Miten kolme lasta hoitoon neljäksi yöksi kun mummolat ei auta?
Olis pakko päästä lomalle miehen kanssa kun pä meinaa hajota ainaiseen lastenhoitoon. Mummeista vaan ei ole apua, eli mitäköhän sitä keksisi, mihin noi lapset voi sijoittaa? Iät on 1 v., 4 v. ja 6 v.
Kommentit (89)
No niin, äiti ap, minusta on hienoa että olet ottamassa omaa lomaa. Yritä ihmeessä järjestää sitä! Sitten on taas mukavampi olla kotona ja hoitaa rakkaita lapsia. Mistähän ihmeestä saisit hoitoapua? Yksivuotias on kyllä aika pieni olemaan pitkään vieraalla. Entä jos saisit ainakin isommat lapset jonnekin pariksi päiväksi? Eikö sukulaisista löytyisi sellaista, joka hoitaisi kahta vanhinta lasta (yksivuotiaan hoito voi vähän pelottaa monia yöitkuineen ja äidinkaipuineen)? Omasta kokemuksesta tiedän, että vain yhden lapsen kanssa olo on melkein kuin lomaa ja tuntuu käsittämättömän helpolta ; )
pysyisi parempana, jos niitä uria ei pantaisi kaiken edelle. Kuka on niin ääliö että hankkii putkeen kolme lasta, eikä pidä edes kesälomaa??
Vierailija:
Tekee hyvää sinulle ja miehellesi olla välillä ihan kahden, pysyy parisuhde parempana. Se ensiarvoisen tärkeää myös lapsille. Ei 1 vuotias tuosta vahingoitu jos hoitaja on lapselle tuttu. Muistahan, et kaikkia lapsia ei ole laitettava samaan hoitopaikkaan.Inhottavia ihmisiä täällä kun rupevat arvostelemaan tyyliin " mitäs teitte lapsia" . Ihan kuin elämää voisi ennustaa jne. Älä välitä! Joakinen ihminen on oikeutettu lomaan ja tarvitsee sitä.
Kiitos 28!
Jokainen ihminen on tosiaan moraalisesti oikeutettu lomaan ja jokainen sitä myös tarvitsee, näkeehän sen näistä katkerista ja ilkeistä viesteistä jo että aika monella täällä vanne kiristää päätä.
Hyvää kesää kaikille!
t. ap
En mä vaan raskis jättää vieraalle noin pieniä lapsia. Ihmettelen, että joku jättää. Vielä moneksi päiväksi. Itse en nauttisi tuollaisesta lomasta ollenkaan.
Meillä kaksi lasta ja 10v avioliitto takana ja paljon vuosia edessä. Ollaan aina silloin tällöin hommattu hoitaja lapsille ja otettu yhteistä aikaa, joko ihan yksi ilta tai viikonloppu. Ja voin rehellisesti kertoa että elämme todella onnellisessa avioliitossa.
Liian paljon näen tuttavissakin sellaisia tapauksia että lasten tulon jälkeen eivät tee enää pariskuntana mitää yhteistä, koska asenne on juuri tämä " hoida itse lapsesi kun olet niitä tehny, vaikka kuinka pipo kiristäisi.." ja sitten ihmetellään kun yli puolet solimtuista avioliitoista päätyy eroon.
Jo lapsen edunkin mukaista on se että vanhempien suhde säilyy hyvänä, vanhemmat on jaksavaisia ja onnellisia.
Kun otan lomaa töistä, niin suurin iloni on, että lapset ovat minun kanssani. En voi käsittää sitä ajatusta, että joku on lomalla lapsista. Kun olin työtön, pidin lapset kotona, koska minusta oli tyhmää viedä heitä päivähoitoon, jos kerran olin kotona muutenkin.
En voisi kuvitellakaan pitäväni lapsia päiväkodissa kun itse lomailen tai työttömänä vieväni lapsia hoitoon, mutta silti, haluan aikaa joskus kahdestaan myös mieheni kanssa. Se ei tarkoita mitään kyllästymistä lapsiini, vaan ihan sitä että olen myös vaimo, en pelkästään äiti.
Hoitakaa parisudettanne hyvin ja antakaa aikaa myös toisillenne. Lapsen koti on vanhempien hyvä suhde.
Neljä yötä on pitkä aika, kaksi korkeintaan. Ja hoitajapulassa saisi yksikin riittää. Ja miksei äiti voi lähteä johonkin lepäämään vaikka pariksi päiväksi ja isä jäädä lasten kanssa kotiin?
Tietenkin parisuhdeaikakin on kivaa, mutta jos kyseessä on todella akuutti pää hajoaa lastenhoitoon-tilanne, luulisi vain äidille pari vapaata järjestyvän isän suosiollisella avustuksella.
