Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Univaikeudet pikku vauvalla ja vaipanvaihto väli pituus öisin.

Vierailija
24.04.2026 |

Milloin vaihdatte viimeisen vaipan illalla ja milloin aamulla pienelle vauvalle? Kuinka pitkään pidätte pinnasängyssä öisin, koska päivä päättyy ja alkaa. 

Meillä 6 viikon ikäinen vauva. Menee illalla 22-23 aikaan makuuhuoneeseen nukkumaan. Olkkarissa nukkuu alkuillasta isän sylissä. Päivisin ei ole pariin viikkoon nukkunut kuin 15 min pätkiä. Mihin aikaan kannattaisi vaihtaa vaippa illalla ja "laittaa" nukkumaan?  Herää kahden maissa yöllä ja seuraavaksi viiden aikaan. Sen jälkeen ei oikeastaan nuku kunnolla enää. 

Oon vaihtanut vaipan viiden aikaan hämärässä ja koittanut saamaan jatkamaan unia. Tissiltä vuoteeseen siirrettäessä kuitenkin herää, vaikka pitäisin sylissä pitkään tai pinnasängyssä viimeistään vartin päästä ja haluaa 15-30 min välein vaan tissille eikä siinä sitten enää nukuta. Tai minä en ainakaan, vauva saattaa nukkua hyvin lyhyitä pätkiä. Kakkaa paljon ja aamulla viiden aikaan pienet kakat vaipassa. Myöhempään aamulla voi kakata syötön jälkeen kolmestikin vaippaan, sarjakakkaaa siis usein myöhempään aamulla/aamupäivällä Isot kakat eikä senkään vuoksi nukkuminen onnistu, mutta syötön jälkeen en viitsi heti vaihtaa vaippaa kun synnäriltä näin ohjattu ettei tulisi puklua. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut myös vaunulenkittää aamupäivisin, jolloin voi nukkua 2 h pätkän, jonka aikana havahtuu usein hereille , mutta tutin laitto suuhun usein auttanut. Mutta tarvitsisin itsekin lepoa enkä jaksa jatkuvasti pukea ulos ja vaunuttaa. 

Vierailija
2/5 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippa pitää vaihtaa tarpeen mukaan. Ei kannata puhua silloin vauvalle eikä liiemmin pitää kirkkaita valojakaan. Minulla oli samanlainen vauva ja suojasin hänen pyllynsä punaisella Bepanthenilla (nykyään sille on halvempikin versio apteekissa ja Ainun pyöreässä purkissa oleva voide on myös hyvä). Pyyhin kosteuspyyhkeillä, koska en halunnut herättää vauvaa vesipesulla. Sitten päivän alkaessa pesin kunnolla Lacto linen pesunesteellä ja vedellä. Ilmakylvetin vauvan pyllyä muovitetun froteen päällä joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vauvani oli sellainen, joka ei millään halunnut nukkua päivällä ja karjui sitten yliväsyneenä. Siinä ei auta muu kuin vähentää kodin virikekuormaa eli kaikille vauvoille ei sovi sellainen siedätys, jossa soitetaan koko ajan radiota jne ja pidetään verhot auki. Hän ei nukkunut edes vaunulenkeillä kuin hetken. 

Tuollaiselle vauvalle ovat päivärutiinit todella tärkeät. Hänenlaisiaan pitää hieroa ja helliä ehkä enemmän kuin muita vauvoja, jotta rauhoittuu. Eihän se vauvahieronta maksa mitään. Hyväksyin lopulta, että hän on tavallista päiväaktiivisempi ja tarkkaavaisempi vauva ja hän köllötteli tyytyväisenä aikuisen vieressä kun aikuinen luki vaikka lehteä. Annoin hänelle muovikauhoja ja muita vaarattomia tavaroita leluiksi. Vältimme viimeiseen saakka ohjelmaa, jossa hän olisi saanut liikaa virikkeitä ja ollut ylikierroksilla. 

