Te, joiden lapsi on poikkeuksellisen älykäs / taiteellisesti lahjakas!
Millainen hän oli pienenä? Oliko muita herkempi? Millaisista leikeistä tykkäsi? Kiinnostaisi kovasti tietää.
Kommentit (44)
Liittynee intonaatiooneli kykyyn hahmottaa eri sävelkorkeuksia.
Olen itse matemaattisesti lahjakas ja hahmotuskykyni on poikkeuksellisen hyvä. Meidän linja on seulottu kouluumme todella tarkasti, joten olemme kai kaikki alamme " lahjakkuuksia" . Mua vaan monesti hämmästyttää kuinka saappaita jotkut todella visuaalisesti lahjakkaat voivat olla. He vaan ovat niin tyhmiä!
Terv. matemaattinen, jolla vaikeuksia kielten ja musiikin kanssa.
ja äo 150. Visuaalinen ei ole, mutta " sopivasti kaikessa älykäs" ... : )
Visuaalisesti lahjakkaat voivat olla myös akateemisesti lahjakkaita, mutta se on poikkeuksellista kaiketi.
Mutta eri varioita löytyy.
Esim. minä lasekn päässä mitä vaan mutten osaa tehdä kaavoja, samoin suunnittelen vaatteita, kukka-asetelmia kattauksia, mutten osaa piirtää jne.
Musikaalisempi oppi puhumaan erittäin varhain sekä on kielellisesti lahjakas äidinkieli 10 ja englanti sujuu erinomaisesti kuten matematiikka ja muutkin aineet myös kuvantekijä.
Ollut kyselijä 1-vuotiaasta alkaen ja hänen kanssaan käydään keskusteluja paljon, lukee ja ottaa asioista selvää - tiedonjano sammumaton. Soittaa ja laulaa. Haluaa selvittää epäselvät asiat. Empaattinen. Boheemi. Taiteilijatyyppi.
Toinen erityislahjakas kuvantekijänä - on aina hahmottanut kolmiulotteisesti - piirtää myös henkilökuvia. Yleislahjakas kaikessa, luonne kuitenkin erilainen, hiljaisempi ja rauhallisempi - järjestelmällinen. Kuvataiteissa ja matematiikassa erityislahjakas, myös musikaalinen. Viheltää myös mitä haluaa.
Katsotaan ja antaa ajan näyttää mihin elämässään päätyvät.
Älykkyyttä ei ole testattu mutta huomaan selkeän eron moniin oman ikäisiin ja vanhempiinkin lapsiin. Pohdiskelevat asioita eri tasolla kun ikätoverinsa.
Erityisesti kiinnostaa, jos perheessä on useampi lapsi, kuinka heidän lapsuusajan leikit ovat toisistaan eronneet.
T. Ap
on kuvataiteellisesti, musikaalisesti ja kielellisesti lahjakas. Puhumaan oppi myöhään, tanssimaan oppi samaan aikaan kuin kävelemään, aina on ollut piirtämässä, soittamassa tai lukemassa. Neiti on sanavalmis, kriittinen (kuten 19:n tytärkin - aivan kuin olisin lukenut omasta tyttärestäni). JO lapsena hänellä oli valokuvamuisti (kuten isälläänkin) Koulu sujuu hyvin ilman suurempia ponnistuksia keskiarvo on noin 9. Äidinkieli ja kuvaamataito ovat olleet 10, matikka 9 ja lukuaineet 8-10, kielet 8-9.
Oli todella huonosti lepyteltävissä, repi, potki, hakkasi suuttuessaan (eli usein). Piirsi pienenä vain mustalla värillä, oli sulkeutunut ja epäsosiaalinen- hymyili harvoin.
Lukemaan oppi 4-vuotiaana, luki 5-vuotiaana jo paksuja kirjoja. Uppoutui niihin täysin moneksi tunniksikin. Ruualla alkoi temppuilla 2-vuotiaana, monta vuotta eli pelkällä raejuustolla ja makaronilla. Mitään ei saanut sekoittaa keskenään- yksi ruoka-aines ei saanut koskea toiseen. Eli ruuat oli aseteltava lautaselle varoen, koska muuten seurasi jumalaton raivari. Syömälakkoja oli usein.
