Käytöstavoista vähän
Kyllä huomaa, että ajat muuttuvat - ja valitettavasti huonompaan suuntaan. Lueskelin tuota häälahjaketjua ja ajattelin, että voi aikoja, voi tapoja.
Olisi kiva tietää, minkä ikäisiä te muut keskustelijat olette. Itse olen 42 ja kyllä ainakin minun noin 70-vuotiaat vanhempani ovat aina antaneet häälahjaksi summan, jonka laskettiin kattavan ruokailut. Markka-aikaan laskettiin, että 100 mk aikuiselta on sopiva summa lahjaksi. Eikä nyt ole kyse siitä, että hääpari olisi VAATINUT rahaa, vaan siitä, että lahjan antajakin voi käyttää aivojaan ihan itse ja miettiä, mikä on hyvien tapojen mukaista ja kohteliasta hääparia kohtaan jne.
Ja mainittakoon tässä kohtaa, että minulla ei ole ollut ökyhäitä eikä lahjatoivomuksia, vaatimuksista puhumattakaan.
Osa oli sitä mieltä, että juhlaan kuin juhlaan voi mennä ilman lahjaa ja jos joku on toista mieltä, on hän ahne moukka. No, minä olen sitten vissiin ahne moukka, kun en ikimaailmassa menisi kenenkään juhiin ilman lahjaa. En myöskään vie kenellekään mitään säälittävää Tiimari-krääsää lahjaksi, vaan silloin kun annetaan lahja, se on laadukasta ja hyvää tavaraa. En myöskään millään lailla väheksy rahalahjan antamista, vaan jos esim. hääpari toivoo (Huom. TOIVOO, ei pyydä eikä vaadi) rahaa lahjaksi, niin sitähän minä heille annan. Vähimmäissumma meidän perheeltä on 50 euroa, jos lahjan saaja on läheinen, on summakin isompi. Lasten lahjat on eri asia, niihin ei sijoiteta välttämättä noin paljoa.
Toinen juttu, josta täällä väännetään aika ajoin on kummit. Aiemmin ei tullut mieleenkään, että vuosikausia aviossa olleesta parista pyydetiin kummiksi vain toinen, mutta nykyään se tuntuu olevan ihan ok. Minusta se on loukkaus sitä puoliskoa kohtaan, jota ei kummiksi pyydetä.
Käytöstavoistahan tässä on kysymys ja yleissivistyksestä. Nykyajan pullamössö-sukupolvella ei vaan liiemmin tunnu olevan kumpaakaan.
Ja nyt muistakaa, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Kommentit (39)
Vierailija:
että ne perheet joilla on varaa vaikka vain siihen 25 euroon, ovat jotenkin huonompikäytöksisiä kuin sinä?
Ei missään tapauksessa. Meillä on varaa antaa vähän enemmän, siis annetaan. Lähinnä nyt tarkoitin, että en veisi mitään Tiimarin viiden euron posliinikissaa.
Kukin kykyjensä mukaan, mutta itse olen sitä mieltä, että esim. häät ovat niin arvokas juhla, että sinne voi viedä myös niiden arvoisen lahjan.
ap
Vierailija:
Ei missään tapauksessa. Meillä on varaa antaa vähän enemmän, siis annetaan. Lähinnä nyt tarkoitin, että en veisi mitään Tiimarin viiden euron posliinikissaa.
Kukin kykyjensä mukaan, mutta itse olen sitä mieltä, että esim. häät ovat niin arvokas juhla, että sinne voi viedä myös niiden arvoisen lahjan.ap
Luoja varjele tollaselta-meidän juhliin saa tulla ne vähävarasemmatki
Jos morsiuspari itse on ns. vähävaraisempi, eikö kalliin lahjan antaminen siinä tapauksessa saattaisi lahjan saajasta tuntua jopa pröystäilyltä? Että katsokaa, kun meidän perheellä on varaa antaa teille köyhille näin kallis lahja...??
Enhän mä missään kohtaa niin sanonut. Itse tinkisin kyllä vaatteista ja sijoittaisin lahjaan enemmän. Toki vaatteiden pitää olla siistit ja juhlavat, mutta niitä kyllä saa ihan inhimilliseen hintaan.
ap
mikä on sovelias " tarpeeksi kallis" lahja juuri tälle nimenomaiselle hääparille. Oikeasti olen kuullut sivusta kun hääpari harmistuneena päivittelee (mikä EI kylläkään ole hyvien tapojen mukaista) että pitikö noiden tulla tänne elvistelemään noin kalliilla lahjalla... Eli lahja pitää valita huolella, juuri saajansa näköiseksi, ei se ole tärkeintä mitä se maksaa...
Vierailija:
mikä on sovelias " tarpeeksi kallis" lahja juuri tälle nimenomaiselle hääparille. Oikeasti olen kuullut sivusta kun hääpari harmistuneena päivittelee (mikä EI kylläkään ole hyvien tapojen mukaista) että pitikö noiden tulla tänne elvistelemään noin kalliilla lahjalla... Eli lahja pitää valita huolella, juuri saajansa näköiseksi, ei se ole tärkeintä mitä se maksaa...
Mutta muista, että tällä palstalla (kuten ylipäätään netissä, jossa voi anonyymisti kirjoittaa) voi ihminen kirjoittaa aivan mitä huvittaa ihan provosoidakseen.
Moni liioittelee elämässään tapahtuneita asioita ym.. Usko 99% mitä täällä kirjoitetaan..
Nykyään avioliitot (puhumattakaan avoliitoista) eivät kestä yhtä kauan kuin ennen. Monella on varmaan kokemusta kummipariskunnasta, jonka toinen puolisko ei enää eron jälkeen pidä lapseen yhteyttä. Kummiuden tarkoitus on kuitenkin antaa lapselle pysyvä, vanhemmuuden velvoitteista vapaa aikuinen " tukihenkilö" , joka ei katoa lapsen elämästä vaikka parisuhde kaatuisikin. Siksi voi olla perusteltua pyytää lapsen kummiksi äidin ystävää, mutta ei hänen miestään, jos vaikka pari on ollut yhdessä (ties vaikka avoliitossa) vasta tovin.
Tuo häälahjatapa voi olla paikallinen, oletkos ajatellut?
Olen tietoinen asiasta, mutta uskon, että esim. tuossa häälahja-ketjussa n. 95% kirjoittajista on erittäin tosissaan - valitettavasti.
ap
myös " leikkimielisiä" ja totuuden siemenillä kylvettyjä ajatuksia-neuvoja avioliittoon. Ne oli parhaimmat lahjat
Kummiasiassa puhuin vuosikausia avioliitossa olleesta parista.
Häälahjoissa - paikalliset käytöstavat ja paikallinen yleissivistys - mielenkiintoinen teoria.
ap
Tyyliin:Tiimarista = ei joulukorttia jne?
Tilinumero hääkutsussa on vasta viime vuosina yleistynyt tapa, ei ole ollut käytössä vielä kovinkaan kauan. Sen on keksinyt juuri tämä pullamössö-sukupolvi.
Ja kuten varmaan huomasitkin, puhuin käytöstavoista lahjan antajan näkökulmasta.
ap
Mä en osallistu yhteenkään hääkutsuun missä on esim tilinumero kutsussa
että ne perheet joilla on varaa vaikka vain siihen 25 euroon, ovat jotenkin huonompikäytöksisiä kuin sinä?