Päiväunet jäivät kokonaan pois kaksivuotiaana ja hän alkoi nukkua pitkät yöunet. Hän oli sellainen lapsi, joka tarvi ihan konkreettista fyysistä aktiivisuutta ja paljon väsyäkseen yöunille. 

Hänestä kasvoi aikuinen, jolla on vaikeaa rauhoittua nukkumaan ja hän tiedostaa itsekin sen, että hänen pitää käydä pitkässä suihkussa, tehdä rentoutusharjoituksia tai meditoida sekä syödä paljon tryptofaania sisältävä iltapala tyyliin banaanipirtelö maapähkinävoilla ja kaurapuuroannos saadakseen riittävästi L-tryptofaania. 

Osa meistä vain syntyy muita vireämpinä ja valppaampina ja sitä ominaisuutta pitää itse oppia hallitsemaan. Vauvalla/lapsella vanhemmat huolehtivat siitä. Voi olla, että älykkyys (lapseni kuuluu Mensaan) vaikuttaa siihen, että havainnoi ehkä liikaakin ympäristöään ja miettii maailmanmenoa? 

Vierailija
4/5 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koittanut myös vaunulenkittää aamupäivisin, jolloin voi nukkua 2 h pätkän, jonka aikana havahtuu usein hereille , mutta tutin laitto suuhun usein auttanut. Mutta tarvitsisin itsekin lepoa enkä jaksa jatkuvasti pukea ulos ja vaunuttaa. 

Tuo vaihe tuntuu kidutukselta ja aivosumulta ei voi välttyä. Se vaunulenkitys ei ole mikään pakko, jos et itse halua liikuntaa. Vauvaa ei välttämättä edes kannata totuttaa nukkumaan vain keinuvissa vaunuissa. Silloin vauvan on vaikeaa tottua nukkumaan paikallaan pysyvässä sängyssä. 

Toki nykyään myydään lastentarvikekaupoissa joitain vaununkeinutuslaitteita ja vaunut ovat sisällä. Onhan nykyään sähköllä toimivia kehtojakin. Niiden käyttöikä jää lyhyeksi ja ennen pitkää pitää kuitenkin opettaa taapero nukkumaan ilman keinutusta tai sitä, että vanhempi heijaa hänet sylissään uneen. Jos kuitenkin haluat keinutella, hanki keinutuoli ja rintareppu. Istu keinutuoliin vauva rintarepussa ja sinun ei tarvi pelätä vauvan putoavan jos nukahdat kesken keinutuolissa istumisen. 

Vierailija
5/5 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo riippuu ihan vauvasta. Omat ovat käyneet yöunille siinä 8-9 maissa. Yhdentoista aikoihin ovat ehkä syöneet ja jatkaneet sitten saman tien uniaan. Seuraavan kerran ovat havahtuneet syömään ehkä siinä 2-3 aikaan ja sitten 5-6 aikaan. Aikalailla 3-4 tunnin välein. Herätys on sitten ollut joskus kahdeksan aikaan. Vaippa on vaihdettu iltatoimien yhteydessä siinä kahdeksan aikoihin ja seuraavan kerran sitten tarvittaessa. Harvemmin yöllä on tarvinnut vaihtaa vaippaa ellei ole tullut kakkaa.

Päiväunista mieleen tulee, että laitatko vauvan unille oikeaan aikaan. Esikoisen kohdalla en tajunnut, että tuossa iässä vauvat eivät enää nukahda miten vaan, vaan se oikea uni-ikkuna on olennainen unen pituuden suhteen. Kun löytyi oikea valveillaloaika, niin unetkin pitenivät huomattavasti ilman taikatemppuja.

Nuoremman kanssa käytettiin päiväunilla sellaista hytkytintä. Auttoi meillä yhdistämään unisyklejä herkkäunisen vauvan kanssa. Ei jäänyt lapselle mitenkään tavaksi ja vauvavuoden jälkeen nukkui hyvät unet ilman liikkuvia vaunuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi