Ehkäisykapseli kokemuksia ?
Kertoisitko kokemuksia.
Onko toiminut ? Lähinnä,onko ollut miten paljon sivuvaikutuksia yms.
Kauan sinulla on ollut se käytössä ?
Kiitos.
Kommentit (82)
Kokeilin takavuosina ja ei koskaan enää. Laiton jälkeen minulla oli 10-11 kk ajan niukat kuukautiset koko ajan. En jäänyt odottamaan muita sivareita, otettiin pois. Suuri pettymys!
Mikä on ku menkat noin 2 viikon välein ja kapseli kädessä kauan ollu ettei oo ja ny noin 2 viikonvälein menkat
Minulla on ollut Yadelle-kapselit viime toukokuusta lähtien, eli noin 9kk. Nyt parin viime kuukauden aikana kuukautiset on tasoittuneet niin ettei niitä ole ihan koko aikaa. Tulevat kerran kuussa ja kestävät 1-2 viikkoa. Kapselin asennus oli helpompi kuin luulin. Tähän mennessä olen kokeillut normaalit e-pillerit, minipillerit, kuparikierukan ja hormonikierukan, ja kyllä nämä kapselit ovat minusta paras noista vaihtoehdoista, aiheuttavat vähiten kipua.
Tällaisia vaikutuksia:
- Kättä on oppinut varomaan, kapselien kohtaan sattuun jos siihen osuu mikään yhtään kovemmin. Rajoittaa kyllä harrastuksia.
- Mieliala vaihtelee eri tavalla kuin ennen. Olen alkanut merkitsemään kalenteriin näitä muutoksia ja nyt pari viime kuukautta olen huomannut että masennusjakso osuu kuukautisten aikaan, sellainen masennus jota ennen ei ole ollut, tuntuu toivottomalta, ei voi oikein tehdä muuta kuin itkeä. Masennus tulee ikään kuin aaltoina, tunnen hetkeä ennen itkukohtausta että nyt se on taas tulossa. Pelottaa seuraavat kuukautiset, tuleeko se taas. Mitään tällaisia PMS-oireita ei ole minulla ennen ollut.
- Seksi ei oikein kiinnosta, vaikea innostua.
- Jatkuva turvotus, tuntuu kuin olisi paljon nestettä elimistössä. Painoa tullut vuodessa lisää 5-6 kiloa.
- Toisinaan särkyä rinnoissa, viiltävää kipua alavatsassa. Välillä tuntuu särkyä myös kapselien asennuskohdassa.
- Munasarjakystat. Yhdestä yli 5 cm kokoisesta kystasta jouduin käymään uudestaan tarkistuksessa. AIemmin ei ole ollut kystiä niin että olisin huomannut ne kivun takia.
- Hyvää on se, ettei tarvitse esim. muistaa syödä pillereitä joka päivä.
Minäkin ajattelin jakaa omat kokemukset ehkäisykapselista.
Päätin kokeilla ehkäisykapselia, kun pelkkä kondomisuojaus tuntui turhan epävarmalta kun lapsia ei itse tai seurustelukumppani halua missään nimessä ja tietenkin paljaalla meneminen tuntui kiehtovalta ajatukselta pitempiaikaisen poikakaverin kanssa. Minkäänlaista muuta ehkäisyä en ennen kapselia ollut käyttänyt ja valitsin sen, sillä se vaikutti varmimmalta ja helpoimmalta, kun mitään ei tarvitse itse muistaa ja haittavaikutukset vaikuttivat esim. pillereitä vähemmiltä.
Keväällä 2019 2v kapselin laitto oppilaitoksen terveydenhuollossa - helppo ja nopea. Jälkikäteen käsivarteen ilmestyi mojova mustelma, mutta sekin parani nopeaan.
Kapseli toimi kuten piti ehkäisyn osalta ja seksielämä muuttui rennommaksi, kun ei muun muassa tarvinnut pysähtyä laittamaan ehkäisyä paikalleen.
Ensimmäiset kuukautiset alkoivat kuten piti - ja jäivät päälle. Vuoto oli hyvin niukkaa ja kivutonta, mutta kokoaikaista ja ei kyllä inspannut sänkyhommiinkaan varsinkaan spontaanisti ennen paikkojen siistimistä, jos ei halunnut sotkua aikaan (been there, done that)... Muuten kyllä halut säilyivät ennallaan. Lisäksi paino lähti nousemaan (n. +6kk puolessa vuodessa) ja kylkeen tuli maksaläiskiä (?).
