Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehkäisykapseli kokemuksia ?

Vierailija
07.05.2012 |

Kertoisitko kokemuksia.

Onko toiminut ? Lähinnä,onko ollut miten paljon sivuvaikutuksia yms.

Kauan sinulla on ollut se käytössä ?

Kiitos.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin otin implantaatin ja olen 43v. 5kk pidin kapselia ja kokoajan oli kuukautisvuotoa.Nyt on jo kuukausi siitä kun otettiin kapseli pois, mutta vielä ei kuukautisia näy. (toivottavasti ei ole käynyt huono "tuuri")En ole lapsirakas ihminen.

Vierailija
42/82 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä vain hyvää sanottavaa :)

viime syksynä laitettiin, asennus oli nopea ja lähes kivuton. kuukautist jäivät pois, eikä sivuvaikutuksia ole tullut, toisin kuin e-pillereistä jotka kiukuttivat ja lihottivat.. SUOSITTELEN !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle asennettiin ehkäisykapseli noin vuosi sitten. Sitä ennen olin kokeillut kaiken laastareista ja pillereistä Nuvaringiin. Kierto on ollut aina todella tarkka ja hyvä, ei ole ollut välivuotoja tms. eikä sivuvaikutuksia. Ei myöskään kuukautiskipuja ole ollut koskaan. Akne tai painonnousu ei ole vaivannut. Kapselin laiton jälkeen alku oli mahtavaa! Huoletonta, helppoa. Kuukautiset eivät tulleet kuin ehkä kerran puolen vuoden aikana. Sen jälkeen alkoi alamäki. Kuukautiset (pientä tiputtelua, välillä vähän enemmän) saattoivat kestää 12 viikkoa (välissä ehkä max 5 pv ilman vuotoa). Sitten oli n. viikon tauko jonka jälkeen taas samat 12 vk koko ajan. Sitä on nyt kestänyt tähän asti eli noin puoli vuotta. Hermot ihan riekaleina. Kesän aikana sain masennuskohtauksen, elämä ei kiinnostanut. Nyt olen menossa poistattamaan kapselin. Ei ole sen arvoista että rahat menee pikkuhousunsuojiin ja elämä masentaa. Mitään muita sivuvaikutuksia (painon nousu, akne, kivut) ei ole ollut.

Kapselin laitto ei sattunut koska oli hyvä puudutus. Tuntui tietenkin vähän inhottavalta. Itse kapseli ei tunnu, näy eikä häiritse ellei siitä kohtaa itse purista tms. Joskus telkkaria katsoessa saattaa alkaa kättä kihelmöimään jos pää painaa juuri kapselin kohdalta.

Vierailija
44/82 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi lisäksi kuulla, että miltä tuollainen kapseli tuntuu vai tuntuuko miltään? Kutina tuossa jo mainittiinkin - onko se siis asennuksen jälkeinen ilmiö vai pysyvämpi riesa?

Entä häiritseekö tuo kapselin olemassaolo mitenkään, vai muistaako koko kapselia normiarjessa lainkaan?

Vierailija
45/82 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:12"]

Mua kiinnostaisi lisäksi kuulla, että miltä tuollainen kapseli tuntuu vai tuntuuko miltään? Kutina tuossa jo mainittiinkin - onko se siis asennuksen jälkeinen ilmiö vai pysyvämpi riesa?

Entä häiritseekö tuo kapselin olemassaolo mitenkään, vai muistaako koko kapselia normiarjessa lainkaan?

[/quote]

Kyllä se tuntuu sormilla tossa ihon alla ja sen kuuluukin tuntua. Mutta siis jokapäiväisessä elämässä sitä ei huomaa. Mulla on myös fyysinen työ, jossa käytän käsiä koko ajan enkä ikinä ole töissä huomannut kapselin olemassaoloa. Mä muistan kapselin ainoastaan silloin, jos mies esim. sivelee käsivarsiani ja hän aina havahtuu siitä, kun ei pidä siitä miltä se tuntuu :D Erittäin huomaamaton kaikenkaikkiaan.

-28

Vierailija
46/82 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kapseli ollut kohta vuoden, muistaakseni Jadelle merkkisiä 2kpl. Cerazeteilla kokeiltiin 2kuukautta ensin 10vuoden e-pillerikäytön jälkeen. Ei sivuvaikutuksia, paitsi kuukautiset jäi pois. Kapseleiden laitto oli helppoa ja sen jälkeen ei ole ollut mitään vuotoa (paitsi nyt tänään kun on rankka antibioottihoito). En vaihtaisi pois mistään hinnasta. Pääsin julkisen puolen kautta kun piti vaihtaa e-pillereitä pois terveydellisten syiden takia. Maksoi 0e.

Vierailija
47/82 |
25.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laitettiin tuo Nexplanon kapseli viime syyskuussa... Menkat alko oikeestaan heti laittopäivänä, ja loppuivat vasta joulun jälkeen (pariksi viikoksi). Välillä on saattanut olla päivä tai pari ilman vuotoa, muuten todella runsasta, välillä niukkaa vuotoa. Seksielämä tämän takia kuoli melkein kokonaan, hyvä ehkäisy ainakin tämän takia. Mielialan vaihtelut aivan järkyttäviä, saatan purskahtaa itkuun ihan normi asioista esim. jos maito on loppu? Lisäksi puhkesi todella paha masennus, jota olen sairastanut ennenkin joten oireet tuttuja, meni niin pahaksi etten edes sängystä päässyt ylös makasin vain itkien turhautumisesta kun ei mitään pystynyt tekemään. Sosiaalinen elämä jäi aikalailla kokonaan, elämä oli yhtä masentavaa harmautta ilman valon pilkahdustakaan. Ehkä kaikista hankalinta asiassa oli, etten löytänyt masennukselle syytä. Onneksi läheinen ystäväni oli kokenut saman kapselin kanssa, niin osasin yhdistää masennuksen ja mielialanvaihtelut kapseliin, mikä helpotti jo paljon sillä olo ei johtunut "minusta". Nyt neljä päivää sitten sain vihdoin otettua pois kapselin! Heti kun sain sen pois kädestä, olo oli helpottunut. Tuntuu että olo on parantunut paljon jo muutamassa päivässä! Tietty lopullinen parantuminen tästä kestää kauan... Onneksi sain tuon paholaisen keksinnön pois kädestä! Niin, ja minulla ei tosiaan kokeiltu minipillereillä ensin vaikutuksia, lääkärin mukaan se olisi ollut turhaa. Loppujen lopuksi, AIVAN KAMALA kokemus! 

Vierailija
48/82 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kapseli viime vuoden toukokuusta asti. Ekat 7kk olin kokonaan vuodon (ihanaa aikaa!) Nyt 3kk olen vuotanut noin joka toisen viikon, mikä nyt sekin vielä ihan ok.

Tällä hetkellä kuitenkin jo 11. vuotopäivä ja sain eilen minipillerit tähän rinnalle. Jossain tapauksissa kuulemma tasoittaa kiertoa. Katsotaan, pari kk max. meinaan tätä enää katsella.

Lääkäri sanoi juuri eilen että normaalisti kapselin asennuksen jälkeen vuotohäiriöitä on n. 2-4kk. Mutta imettäville äideillä vuotohäiriöitä alkaa kun imetystä vähennetään (kuten minulle kävi). Ja tasoittuu mahdollisesti imetyksen lopettamisen jälkeen.

Vierailija
49/82 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vanhaa ketjua kysyäkseni, että tiedättekö paljonko kapselin poisto maksaa Helsingissä yksityisellä? Sain ehkäisyneuvolaan ajan vasta kesäkuulle (!!!), enkä aio odotella tämän saatanan kapistuksen kanssa enää hetkeäkään jos ei ole pakko.

Kokemukseni:

Kapseli laitettiin tammikuussa 2013 ja kaikki oli hyvin tasan puoli vuotta. Menkat loppuivat, kaikki oli ihanaa. Heinäkuussa alkoi vuotaminen, jota jatkui seuraavat 2,5 vuotta. Välissä on ollut tsägällä viikko tai kaksi, etten ole vuotanut mitään, ja sitten taas olen alkanut tiputella enemmän tai vähemmän. Tämän lisäksi on kunnon menkkakausia, jotka kestävät pari viikkoakin. Ja vielä lisäksi naamani melkein kirjaimellisesti räjähti käsiin. Minulla on aina ollut todella hyvä ja tasainen iho, mutta syksy 2013 oli aivan helvettiä otsassa ja leuassa muhineiden kipeiden paiseiden ja valtavien aknekraatereiden vuoksi. Täydellinen ihoni on muisto vain, otsassani on monta isoa kuoppaa muistona ehkäisykapselista.

