Miksi ette ulkoile lastenne kanssa?
Olen huomannut, että yhä useampi tuttuni ei käy lastensa kanssa juurikaan ulkona. Miksi, ettekö äidit itsekään kaipaa raitista ilmaa? Sitten valitatte, kun on liikakiloja. Tunnen yhdenkin perheen, jossa on kaksi lasta. Molemmilla pahasti myöhästynyt kävelemään oppiminen. Hyvä jos 2-vuotiaana vähän töpöttelevät eteenpäin. Heitä ei käytetä ulkoilemassa juuri ollenkaan, vaikka heti oven ulkopuolella on esim. hiekkalaatikko ja usein myös muita lapsia. Vanhin lapsista ihan selkeästi aivan pelkää muita lapsia, koska ei ole varmaan koskaan saanut leikkiä muiden kanssa. Olen varma, että heidän kankea liikkuminen johtuu osittain myös tästä ulkoilun ja virikkeiden puutteesta, harva sitä videoita katselemalla niitä taitoja oppii. Taaperokärryt käteen ja liikkeelle, siellä sitä muiden näyttäessä mallia oppii!
Kommentit (3)
Mä taas en tunne yhtään lapsiperhettä, jossa ei ulkoiltaisi vähintään paria tuntia päivässä. Mulla on muuten liikakiloja, vaikka olenkin lasten kanssa 3-4 tuntia pihalla joka päivä (no, okei - en kaatosateella enkä paukkupakkasilla) :)
Ei 110% varmuudella ole tuossa " vika" . Lopeta ap se ajattelu, että äiti opettaa lapsen kävelemään, syömään, puhumaan jne. Olet pahoissa ongelmissa itsesi kanssa jos omalle lapsellesi tulee joku " erityispiirre" (en keksi nyt parempaakaan sanaa...).
Myöskin lapsen mahdollinen ujous, tai mistä tuossa nyt onkaan kyse, on ihan luonteesta kiinni.
Muuten olen kyllä samaa mieltä. Ulkoilu on ehdottoman tärkeää kaikkien kannalta. Me ollaan oltu viimeisen vuoden aikana niin paljon kipeänä että valehtelematta on mennyt välillä kolmekin viikkoa niin ettei olla päästy päivällä lasten kanssa ulos. Se on TODELLA raskasta ja mulle on suunnilleen pakkomielle tullut tuosta ulkoilusta...
hikijumppaa ole...
Ja kävelemään oppii kyllä kotonakin, mutta
olen kanssasi kyllä samaa mieltä, että ulkoilu pienten lasten kanssa on paitsi välttämätöntä myös mukavaa, etenkin kesäisin...
Lapsi saa raitista ilmaa, liikuntaa, ulkoilu parantaa ruokahalua, vähentää levottomuutta, helpottaa nukahtamista ja tuo uusia ystäviä niin äidile kuin lapsillekin.
Siinä muutama syy miksi ulkoilla.