miksi ET käytä kuukuppia?
minä en itse käytä, mutta lähipiiri painostaa (kaverit, joista se on vuosisadan keksintö..)
pitäiskö se nyt sit ostaa...
Kommentit (63)
tulvin todella rankasti, eli ennen muinoin siteiden kanssa oli öisin lakanat aina täplikkäät ja päivälläkin sai koko ajan vahdata ettei tule läpi.
Hommasin kupin puoli vuotta sitten ja alun harjoittelun jälkeen pärjään pelkällä kupilla. Yöksi laitan kupin lisäksi alkupäivinä siteen koska tyhjennysväli on pitkä, mutta ääriharvoin silloinkaan siteessä on jälkiä. Kupin paikalleen asettaminen on runsasvuotoisella tarkkaa (kannattaa pyöräyttää akselinsa ympäri että reunat asettuvat tiiviisti ja kuppi aukeaa kunnolla) ja ainakin alkupäivinä tyhjennys on tehtävä tarpeeksi usein. Muutoin koko menkat voi unohtaa. Minä esim inhosin sitä valumistunnetta kun veri ja hyytymät tulevat siteeseen, kupin kanssahan koko menkkoja ei tunne.
En siis ole kokeillut moista, mutta pelkäisin, että kuppi luiskahtaa (mieluiten täytenä) ulos jossakin mahdollisimman julkisessa tilanteessa.
se tule itsestään ulos emättimestä vaikka olisi kuinka täysi. Ei missään tilanteessa.
Tuli vaan sellainen vielä mieleen, et joskus ennen muinoin testasin tamponia ja mulla todellakin tuli se tamponi emättimestä ulos voimallisen vuodon takia! Eikö siis kuukuppi voi tulla ulos...Pitää kaiketi vierailla tuon kuukuppikunnan sivuilla, jos siewllä ois vastaus tähänkin.
Kuukupin sain äitienpäivälahjaksi :)
koska kuulin ekaa kertaa koko kupista vuonna 2004 kun olin raskaana. esikoinen syntyi 2005, seuraavat menkat mulla 2006. kokeilin silloin hankkimaani kuukuppia pari kertaa, mutta en päässyt sinuiksi sen kanssa. yritin vaikka miten päin, mutta kuppi jäi aina ihan suppuun ja veti kauhealla alipaineella mun koko pimpin myös suppuun. en saanut laukaistua sitä painetta vaikka kuinka pyörittelin kuppia (no yritin, ei se pyörinyt kun oli kauhealla imulla kiinni mun emättimessä) ja yritin saada sormea sinne sen reunan yli. en meinannut saada kuppia kunnolla uloskaan kun oli niin jymähtänyt. tuntui että kiskon kohtuni ja kaikki pihalle kun kuppi oli vaan ja pysyi. jouduin oikeasti voimalla vetämään sen ihan ulos saakka ennekuin sain sen verran sormea väliin että se paine laukesi ja kuppi päästi irti mun pimpistä.
kolmet niukat menkat mulla oli ja sinnikkäästi yritin opetella kupin kanssa. sitten olinkin taas raskaana, lapsi syntyi just kuukausi sitten ja nyt mulla on varmaan taas se vuosi aikaa valmistautua koklaamaan uudestaan kupin käyttöä. ajattelin kyllä hankkia uuden, toisen merkkisen. jos se edellinen ei vaan käynyt mulle?
Sitten hoksasin että sitä kuppia pitää pois otettaessa " ponnistaa" pois, vähän kuin synnyttäessä, sillä sen saa alaspäin. Pelkästään kiskomalla se todella pysyy kovalla imulla paikoillaan. Siten sen pitää puristaa lyttyyn jotta se tulee ulos.
Vierailija:
yritin vaikka miten päin, mutta kuppi jäi aina ihan suppuun ja veti kauhealla alipaineella mun koko pimpin myös suppuun. en saanut laukaistua sitä painetta vaikka kuinka pyörittelin kuppia (no yritin, ei se pyörinyt kun oli kauhealla imulla kiinni mun emättimessä) ja yritin saada sormea sinne sen reunan yli. en meinannut saada kuppia kunnolla uloskaan kun oli niin jymähtänyt. tuntui että kiskon kohtuni ja kaikki pihalle kun kuppi oli vaan ja pysyi. jouduin oikeasti voimalla vetämään sen ihan ulos saakka ennekuin sain sen verran sormea väliin että se paine laukesi ja kuppi päästi irti mun pimpistä.
Eikö veri sitten valu sieltä pois...?
Se suttaa ja on hankala, vuotaa ohi jne.
synnytyksen jälkeen ja haluaisin sitä käyttää, mutta en saa sitä tarpeeksi syvälle, koko ajan tuntuu että se on ihan " suulla" ja tulossa ulos, vaikka eihän se tosiaan mihinkään tipahda. Kerran sain myös alipaineen avulla melkoisen alavatsakrampin sitä laittaessani. En ole kuitenkaan vielä täysin luovuttanut...
Vierailija:
se tule itsestään ulos emättimestä vaikka olisi kuinka täysi. Ei missään tilanteessa.
Enhän käytä kestovaippoja vauvallanikaan. En pidä siitä pesemisestä. En siis myöskään kuukuppia, yök.
Edes siteitä en käytä (paitsi öisin).
Se, joka kehui, että siteet on niin käteviä ja " steriilejä" ja suihkuttelee itseänsä joka välissä, niin kyllä tuossa vaiheessa jo mielummin harkitsisin sitä kuukuppia!
että pärjään kolmella pikkuhousun suojalla per menkat
Kuukupin tyhjennysväli tuplaten pidempi kuin tamponin. On ekologisempi kuin tamponi myöskin. Tamponi joskus luiskahtaa hollille, kuppi ei ikinä. Sidettä tai pikkuhousunsuojaa käytän vielä tukena runsaimpina päivinä töissä ollessa, vasta opettelen tyhjennysväliä yms. Mökkireissulle ostin tamponeja ja kassin erikokoisia siteitä, ja kyllä tuli kuppia ikävä. Maksoikin älyttömästi, kun taas kuppi oli 22e, ja jo puoli vuotta takana käyttöä.
Ei mulla ainakaan haise, kun käytän niitä Always' in siteitä, missä tulee jokaisen siteen mukana semmoinen kevyesti hajustettu kosteuspyyhe. Kätevää ja siistiä.
Emättimessä on pari kystaa ja ne ovat kupin tiellä :(
Pitäis tehdä niille jotain, kuppi odottelee laatikossa...
sisälleni.
Maatessa veri liikkuu siellä edes takaisin emättimessä ja on helppo portti bakteereille kohtuun. Muutenkin kuukautisten aikana on kohtutulehdus helpompi hankkia, kun kohdunsuu on vähän auki ja verivana siinä bakteerien taksina. Kuukuppi vain edistää sitä.
Side on kertakäyttöinen ja hygieenisesti emättimen ulkopuolella.
Hyytymiä tulee lähes jatkuvalla juoksulla, että yösiteistäkin veei valuu yli äyräiden... Onko kenelläkään tulvivalla kokemuksia kuukupista?