Enää en jaksa, haluan ihan totta pois tämän. Paljonko se maksaa?

Vierailija
50/82 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin ehkäisykapseli n. 1.5 vuotta sitten. Ensimmäiset puoli vuotta ainoa sivuvaikutus oli haluttomuus seksiä kohtaan. Halut palasivat aikanaan takaisin.

Jossain vaiheessa huomasin olevani hyvin herkkä, ailahtelevainen, masentunut, itsesäälissä rypevä ihminen. Kun jotain henkisesti rankkaa tapahtui, saatoin saada paniikki kohtauksia. Iltaisin itkin surkeaa elämääni (mikä ei todellakaan ole surkea, vaan loistava) ja mietin salaa kuolemaa. Kapseli jätti noin joka toiset kuukautiset välistä, mutta aina kun ne jäivät välistä, olin turvonnut niin pitkään kunnes kuukautiset taas alkoivat. Luonnollisesti elämä oli melko ahdistavaa, kun ajoittain en voinut itseäni katsoa peilistä viikkoihin.

Päätin siis poistaa kapselin, sillä en koe että hormonaalinen ehkäisy sopii itselleni.

Gynekologi sanoi ettei hormonaalisella ehkäisyllä ole koskaan todistettu olevan vaikutusta mielialaan.  Mutta turvotuksen takia hän suostui poiston tehdä ja jopa ehdotti lisäävänsä minulle saman tien kuparikierukan. 

Joillekkin ehkäisykapseli sopii, toisille ei. Koskaan en kuitenkaan kapselin kanssa tullut raskaaksi, joten ehkäisynä se on loistava. Toivotaan että kuparikierrukka on minulle sopivampi!

Vierailija
51/82 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin Nexpalon ekaa kertaa elämässäni (44v) käsivarteen ja olen ollut Todella tyytyväinen! Vähän taustaa minusta, minulla on pitkät ja kivuliaat kuukautiset ja olen aina hemmetin kärttyinen vikko ennen kuukautisten alkua. Nyt minulla ei tule enää kuukautisia lainkaan ja myös muut oireet ovat lieventyneet!

Laitto oli hiukan inhottavaa. Puudutuspiikki tuntui inhalta ja myös kapselin laitto. Mustelma kesti aika kauan ja kapseli tuntuu myös inhalta kun sitä koskettelee. Kapseli laitettiin kuukautisten aikana jotka venähtivät kahteen viikkoon kapselin laiton myötä. Kun loppuivat niin ei ole enää kuulunut. Tissit ei turpoa jne. Mutta ensi alkuun olin kyllä aika kiukkuinen. Mutta nyt sekin on ohi! Tämä on taivas! Minulta jäi myös pois se kauhea ruokahalu joka iskee juuri ennen kuukautisia. Myöskään iho ei ole muuttunut, ehkä paremmaksi jopa? Olen aina kärsinyt vanhemmitekin huonosta ihosta.

Suosittelen kokeilemaan!

Vierailija
52/82 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin 1,5kk sitten tuo viidenvuoden kapseli ilman, että kokeilin minipilleitä ensin. Ennen käytössä oli pillet, laastari ja viimeisimpänä rengas. Laastari oli täydellinen, mutta liima ärsytti ihoa liikaa. Renkaasta halusin eroon, koska halut tökkäsivät kuin seinään siihen vaihdettuani ja koin olevani hatkuvasti väsynyt/ haluton tekemään mitään. Ajattelinkin sitten kokeilla kapselia kunnen enää muutakaan keksinyt.

