Miksi äidit ette ota kontaktia huutavaan vauvaan, puhele rauhoittavasti, ota katsekontaktia yms.
vaan äksy ilme naamallanne istutte bussissa, työnnätte vaunuja tai missä sitten liikuttekaan. Saatatte jutella kaverinne kanssa kännykkään tai olla kaverin seurassa piittaamatta vauvasta tuon taivaallista.
Kylmän eleettömästi saatatte tunkea tutin suuhun tai antaa maitoa pullosta kommunikoimatta pienokaisenne kanssa mitenkään.
Lapsi rauhoittuu monesti äidin jutteluun, hellään kosketukseen jopa katseeseen.
Vauva tuntee olonsa todella turvattomaksi jos ei edes oma äiti välitä.
Olen toiminut toisin ja lapseni ovat kehittyneet todella nopeasti vuorovaikutustaidoissa, puheessa ja muutoinkin. Koululaisina ovat luokkansa parhaimmistoa. Väitän että vauva-aikaisella toiminnalla on suuri merkitys lapsen kehityskaareen tulevaisuudessakin.
Kommentit (23)
Ja nostamme myös syliin vaunuista jos itkee, paitsi ei tietenkään bussissa, koska se ei ole turvallista. Tosin kerran jouduimme tekemään niinkin, koska itki niin kovin ja rauhoittui vasta iskän sylissä.
Aina joku The Äiti tietää, miten kaikkien lasten kanssa kohdalla tulee toimia.
nämä palstailijat, jotka tuntuvat aina ja kaikkialla tarkkailevan muiden äitien toimintaa ja sitten tekevän siitä puolesta minuutista johtopäätöksensä. Yleensä taustalta paistaa ajatus siitä, että itse on äitinä lämmin ja hyvä.
Mä kyllä pusin ja halain ja hellin julkisestikin paljon, mutta juuri nuo bussihuutamiset ovat kiperiä tilanteita. Oma yksivuotiaani saattaa jonkun reissun jälkeen olla väsynyt ja ärtynyt, ja yksinkertaisesti bussissa mikään ei ole hyvin. Syliin olen ottanut, hirmuinen rimpuilu (Ei taatusti turvallista äkkijarrutuksissa tms.), jutellut olen,, huuto vain yltyy, viihdyttänyt olen, huuto jatkuu, tavaroita tarjonnut, ne lentävät lattialle. Joten sitten viimeisen viisi minuuttia annan lapsen olla suht rauhassa vaunuissa. Yleensä hetken huutamisen jälkeen raivo tyyntyy. Jos tuohon hetken huutamissessioon tulee joku kyytiin ja jää sitten ennen tyyntymistä pois, niin voipa jäädä kuva kylmästä äidistä.
Ennen pelkäsin paljonkin muiden äitien sun muiden katsetta, enää en. Ajatelkoot mitä haluavat. Itse tiedän, että toimin oikein.