Ei pidä paiskia koko vuotta ilman lomia ja panna työtä perheensä edelle.
pienet lapset kasvaa isoiksi koululaisiksi ja teineiksi vielä nopeammin.
Vierailija:
Hoitakaa parisudettanne hyvin ja antakaa aikaa myös toisillenne. Lapsen koti on vanhempien hyvä suhde.
Kuten joku muukin sanoi, olen ottanut lomaa töistä en lapsistani. En voisi kuvitella vieväni lapsia hoitoon kun itse olen kotona. Lomalla matkustan lasteni kanssa vaikka ilman miestäni.
Avioliittomme on kunnossa vaikka emme olekaan ottaneet viikonkaan lomaa lapsistamme. Ei hyvän parisuhteen eteen tarvitse lomia lapsista tarvitse. Ne arjen hyvät hetken, vaikka pusu rakkaan poskelle auttaa jaksamaan taas.
Viimeksi taisimme olla mieheni kanssa ilman lapsia pitkällä lomalla häämatkalla. Jos ei nyt yhden yön risteilyä lasketa mukaan.
Mummolat kyllä auttavat ja hoitavat, mutta kumpikin sijaitsee n. 300 km päässä. Koska arjessa ei siis ole ketään auttamassa, on jaksaminen aika kovilla usein. Me olemme myös molemmat melko vaativissa töissä ja mies lisäksi paljon matkoilla. Onneksi taloudellisesti on ollut mahdollista käyttää esim. siivoojaa ja ottaa lapsille välillä hoitaja illaksi että pääsee leffaan ja syömään.
Vinkiksi että hätätilassa yksi ihana iltakin lataa akkuja jonkin verran ja hoitajan saa helposti esim. MLL:sta.
Meillä harrastetaan lisäksi sitä, että kaksi isompaa ovat vaikkapa viikon mummolassa. Yhden lapsen kanssa elämä on normaalin arjen jälkeen lähes lomaa. Saisitteko siis vaikka kaksi vanhempaa mummolaan? Se ei ole mummollekaan niin raskasta. Lisäksi meillä on välillä lasten " omia lomia" , eli pääsee yksin mummolaan muutamaksi päiväksi ja saa toivoa mitä siellä tehdään ja mummi ja vaari vie :) Meillä käyty esim. uimassa, teatterissa, lintsillä, oopperan baletissa ja Suomenlinnassa (mummola siis Helsingissä). Pienin ei tietenkään vielä ole päässyt omalle lomalle mutta varmaan sitten parin vuoden päästä.
Yritämme lisäksi ottaa kerran vuodessa tuollaisen neljän päivän loman jolloin lähdemme reissuun ulkomaille ja mummot hoitavat lapset meillä kotona esim. ensin toinen kaksi päivää ja sitten tulee toinen kahdeksi päiväksi.
En aina jaksa ymmärtää näitä " ei kai omista lapsista tarvitse ottaa lomaa" -kommentteja. Perhelomat on ihania ja niitäkin harastamme kerran pari vuodessa, mutta mielestäni esim. yksi kahden kesken tehty reissu auttaa jaksamaan pitkän aikaa. Ei se ole sitä että lapset olisivat kamalia vaan ihan sitä, että välillä on ihanaa viettää pari kiireetöntä päivää puolisonkin kanssa.
Lapset voivat lomailla hoidosta mutta olla silti mummolassa, eikä sitä kukaan ihmettele. Mutta auta armias jos mummot ei auta ja äiti ei jaksa, silloin on asiat lapsilla tosi huonosti...
Voi tätä kaksinaismoralismia.
Minä en tykkää tyhmistä ja laiskoista ihmisistä.
Vierailija:
Olis pakko päästä lomalle miehen kanssa kun pä meinaa hajota ainaiseen lastenhoitoon. Mummeista vaan ei ole apua, eli mitäköhän sitä keksisi, mihin noi lapset voi sijoittaa? Iät on 1 v., 4 v. ja 6 v.
Vierailija:
Minä en tykkää tyhmistä ja laiskoista ihmisistä.
Minäkään en tykkää tyhmistä ihmisistä. Mutta oman loman haluaminen ei ole mitään laiskuutta vaan fiksuutta.
Eikä lasten hoitoon jättäminen ole mitään ilkeilyä! Ilkeää olisi jättää lapset kotiin oman onnensa nojaan neljäksi päiväksi. Tai raahata lapset mukaan lomalle ja pitää niitä pelkästään hotellihuoneessa Madeleinen perheen tyyliin.
Onko jonkun mielestä oikeasti lasten hoitoon vieminen lasta kohtaan ilkeää? Jos näin on, niin ei ihme että kotihoitoinnostus ei ota laantuakseen.
jättää mummolaan, kuin että jättää vieraalle. Ihmettelen, että joku tekee noin monta lasta putkeen ja sitten valittaa, että pitää päästä lomalle.
Vierailija: