*-*- Ensikot viikko 27 *-*-
Uusi viikko uusi pino! Ps. voiko joku linkittää edellisen pinon, kun kännykällä se ei onnistu...
Kommentit (81)
Peiposkallle isosti onnea pojasta :D Ja isille kanssa. Voikaa hyvin!
Tää soittaa nyt neuvolaan - outoja kipuiluja ollut :(
LiVe 37+0
ONNEA peipposka!! :D
Omakin raskaus on jo ruvennut iskemään tajuntaan, aiemmin on ollut aika epätodellista. Tästä tämä pikkuhiljaa, hirveästi odotan ekaa ultraa. Saako muuten neuvolassa otettu listeria- ja toxoplasmavasta-aineet, vai pitääkö mennä yksityiselle sitä varten?
Äiti on jo ostanut vaaleansiniset potkuhousut, povaavat siskoni kanssa että poika tulee. Itsellä on koko ajan ollut mielikuva pienestä tyttösestä, saas nähdä kumpi tulee. ;) Vielä on lähes 9 kk aikaa odotella. Vai alkaako se pian olla jopa 8 kk...
Sylin täydeltä onnea Peipposkalle, miehelle ja uuden uutukaiselle pienokaiselle! Pitkästä aikaa vauvauutisia! Synnytyskertomusta odotellaan, sitten kun olet päässyt toipumaan synnytyksestä...
t. pikku-Juska
Ihanaa, mahtavaa. Onnea ihan hirmuisesti koko perheelle!! Synnytyskertomusta odotellaan sitten kun jaksat sellaisen kirjoitella.
Mä kävin aamulla neuvolassa, kaikki on kunnossa ja hyvin. Painostakaan ei terkka päässyt nyt valittamaan kun oli noussut 280g/vko. Viimekshän se saarnas mulle että reilunlaisesti paino nousee ja neuvolan jälkeen itku pääsi. Nyt painoa tullut yhteensä 6,5kg. Nopee käynti oli, meni ehkä 15min, siinä ajassa siis lääkärikin tutki alapään tilanteen. Varsinaista liukuhihnatyötä. No, ei mua haittaa. Turha kai siellä on istuskella jos ei mitään erikoista ole.
Susanna oli kysellyt mahan nippailusta. Kyllä mulla ainakin nippaili mahasta, välillä ihan kunnollakin. Alkuraskaudessa oli niin kipeä maha että olin jo varma et on kohdunulkoinen raskaus tms. Tsemppiä sinne, kyllä ne kivut ohi menevät.
Hoyt, pikku-Juska, Titi-uu, Jushka sekä Greetas tsemppiä teille loppumetreille ja suppareita kaikille toivottelen.
Pore, jaksamisia sinulle vasymyksen kanssa. Jospa se muutaman viikon päästä helpottaa..
Tipulle tulee hieman myöhässä hyvät loman toivotukset =)
Livellä on myös huimat viikot jo kasassa, pianhan se synnytys on sinullakin lähellä. Mitenkäs niiden sun kipuilujen kanssa kävi? toivottavasti ei ole mitään vakavaa..
Viiperolle vilkutukset vauva-puolelle!
quickvue, valitettavasti en osaa vastata kysymykseesi. Soita neuvolaan ja kysy suoraan sieltä. Toivottavasti saat vastauksen kysymykseesi =)
Missäs Dajm luuraa, huhuu?? =)
Tää alkais imuroimaan, kivaa hommaa kun on lämmintä =(
Voikaahan paksusti!!
hermione ja Onni rv27+1
Ihanaa saada taas vauvauutisia! Onnea pienestä pojasta koko perheelle!
Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan synnytyskertomusta.
Täällä ihan mukava helle taas. Ei kyllä kauaa jaksa auringossa loikoilla, kun tulee niin tukala ja heikko olo. Mies lähti iltavuoroon töihin ja yksin tässä taas saa illan oleilla. Pitäs varmaan kotihommia ruveta tekemään ettei päivä taas harakoille mee. Imurointi odottais, mutta kun ei kiinnosta yhtään. Miksiköhän imurointi on yksi inhottavimpia kotihommia. Pyykinpesu ja muut ovat paljon mieluisampia... No ei kai se auta...
Sanle ja DJ 21+1
Oikein paljon onnea Peipposkalle ja miehelle pikkuisesta pojasta! Ja oikein ihanaa vauva-aikaa!
T: Meriheppa ja pikkutyttö 1 kk 2 pv
Nauttikaa kaikki äippälomalaiset niistä ihanista rauhallisista hetkistä joita teillä vielä on! Nyt sen vasta tajuaa kuinka paljon tuommoinen pikkuinen sitä aikaa vaatiikaan. Ihan jo kauppareissutkin joutuu suunnittelemaan erilailla.
Äh.. tulen jatkamaan ja kertomaan miten synnytys meni, mutta nyt pikku-ukko heräsi ja vaatii kovasti ruokaa.. onhan edellisestä syöntikerrasta jo reilut 2h.. :)
Emka ja Tahvo reilut 3vk
Peipposkalle ja koko perheelle! Vähän jo uumoilinkin onko sulle lähtö tullut, kun ei sua eilenkään ollut täälä näkynyt eikä tänäänkään! Ihanaa!
Neuvolakäynnillä kaikki ok. Terkan mukaan (oli sijainen lastenneuvolan puolelta, joka myös tulee olemaan meidän vauvan terkka myöhemmin) vauvan pää on aikas alhaalla. Juttua oli myös näistä rytmihäiriöistä ja puhuttiinkin, että jos niitä tulee lisää tai olo huononee niin sitten pitää jo kovasti vaatia, että käynnistelevät. Ne eiliset supparit sitten loppuivat kuuden maissa ja tänään ei ole tullut kipeitä suppareita, vain mahan kovettumissuppareita. Mutta valkkarivuoto on taas lisääntynyt ja on sielä seassa myös jotain klönttejäkin. Tässä nyt vaan edetään hetki kerrallaan!
Hoyt rv39+5
Peipposkalle ja miehelle ja omalle ihanalle vauvanyytille!!!
VIIPEROlle ja EMKAlle kiitoksia vinkeistä. Mä kun olen tällainen ilmeisesti jonkin sortin " työmaanikko" niin musta on ollut kamalan vaikeaa kun kotona ei ole mitään tekemistä ja mä vaan makaan. Musta tuntuu niinkun pitäis koko ajan tehdä jotain.
Ja olenhan mä tehnytkin, keittiöremppa kun valmistui niin mähän olen kolmessa viikossa siivonnut, jynssännyt ja putsannut koko 76.5m2 mitä tää huusholli käsittää. Ja SILTI, nytkin kun olen tän päivän oikeastaan vaan lepäillyt (kun ei jaksa helteiltä muuta) musta tuntuu että mä olen ihan kamala ihminen kun en tee koko ajan jotain.
Ja mitä mä tekisin?! No ehkä sitä ruokaa pakastimeen tai leipoisin jotain, mutta en jaksa.
Ja teidän luvalla: EI MUN TARVIIKAAN JAKSAA!!! =)
Että täällä nyt nautiskellaan elosta ja olosta. Vaikka kuitenkin oisin valmis lähtöön...
Jushka ja Naksu, edelleen 39+6
Eli siis yhdessä kappaleessa vielä ja tänään olikin sitten tämän viikon neuvolakäynti.
Vakio terkkari nyt sitten tämän kuun kesiksellä, joten oli sitten jonkunlainen sijainen.. Ihan ok tyyppi, mutta hitaanlainen.. Tai sitten sitä on tottunu " tuttuun ja turvalliseen" terkkariin, jolta käynti sujuu 15 minuutissa, kun taas tällä sijaisella meni 30 minuuttia.
rv 38+5
paino -525g/vko
pissa puhdas
paine 116/90, ja myöhemmin mitattiin uusi lukema, joka oli 112/86. Käski seurailla olotilaa, että jos tulee pääkipua tms niin ottaa ennen seuraavaa käyntiä yhteyttä.
turvotus -
hemppaa ei mitattu tällä kertaa, kun ollut viime kerralla hyvä.
tarjonta RT
liikkeet ++
Pää ei edelleenkään ole kiinnittyny.. Ensi viikon perjantaina olisi sitten viikot täynnä, mutta tuntuu siltä että yli menee!! P*****LE!!!!!! =( Sitä jo odottaa, että näkis tämän pienen nuuskuttajan.. No, ainahan ne vaavit on ulos tulleet, ei kukaan vielä jäänyt masuun.. =)
PEIPPOSKAn koko perhelle SYDÄMELLISET onnittelut pikkumiehestä!! =) Tuuppas kertoilemaan synnytystarinaas sitten kun kerkeet ja jaksat.
KIRJOITTELEN TAAS!!!
=) Lisbet ja poika, rv 38+5.
Kivaa, että vauvalliset ovat myös käyneet meitä odottajia tsempittämässä. Viiperon kommenttia ruoan varaamisesta onkin kuultu aiemminkin ja olemme miehen kanssa yrittäneet tehdä viime aikoina ruokaa sen verran reilusti, että sitä on riittänyt pakastimeen asti. Nyt on pakastin niin täynnä, ettei lisää enää mahdu. Saisi siis jo vauva syntyä, sillä jo nyt on hankalaa mahduttaa jätskipakettia täpötäyteen pakastimeen.
Hermione oli käynyt neuvolassa. Kyllä nuo painokommentit olivatkin aika outoja, kun eihän se paino nyt niin tasaisesti kenellekään tule. Joskus tulee enemmän, joskus vähemmän ja turha yhden kerran perusteella sanoa mitään. Minulla on tullut viimesen kuukauden aikana reilu kilo joka viikko, enkä minä tai terkkarinikaan ole siitä mitään stressiä ottanut. Varsinkin kesällä tulee aika paljon turvotustakin, jonka määrä vaihtelee päivästä toiseen. Mullakin on nuo neuvolalääkärit tupanneet olemaan aika lyhyitä - toisaalta lääkäri tuppaa aina olemaan myöhässä (vaikka olisi aamun ensimmäinen aika) joten pakko noihin on aikaa varata.
Toivottavasti Hoytin rytmihäiriöy pysyvät aisoissa. On varmasti ikävä vauva, vaikka omaa kokemusta tuommoisesta ei olekaan. Ehkäpä ne helpottavat sitten, kun vauva syntyy, eikä enää aiheuta ylimääräistä rasitusta sydämelle.
Omaan vointiin ei mitään sen kummempia kuulu edelleenkään. Huomenna olisi taas neuvola ja laskettu aika. Tänään iltapäivällä on tullut muutamia (edelleen kivuttomia) suppareita. Olisi kiva, jos nuo tihentyisivät, mutta eipä sitä osaa sanoa kukaan. En edes oikeastaan osaa sanoa, ovatko nuo supparit edes mitenkään napakampia, kuin ennen. :-|
t. pikku-Juska
[color=red]Mistä apua?! Meidän kissa jäi äsken auton alle ihan pihamme kohdalla ja juoksi talomme kattorakenteiden väliin piiloon. Millä keinolla saan sen houkuteltua pois sieltä purkamatta kattoa?! Pitäisi päästä kuitenkin viemään se eläinlääkäriin, vaikka tiellä ei verijälkiä ollutkaan ja kissa omin jaloin kiipesi katon väliin, mutta mistä sen tietää jos sillä on vaikka jokin sisäinen verenvuoto tai murtumia. Se pitäisi joka tapauksessa saada pois sieltä ja vietyä hoitoon tai sehän voi kitua vaikka kuinka kauan ja lopulta kuolla sinne. Olen kuullut että jos kissa vammautuu vakavasti, se meneekin yksin piiloon kuolemaan. Se ei ilmeisesti ole jäänyt auton renkaan alle vaan kolahtanut auton puskuriin, mutta aika tällin se on kuitenkin saanut kun auton kuljettajalla on ollut vauhtia 60-80km/h. Onneksi ystävällinen auton kuljettaja kävi ilmoittamassa välittömästi tapahtuneesta ja oli tunnistanutkin kissan että se on meidän, koska kuljettaja on naapurimme. Tieltä löytyi muutama karvatuppo ja karvatuppojen vierestä lintu, joka oli ollut tapahtumahetkellä kissan suussa. Kissa on tälläkin hetkellä varmuudella kattorakenteiden välissä kun hakkasin kattoa harjalla niin kuulin kun se liikkui siellä. Hätistämällä se ei kuitenkaan sieltä pois tule enkä halua turhaan sitä enää lisää hätyyttääkään. Auttakaa rakkaat enskat! Mitä ihmettä minä teen?!
Onpas nyt hurahtanutkin muutama päivä nopsaan, ettei ole tullut kirjoiteltua lainkaan. Viikonloppu meni tuossa Savossa reissatessa ja alkuviikko on ollut kiireistä töissä ja kotonakin puuhaa riittänyt.
Peipposka: Onnea nyt oikein paljon pikkuprinssistä tuoreille äidille ja isille! Hyviä vointeja ja tulehan moikkaamaan synnärikertomuksen kera, kun ehdit.
Hoyt: siulla on samanlainen ¿virhe¿ la:ssa, kuin miullakin. Menkkojen mukaan 22.11., samoin PKKS:n, mutta neuvolan täti merkannut jostain syystä neuvolakorttiinkin 21.11. Mutta eipä tuo tosiaan taida päivän päälle olla. Hui, varmasti ikävä kokemus tuo rytmihäiriökohtaus! Otahan iisisti nyt ja suppareita lisää sinne!
Sara-Maria: Tervetuloa tänne puolelle, vanha kuumeilukamu! : ) Ja onnittelut vielä plussauksesta. Ikävä tuo mahatauti, kun reissunkin pilasi. Hyvä kuitenkin, että pääsit vauvan kunnon tarkistamaan.
Pore: Hyvältä kuulosti teidän talosuunnitelmat. Yritähän jaksaa töissä, mutta muista lepäillä välillä myös kunnolla.
Tipu: Hyvältä kuulosti siun lomasuunnitelmat, sopivasti luppoaikaa ja äksöniä : )
Pikku-Juska: kiva, että saitte marjat pakkaseen. Meillä mies kovasti jo suunnittelee lakkaan ja mustikkaan lähtöä, ja minä muistuttelin, että en ehkä sitten enää ole mahani kanssa oikein marjastukseen taipuvassa kunnossa, kun ne on kypsiä. Lupasin kyllä lähimetsään lähteä, jos ei tuntikausia olla ja maasto ei ole hirveää ryteikköä. Mansikoita ostetaan myös kyllä, nam! Onneksi ei pahemmin käynyt tuossa siun mahaluisussa. Suppareita ja tsemppiä sinne!
Titi: mitenkäs siellä jaksellaan? Hyvä, että sait pinniksen kuntoon.
Merihepalle ja prinsessalle moikat vauva-puolelle!
Greetas: toivotaan, että vauva nyt siellä raivotarjonnassa pysyttelisi. Jaksuja vaan viimeisille viikoille!
Live: viikonloppureissu meni ihan hyvin. Lauantaina vierailimme kummitätini luona ja kiertelimme kaupungilla. Kaupunkikierros tosin alkoi muutaman tunnin jälkeen sen verran väsyttämään, että istuskelimme miehen kanssa odottamassa kaveriani kahviossa loppuajan. Nyt huomaa, ettei ihan samaan malliin enää jaksa touhuilla! Lauantai-illan ja sunnuntain vietimme sitten ystäväni perheen luona: grillattiin, saunottiin ja pelattiin mölkkyä. Juu, ja vauva oli kyllä puheenaihe number one : ) Siulla onkin ollut juhannusreissulla vähän pidempi automatka, huh! Mitäs outoja kipuiluja siellä?
Jushka: suppareita ja tsempitystä!