Ensimmäinen viikko meni ihme tokkurassa, ei pystynyt keskittymään työn tekoon, mutta se on helpottanut enkä oikeastaan huomaa kapselin aiheuttaneen juuri mitään muita sivuoireita kuin satunnaisen ärtyneisyyden, tavallista suuremman ihon rasvoittuvuuden ja toistuvat menkat. (Halut eivät myöskään ihan ole palautuneet, mutta jotain parannusta olen kuitenkin aistinut.) Menkat tuli ensin normaalisti kapselin laiton jälkeen, mutta seuraavan kerran jo kahden viikon kuluttua ja sen jälkeen ovatkin tulleet viikon-muutaman päivän välein, kestäneet aina sen noin viikon kerrallaan. Saattavat olla hieman niukemmat kuin yleensä sentään.

Tämä menkkojen epäsäännöllisyys/toistuvuus olikin suurin pelkoni kapseliin vaihtaessa, mutta onneksi keksein asiaan suuren helpotuksen! Päätin kokeilla kuukautiskupin käyttöä, kun sitä kovasti kehuttiin netissä ja olen ollut vallan tyytyväinen. Eipä ole juurikaan menkkoja edes huomannut, kun tarvitsee vain aamulla ja illalla tyhjentää kuppi. Ei enää hiostavien ja epävarmojen siteiden kanssa pelaamista tai tamppoonin vaihtamista keskellä työpäivää/illan viettoa. Kertaakaan ei ole falskannut, kun katsoo että kuppi aukeaa varmasti kunnolla. Suosittelen kaikille, joille tulee vaivaa epäsäännöllisistä ja jatkuvista menkoista! Ja kapseliakin voin ainakin tässä vaiheessa vielä suositella.

Vierailija
53/82 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei.Minulla on ollut ehkäisykapseli nyt n.2kk. kuukautiset alkoivat ennen aikojaan, ja kesti noin 5vk.. nyt on ollut 2viikon tauko ja nyt uudestaan on alkanut tulemaan ruskeaa vuotoa. menee jo niin hermo kun vuotaa kokoajan jotakin...:/ help me

Vierailija
54/82 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli 6 kk ja pelkkää tiputtelua. Sinne meni 200e

Täysin sama

Vierailija
55/82 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kai koskee sitten myös kierukan käyttäjiä? Onhan kierukkakin ottajan/käyttäjän sisällä. Entä antabuksen käyttäjät? Kysyyköhän tätä nimim. Vanhoillislestadiolainen

Vierailija
56/82 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulle laitettiin kapseli raskauden keskeytyksen jälkeen puolipakolla sairaalassa, lääkäri tuli sanomaan että laitetaanko sanoin että mietin vielä niin viiden minuutin päästä tulee hoitaja sanomaan että nyt mennään, menin sitten ja otin, siitä virheestä on nyt n. 5 kk aikaa. Ensimmäiseksi jälkivuodon loputtua tuli järkyttävä kutina alapäähän ja viikon päästä alkoi ruskea vuoto. No kutina loppui itsekseen siinä viikossa mutta nyt on siis kohta puoli vuotta ollut tätä ruskeaa vuotoa välillä tulee enemmän verta ja kokoajan on pakko käyttää pikkuhousunsuojia mitä en normaalisti koskaan tarvitsisi käyttää. Lisäksi iholle on ilmestynyt maksaläiskiä joka mainittiin tuoteselosteen sivuvaikutuslistassa. Lääkäri ei tästä kertonut että voi niitäkin tulla, samoin kuin ei myöskään kysynyt minulta suvun rintasyöpäriskistä joka hänen olisi kuulunut tehdä, äidillä ja äidin serkulla ollut se joten riski on korkea valmisteen sivuvaikutuslistan myötä. Tämän huomasin vasta kun laiton jälkeen kotona tutkin tuoteselostetta. Eli lääkärit eivät täällä kerro mitään haittavaikutuksista tms. Ellet itse älyä ottaa selvää! Muistan vielä että lääkäri väitti ettei koskaan ole tullut vastaan mitään ongelmia. En suosittele kellekään tätä. Nyt tilanne on se että en saa lääkäriin aikaa kun väittävät että tämä vuoto loppuu aikanaan. Kesä tulossa, en voi uida, en voi harrastaa seksiä ilman kondomia mitä mieheni kanssa innolla juuri odotettiin kun tämän menin ottamaan. Lääkäri ei siis suostu edes ottamaan tätä pois koska kuulemma sitten hormoonini menevät lisää sekaisin. Älkää helvetissä ainakaan kesäänne pilatko tällä.

