Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehkäisykapseli kokemuksia ?

Vierailija
07.05.2012 |

Kertoisitko kokemuksia.

Onko toiminut ? Lähinnä,onko ollut miten paljon sivuvaikutuksia yms.

Kauan sinulla on ollut se käytössä ?

Kiitos.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ne on toiminut hyvin. Todella niukat kuukautiset joka kuukausi. 3 päivää pikkuhoususuojalla. Kapselit kutiavat vähän. Olen ajatellut ettei silikoni käy minulle. Pienet arvet kyllä niistä on.

Vierailija
22/82 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä siihen miten hallita nexplanonin aiheuttamaa aknea? Oon nyt tän kolmen vuoden ainoastaan sen oireen kanssa taistellut. Aina ennen ollut täydellinen iho, mutta nyt se on erittäin arka melkein kaikille ihonhoitotuotteille. Pääasiassa mietin että lähteekö muilla ihmisillä muutenkin kuin akne lääkityksellä vai saako sellaista lääkitystä edes ottaa jos kapseli on aknen aiheuttaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:27"]Vinkkejä siihen miten hallita nexplanonin aiheuttamaa aknea? Oon nyt tän kolmen vuoden ainoastaan sen oireen kanssa taistellut. Aina ennen ollut täydellinen iho, mutta nyt se on erittäin arka melkein kaikille ihonhoitotuotteille. Pääasiassa mietin että lähteekö muilla ihmisillä muutenkin kuin akne lääkityksellä vai saako sellaista lääkitystä edes ottaa jos kapseli on aknen aiheuttaja?
[/quote]
Bentsyyliperoksidivoide näppyiholle ennen nukkumaanmenoa. Kasvojen kunnollinen pesu. Jos kuivuu niin voide vain joka toinen, kolmas, jne. päivä.

Vierailija
24/82 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Olen kokeillut ennen kapselia eri e-pillereitä ja minipillereitä. Sitten laitoin tuon kapselin. Olisko 6kk ollu ja otin pois. Menkkoja ei tullut kahen ekan kuukauden jälkeen ollenkaan, mutta menkkaoireet paheni. Itkin, turposin, kiukkusin, söin, masistelin, elämä oli yksinkertasesti kamalaa. Kerran kuussa viikon verran, en jaksanut enää. Sain kapselin johdosta myös paniikkihäiriön. Olin koko kapselin kädessä olo ajan ihan muissa maailmoissa, aivan kun en olisi ollut olemassakaan. Jotenkin en pystynyt tuntemaan tunteita normaalin voimakkaasti vaan kaikki oli sameaa. Panetti koko ajan. Tietty ei kaikilla vaikuta samoin, mulle ei sopinu/sovi muutkaan hormoniehkäsyt mut tässä ne sivuoireet tuli voimakkaimmin, ehkä siksi että sitä hormonia tuli koko ajan tasasesti kroppaan eikä vain pilleri muodossa yhdellä rykäyksellä. En kyllä kaipaa enää yhtään tota kapseli aikaa, vaikka tiesi menkoista/siitä johtuvan tuon viikon mittaisen synkän ajan ni kyllä se verotti elämää aika lailla kun sinä aikana aivan kaikki oli sieltä itsestään. Laitto ei sattunut, kapselin tunsin kun koskin, jos joku otti siitä kohtaa kädestä kiinni niin silloin tuntui epämiellyttävälle ja välillä vihloi kapseli kohtaa. Myöskään poisto ei sattunut.

Vierailija
25/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vaihdettiin juurikin eilen uusi kapseli, edellinen kerkesi sen kolme vuotta olla. Olen kyllä tykännyt tästä todella paljon, hyvin huoleton menetelmä. Vuotoja on todella harvoin, mutta silloin se kyllä kestää vähintään kaksi viikko. Määrät ovat onneksi pieniä. Ei ole ollut valittamista, vielä kun täällä saa tuon ilmaiseksi, niin ei yhtään huono.

Vierailija
26/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sille kelle se käy. Minä lihoin 8 kk:n aikana 28 kg. Kapselin poiston jälkeen n. 10 kg lähti reilussa kuukaudessa ja loppujen kilojen kanssa olen jojoillut vuosia. Siis minun kohdalla tuo oli suoraan saatanasta!

Vierailija
27/82 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle asennettiin ehkäisykapseli joulukuussa. asennus oli hetkessä ohi ja tuntui vain puudutuspiikin verran, käsi aristi pari päivää. kuukautiset jäivät pois mikä ei harmittanut sitten yhtään! eikä muutenkaan tullut mtn  sivuoireita. näin mentiin jokunen kuukausi, kunnes toukokuussa alkoivat kuukautiset täysin yllättäen..ja sen jälkeen on vuotoa tullut milloin sattuu ! :/ mikä ei sinänsä ole uutta, kuukautiseni ovat aina olleet epäsäännölliset mutta toivoin että olisin pysynyt "menkattomana"

nyt on tullut myös jatkuva nälkä ja rintojen turvotusta, minkä uskon johtvan kapselista. en tiedä, laitetaanko sitten aikoinaan poiston yhteydessä uusi vai vaihdanko ehkäisymuotoa kokonaan.

Vierailija
28/82 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, mulla on ollut kapseli reilun vuoden ja on täyttä tuskaa... lääkäri ennen laittoa sanoi että kuukautiset loppuisi kokonaan. Söin minipilleteitä 2kk ennen laittoa ja kuukautiset oli normaalit. Toisin vaan kävi ja laittopäivän iltana alkoi tiputtelu. Välillä vuotoa on enemmän ja vähemmän mutta nyt tämän puolentoistavuoden aikana ilman menkkoja ollaan menty n.3kk... sain vasta vähän aikaa sitten tietää että kapselin kanssa 20% naisista jää ilman vuotoa tai tosi vähäistä on, 20% naisista vuotaa kokoajan ja loppu prosentti jäisi niille joilla normaali kierto. Suivaannuin tuosta tiedosta ja reippaasti... tarkoitus oli hakea halpaa ja varmaa ehkäisyä, halpa oli opiskelijaterveyden kautta (80€) mutta se raha mikä siteisiin yms on mennyt niin en halua edes laskea! Kuukautiskivut aivan järkyttäviä, välillä lähtee jalat alta kun sattuu... poistoa olen harkinnut mutta hinta mietityttää kovasti kun ei tässä ylimääräisiä ole. Lapsenkaan tulo ei haittaisi muuten kun rahallisesti huolestuttaa... osaako kukaan sanoa tuolle poistolle tarkkaa hintaa? Sukulainen sai ilmaiseksi koska hänelle ei käynyt kapseli samasta syystä, jotku sanoo 100€-200€ ja jotkut tk-hinnan eli meillä kai sen 15€.

Vierailija
29/82 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on taas sopinut ihan älyttömän hyvin. 

Otin kapselin tammikuussa ja tammikuussa oli myös viimeksi menkat. Mitään tiputteluvuotoa tai muutakaan oiretta ei ole. Todella kätevä ehkäisytapa minulle. 

Kävin ottamassa kapselin yksityisellä, kapseli maksoi 290euroa apteekista ja laitto 70e. Kestää 3 vuotta, joten tulee kokonaissummanakin paljon pillereitä halvemmaksi. 

Vierailija
30/82 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi minipillereillä sopivuuden kokeilu liittyy kapseliin? Siis samaa ainetta sisältää jne.?

Olen 8kk syönyt minipillereitä ja vuodan 1-3 viikkoa n. 4 viikon välein. Yhdistelmät lopetettiin tupakoinnin takia, ja onkin ollut vähemmän esim. huimausta, yhdistelmilläkin on kyllä ollut runsaat menkat ja ei pysty pitämään niitä poissa kun parin levyllisen verran, mutta minipillereillä ihan loputonta vuotoa jatkuvasti, tosin vaan alussa ovat runsaammat ja sitten muuttuu jatkuvaksi tiputteluvuodoksi kunnes pysyvät taas hetken poissa. Jos minipilleri myöhästyy tunnin pari, vuoto alkaa parissa päivässä. Tosin mulla nyt viimeisin yhdistelmäkin oli miedompaa vahvuutta (Gestinyl), olin varsinkin hintaan (16e/3kk) tyytyväinen vrt. Cerazette-minipillereihin (n.35e/3kk) ja voimakkuuden vaihtaminen olisi voinut pitää menkat paremmin aisoissa, mutta ei suositeltu jatkamaan niillä.

Siksi nyt mietin, mikä ihme ehkäisyvaihtoehdoksi, koska pillereistä oon saanut ihan tarpeekseni, mikä tahansa missä vuodot mahdollisimman todennäköisesti loppuisivat. Siksi arvon kapselin ja hormonikierukan välillä. Kierukassa ahdistaa mahdollinen tunteminen seksin aikana ja kaikki kudosten kasvamiset sen ympärille :D

Ketään olemassa joka pillereillä vuotaa jatkuvasti ja kapselilla (tai kierukalla) ei???

Vierailija
31/82 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut kahdet kapselit. Molemmilla kerroilla toimivat hyvin vuoden. Noin 3kk:n välein niukat kuukautiset. Sitten alkoi päivittäin tiputtelu, jota jatkui ensimmäisellä kerralla puoli vuotta ja toisella pari kuukautta. Loppui molemmilla kerroilla, kun kapselit otettiin pois. Ekalla kerralla kokeiltiin ennen poistoa keltarauhashormonikuuria, jonka aikana tiputtelua ei myöskään ollut.

Noissa kapseleissahan elimistöön vapautuvan hormonin määrä vähenee käytön aikana rajusti. Esimerkiksi minulla vähentynyt hormonimäärä ei riittänyt pitämään kohdun limakalvoa kasassa, kuten kuuluu, vaan se tiputteli pikkuhiljaa pois. Jatkuvasti.

Asetus ja poisto ok-kokemukset. Arvet jäi ja jälkimmäisellä poistokerralla jouduttiin laittamaan yksi tikki.

Minulla eivät maksa hintaansa ja asetus-/poistovaivaansa vuoden käytössä, eli en enää ikinä jaksa kokeilla.

Vierailija
32/82 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 lisää vielä, että painoa tuli noiden käytön aikana 12 kiloa. Sain tiputettua, kun kapselit poistettiin.

Vierailija
33/82 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 00:53"]Te implanttien ottajat, olette varmasti ensimmäisenä jonossa ottamassa ihonalaisia mikrosirujakin siinä vaiheessa kun niitä aletaan asentaa ihmisiin.

[/quote]

Hmm... Ehkäiseekö mikrosiru raskautumista, vai miksi vertaat?

Vierailija
34/82 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kapselin 16 vuotiaana kolmeksi vuodeksi. Kapselin laitto ei sattunut ja oli todella nopeasti ihon alla. Meni vuosi ennenkuin kuukautiset loppuivat kokonaan, mikä oli ihanaa. Ei ole ollut menkka kipuja mitkä olivat todella pahat nuorempana. Monet sanoo että on lihonut lisää kapselin takia. Mulla pysynyt paino alhaalla. (150cm 43kg.) Nyt täytän kohta 20v ja hankkimassa uutta vielä toiseksi 3 vuodeksi. Eikä tarvi huolehtia mistään pillereistä, tulis kalliimmaks kuin kapseli.

Vierailija
35/82 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan karmea vekotin. Oli minulla n. 9 kk. 3-4 ensimmäistä kuukautta ei kuukautisia ollut lainkaan. Loppuaika menikin vuotaessa kuin pistetty sika. Ei sopinut loppujen lopuksi ollenkaan ja ehkäisyneuvolakin neuvoi, että otetaan pois. Olin myös masentunut tuon kapselin aikana. Kapseli kun otettiin pois meni viikko ja mieli oli taas iloinen.

Vierailija
36/82 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:12"]Mua kiinnostaisi lisäksi kuulla, että miltä tuollainen kapseli tuntuu vai tuntuuko miltään? Kutina tuossa jo mainittiinkin - onko se siis asennuksen jälkeinen ilmiö vai pysyvämpi riesa?