Miltei 7kk pidin kapselia ja lopulta kysäisin terveydenhoitajalta onko odotettavissa, että tiputteluvuoto ei lopu, kun ilmeisesti sivuoireiden pitäisi tasoittua puolen vuoden paikkeilla ja vastaus oli, että voi hyvin olla, ettei. Poikakaveri teetti samoihin aikoihin vasektomian, joten päädyin sitten otattamaan kapselin pois, kun ehkäisylle ei enää ollut tarvetta (vaikka eihän se olisi haitannut, jos rasittavia haittaoireita ei olisi ollut).
Poiston jälkeen tiputtelu loppui n. viikossa, parin viikon päästä alkoi ihan "oikeat menkat" kestäen 5pv, kuten ennen kapselin laittamista. Hieman heittoa kuukautisrytmissä on vielä, menkat alkavat -+viikon tavanomaisesta rytmistä, mutta näyttäisivät tasaantuvan siihen, mitä olivat ennen kapselia.
Voin siis suositella ehkäisykapselia, mutta tiputteluvuotoon on syytä varautua :D Mitään mielialavaihteluita tms. en omalla kohdallani huomannut.
Mulla laitettiin kapseli 2kk sitten menkkojen aikana. En oo koskaan käytyänyt mitään muuta ehkäisyä. Menkat loppuivat normalistio eivätkä olekkaan tulleet sen jälkeen. Kuukautiseni kestävät 2-5 päivää ja ovat kivuttomat, välillä kramppeja. Vuoto on niukkaa. Nyt menkkoja ei ole tullut, enkä ole huolestunut asiasta ollenkaan. En ole itse erityisesti huomannut mitään negatiivista mikä olisit herättänyt huomiota. En ole lihonut, iho on ihan ok hyvässä kunnossa ja seksin halu normaali. Tähän mennessä on ollut aivan älyttömän hyvä, saa nähdä nyt sitten myöhemmin kapseli toimii.
6kk ollu nexplanonin kapseli ja käyn poistaa sen reilun viikon päästä. Ennen kapselia olin 5kk ilman hormonaalista ehkäisyä.
+ asennus sujui ongelmitta
+ ei menkkoja
+ huolettomuus ehkäsyn muistamisesta
- ekat 2kk koko kropan kutina
- paljon pieniä näppyjä hartioissa ja alaselässä toisesta kk eteenpäin
- lihominen 10kg, en syytä täysin kapselia, mutta en myöskään pois sulje mahdollisuutta osatekijänä
- mielialavaihtelut
- viimesimmät 2kk totaallinen haluttomuus, kosketus ällöttää. Syytän täysin kapselia
Haluttomuus onkin se suurin syy miksi poistatan kapselin, suhteeni kärsii.
Kuvasinkin aiemmin kokemustani Jadelle-kapseleista. Tässä kuvaus niiden poistosta joka tehtiin yksityisellä kolme viikkoa sitten.
Poisto kesti noin 15 min, hoitaja sanoi että lääkäri joutui kaivelemaan niitä kädestä vaikka eivät olleet syvällä. Ei kuulemma meinannut saada niistä millään otetta. Puudutus oli hyvä, ainoa kipu jonka tunsin oli aloitusviilto. En saanut oikein mitään ohjeita miten hoitaa haavaa. Pidin sidettä kolme päivää kädessä ja yllätys oli suuri kun otin sen pois. Haava oli vuotanut aika paljon verta, haavateippi oli irronnut ja haava ei ollut sulkeutunut. Se oli käytännössä avohaava, ihan kuin sitä ei olisi suljettu alun alkaenkaan mitenkään. Haava oli kolme kertaa kapselien laittohaavan kokoinen, noin puolitoista senttiä pitkä. Soitin lääkäriasemalle ja hoitaja sanoi että olivat joutuneet suurentamaan haavaa kun eivät olleet meinanneet saada kapseleita pois, mutta eivät vaan kertoneet minulle siitä. Suurempaa kipua ei ole nyt ollut, mutta avohaavan hoito ja varominen on jokapäiväistä hommaa. Nyt haava alkaa olla sulkeutunut. Siihen tuli rupi joka on nyt osin lähtenyt pois. Arpi jää aika isoksi. Ehkäisykapselit olivat kyllä ei koskaan enää -kokemus minulle, onneksi ne on nyt saatu pois!
Onko teille tullut väsymystä tästä kapselista.
Nexplanon 6 vuotta ollut. Ei sivuvaikutuksia. Kuukautiset jäi pois ensimmäiseksi reilu 2 vuodeksi ja sitten tulivat säännöllisesti. Mielialan vaihtelut loppuivat ja olo tuli tasaisemmaksi kuin e-pillereilllä.