4-5 vuotiaana muisti ulkoa monisivuisia runoja sanasta sanaan.
8-vuotiaana tekee 10-11-vuotiaiden matikkaa, on luokkansa pisin tyttö, myös lahjakkain. Soittaa pianoa hyvin, kannelta myös. Tekee sudokuja vettä vaan, myös siis aikuisten.
Tytöllä lievä asperger. On sosiaalisesti jäljessä, mutta koko ajan enemmän sosiaalistuu. Edelleen loukkaantuu helposti, pitää huoneensa tiptop ja lukee paljon romskuja. Ikää siis 9v.
nukke ja kotileikit, majojen tekeminen jo pienenä, yhdessä muiden kanssa tai ihan yksin.
Ei ole nappailleet leluja toisilta vaan ovat oppineet vuorosysteemin heti. Hiekkakakkuja kesällä ja ne koristeltiin kivillä, lehdillä ja marjoilla.
Pukemisen oppi varhain kengännauhat solmi 4-vuotiaana, pyöräily apupyörillä just kaks täytettyä pihamaalla ja ilman appareita neljä vuotiaana.
VANHA KESKUSTELU
mutta jos joku lukee. itse olin aina luokkani paras tai toiseksi paras. lapsena minulle luettiin joka ilta iltasatuja ja luin itse. olin hyvin mielikuvituksellinen ja kehittelin (ja edelleen kehittelen) joka päivä tarinoita päässäni. harrastin balettia joten minusta tuli hyvin iso perfektionisti. kympin tytön syndroomaa on moni diagnosoinut. ihan tavallisesti minut kasvatettiin ja itsenäinen olin. en ollut mitenkään erikoinen vaan aloitin kävelemiset yms jäljessä muista. olin outo muiden mielestä eikä juurikaan oikeita kavereita ollut. yksi todella hyvä kaveri oli kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi :)
Lapsi on tunneälykäs. Ymmärtänyt jo pienestä pitäen ihmisten käytöksen syitä ja seurauksia. Paremmin kuin jotkut aikuiset.
Koululaisena on sosiaalinen ja reilu. Ei jää kantamaan kaunaa tai kieli. Halaa paljon ja kertoo usein rakastavansa. Viihtyy myös omissa leikeissään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on tunneälykäs. Ymmärtänyt jo pienestä pitäen ihmisten käytöksen syitä ja seurauksia. Paremmin kuin jotkut aikuiset.
Koululaisena on sosiaalinen ja reilu. Ei jää kantamaan kaunaa tai kieli. Halaa paljon ja kertoo usein rakastavansa. Viihtyy myös omissa leikeissään.
Hyvä huumorintaju myös. On nauranut jo muutaman kuukauden ikäisestä joillekin hassuille videoille. Tilannekomiikkaa myös. Esimerkiksi vaihdoin vaippaa ja näytin lapselle YouTubesta vauvan vaipanvaihtovideon. Hekotettiin ja naurettiin yhdessä.
Sinnikäs, herkkä, rauhallinen ja tunnollinen. Vauvana ns helppo vauva. Rakastanut aina liikuntaa ja harrastanutki useaa lajia kilpa tasolla, inhoaa häviämistä. Sosiaalisilta taidoiltaan hyvä ja ns tunneäly kehittyi jo aikaisessa vaiheessa, kavereita on aina ollut paljon. Keskiarvo nyt yläasteella 9.7, kaikissa aineissa tasaisen hyvä. Ero sissarruksiin on ehkä tuon kilpailuvietti ja sinnikkyys jos jossain päättänyt olla hyvä niin siinä myös on.
Olen ollut itse tuollainen lapsi ja käynyt yliopiston..silti voin sanoa, että tuollainen lapsi saattaa kohdata mm: kiusaamista, haasteita, koska on erilainen juuri lahjakkuutensa vuoksi. Tai jos on herkkä, niin sellaisilla on oikeasti vaikeampi sopeutua tähän maailmaan. En mm. itse pidä ihmisistä, pidän työnteosta kyllä ja mm. urheilusta, mutta en ihmisistä sitten yhtään..oma perhepiiri nyt on eri, mutta en pidä ollenkaan tekopyhästä kommunikaatiosta ja vuorovaikutuksesta, pidän siitä että saan tehdä työni itse ilman toisten ihmisten aiheuttamia häiriötekijöitä hiljaisessa ympäristössä mielellään.
Totta helkkarissa joka ikinen mamma luulee rumaa, keskinkertaista ja todella epäkiinnostavaa pentuaan poikkeuksellisen herkäksi ja lahjakkaaksi. :D
Oon miettinyt omaa lasta ja sen vuoksi tänne eksyin. Oppi 7kk ekan sanan, 1,5v puhui pitkiä lauseita. 2v oppi numerot 1-10 englanniksi ja järjesteli tavaroita pituus ja värijärjestykseen. 3v piirsi jo hyvin yksityiskohtaisia juttuja. 4v oppi piirtämään kolmiulotteisen kuution ja rappuset sekä maisema kuviin horisontin. Nyt 6v ratkoo lasten sudokuja ja osittain myös aikuisten sudokuja. Kertoilee ihmisille, viruksista, bakteereista ja vesimolekyyleistä. Vielä ei tosin lue. Eskari alkaa vasta syksyllä.
Muuten on tosi empaattinen, iloinen ja aurinkoinen myös erittäin energinen ja touhukas lapsi.
Mun poika on todetusti huippuälykäs. Sosiaalisiakin taitoja onneksi on.
Vauvasta pikkulapsi-ikään oli ehkä vähän pelokas esim. kovia ääniä kohtaan, myös jossain vaiheessa pelkäsi koiria. Oppi kuitenkin tosi aikaisessa vaiheessa älyllisillä keinoilla irtautumaan näistä.
Kosketusherkkä on ollut aina, esim. pienikin kutittaminen tuntuu hänestä aivan sietämättömältä, tämä ollut vauvasta asti ja jatkuu edelleen, on nyt 18v.
On myös harkitsevainen ja varovainen, oppi esim. kävelemään viimeisillä normaalvaihtelun hetkillä. Toisaalta myöhempinä vuosina on ollut ihan hyvin pärjäävä kilpaurheilija, mutta edelleen varovainen, ei siis ollut motorinen vaan pään sisäinen juttu.
Auri kirjoitti:
Oon miettinyt omaa lasta ja sen vuoksi tänne eksyin. Oppi 7kk ekan sanan, 1,5v puhui pitkiä lauseita. 2v oppi numerot 1-10 englanniksi ja järjesteli tavaroita pituus ja värijärjestykseen. 3v piirsi jo hyvin yksityiskohtaisia juttuja. 4v oppi piirtämään kolmiulotteisen kuution ja rappuset sekä maisema kuviin horisontin. Nyt 6v ratkoo lasten sudokuja ja osittain myös aikuisten sudokuja. Kertoilee ihmisille, viruksista, bakteereista ja vesimolekyyleistä. Vielä ei tosin lue. Eskari alkaa vasta syksyllä.
Muuten on tosi empaattinen, iloinen ja aurinkoinen myös erittäin energinen ja touhukas lapsi.
Kuulostaa mun pojalta. Oppi tosin lukemaan itsekseen 4-vuotiaana. 6-vuotiaana ratkoi helppoja aikuisille suunnattuja ristisanatehtäviä. Eskarissa koko 9 hengen ryhmälle tehtiin jotkut kielellisen ja matemaattisen kyvykkyyden testit, ilmeisesti siksi kun porukassa oli muutama, jonka kouluvalmiudet vaati arviointia. Testit oli tehty niin että tulokset menee gaussin käyrään ja yläraja käytännössä erittäin harvinaista saavuttaa. Sai kaikesta kaiken oikein.
Auri kirjoitti:
Kuusivuotias ei lue? Tavallisetkin lapset oppivat viisivuotiaana lukemaan. Jotkut jopa paljon aiemmin.
minä muusikkon vanin keskivertopisteet..
Ja itsekin osaan laskea ihan näppärästi..
Kyllä matemaattisuus ja musikaalisuus usein menee käsikädessä ihan tutkitusti koska musiikki on aika paljon laskemista ja nuotinluku myös vaatii matemaattista päättelyä.