Vierailija
57/82 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta kerronpa omat kokemukseni jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan. Minulla ollut Nexplanon-kapseli käytössä sen 3 vuotta ja juuri vaihdettiin uusi tilalle. Laitto meni todella helposti eikä sattunut, mutta poisotettaessa käsi puudutettiinkin piikillä ja se oli aika epämukavaa. Iso mustelma jäi sekä laitosta että poistosta.

Aluksi kuukautiset loppuivat kuin seinään ja noin puoleen vuoteen niitä ei tullutkaan. Sitten kuukautiset palasivat ja ovat tulleet siitä lähtien säännöllisesti, joskin kierto on hieman lyhentynyt ja on ajoittain epävakaa. Lihonut olen noin 10 kiloa yhteensä hormonaalisen ehkäisyn käytön aikana, vaikka syön mielestäni samalla tavalla kuin aikaisemmin. Kapselia ennen käytin minipillereitä vuoden verran, mutta ne aiheuttivat todella paljon mielialan heilahteluja. Kapselin kanssa tällaista ei ole ollut. Olen kokenut kapselin oikein hyväksi menetelmäksi! Hyvin helppo ja käytännöllinen ehkäisy. Suosittelen!

Nyt kun on uusi kapseli kädessä niin ei taaskaan tunnu kuukautisia kuuluvan, saa nähdä miten asia etenee :).

Vierailija
58/82 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tai. Menkat loppuu kokonaan, niinkuin kävi mulle tai jatkuvaa tiputteluvuotoa , mitä huonommalla tuurilla saa.

Plussaa

- huolettomuus, ei tarvii muistaa kuin seuraava vaihtovuosi

- varma ehkäisymenetelmä

- menkkojen poisjääminen

- kapselit ei tunnu jos ne on oikeeseen kohtaan laitettu

- laittaminen ja poisottaminen ei satu, koska puudutetaan

Negatiivista

- mun käyttökokemuksen perusteella ei ole

Vierailija
59/82 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin ehkäisykapseli kun riskitekijöiden (suvussa kulkevat) takia yhdistelmäpilllerit alkoi olla mulle aika iso riski. Söin niitä aina kaks liuskaa putkeen ja mulla ei tullut menkkoja ollenkaan, mikä oli todellakin toivottua. Mulla on ollut samat pillerit aina, paitsi kolme lasta välissä tehnyt ja pillerit toimi mulla hyvin.

Pelotti vähän vaihtaa kapseliin kun luin kaikkea epäsäännöllisistä menkoista, painonnoususta, haluttomuudesta. Mulla kapseli ollut nyt 2kk eikä mitään haittavaikutuksia tai vuotoja. Mulla toimii siis loistavasti.

Asettaminen oli helppoa, ainut mikä vähän sattuu, on puudutus.

Vierailija
60/82 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin kapseli 1vuosi ja 3 kuukautta sitten. Laitto oli kivuton. Sen jälkeen ollut koko tämän ajan todella kovaa vuotoa ja tiputtelua vuorotellen, yhteensä 29 vuodotonta päivää on ollut 1vuoden ja 3kk aikana. Vuoden alussa sain keltarauhashormoonia "kuureina", jonka piti tasoittaa vuoto. Ekalla kuurilla menkat oli 2 vkoa poissa. Toisella ja kolmannella kuurilla ei ollut vaikutusta. Viimeisen kaksi viikkoa ollut todella kovia kuukautiskipuja.

Iho oireillut laitosta asti, akne tullut jollaista ei ole koskaan ollut. Pahoja paiseita ettei voi edes kasvoihin koskea ja keltarauhashormoonikuurit pahensi tilannetta.

Seksihalut ovat kaikonneet tyystin eikä seksiä ole tullut harrastettua, kun viimeksi elokuussa 2018, vaikka olen parisuhteessa.

Aiemmin olen kokeillut minipillerit ja hormonikierukan eikä ne käy. 10vuotta käytin yhdistelmäpillereitä, jotka olivat todella hyvät ja edulliset, mutta aurallinen migreeni vei minulta tämän käytön mahdollisuuden.