Minun kokemukseni jos tätä joku vielä lukee kuten minä :)
Olen siis - 98 ikäluokkaa, otin synnytyksen jälkeen ensimmäisen Nexplanon implantin, kahdeksi vuodeksi jäi vuodot kokonaan pois, jonka jälkeen tuli vuodot takaisin. Sanoivat että kolmen vuoden kapseli on, että ei pidä ottaa pois, vaikka minulla on ylipainoa ja lääkärin mukaan ylipaino vaikuttaa siihen että saattaa aiemmin alkaa teho heikentyä ja pitäisi ottaa pois/vaihdattaa. Noh kolmantena vuonna menkat tuli todellakin säännöllisen epäsäännöllisesti, ei tiennyt milloin tuli ja kuinka kauan. Seurasin menkkoja Flo sovelluksella ja ennusteet olivat usein väärässä, mutta hyvinin suuntaa antavia. Vuodot olivat vähäisen ja normaalin välillä, saattoivat kestää puolesta viikosta puoleentoista viikkoon. Tuossa kesän jälestä huomasin vuotojen tasaantuvan ja muuttuivat siten että tulivat vain 3-4pv. Muusta oireilusta en osaa sanoa, tai mikä olisi tuossa kolmessa vuodessa muuttunut, toki menkkakivut tulivat lähes joka kuukausi, ja tämän vuoden puolella havaitsin että kipu säteilee myös alaselkään entistä enemmän sekä myös reisiin. Myös ovulaatiokipuja on ollut enenevissä määrin. Tosin näin viimeisen puolentoista vuoden ajan olen huomannut aknen lisääntyneen. Asennuksen aikoihin oli kädessä pitkään kutinaa, kuulema kutina tarkoittaisi haavan paranemista, mutta lukeutuu myös melko harvinaisiin oireisiin. Nyt tässä viikko sitten piistettiin kapseli ja otin uuden koska totesin hyväksi. Käsivarsi kutisee, todella kipeä ja arka vieläkin, mahdollisesti siksi että on edellinen samalla poistettu. Muutoin hyvin parantunut. Edelliset menkat loppuivat juuri ennen asennusta, asennuksen jälkeen tuli pientä tiputtelua valkovuodon mukana, nyt odottelen tuleeko vielä seuraavat menkat vai loppuvatko niinkuin ekalla :)
Siveysvyö ja molemmille puolille munalukot se hyvä ehkäisy keino. Ei pääse vieras sormenkaa kokeilee.
Cerazette -https://hespac.com/cerazettefi.htm mulle on sopineet cerazettet erittäin hyvin. ainoastaan alkuun ekan puoli vuotta vuodin vähän väliä. Sen jälkeen kaksi niukkaa tiputtelupäivää7vuosi. Muutenkin ok:)
Tuleekohan tästä käsivarsi kipeäksi alussa? Teen käsillä töitä ja olisi kiva tietää
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan tästä käsivarsi kipeäksi alussa? Teen käsillä töitä ja olisi kiva tietää
Riippuu varmaan mitä tarkoittaa käsillä tekeminen. Kyllä se vähän kipeyty enkä olisi lähtenyt nostamaan mitään painavaa mutta ei se ollut kuin sen päivän. Seuraavana päivänä lähinnä jomotti.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan itselleni :D
vähän kipeytyi, mutta pystyin kuitenkin soutamaan. Ollut nyt muutaman viikon.
Menkat tuli normisti välissä mutta niukempana. Ei oo ilmennyt tiputtelua.
Mielialanvaihteluita oli reilu viikon aika rajusti mutta on nyt tasoittumaan päin. Tähän mennessä olen tykännyt, niin huoleton :) ei pahoinvointia tai päänsärkyä mitä minipillereistä tuli.
Minulla on ollut myös ye-pillerit ja kuparikierukka ja näillä spekseillä tykkään eniten kapselista. Kovasti tyrkyttivät hormonikierukkaa, mutten halunnut enää emättimeeni vierasesineitä. Toivottavasti jatkuu mukavasti tämän kanssa
Tää oli googlessa eka hakutulos, joten kerronpa tänne oman kokemukseni:
Oli viisi vuotta Yadelle kädessä, kokemus kaikin puolin erittäin hyvä. Oman kokemuksen perusteella pystyin suosittelemaan kaikille.
