Millainen on hyvä vieras?
Ollaan menossa miehen serkun perheen luokse kolmeksi yöksi. Viedään vähän tuliaisia, mutta miten muuten voitaisiin " korvata" kyläilyä, ettei oltaisi liikaa vaivaksi taloudellisesti tai henkisestikään. Meillä on perheessä kaksi alle 6-vuotiasta lasta ja kaksi aikuista.
Kommentit (34)
- ilmoittaa vierailustaan ajoissa
- tuo edes pieniä tuliaisia perheen lapsille
- on omatoiminen, eikä vain roiku isäntäperheen nurkissa
- kunnioittaa isäntäperheen aamu-ja iltarytmiä.
- poistuu iltaisin riittävän aikaisin esim. kirjan kanssa omaan huoneeseensa antaen isäntäperheelle tilaisuuden levähtää
- ei arvostele koko ajan perheen tapoja tai sisustusta jne.
Niin on vaativaa tämä kyläily, että jätän myöhempään vaiheeseen. En kahden pikkuisen kanssa joutaisi mitenkään huseeraamaan vieraassa keittiössä, jossa tavaroiden paikat sun muut eivät ole tuttuja, kun samalla pitäisi vahtia, etteivät mussukkani kantaisi leluja olohuoneeseen tai koskettelisi tauluja tms. Yksivuotias ei ihan noin vain ymmärrä, mitä kylässä saa tai ei saa.
Joten taidan jättää ne kotiin, kun tulee mutuenkin tuota tavaraa... Itse olisin emäntänä jopa nolo, jos vieras tulisi omien lakanoiden kanssa.
Olemme ihan kutsuttuja, ja ekaa kertaa menossa, vaikka on kauan tästä ollut puhetta. Joten uskon, että olemme ihan odotettujakin, emme millään ohikulkumatkalla. Ja osaamme kyllä käyttäytyä kylässä, mutta niin kuin tästä keskustelusta huomaa, emäntiäkin on monenlaisia.
Tuliaisia olen ostanut nyt n. 50 euron edestä. Ehkä jonkin hyvin viinin voisi ostaa vielä kentältä tms...
Vierailija:
Minulle tuo keittiö on myös yksityisalue. En tykkää, että joku tulee auttamaan minua ruoanlaitossa. En tykkää, että tuodaan valmiita ruokia, koska olen suunnittellut ruokalistat etukäteen. Mutta kaikkea muuta voi tuoda.
Minä voin ottaa vastaan valmiita ruokia, jos ne otetaan yhteiseen käyttöön. En tykkää vieraista, jotka tulevat meille ja tekevät keittiössä omat ruoat ja odottavat, että me syömme omia ruokia. Tietysti allergiat ja keliakian ymmärrän, mutta ns. normaaliruokaiset vieraat oletan syövän samaa ruokaa meidän kanssamme.
-Tupakoi (ei sisällä eikä ulkona koska haju tulee AINA mukana).
-Juo alkoholia koska meillä ei juoda muutenkaan.
-Tuo tuliaisia, ei kuitenkaan kukkia koska olemme allergisia.
-Käytä hajuvesiä, koska olemme allergisia.
-Lääpi akvaarioitamme.
-Kurkistele makuuhuoneeseemme <--Ovi on kiinni eli on yksityisalue.
-Komenna koiraamme (ilman mitään syytä)
-Yritä pitää koiraamme väkisin sylissä.
-Kuivaa käsiään isäntäväen kasvopyyhkeisiin.
-Viivy yhtä yötä kauempaa.
Ei siis naama nyrpyssä vie lapsiaan käsienpesulle ruokailun jälkeen, jos isäntäperheen tapoihin kuuluu näin tehdä ja täten säästää olohuoneen uutta kangassohvaa. On todella harmillista, jos kokee omia tottumuksiaan ilmein , elein ja ehkä jopa sanoin kritisoitavan omassa kodissaan. Sama koskee esim. kengät jalassa kävelyä, lasten ruuan kantamista pois keittiöstä... Nämä nyt olivat vain esimerkkejä.
Me ainakin teimme pedit valmiiksi ulkomaan vieraille, emmekä odottaneet, että he toisivat omat lakanat.
Minä muuten en tykkää myös vieraista, jotka eivät osaa kysyä. Reilusti suu auki, jos ihmettelette jotain.
että hyvä vieras ei koskaan yövy kolmea yötä pidempään lapsiperheessä!!
(Vaikka siis isäntäväki kohteiaisuudesta tarjoaisikin pidempää vaihtoehtoa, niin pidemmäy vierailut OVAT rasittavia).
niin voitte osallistua ruokamenoihin rahallisesti.
Hyvä vieras auttaa kotitöissä mm. tiskaaminen, lelujen keruu ja ruoanlaitto. Jos otatte omat lakanat mukaan, vaihda ne itse tai jos teillä on lainalakanat, kerää ne siististi lähtöpäivänänne pois sängyistä.
Minulle ei ole sellainen tullut mieleenkään, eikä meillekään kukaan ole lakanoiden kanssa tullut. Ei se nyt niin kauhea homma ole niitä pestä, kun on kone.
Minä tykkäisin, jos vieras laittaisi tiskit koneeseen ja pyyhkisi pöydän, ne on mun inhokkihommat ruuan jälkeen. Samoin voisi auttaa vaikka tekemällä salaattia ja kattamalla pöydän. Sekä passaisi omat lapsensa.
Jos rouka on valmiina,kun menette voit seuraavana päivänä tarjoutua ruuat valmistamaan . Kuulostaa hassulta et kukaan alkas imuroimaan vieraiden ollessa kylässä ? ! vai ?
Tai jospa vahtisitte serkun lapsia , jotta hän voisi mennä puolisonsa kanssa hetkeksi jonnekin ..
Kait tässä on hyvä muistaa " tee se muille mitä haluaisit itsellesi tehtävän"
Kunnoitatte isäntäväen aikataulua ja jos he menevät aikaisin nukkumaan, menette tekin. Eli talo elää tavallaan, vieraat lähtee ajallaan :-)
myös jokin sellainen arvokas lahja mistä 17 puhui on hyvä, varsinkin jos tietää että emäntä juuri sitä haluaa. Kertakäyttölakanoita myydään ja ne ei vie paljon tilaa vaikka tulisikin lentokoneella.