Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sikiön sydänäänet kuuluu, onko silloin varmasti raskaana?

Vierailija
07.07.2007 |

Vitsit, että vieläkin on epävarma olo tästä raskaudesta. Nyt on 13+0, ja ultra vasta ensiviikolla. Edelleen tuntuu, että en voi olla raskaana kun ei ole vieläkään mitään raskausoireita. Esikoista odotan.

Viime viikolla olin lääkärissä ja kohtu on kyllä kasvanut. Sydänääniä sai hakea aika lailla, lopulta lääkäri ne ilmeisesti löysi, mutta itse en niitä kuullut, eikä mieskään. Miehen piti ihan erikseen kysyä lääkäriltä, kuuluiko niitä vai ei. Äitiyskorttiin lääkäri merkkasi sydänääniksi 121, eli ilmeisesti ne kuitenkin löysi sieltä? Lääkäri oli tosi vähäpuheinen, tuli vielä mieleen, että itse keksi tuon 121 ja merkkasi korttiin tuon luvun, kun ei jaksanut enää etsiä sydänääniä. Lääkäri oli tosi nuori.

Pitäsköhän pikkuhiljaa uskoa, että tässä ollaan raskaana? Ultra on tosiaan ensiviikolla, mutta vieläkään en usko, että oisin raskaana. Oisko tuulimuna jo mennyt kesken, jos se semmoinen oisi? Onko kellekään käynyt niin, että sydänäänet kuuluu, mutta raskaus onkin kuitenkin ollu tuulimuna ja lääkäri vaan erehtynyt?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistelen itselläni sen olleen aina jotain 150.

Vierailija
2/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos dopleria käytettiin! Vai millä se lääkäri niitä kuunteli?

3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dopplerithan on tosi tarkkoja eli vaikka kuuluu sydänäänet, voi olla jonkun toisenkin sikiön.

Vierailija
4/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Dopplerithan on tosi tarkkoja eli vaikka kuuluu sydänäänet, voi olla jonkun toisenkin sikiön.

Mutta sen sijaan äidin syke voi kuulua. Ei se tosin ole noin nopea.

Vierailija
5/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa on vain yksi dopler, joten tuskimpa kuului naapurihuoneestakaan. Mä en kuullu, kuin omat sydänäänet. Ja jotain epäselvää murinaa. Mutta mistä tuo 121 tuli, keksikö lääkäri sen itse vai luetaanko se jostain laitteesta? Lääkäri tosiaan tutki pitkään, eikä sanonut mitään. Sitten vaan yhtäkkiä lopetti ja sanoi, että voin pukea päälle.

ap

Vierailija
6/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse laskeskella. Mutta kuulostaa kyllä tosi oudolta, että ei sanonut sulle mitään, kun sen sykkeen löysi! :o Pitäiskö sun käydä terveydenhoitajan luona? Joku kesäsijaislääkäri ei ehkä ole niin kokennut, kuin oma terkkarisi (tai joku muu terkka).

Vierailija
7/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kyllä sen pitäisi kuulua. Sitä suhinaahan kuuluu, kun etsitään syke, mutta sitten se alkaa kuulua ihan selvästi. Mutta kai jos kone sen sitten näytti, niin sitä voi uskoa.

Vierailija
8/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kätilöharjoittelija löysi minun napanuorasykkeen. Koska oli toinen raskaus ja minulla tarkka kuulo, tiesin, etteivät olleet oikeat äänet. Kätilö sitten sanoikin, että etsihän vielä. Tuo 121 kuulostaa sinun sykkeeltäsi. Sinun olisi pitänyt kuulla selvä naputus, ihan kuin kynällä naputtaisi pöytään. Mutta jos raskaustesti näyttää plussaa, olet raskaana. Älä murehdi. Minullakin ainoa raskausoire on ollut se, että entiset vaatteet eivät mahtuneet päälle.

Vierailija
9/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seison, syke on jotain 80-90. Tuskin se noin korkealle olisi pompannut siinä tutkimuspöydällä maatessani.

Nyt mua alkoi taas hermostuttamaan koko tilanne.. aargh. Keskiviikkona on tosiaan se ultra, mutta inhottavaa pelätä siihen saakka, onko vauvaa vai ei. Positiivisen raskaustestin tein (itse asiassa kaksikin kertaa, kun en ekasta uskonut) toukokuun alussa.

ap

Vierailija
10/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

121 on ihan normaalirajoissa oleva sikiön syke (vaihtelee yleensä välillä 120-180 riippuen siitä miten aktiivisesti sikiö liikkuu sillä hetkellä). Jotkut vanhemmat kätilöt väittävät tietävänsä vauvan sukupuolen myös sykkeen perusteella (ei ole tieteellisesti kovin uskottavaa, mutta tuo sun olisi poikasyke ja itse kyllä sain tytön " tyttösykkeellä" joka on korkeampi).

Itsekään en ekassa neuvolassa kuullut sydänääniä, vaikka terkka ne sanoikin kuulevansa ja kertoi sykkeenkin. Aluksi ne on sen verran hiljaista suhinaa, että sitä on ehkä vaikea tottumattoman tunnistaa. Seuraavilla kerroilla ne alkaa kuulostaa enemmän " hevosen laukalle" ja osaat ne itsekin varmasti kuulla. Doppler antaa sen sykeluvun.

Vierailija
11/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lääkärit päästänsä keksi mitään sykkeitä mihinkään. Sain juuri kolme viikkoa sitten pojan, ja raskausaikana sykkeet oli AINA 120-130. En muista että olis kertaakaan ollut sen enempää.

T. Tuore äiti jo neljättä kertaa ja sairaanhoitaja)

Vierailija
12/12 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali, varsinkin jos oli levossa. Syke nousee, kun vauva liikkuu.