Mitä mieltä olette? Pitääkö lapsen kaverin myös maksaa? Lapsen kännykkälaskusta kyse. OV
Meidän 9 vee esikoinen oli viime kuussa kaverinsa luona yökylässä ja kaveri oli sitten saanut päähänsä osallistua tv-chatteihin, soitella pitkiä puheluita toiselle kaverilleen ym. Koska hänen omasta kännykästään oli loppunut saldo. Meidän lapsihan tietty auliisti lainasi kännykkäänsä eikä sitten tajunnut kuinka iso lasku tuosta tuleekaan.
Lasku tuli eilen ja se oli 30 euroa??!! Yleensä lapsen puhelinlasku on 5 euroa kuussa..
Puhuimme lapsen kanss asiasta ja sovimme, että lapsi maksaa puolet tuosta laskusta omista viikko rahoistaan ja hänen kaverinsa pitäisi maksaa toinen puoli, koska tuo oli hänenkin vikansa. Keskustelimme myös asiasta kaverin ja hänen vanhempien kanssa ja kaverin vanhemmat ovat sitä mieltä, ettei heidän lapsensa tarvitse maksaa mitään.
Kommentit (48)
tulla kommentoimaan.
olen vielä ala-ikäinen,16v.
kerran kaverin kanssa soiteltiin heidän kotipuhelimestaan kolme puhelua numeropalveluun, kun tarvittiin numeroita ihmisiltä, jotka olivat meiltä tilanneet tuotteita. kaverin äiti oli aika vihainen, ja jouduin maksamaan puolet niiden kolmen puhelun (30 markkaa : 2:lla = 15 markkaa) hinnasta, mikä ei ollut paljon, mutta näin kuitenkin kävi, toisaalta on lapsesi oma syy, kun lainaili puhelintaan kaverille, sillä chat-ohjelmissa lukee isolla että viestin hinta sitä ja sitä.
mutta sitten toisaalta olisi kaverin vanhemmat voineet tarjoutua maksamaan osan tuosta laskusta.
Ja nämä että laittakaa saldorajaksi 50¿/kk, joku huomauttikin että aika iso summa, ihan valtavahan se.
Itselläni ollut vuoden prepaid-liittymä (jonka jouduin itse maksamaan) ja puheaikaa ladattu ehkä kaksi kertaa, koska joudun nekin itse maksamaan. 10¿ aina kerralla, eli n. 20 ¿ ollut vuoden aikana puheaikaa minulla.
ei tule kysymykseenkään että saisin oikean liittymän koska ovat niin kalliita.
Voisin kuvitella, että oma lapsenikin antaisi toisten soittaa omasta puhelimestaan vain siksi, että toinen pyytää. On ihan liian kiltti lapsi.
Markat oli käytössä vuoden 2001 loppuun saakka eli on ollut silloin jo 10-11-vuotias, mitä ihmeellistä tuossa on.
Vierailija:
kun jo markka-aikoina teki moisia laskuja...
Vierailija - 07.07. 20:30 vastaa tähän viestiin (10/51)
Mä en vaatisi lapsen vanhempia vastuuseen
9-vuotiaan kännykänkäyttäjän pitää itse olla vastuussa puhelimestaan eli ei lainaa sitä kaverille vaan hömppää varten vaan ainoastaan jos kaverin pitää soittaa esim. lyhyesti kotiin tai muuta tärkeää.
Nyt lapsesi näkee seuraukset ja osaa varmasti jatkossa olla tarkempi. Suosittelen myös noita saldorajoja/prepaideja.
Soittaisin kaverin vanhemmille, jotta myös heillä pidettäisiin puhuttelu noista chateistä lapselle. Mutta mistään rahasta en ottaisi puhetta ja jos tarjoutuisivat, niin torjuisin ehdotuksenkin.
Täytyy myöntää, että pitäisin aika outona, jos meille soitettaisiin jostain 15 Eurosta kuin maailman lopusta. Todennäköisesti tarjoutuisin ilkeyttäni maksamaan koko laskun.
Mun lapsuudessa yhdet naapurin muksut soitteli vanhemmilleen melkein 10 000 markan laskun seksipuhelimiin. Se lasku jaettiin ja ymmärrän hyvin.
mutta ei mun mielestä tuosta kannata mitään meteliä nostaa. Ei kovin iso juttu ja oppiipahan lapsesi ettei kännykkää kannata lainata.