Mutta sitten tuli kapselin vaihto, ja mielipide muuttui. Yadellet oli ihan optimipaikassa pinnalla (tosin ns. vanhassa paikassa käsivarren sisäpuolella), mutta silti ilmeisesti poiston yhteydessä käteen tuli hermovaurio. Poiston yhteydessä asennettiin myös Nexplanon (ns. uuteen paikkaan, eli käsivarren alapuolelle), mutta ainakin alustavan lääkärin tutkimuksen perusteella vaikuttaa vahvasti siltä, että juuri poisto on syypää hermo-oireisiin.
Poistosta on nyt kaksi viikkoa, ja ranteen alueen ihoa särkee kuin se olisi palanut auringossa. Kaikki rannealueen ihon koskettaminen sattuu hieman, esim. vaatteiden liikkuminen ihoa vasten. Lisäksi en pysty esimerkiksi kurottamaan hattua hattuhyllyltä, pukemaan takkia päälle tms. laittamaan kättä ääriasentoon, sillä ranteessa tuntuu ensin puristava tunne ja sen jälkeen kunnon vihlaisu, jonka jälkeen kättä saattaa särkeä pitkänkin aikaa. Myös pistelyä + puutumista esiintyy ranteen alueella.
Voin kirjoitella tänne jossain vaiheessa päivitystä siitä, onko hermovaurio lähtenyt parantumaan. Nexplanon olisi tarkoitus poistaa ensi vuoden lopulla, mikä tietysti nyt jännittää. Jos muistan, voin kirjoitella päivitystä siitäkin.
Lupasin tehdä edellisessä viestissäni tehdä päivittelyä siitä, mitä ehkäisykapselin vaihdosta saadulle hermovauriolle kävi. Nyt operaatiosta on kulunut kolmisen kuukautta.
Ilokseni voin kertoa, että hermovaurio ei enää vaikuta arkielämään. Pystyn nyt kurottelemaan normaalisti esineisiin ilman sähköiskunomaista kipupiikkiä, mikä oli suurin huolenaiheeni.
Myöskin ranne-alueen kiputila on kohtuullisesti parantunut: iho ei tunnu enää palaneelta. Rannealueen ihon aristus ei haittaa enää nukkumista, ja vaatteiden pito ei satu.
Rannealueen iho on yhä hieman kosketusherkkä, mutta sitä ei enää päivittäessä elämässä huomaa. Lähinnä silloin, jos tulee vaikkapa rapsuttaneeksi itseään ranteesta, ranne hankaa karheaa villapaitaa vasten tms.
Harrastan satunnaisesti seinäkiipeilyä, ja hiukan mietityttää, onnistuuko kiipeäminen kädellä. Voin tehdä siitä mahdollisesti erikseen päivitystä.
Hei minulle ollaan ensiviikolla laittamassa ejkäisykapseli (äitini pakottamana) raskauden keskeytyksen jälkeen, alan jo harkitsemaan etten ottaisi sitä kuin näin paljon huonoja kokemuksia enkä jaksaisi pitkä aiakista vuotoa enään kuukauttakaan. 😥
Kuusikymppisen sinkkunaisen nainnin esteenä ei oo kierukat eikä kondoomit.
Saa nussia ihan himokkasti ja laukaista mällit sinne uumeniin vaan!
t. mies Hki
Mulle laitettiin Yadelle kapselit noin kolme viikkoa sitten. Sitä ennen söin noin 4 kuukautta minipillereitä, jotka lihottivat ja turvottivat, 6 kg tuli lisää painoa. Seksihalut oli pillereillä aivan nollissa ja nyt tilanne on parantunut ihan pikkuisen, ei siis seksi juuri kiinnosta vieläkään. En ole ihan niin itkuinen kuin pillereillä. En osaa vielä sanoa kapselien pitkäaikaisemmista vaikutuksista. Pillerien kanssa ei ollut kuukautisia ollenkaan, ja viikko kapselien laitosta alkoivat menkkakivut ja tuli ihan älytön määrä verta kerralla, monen kuukauden edestä. Siitä lähtien on olleet menkat noin 2 viikkoa vähän väliä, muutama veretön päivä voi olla välissä. Alusvaatteet tässä tuhoutuvat kun ei koskaan tiedä milloin menkat alkaa. Kahden viikon välein myös kivut. Toivon että tilanne paranee. Olin lukenut kokemuksia ennen kapselien laittoa ja pelkäsin asennusta siksi. Puudutuspiikki oli todella hyvä ja kapselien laitto tuntui siksi vain hyvin vähän, ei sattunut. Laiton jälkeen oli kolme viikkoa mustelma kädessä, kaksi viikkoa käsi oli arka, ettei asennuskohtaan voinut oikeastaan koskea. Nyt ei enää satu hipaistessa, en uskalla vielä enempää painaa asennuskohtaa.