Etela-suomalaiset huom! Tunnetko ylemmyytta meita " landelaisia" kohtaan? Enta pohjoisemmassa asuvat, tunnetko alemmuutta etela-suomalaisia kohtaan?
Itse olen savosta ja jotenkin tunnen itseni " parempiosaiseksi" kuin joku pääkaupunkiseudun kasvatti.
Kommentit (23)
monet pohjoisemmassa olevat ovat asenteissaan jollain ihan muulla vuosikymmenellä ja hyvin ennakkoluuloisia ja ahdasmielisiä (tämäkään ei koske kaikkia ja löytyy näitä kaupungistakin), esim. kun miehelläni oli aiemmin pitkä tukka niin kohtasi vähättelevää asennetta pienemmillä paikkakunnilla, nykyisin ei vaikka mikään muu ei ole muuttunut kuin hiusten pituus. Itse olen ajatellut sen johtuvan siitä ettei pienemmissä ympyröissä tietenkään tapaa yhtä laajaa kirjoa ihmisiä.
Olen ennen Helsinkiä asunut 500 asukkaan kylässä ja 5 miljoonan asukkaan kaupungissa. En tunne mitään erityistä ketään muualla asuvia kohtaan.
Tyypillistä muualta tulleille on " tuliterät" citymarketista ostetun näköiset vaatteet. Tai sitten Marimekkoa jokaisessa vaatteessa ja asusteessa (unikkoa sukissa, tukkapinneissä, huivissa ja paidassa). Monet pääkaupunkilaiset pukeutuvat " rennon tyylikkäästi" tai sitten vaan huonosti, mutta ei noihin tuliteriin citymarketkuteisiin tai marimekkoon kokonaan.
Muualta tulleiden kanssa on mukava jutella, usein neuvon ratikassa, ja siitä pääsenkin sitten juttusille. Helsingissä on paljon nähtävää, ja suosittelen paikkoja mielellään kyseleville:-)
Kun menee johonkin pienempään kaupunkiin ja huomaa jonkun jutun mikä siellä on muotia, mutta Helsingissä ei, niin onhan se erilaista.
Esim. Hämeenlinnassa jokaisella naisella on hiuksissaan paksu väriraita, vaalea, musta tai punainen. Ei enää kauheen yksilöllistä kun sellainen on kaikilla.
Enpä tunne ylemmyyttä, en ihan ymmärrä miksi tuntisin. Kuka tahansa voi muuttaa Eteläsuomeen?!!
krhm Hesassako ei näe mikä on muotia? Joka toisella seksintappolegginsit.
t: paikkakuntalainen
en tiedä johtuuko se niiden murteesta?
Sininen, punainen tai musta yleensä..
Lähinnä kadehdin muualla asuvia! Siksi, että jos on suku / verkosto valmiiksi pienellä paikkakunnalla, jossa on halvat asunnot ja tilaa elämiseen, on paljon helpompi asua sellaisessa paikassa. Kun itse on PK-seudulta ja koko tukiverkosto asuu täällä, on vaikea muuttaa kauemmas. Ja täällä ei ole varaa muuttaa omistusasuntoon, joka ei olisi rumassa kerrostalossa ja ikävässä lähiössä.
Myöskin kadehdin muualla asuvia tai muualta tulleita siitä, että he voivat mennä maalle kesälomalla. Meillä ei ole edes kesämökkiä - eikä sukulaisillakaan. Kaikki viihtyvät kaupungissa - paitsi minä.
ja paikkakunnan halpamarketissa näkyy huikeita kasaripermiksiä jne. Eipä ole tarvetta ylemmyydentuntoon...
Pääkaupunkiseutu on sitten erikseen. Ylemmyyttä en tunne muita kohtaan, asuivatpahan he sitten ihan missä tahansa. Ylemmyyttä näyttävät pahimmen potevan ne, jotka ovat Etelä-Suomeen vasta muualta muuttaneet tai ovat muuten jokseeltansakin heikompia itsetunnoltaan.
Hauskaa kesää täälta Etelä-Suomen maaseudulta pääkaupunkiseudun kupeesta :)
Miksi pitäisi? Mua lähinnä huvittaa nää pääkaupunkilaiset jotka kuvittelevat itsestään liikoja. Ei kukaan fiksu ihminen määritä toista paikkakunnan perusteella.
En itse tunne yhtäkään ihmistä, joka katsoisi alaspäin muualla asuvia. Tai edes , että se kävisi mielessäkään. Aina jaksetaan jauhaa tätä samaa Helsinki-vihaa asiassa kuin asiassa, surullista!
Mistä lie lähtöisin tuollaiset käsitykset? Veikkaisin, että joistain vain syystä tai toisesta tuntuu siltä.
Minä muutin 15v. sitten pääkaupunkiseudulle, enkä ole koskaan kokenut moista ilmiötä suuntaan tai toiseen. Samasta kylästä oleva ystäväni, joka asuu edelleen maalla, taas näkee kaikkialla ylpeitä hesalaisia. Mietti itsekin, josko ois vaan huono itsetunto hällä...
" Et ole ollenkaan helsinkiläisen oloinen."
Siis haloo?!?!? Ai sen takia, kun olin heille mukava? Mistä ihmeestä nämä luulot helsinkiläisten " kauheudesta" . Maalaisten alemmuudentunnettako?
Helsinkikin on maailman mittakaavassa niin pieni ja syrjäinen... juuri ja juuri voi kaupungiksi sanoa. Saatikka sitten landepaikkoja, en ymmärrä miten joku voi niissä viihtyä. Niin syrjässä kaikessa ja niin mahdottoman pienet kuviot! Ei mitään hyviä kauppoja, ravintoloita tai kaupunkikulttuuria... sääliksi käy.
Vierailija:
" Et ole ollenkaan helsinkiläisen oloinen."Siis haloo?!?!? Ai sen takia, kun olin heille mukava? Mistä ihmeestä nämä luulot helsinkiläisten " kauheudesta" . Maalaisten alemmuudentunnettako?
Syntyperäisillä helsinkiläisillä ei ole mitään tarvetta korostaa helsinkiläisyyttään. Toki tunnen tervettä kotiseuturakkautta, mutta en kulje nokka pystyssä. Minä veikkaan, että pahimpia stadilaisia ovat ne kolme viikkoa sitten Helsinkiin muuttaneet.
Sukuni on maalta kotoisin ja minäkin olen asunut siellä 16 vuotiaaksi. Sitten kiersin suurempia kaupunkeja kuin Helsinki ja asetuin Helsinkiin. Mielestäni isomman kaupungin tunnistaa siitä, että tänne (Helsinki)tulee ihmisiä eri puolilta maata ja muista maistakin paljon. Toiset lähtevät pois, kun saavat töitä muualta ja toiset jäävät. Parhaimmillaan täällä viihdytään. Pidän " oikeina" helsinkiläisinä ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että " tänne minä kuulun, täällä minä haluan asua." Minä olen sellainen. Tällainen helsinkiläinen muuten puhuu usein slangia, joka antaa vihjeitä murrealueesta, jolta hän on alunperin lähtöisin. Saatan sanoa helsinkiläisittäin mie. Käyn ostoksilla myös maalla. Ostan sieltä elintarvikkeita, vaatteita ja palveluita. Maalta tekeekin persoonallisia löytöjä, mitä tulee vaatteisiin.
Asun sipoossa.