lapsia meille! Ja sekös itkettää.
Kyllähän me voidaan vielä tästä toivuttuamme yrittää, mutta kun miettii että siinä voi taas käydä näin niin ei kiitos. Oli se edellinenkin raskaus ekan keskenmenon jälkeen todella stressaavaa aika -meinas pää hajota useaan otteeseen (onneksi siitä kuitekin syntyi täydellinen vauva :-)).
T: ap
Vierailija:
Onko istukka tutkittu/tutkitaanko ? Olisiko syynä veritulppia täynnä oleva istukka joka estää verenkierron sikiöön ?Kyllä joku syy on löydyttävä !
VOIMIA Sinulle ja miehellesi!
Niistä selviää onko sinulla sitä " hyytymistekijää" joka altistaa tukoksille, josta seuraa keskenmenoja ja kohtukuolemia. Ei siihen istukkaa tarvita. Seuraavissa raskauksissa on mahdollista saada sitten lääkitys estämään tukoksia.
Minulla on useampia lapsia ja yksi kohtukuolema takana. Nyt vasta selvisi, että minulta tuo hyytymistekijä löytyy.
Ja oliko teillä lapsia ennestään?
Selviskö syy keskenmenoon?
Kertoisitko tarinasi jos se vaikka vähän lohduttais mua? Please...
Mulla kuitenkin auttoi ekan keskenmenon jälkeen se kun ajattelin että ilman sitä meillä ei olisi juuri tätä lasta mikä meillä nyt on. Vaikkakin se raskausaika oli erittäin raskas varsinkin rakenneultraan asti. Helpotti kun tunsin liikkeet.
Mutta tää toinen samanlainen keskenmeno oli jo kohtalon ivaa. Ja mä en tiedä miten mä selviän joulukuusta kun ajattelen että jos kaikki olis menny hyvin niin meillä olis nyt vauva jne. Se olis ollu pieni poika...
Minulla on yksi myöhäinen km takana, sikiö todettiin kuolleeksi rv 16, tosin arvioitiin kuolleen rv 13-14 aikana eli kai tuo on ihan siinä rajoilla onko vielä alkuraskauden aikaa. Niskapoimu-ultrassa meilläkin oli kaikki hyvin, silloin sitä ehti jo " huokaista" ja valmistautua vauvan tuloon ja sitten tulikin kylmää vettä niskaan :/
Nyt olen uudelleen raskaana, en paljon tästä raskaudesta jaksa vielä iloita. Ainakin jonnekin 20. viikolle täytyy päästä että voin edes myöntää itselleni olevani raskaana. Tuolla keskenmeno-palstalla on muuten useampia odottajia joilla on ollut perättäisiä myöhäisiä keskenmenoja, ilman mitään syytä. Minäkin luulen että ovat pitkälti huonoa tuuria ja toivottavasti kolmas kerta toden sanoo! Siis jos tahdotte vielä yrittää.
Ota huomioon että mulla on vielä hormonitkin aivan sekaisin.
Kun menin sairaalaan itkin koko ajan, mutta kun sikiö oli syntynyt niin tuli jotenkin sellainen typerä onnentunne (samanlainen kuin tavllisenkin synnytyksen jälkeen) ja ei enä itkettänyt. Nyt sitten kotona olen vuoroin itkenyt vuoroin ollut " kylmä" ja usko tai älä mutta mä olen mielummin " kylmä" kun parun koko ajan epätoivoissani.
Ja paska tuuri! Minkäs mä enä asialle voin???
Kyllä mä tiedän että mä olen nyt väsynyt ja " sekaisin" ja että vaikka mua ei nyt itketä niin huomenna voi olla toisin -usko pois, mä olen kokennut tän ennenkin.
Oliko vielä jotain mitä et ymmärrä?
saada lisää lapsia kun voitaisiin olla täysin tyytyväisiä tähän mitä meillä jo on. Ja tää on taas kerran muistustus siitä että mä olen erittäin onnellinen jo olemassa olevista ihanista lapsistani ja ihanasta miehestäni. Mutta kyllä se silti jättää " ikuiset arvet" .
