Sisarusten väliset " lääkärileikit" ...auttakaa öötä aapisen laidassa!
Mikä on normaalia? Mikä poikkeavaa? Mihin pitää vanhemman puuttua ja kieltää, milloin sulkea silmänsä?
Lapset (poika 6v ja tyttö 3v) menivät lastenhuoneeseen painimaan sänkyyn. Aikansa painivat ja kohta tuli hiljaista. Menin katsomaan ja poika oli laskenut housunsa ja pyysi tyttöä haistamaan pippeliään.
Keskeytin haistelun yllytykset ja pyysin laittamaan housut jalkaan. Molempia lapsia kikatutti. Sanoin, että toisten jalkovälien haisteleminen, kosketteleminen jne. on epäsopivaa, mutta yksin ollessaan voi omia " aarteitaan" tutkia.
Olen ihan :O Mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Onko tuollainen normaalia?
Kommentit (6)
täysin lapsettomana ja tietysti kouluttamattomana ja aivan ulkopuolisena voisin sanoa että kuulostaa ihan normaalilta... Muistan katsoneeni joskus neloselta dr Philiä ja siinä oli mun mielestä tosi hyvin selitetty että tuollaiset leikit tuntuu aikuisesta oudolta ja väärältä, mutta lapsilla siihen ei liity mitään sellaista seksuaalista mitä meidän aikuisten päässä pyörii.
Mun mielestä toimit aivan oikein että puhuit lapsille asiasta, mutta älä missään nimessä tee siitä kauheaa numeroa vaikke se asia sinusta tuntuuki isolta....
tää on tällasen sohvapsygolookin arvio :)
vanhempieni ansiosta tutkia ja tarkastella minua lapsena kuinka vain halusivat. Käskivät tekemään mitä oudompia juttuja (myös kavereidensa kanssa) leikin varjolla. Koska olin nuorin, niin en uskaltanut vastustaakaan.
Nyt olen lähes hysteerisen tarkka omien lasteni kohdalla, ettei KUKAAN joudu hyväksymään edes leikin varjolla sukupuolielimillä leikkimistä. Olen sanonut, että omia sukupuolialueitaan saa tutkia rauhassa, mutta VAIN yksin. Poikkeuksena tietenkin äiti, isä tai lastenlääkäri, jos on jotain kipua tms.
6 vuotiaan pitäisi mielestäni jo todella selvästi tietää, ettei toisen, eikä omilla sukupuolielimillä kosketella mitään tavaroita eikä muita ihmisiä.
Seksuaalisen koskettamisen he kyllä ehtivät oppimaan myöhemminkin.
olin ehkä 4 ja veljeni 6. Olimme peiton alla ja taskulampun valossa tutkittiin toistemme jalkovälejä. Äiti yllätti meidät ja piti kovan saarnan, toiste emme tainneet moista harrastaa. Luulenpa, että kuuluu tiettyyn ikävaiheeseen, onhan tuo termi " lääkärileikitkin" ihan yleisesti käytössä.
Ensimmäinen ajatus oli, että homma täytyy keskeyttää ja lasten kanssa puhua asiasta. Kielsin toisten alapään koskemiset, oman esittelemiset jne. mutta koetin samalla painottaa, että yksin ollessaan itsensä tutkimisessa ei ole mitään väärää. Sanoin, että alapää on jokaisen omaa, yksityistä aluetta. Kerroin esimerkkinä, että enhän minäkään pyydä kahvipöydässä naapurin rouvaa haistamaan alapäätäni, se ei ole sopivaa. Ja lapsia nauratti.
ap
6 vuotias voi tosiaan tehdä hallaa pienemmälle pakottamalla ja yllyttämällä tekemään jotain, joka kuitenkin tuntuu 3 vuotiaasta ahdistavalta tai pelottavalta.
On hyvä käydä esim. välillä kurkkaamassa. Pitää kertoa konkreettisesti, että jokainen päättää itse, koskettaako toista tai antaako koskettaa. Eikä sukuelimiin saa työntää mitään esineitä tai hinkata kovasti. Raisa Cacciatore on tästä paljon kirjoittanut, käy vaikka väestöliiton sivuilla.
Saman ikäisten tasavaltaisten välillä seksileikit ovat melko ok, kun kaikki ovat hauskuudella mukana.
käytöstä. Mutta mielestäni ihan hyvä, että seuraa sen verran tilannetta että voi ohjeistaa siitä, miten jalkovälien kanssa toimitaan, juuri noin kuin sinä teitkin. Lapset voi omissa kokeiluissaan mennä helposti vähän yli ja sitten asia vaivaa ja hämmentää heitä jälkeen päin. Erityisesti jos lapsilla on iso ikäero.
Kolme vuotta ei sinänsä ole tosi paljon, mutta toisaalta 6v ja 3v on melkoisen eri kehitysvaiheessa. Omat poikani (4 ja 2v) välillä kokeilevat toistensa pippeleitä, mutta sanon aina, että pippeli on kiva juttu ja jokainen voi omassa rauhassa tutkia omaa pippeliään.