Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkäikäisenä lapsen voi jättää viikoksi hoitoon?

Vierailija
06.07.2007 |

Mummolaan lapsi pääsisi hoitoon, ja vanhemmat lähtisivät ulkomaille. Voisiko lapsen jättää 10kk - 1v1kk iässä viikoksi hoitoon?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika mene ikävöivän lohdutteluun. Siihen saakka lomaillaan perheenä.

Vierailija
22/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolaan mummon luokse, jota näkee liki joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli 7kk ja joutui olemaan minusta erossa mummonsa luona 2vko!

Nyt jo 7vuotiaana on oikein reipas ja normaali lapsi.

Ap, menkää vain!

Vierailija
24/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtämään mitä seurauksia tuosta vauvaiällä aiheutetusta traumasta lapsellesi voi aikuisiällä tulla. Jos lapsesi hylkääminen kahdeksi viikoksi ei ollut erittäin painavista syistä, olet tehnyt todellä itsekkään teon. Toivon vain, että lapsellasi on ollut hoitajana hänelle hyvin läheinen ihminen. Ja jos on ollutkin toivon myös, että hän ei puolestaan ole hylännyt lastasi sinun saavuttua taas " ympyröihin" . Tämä ei ole mitenkään ap:lle tarkoitettu, olet selkeästi ajatellut asiaa. Olet varmasti ansainnut lomasi miehesi kanssa, mutta voisiko se nyt vauvan ollessa pieni olla vaikka vuorokausi huippuhotellissa tai voisiko vaikka vauvallenne olla hoitaja mukana tuolla lomalla (määrätyin järjestelyin)? Onnea :-)

Vierailija
25/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantaansa tässä ketjussa, surkeaa...

Vierailija
26/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen täysin samaa mieltä 19 kanssa: menkää naimisiin ja matkustelkaa ja nauttikaa toistenne seurasta ENNEN lapsia. Minä olen käsittänyt, että naimisiin mennään rakkaudesta ja lapset sitten ovat sen rakkauden hedelmä.

Vierailija
27/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen lähtö yökylään ensimmäistä kertaa on jännittävää sekä lapselle että vanhemmille. Tärkeintä pienelle yövieraalle on tuntea olonsa turvalliseksi. Puhumalla vierailusta etukäteen lapsen kanssa pohjustetaan mukavaa seikkailua vieraassa ympäristössä.

Noin vuoden ikäinen on periaatteessa valmis lähtemään yöksi vieraskylään. Paljon riippuu siitä, onko lapsi tottunut kyläilemään ja tunteeko hän tulevan yöpaikkansa ja hoitajansa. Vanhemmat ovat aina asiantuntijoita oman lapsensa suhteen.

Vanhempien omat tuntemukset voivat vaihdella huolesta toiveikkuuteen ja kaipaukseen. Jos lapsen kanssa on oltu tiiviisti yhdessä, yksikin yö erossa tuntuu suurelta muutokselta. Tuntemukset kannattaa selvittää mielessään ja sopia hoitajan kanssa, että aina voidaan soittaa, jos siltä tuntuu. Mahdollisuuksien mukaan lapsi pitäisi voida hakea kotiin, jos ylivoimainen ikävä kohtaa - vanhemmat tai lapsen.

Matkan tai muun syyn vuoksi vanhemmat voivat joutua tilanteeseen, jossa on kiireellistä hankkia lapselle yökyläpaikka. Monella on jo lähipiirissä tuttu hoitaja, jonne lapsen on luonnollisinta mennä. Tärkeintä on viedä lapsi hoitajalle, johon vanhemmat luottavat täysin. Hoitajan kanssa voi keskustella ilta- ja nukkumaanmenotouhuista ja miettiä sopivia käytäntöjä. Jos lapsi on kotonaan tottunut säännölliseen ruokailuun ja tarkkoihin vuoteeseenmenoaikoihin, ne on hyvä säilyttää myös yökylässä.

Lapsen ja hoitajan välille muodostuu kuitenkin aina omanlaisensa suhde, joka tekee yövierailusta jännittävän. Mikäpä onkaan hauskempaa kuin esimerkiksi mummon hemmottelu ja yhteiset tarinat iltamyöhään. Hoitajan pitää silti kunnioittaa vanhempien arvomaailmaa ja luoda lapselle oman kodin tapainen turva.

Yöpuulle mentäessä saattaa ikävä hiipiä rohkeimmankin lapsen mieleen. Silloin on hyvä kaivaa esiin mukana seurannut nalle tai riepu. Hoitaja voi kertoa lapsen kotona kuuleman, tutun iltasadun ja olla muutenkin lähellä, jos uni ei ota tullakseen.

Kotiin tullessaan lapsi on yhtä kokemusta rikkaampi. Jos yövierailu on sujunut ongelmitta, lapsi odottaa seuraavaa jo turvallisin mielin. Kokemus on hyvä purkaa ja jutella siitä lapsen kanssa. Myös vanhemmat voivat käydä läpi tuntemuksensa.

Hoitajan mielipiteet ovat oleellisia ja niistä kannattaa jutella lasta haettaessa. Mietitään, kuinka vierailu sujui ja voisiko lapsi tulla seuraavan kerran samaan yökylään. Erokokemukset ovat välttämättömiä niin lapselle kuin vanhemmillekin. Se, kuinka luottavaisena lapsi yhden yön eron kokee, riippuu valmistautumisesta. Yökylässä lapsi oppii uutta itsestään ja muista.

Asiantuntijana: psykologi Mervi Rantanen, Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Vierailija
28/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tuttu ja läheinen hoitaja, miten lapsi suhtautuu ja miten itse selviät erosta. En voisi itse jättää 2,5-vuotiastani kuin korkeintaan 3-4 yöksi mummulaan, koska itselleni tulisi niin valtava ikävä ja paha olo, etten voisi nauttia matkasta. Poika on kerran ollut kolme yötä erossa minusta ja se oli minulle vaikeaa, lapsella kuulemma oli kulunut aika mainiosti.

Vierailija
29/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asiassa on monta puolta. Itse olen viemässä viikon päästä lapseni 2v, 3v ja 4v äidilleni, isälleni ja siskolleni hoitoon mökillemme viikoksi. Se on nyt ihan pakko, tuntuu etten saa enää hengitetyksi jatkuvalta lastenhoitamiselta. Täytyy olla äidilläkin mahdollisuus olla joskus pieni hetki ihan itsekseenkin! Tuota viikkoa olen odottanut jo koko talven, en anna teidän pilata sitä minulta!

Vierailija
30/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet niinkuin itse parhaaksi katsot.

Vierailija
31/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä marisevat mammat,joilla ei ole ketään kelle

voisivat viedä lapsiaan hoitoon ja siksi kateuttaan

haukkuvat muita joilla se mahdollisuus on.

Vierailija
32/32 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lomalla 4 vuorokautta ja se tuntui 1v. 3 kk ikäisestä erossa olemiselle ihan maksimille!