Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kayttaydytaan, kun halutaan olla asiallisia mutta etaisia, vieraanvaraisia ja kohteliaita, mutta ei sydamellisia tai laheisia?

Vierailija
09.07.2007 |

Kohteena entinen läheinen ihminen, jonka kanssa välit viilenivät joku vuosi sitten. En halua omalta osaltani osoittaa tai provosoitua vihanpitoon, vaan kohdella häntä kuin ketä tahansa muutakin tuttavaa. Emme ole olleet pariin vuoteen tekemisissä, koska en ole yksityisesti pitänyt häneen yhteyttä, mutta nyt on tulossa juhlat, joihin hänet kutsumatta jättämäminen olisi mielenosoitusta. Hän ei ehkä tule lainkaan, mutta jos tulee, miten tällaisessa tilanteessa toimitaan. Mistä keskustellan, miten päin ollaan? En halua siis muistella tai kaivella vanhoja, mutta en myöskään tavoittele entistä läheistä ystävyyttä, joten en halua kertoa elämästäni tai itsestäni oikeastaan mitään.

Miten siis jutellaan ja ollaan neutraalisti ja kohteliaasti mutta tosiasiallisesti hyvin mitäänsanomattomasti? Juhlissa sen verran porukkaa, että koko ajan ei pidä seurustella tämän ihmisen kanssa, mutta täysin sanattomaksi en voi kuitenkaan suunnitella asettuvani.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla tämän erityistapauksenkin kohdalla. Välttele juhlaväen joukossa tyyppiä niin hyvin kun voit, mutta mene ainakin kerran tietoisesti juttelemaan. Ota miehesi tai muu tuttava mukaan. Tai tuppaudu porukkaan, jossa tämä yksi on ja sitten kysäiset muutaman tavallisen kysymyksen häneltäkin. Varaa joku asia, josta voit kertoa, kun toinen kysyy että mitä kuuluu. Jos puhe kääntyy vanhoihin asioihin, teeskentele tietämätöntä tai pakon edessä sano, ettei juhla ole oikea hetki niiden miettimiseen. Älä provosoidu, lähde vaikka pois, jos piikitellään vanhoista.

Vierailija
2/9 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja edellisellä. Mun yleisohje on, että suhtaudut kuin työkaveriin tai asiakkaaseen, he harvoin ovat samalla tapaa sydänystäviä eikä heidän kanssaan ole mitään oletusta puhua kovin henkilökohtaisia.

Yleisiä puheenaiheita nyt kesällä voi olla lomasuunnitelmat, loman lyhyys/pituus, kesämökki, purjevene tai puutarha. No tuttavallasi ei välttämättä ole mitään näistä, mutta tarkoitan että pidät keskustelun suurin piirtein samalla tasolla kuin voisit jutella ei niin läheisen työkaverin, kampaajan tms. henkilön kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ihminen on tavallaan hyvin ulkokultainen eli haluaa pitää kauniit kulissit, mutta sitten kun ne sortuvat, ei ole mitään väliä kuinka paljon paikalla on kuulijoita, kun hänellä vaan menee kuppi nurin... Tuskin nyt mitään kohtausta järjestää, mutta ilkeään piikittelyyn olen kyllä varautunut. Siksi en haluaisi erityisesti hänen kanssaan seurustella, joten olenpa nyt vaan kutsunut muiden mukana merkkipäiville.

ap

Vierailija
4/9 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viileni välit 5 vuotta sitten entisen hyvän ystävän kanssa. Syytä oli molemmissa, mutta minä en jaksaisi vihoitella vuosikausia. Tapaamme toisiamme edelleen yhteisen harrastuksen parissa n. kerran kuussa, mutta emme ole seurustelleet kahden kesken tuon jälkeen.

Tämä ent. ystävä piti tuossa alkukesästä isot juhlat, joihin minua ei kutsuttu. Hän kuitenkin kutsui mm. kaikki muut harrasteporukkamme ihmiset, ilmeisesti puolisoineen, osa hänelle selvästi vieraampia kuin minä. Koin selkeästi mielenosoituksena sen, ettei minua kutsuttu, ja ihmettelen, eikö keski-ikäinen ihminen pysty antamaan menneiden olla menneitä. Itse olen kutsunut häntä omiin juhliini kuten aina ennekin, ja hän on myös tullut paikalle.

Joten minua ilahduttaa, ap, että jotkut ovat hiukkasen huomaavaisempia, ja ehkä anteeksiantavaisempiakin, kuin tämä ystäväni.

Vierailija
5/9 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että meidän tilanteessa on kyllä enemmän syytä tässä toisessa. Hän suuttui minulle eräästä asiasta ja pisti välit poikki. Mielestäni ko. asia ei kuulunut hänelle, eikä hänellä ollut siitä erityisemmin oikeutta loukkaantua, vaikka mielipiteensä saa toki sanoa. Se tuli vaan aika voimakkaasti ja nolaavasti ja loukkaavasti esille.

No miten vain, haluaisin juuri osoittaa hänelle, että hän ei ole minulle mikään erityinen, ei hyvässä eikä pahassa. Olen kaikille tuntemilleni ihmisille kohtelias ja vieraanvarainen, joten tällaisesta yleisystävällisyydestä on tämänkin ex-kaverin kohdalla kyse.

ap

Vierailija
6/9 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minua ei riidan jälkeen ole kutsuttu tämän toisen henkilön juhliin enää lainkaan, mutta ajattelin siitä huolimatta kutsua hänet. Voi sitten itse valita, sopiiko tulla vai ei.

ap

Vierailija
7/9 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minua ei riidan jälkeen ole kutsuttu tämän toisen henkilön juhliin enää lainkaan, mutta ajattelin siitä huolimatta kutsua hänet. Voi sitten itse valita, sopiiko tulla vai ei.

ap

Vierailija
8/9 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta mulla aivan sama jännitys/pelko päällä, kun meillä tulossa perhejuhla, jonne en voi jättää kutsumatta häntä, vaikka haluaisinkin. Näiden vastaustenne ansiosta ehkä selviän. Kiitos teille ihanat ihmiset.

Vierailija
9/9 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän alkaa piikitellä, niin hymyile vaikka väkinäisesti ja lopeta keskustelu vaikka sanomalla jollekin toiselle jotakin. Ja sitten poistumalla siitä tilanteesta. Itse käytän hymyn lisäksi tokaisua " ja-ha" tai " niin...." Älä piikittele takaisin, ole mieluummin vaikka seipään niellyt. Loppuu nopeammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi