Tämä tilanne täysin toivoton :(
Faktat: Tällä hetkellä asunnoton 2v lapsen kanssa, tuloina kotihoidontuki ja lapsilisä, sosiaalitoimisto ei avusta.
Nuoruuden hölmöilyn takia luottotietoja ei ole, asuntoa ei tunnu saavan mistään :(
Soittelen, laitan hakemuksia jne, tuloksetta..
Asun tällä hetkellä äitini luona,käymme tappelua sosiaaliviraston kanssa asunnon hankkimisen kanssa, lastensuojelu on myös mukana.
Silti sitä todellista apua ei tule mistään!!!
Ainoa ehdotus sossulla oli: lapsi äidille ja ite asuntolaan, juu aivan varmasti niin menee!!
Ei jaksaisi enää :(
Kommentit (187)
Kun täällä sinua niin jyrkästi välillä arvostellaan, niin on se nyt prkl, että ihminen, jolla on huollettavia ja joka yrittää saada asioitansa kuntoon ei auteta sossun taholta.. ja samaan aikaan sossun luukulle saapastelee kaikenmaailman spurguja, joille annetaan ties mitä avustusta, jotta saavat päivittäisen viinansa lähikaupasta haettua. Tämä on faktaa ihanasta suomenmaastamme.
keskustelin hetki sitten uudestaan lastensuojelun johtajan kanssa ja hän sanoi ettei sosiaalitoimisto ole toiminut missään nimessä oikein.
Hän ottaa sinne nyt yhteyttä ja yrittää selvittää tilannetta heidän kanssaan. Mikäli he eivät sittenkään myönnä virheitään niin sitten teemme valituksen.
Ei ole oikein, että vain minulle asuntolapaikka ja lapsi hoitoon kun tosissaan olen kykenevä huolehtimaan lapsestani.
Ennen olen myönnellyt heille kaiken ja uskonut mitä sanovat, nyt loppui minun nyökyttely ja päätöksien hyväksyminen!
ap
todellakin helpommin ja antaa ihmisestä muutenkin skarpimman kuvan.
Ei pitänyt tähän osallistua ollenkaan, mutta menköön.
Onko tuo mainitsemasi vuokrarästisumma koko vuokra vai puolet? Tarkoitan siis sitä, että tuo kuulostaa koko summalta, jolloin eikö siitä kuulu vain puolet sinun maksettavaksesi? Entä menikö edellisen kämpän vuokratakuu jo vuokrarästeihin? Silloin kai teillä ei pitäisi olla mitään kolmen kuukauden rästejä?
Et lukenut koko ketjua tai et vain tajunnut mitä siinä kerrottiin?
Työn tekeminen on tietenkin kaiken lähtökohta, niinhän ap:kin sanoo. Mutta jos olisit tajunnut lukemasi, ap:lla on muutama ongelma ennen kuin voi hyökätä töihin.
Mihin ajattelit, että ap laittaa lapsensa, jos huomenna aloittaa työt?
Miten työntekeminen auttaa asunnon hankkimisessa heti? Kestää vähintään muutaman kuukauden tienata rahat takuisiin.
Mutta ap:lle: vaikutat ihan fiksulta tyypiltä, joka on onnistunut jostain syystä sotkemaan asiansa tilapäisesti. Tietenkin on helppo ulkopuolisen huudella ettet olisi ollut miehen suhteen noin hyväuskoinen, mutta hei, et tosiaan ole ensimmäinen jolle on noin käynyt. Ja kai sitä nyt luulisi, että avopuolisoon/lasten isään voisi jonkin verran luottaa? Minä ainakin luotan.
JOten tsemppiä jatkoon, ja jatka sinnikästä taistelua. Saatte varmasti asuntoasian järjestykseen ja sen jälkeen voitte alkaa suunnittelemaan normaalia elämää paremmin.
Aika outo asenne sulla jos sanot että töihin meno ei auta yhtään. Menet asumaan lapsen kanssa ensikotiin, menet töihin ja lapsi hoitoon. Noilla tuloilla saat ilmaisen päivähoidon ja lapsi puolet päivän ruuista siellä. Toki menetät kotihoidontuen mutta tulot jotka saat työstä auttavat jatkossa varmasti enemmän.
Vaikka saat ensimmäisen palkan vasta kuukauden kuluttua, voit hyvin ostaa ruokaa lapsilisällä ja ensi kuussa saamallasi elatusavulla.
Työttömänä, asunnottomana ja ilman luottotietoja et saa asuntoa mistään, näin se vaan on. Asut ensikodissa niin kauan kunnes saat takuuvuokran kasaan.
Sellainen yksityinen joka hoitaa itse suoraan oman asuntonsa vuokraamisen.
Me vuokrattin perheelle asunto vaikka heillä oli luottotiedot menneet. Suoraan kertoivat tarinansa ja maksoivat velkaansa pois koko ajan. Me päätettiin että vuokrataan tälle perheelle silti vaikka luottotietoja ei ole, kävivät tosin töissä. Laskettiin että kyllä he pystyvät vuokransa maksamaan.
Ei tarttenut katua, vuokra tuli aina ajallaan. Enkä usko että ollaan ainoa perhe joka on tehnyt poikkeuksen luottotietojen suhteen.
Tsemppiä ja nyt etuovelle asuntoja katsomaan!
täällä jossain paikka, jonne vaan mennään töihin? "hupsista, mä tulin nyt töihin?"
Pahimmassa tapauksessa se rekry kestää kuukauden,puolitoista.
Sosiaalitoimiston PITÄÄ tarjota asuntovaihtoehtoa/järjestelyä äidille JA lapselle, ei vain äidille!
Helppo sanoa, että mene ensikotiin, töihin jne...
Mielestäni sossun pitäisi auttaa elämän alkuun ja aivan varmasti ap meneekin töihin, kunhan ensin saa perusasiat kuntoon!
Mitä helvettiä varten se sossu on jos he eivät auta tuossa tilanteessa? Juoppoja, narkkareita autetaan, samoin ulkomaalaiset saavat vaikka mitä apua, missä on normaalin perheen apu kun sitä tarvitaan??
Toki tilanne on varmaan vaikea, mutta miten ne luottotiedot menee "nuoruuden tyhmyydestä"? Aha. Kas kun muilla ei mene. Ja koit sitten olevasi kuitenkin tarpeeksi kypsä vanhemmuuteen samaan aikaan, kun olit nuoruuden typeryystilassa...
Lisäksi mua niin korpeaa tämä sossun syyllistäminen. Töihin siitä, niin sitä muutkin ihmiset elää. JA äitisi voi todellakin vähän aikaa pitää teitä luonaan. Miksei voisi? Kyllä kai äidilläkin jotain velvollisuuksia on vai onko parempi laittaa muut ihmiset ja yhteiskunta maksamaan? Ennenkin on asuttu kimppakämpissä ja ahtaasti ja mainiosti voidaan asua nykyäänkin. Hommaat ensin työn, sitten maksat ne rästit pois ja se jälkeen sitten haet itsellesi ja lapselle asunnon.
Mä en myöskään käsitä, miten joku eksä voi vaan jättää vuokrat maksamatta. kyllä mä ainakin tiedän meillä, mitkä laskut on maksettu ja mitkä ei. Ja miksi tehdä tuollaisen hunsvotin kanssa lapsia...?
haluaisin sen verran sanoa että kaupunki on sanonut että sos. työntekijöiden lausuinnoilla ei ole minkään maailman vaikutusta saako asunnon nopeammin. Vuokravelkoja ei pääsääntöisesti makseta.
Tylyä kohtelua et ole ansainnut, vaan apua tarvit. Vaikka toimeentulotukeen sinulla ei ole ehkä oikeutta niin, minä työntekijänä auttaisin asuntojen etsimisessä, eli käytännössä voisit tulla vastaanotelle ja soittaa sieltä asuntoilmoituksiin---- säästät rahaa yms.
Takuuvuokran tietenkin saisit. Asuntolaa ei tulisi mielenikään ehdottaa---
voimia sinulle!
ainakin herää kysymys kuinka kykeneväinen äiti on huolehtimaan pienestä lapsesta, jos ei osaa etsiä asuntoa itselleen. Toki asunnon saanti on vaikemapaa jos luottotiedot on menneet, muttei suinkaan mahdotanta. Useinhan vain pyydetään 2 kk:n takuuvuokraa ja siinä sossu luvannut auttaa.
sitten, mitä varten sossu on olemassa, jos ei auttamista? Onko sossun apua tarvitseva ihminen toisen luokan kansalainen ja sakotetaanko virheistä loppuikänsä, vaikka niistä yksilö olisikin ottanut opikseen? On helppo tuomita toisia, sen tältä palstalta ainakin huomaa.
Olisiko heillä halua/mahdollisuutta auttaa lapsenlapsensa poikansa aiheuttamasta ahdingosta?
Olen seurannut "pakosta" erilaisia häätöjä (töitteni puolesta) Kyllä esim. kaupungin vuokra-asunnoissa otetaan molempiin ASUKKAISIIN yhteyttä useampaan kertaan ennen HÄÄTÖÄ, eli annetaan mahdollisuus! Yksi mahdollisuus tulee usein vielä perintätoimistoilta, häädön suorittavalta ulosottomieheltä, eli siis jos olitte molemmat vuokralaisina.
Miten olet tyrinyt tämän vaihtodehdon, vai seuraatteko postejanne ollenkaan? Jos et seuraa niin silloin olet myös itse "syyllinen"!!!
Ulosottoon menneet maksut voi maksaa vielä ovelle saapuvalle ulosottomiehellekin! Eli mahdollisuuksia on satavarmasti ollut useita!!!
Kyllä toisaalta menee mulle perille mikset saa kaupungin asuntoa, jos olet vuokravelkojen takia saanut sieltä häädön. Onko sulla työpaikka? Onko ylipäätään varaa maksaa vuokraa missään?
Nyt olisi sosiaalitoimiston aika tulla vastaan. Se mikä nyt on tapahtunut, niin sitten on.
Nyt pitäisi keskittyä siihen, että sinut tuetaan uuden elämän alkuun, ja seurataan esim juuri lastiksen kanssa, että pärjäät.
Täällä on ihan turhaa syyllistää miksi päästit asiat tuohon pisteeseen, se nyt on myöhäistä. Tärkeintä tosiaan on tukea ja turvata jatko.
Ensin asunto, sitten miettimään koulutusta, työtä jne..
Ja juu, ei ole äitisi velvollinen asuttamaan teitä pitkään eikä sossu saa tarjota asumispaikkaa vain sinulle.
Älä luovuta, he yrittävät nyt lytätä sinut, pysy kovana äläkä usko kaikkea mitä he sanovat.
Johan lastiskin on huomannut, että sossu toimi väärin.
Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi
Mene töihin?? sekö nyt ratkaisee asunto ongelman kerralla? Saanko takuuvuokrat yms kasaan HETI kun olen töissä vai odotanko seuraavat 3kk ja säästän palkat ja asun äidilläni?
Minnes lapsi? Mihin päiväkotiin haen paikan kun ei olla missään kirjoilla? Sitten lähtee kotihoidontuki ja odottelen kuukauden ensimmäistä palkkaani...
Ja sehän menee säästöön takuuvuokriin.
Ihan kuin tämä tilanne ei ole jo lapsellekkin outo, vaikka ei ymmärräkkään miten vaikea tilanne onkin.
Heitän siis lapseni nyt päivökotiin päiviksi ja painan töitä muutaman kk jotta saisin rahaa...
Voin vannoa ja vakuuttaa meneväni töihin HETI kun vain saan katon pääni päälle ja elämän järjestykseen.
Ei se hemmtin työ NYT pelasta mitään,valitettavasti.
Ymmärrän, että joitakin ärsyttää kun pummin sossulta, mutta käsittääkseni he ovat näihin vaikeisiin tilanteisiin tarkoitettu.
Eri asia olisi jos kuvittelisin heidän olevan velvollisia elättämään meidät, mutta pyydän heiltä vain alkuun tukea, jotta saisin elämän järjestykseen.
Ja tiedänpärjääväni omillani heti kun tilanne parantuu.
ap