Quickvue: jospa se väsy siitä alkaa kohta hellittämään.
Susanna: kyllä se maha sieltä esiin tulee, usko pois : ) Ja eiköhän ne nippailut ole ihan vaarattomia.
Hermione: hienoja neuvolakuulumisia siellä! Ja kiitokset huhuilusta, täällähän sitä ollaan!
(.) Puoliväli tuli tänään täyteen ja samalla pyörähti uudet kympit alkuun. Sitä juhlistin äsken ihanalla suklaa-nougat ¿jätskillä : ) Ja vuosiakin tuli itselle tässä taas yksi lisää. Ylihuomenna olis sitten kauan odotettu rakenneultra, jänskättää kyllä.
Dajm+Pätkis 20+0
En osaa neuvoa, koska omankin kokemuksen mukaan kissat pysyvät piilossa jos ovat pelästyneitä/haavoittuneita. Yksi mahdollisuus ehkä olisi antaa sen rauhoittua hetki (jos se ei ole kovin haavoittunut, mitä et tietenkään voi tietää), ja sitten houkutella se pois. Ei kannata varmaan kuitenkaan hakata millään harjalla kattoon, siitä se voi, minun mielestäni, pelästyä vielä enemmän.
oita eläinlääkäriin ja kysy neuvoa? Uskoisi että siellä olisi kokemusta ja neuvoja kaikenlaisiin tilanteisiin.
Ikävä juttu tosissaan ja varmasti olet tosi hädissäsi! Itselläni ei kyllä kissoista ole oikein kokemusta enkä osaa muuta neuvoa antaa kuin mitä Quickvue tuossa olikin jo antanut. Tai sitten tietysti, jos sinne kattorakenteisiin pääsee kurkkaamaan joku (et tietysti sinä itse ala mihinkään kiipeilemään!) esim. tikkaiden varassa, niin vois yrittää jollain keinoin sieltä lähempää houkutella sitä pois.
Toivotaan parasta, ettei pahemmin käynyt!
Dajm
Toivottavasti Titi-uun kissa on jo saatu piilostaan. Aina ikävää, kun jotain tällaista tapahtuu... Tsemppiä sinne!
Soitin tosiaan iltapäivällä neuvolaan, koska eilen illalla oli tosi tuskaisia hetkiä. Sattui alapäähän (lähinnä peräsuoleen!) ihan älyttömästi. Minua on kipuillut sinne aiemminkin, muttei näin pahasti, ja olen siitä omalle terkalle sanonutkin. Nyt puhelimessa oli sijainen (JOKA OLI MUUTEN IHAN HUIPPUTYYPPI!) ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että kyse on toden totta supistuksista. Olen sitä itse vähän uumoillut, koska kuukautiseni ovat joskus kipuilleet samalla tavalla, mutta kun ei missään kirjoissa tms. kuvailla supistuksia siihen tyyliin, niin en ole uskonut, että ne niitä voisi olla. Tätä tämä on Enskan elämä ;) Hyvähän se tietty on, että paikat kypsyvät. Mulla ei vaan vielä ole mikään kiire saada tätä vauvaa ulos. Jos nyt muutaman viikon sais vielä nauttia " pyhästä kaksinaisuudesta" ;)
Olipas omanapainen sepustus, pahoittelen. LiVe 37+ edelleen...
Nyt kun olen taas aktivoitunut tänne kirjoittelemaan niin tuleekin näköjään käytyä monta kertaa päivässä. =)
LIVE, mulla on ollut kans muutama tuollainen epämääräinen kiristys, joka on tuntunut mahan lisäksi just perssuolen suunnassa. Olen kans päätellyt että se ois suppari, kun ei aiemmin pelkät harjoitussuppaset ole missään persaukon tuntumassa tuntuneet. ;)
Mä en ole ikinä kärsinyt kuukautiskivuista, joten mun on vaikea sanoa mikä on " menkkamaista särkyä" . =) Enskan elämä on mielenkiintoista.
TITI voi itku teidän kissaa!! *halitus*
Mietin kanssa että ehkä kannattais ottaa yhteyttä eläinlääkäriin, luulis niillä olevan jotain hyviä vinkkejä miten kisulin sais houkuteltua pois piilostaan. Kolistelu varmaan pelottaa toista vielä enemmän ja kaivautuu vielä pidemmälle piiloonsa. Toinen vaihtoehto tietysti sit on joku palokunta, mutta ne kyllä sitten rikkoo sen katon melko äkkiä, niillä kun on vähän sellainen tyyli että suorinta tietä, viis tuhosta..
Toivottavasit saatte kissimissin piilosta ja pääsette eläinlääkäriin.
Naksulainen pitää taas tapansa mukaan iltaelämää tuolla mahassa. Meidän rytmit on ihan erit, koska mä olen aamuvirkku iltatorkku, ja tää kaveri nukkuu pitkään puoleen päivään ja aloittaa tälleen illalla melskaamisen, jota jatkuu sitten pitkälle iltaan. Tulee niiiin isäänsä..
Sama näköjään tulee isäänsä ton syntymisen suhteen.. Jahkaa ja jahkaa ja sitten kun saa aikaiseksi on kuitenkin myöhässä. Pakkohan tämän on olla poika. =)
Jushka ja Naksu, yhäti 39+6...
[color=red]Kissa tuli kattorakenteista alas kutsumalla, mutta se on nyt sokissa ja ontuu takajalkaansa. Se tosiaan tuli kun oli saanut hetken aikaa rauhoittua. Asetin sen sohvalle makaamaan ja siellä se nyt lepää. Saa nähdä selviääkö se yön yli kun sen sisäisistä vammoista ei tiedä. Ulkoisia vammoja sillä ei näy muuta kuin tuo ontuminen. Päivystävä eläinlääkäri sanoi että ennen huomista ei voi tehdä mitään kun vaikka röntgenkuvat saataisiin otettua niin yön aikana ei kuitenkaan pystytä leikkaamaan missään jos tarvetta leikkaukseen on. Pakko siis odottaa aamuun ja seurata kissan vointia, tuntuu pahalle katsoa vierestä kun tiedän että siihen koskee. Annoin sille Ketorinia lievittämään kipuja. Toivon kovasti että se selviäisi mutta en haluaisi että se turhaan joutuu kärsimään... Ei tässä nyt muu auta kuin odottaa huomiseen että saan sen vietyä eläinlääkäriin... Onneksi saatiin se edes sisälle, vaikka se nyt sitten sattuisi yön aikana kuolemaan niin kuolisipahan edes sisälle eikä kattorakenteisiin, joista kuolleen kissan pois ottaminen olisi vielä hankalampaa kuin elävän... Elän kuitenkin vielä toivossa että se paranisi ja saisi elää. Itkenyt olen ja sen seurauksena on supistellutkin, joten yritän tässä nyt pysyä rauhallisena. Tällä kertaa toivon että Vimpula ei päättäisi syntyä ainakaan ensi yönä tai huomenna, että saisin tuon kissan itse hoidettua kuntoon. Kamalaa olisi lähteä synnyttämään jos kissa jäisi kotiin tekemään kuolemaa! Viime yönä en saanut nukuttua yhtään, enkä päivälläkään ja voi olla uneton yö tulossa ensi yöstäkin jo pelkästään tuon kissan takia niin en senkään takia hinkuisi nyt synnyttämään. Mutta päättäkööt yläkerran Herra mitä tapahtuu... Tulen huomenna kertomaan lisää kun olen taas viisaampi.
PEIPPOSKALLE ONNITTELUT POJASTA!!!
T:Titi ja Vimpula rv37+3[/color]
Minkäväriset ikenet sillä on?
Kissat ovat sitkeitä olentoja. Toivotaan parasta!
Eli eilen aamuyöllä lähdettiin synnärille ja yli 20 tuntia myöhemmin poika syntyi juuri ennen puoltayötä! Synnytys oli aika rankka, siitä myöhemmin lisää. Pojan mitat 3255g ja 50cm.
-Peipposka, iskä ja vaavi-