Entä häiritseekö tuo kapselin olemassaolo mitenkään, vai muistaako koko kapselia normiarjessa lainkaan?
[/quote]

Mulla on nyt toinen kapseli menossa. Ensimmäinen laitettiin n. 4 vuotta sitten ja toinen viime vuoden puolella. En huomaa sitä normaalissa elämässä ollenkaan. Avopuoliso välillä koskettaa ja säikähtää, mutta eipä sitä kukaan muu huomaa. Ainoa milloin se oli "näkyvä" oli juuri laiton jälkeen kun sain kapteeni aivan tajuttoman mustelman. Siitä sain kuulla töissä kun se oli niin näkyvä. Mutta mustelman kadottua ei ole kukaan huomannut sitä, en edes minä itse

Menkkoja ei ole nyt 4 vuoteen ollut kuin 3kertaa. Ensimmäisen kapselin jälkeen normaalia vuotoa kahden kuukauden ajan, molemmat kestivät n. viikon ja nyt toisen kapselin jälkeen meni kolmisen viikkoa ja oli viikon normaali vuoto. Ei ole sen jälkeen ollut yhtään mitään. Paino pysynyt normaalina, ei kutinaa, finnejä tai muitakaan ongelmia. Suosittelen!!

Vierailija
37/82 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut neljä eri (osa kolmen, osa viiden vuoden) kapselia 25 vuoden sisällä, ei mitään sivuvaikutuksia koskaan. 44-vuotiaana jäivät kapselin vaikutuksesta kuukautiset pois, nyt olen 48. Tässä välissä olen ollut raskaana kerran. Eli minulla toiminut todella hyvin.

Vierailija
38/82 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään huonoa sanottavaa. 5v. ollut nyt käytössä, kerran olen vaihtanut. menkat loppuivat kuin seinään kapselin myötä, vasta kun ensimmäisen kapselin 3v. alkoi tulla täyteen ja teho heiketä, alkoi tulla epämääräistä vuotoa kerran kuussa. mitään erityisia haittoja en ole huomannut.  uuden kapselin laitoin vuosi sitten, ja muutama kuukausi vaihdon jälkeen saatoin havaita jonkinlaista mielialan laskua/väsymystä, mutta on vaikea sanoa johtuiko se kapselista vai jostain muusta. aiemmin e-pillerit oli aiheuttaneet mulle selkeästi vähän apaattista oloa ja jaksamattomuutta, joten mietin olisiko tuo hormonitasojen heittely voinut olla taas syynä. 

Vierailija
39/82 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ollu kapseli 19.2 saakka ja päätin tänään että soitan maanantaina ajan poistoon. Menkat tosi epäsäännölliset ja nytki kestäny 15 päivää ja hermo alkaa tosissaa mennä niin mulla ku poikaystävälläkin... Vaihdoin suoraan Yazz-pillereistä progesteroni-kapseliin ja se sai kierron täysin perseelleen. Kuulemma e-pillereistä ei saisi suoraan siirtyä kapseliin,joka sisältää vain progesteronia. Ensin pitäisi kokeilla syödä 3kk pillereitä,jotka sisältävät vain progesteronia,jotta nähdään sopiiko tämä muoto kyseiselle ihmiselle. Tätä ei lääkäri mulle kertonu ja kaverilla ollu menkat 7kk putkeen (joka myös teki samanlaisen vaihdon suoraan pillereistä) ja sitä en todellakaan aijo kestää! Ihmisestä toki riippuu miten sopii,mut mulle ei tunnu sopivan,enkä pidempään aijo odottaa ja kokeilla josko vaikka muuttuis. Lisäksi finnejä tulee koko ajan ja normaalisti ei melkeinpä ikinä tule...hiukset rasvoittuu päivässä ja on paha olo silloin tällöin. Eli ite en suosittele ottamaan tai mikäli harkitsette,niin kokeilkaa sitä progesteroni-pilleri kuuria ensin se 3kk,niin säästytte vaivalta poiston suhteen!

Vierailija
40/82 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin 20 vuotta e-pillereitä joiden aikana olin parhaimmalla tuulella silloin kun oli kuukautisviikko menossa.

Vuosi sitten laitoin Nexplanon-kapselin ja mielialanvaihtelut loppui siihen. Kuukautiset on vuoden aikana tullut 2 kertaa, kestoltaan 5 päivää lievällä tiputtelulla. Sivuvaikutuksia ei ole, ei painonnousua ei aknea eikä mitään.

Ois pitäny laitattaa kapseli jo vuosia sitten :)