Vierailija:
Minulla on yksi myöhäinen km takana, sikiö todettiin kuolleeksi rv 16, tosin arvioitiin kuolleen rv 13-14 aikana eli kai tuo on ihan siinä rajoilla onko vielä alkuraskauden aikaa. Niskapoimu-ultrassa meilläkin oli kaikki hyvin, silloin sitä ehti jo " huokaista" ja valmistautua vauvan tuloon ja sitten tulikin kylmää vettä niskaan :/Nyt olen uudelleen raskaana, en paljon tästä raskaudesta jaksa vielä iloita. Ainakin jonnekin 20. viikolle täytyy päästä että voin edes myöntää itselleni olevani raskaana. Tuolla keskenmeno-palstalla on muuten useampia odottajia joilla on ollut perättäisiä myöhäisiä keskenmenoja, ilman mitään syytä. Minäkin luulen että ovat pitkälti huonoa tuuria ja toivottavasti kolmas kerta toden sanoo! Siis jos tahdotte vielä yrittää.
Minulla on takana kaksi keskenmenoa ja yksi kohtukuolema rv 30+2, sen lisäksi kaksi lasta elävien kirjoissa
hyytymistekijöitä on useampia, mutta yleisin on faktori viiden geenimutaatio, nk. apc-resistenssi (esiintyy arviolta 3 %:lla skandinaavisilla ihmisillä).
Hyytymistekijätutkimus on dna tutkimus ja vaatii ammattitaitoa, eli sitä ei voi teettää joka paikassa.
Tähän nimeltämainittuun vaivaan hoitona on ASA 25-100 mg tai minihepariini hoito (yleensä raskauksissa kaiketi Fragmine) pistoksina, tai yhdistelmähoito näistä kahdesta, kuten itselläni. Synnytystä ennen ASA lopetetaan, jottei synny vuotoriskiä. Hoidon toteutumista seurataan muutamin verikokein raskauden aikana, lisäksi raskaus katsotaan komplikaatioraskaudeksi ja sitä seurataan tarkoin.
Hoidoilla raskauksissani ei ole ollut ongelmia, vaikkakin pistäminen on kurjaa ja kallista.
Mutta tässä kohden kannattaa sinun ehkä keskittyä eri tutkimusten vaatimiseen kuin diagnosoida itseäsi etukäteen, kun syitä voi olla varmasti paljon muitakin.
Toivotan voimaa surutyöhön.
lähisukulaiset tutkitaan myös, sillä se toki lisää myös omaa veritulppariskiä (kahdeksankertaiseksi muuhun väestöön nähden) ja silloin pyritään välttämään altistavia tekijöitä kuten ehkäisypillereitä, tupakointia jne.
tästä syystä, jos sinulla on tyttäriä, niin heidät tulee aikanaan myös testata, liittyen juuri tuohon ehkäisyasiaan.
Ihan kamalat kokemukset, kahteen kertaan. :( itselläni oli kaksi vuotta sitten myöhäinen km, viikoilla 16+. Se on kyllä ihan hirveää, surullista, pelottavaa. Minäkin tulin pian (yhdet menkat) taas raskaaksi ja oli kyllä itkuinen raskaus, etenkin sinne 20+-viikoille ati. Etenk9in, kun kuolleen vauvan la ja uuden raskauden " kriittiset " viikot 16-18 sattuivat samoille kohdin. Juoksin neuvolassa monta kertaa viikossa... Mä olin kyllä sekaisin kuin seinäkello.
Olen kokenut saman kuukausi sitten. Mulla raskausviikkoja oli 22.
Olen edelleen aika masentunut :( Voimia sulle !
on ilmeisesti vaan sellainen " sanonta" . Tarkoittaa kuitenkin sitä, ettei kyseessä ole synnynnäinen juttu, vaan jossain elämän varrella saatu " ominaisuus" . Syytä tähän ei tiedetä. Minulle lääkäri vaan höpötti jotain geeneistä, apinoista jne. ja sanoi, että ihmehän se olisi, jos ei tällaisia vikoja ihmisissä olisi..
Minulla tuo testi otettiin sairaalassa ja kun nähtiin, että arvo oli koholla, otettiin 3kk päästä uusi testi. Voi kuulemma olla tilapäistäkin tuo. Ja kun tää toinen kertakin oli koholla, se täytti ns. pysyvän tukostaipumuksen kriteerit ja sain lääkityksen seuraavaan raskauteen.
t.28