Kosteussuojahaalarit ja päiväkoti?!
Tyttöni aloittavat päiväkodin syksyllä ja ostin molemmille alesta uudet Reimatecin kosteussuojahaalarit. Lapset eivät ole ennen olleet päiväkodissa ja nyt aloin miettimään että oliko tyhmä valinta ostaa kalliit puvut jotka tod.näköisesti päätyvät päiväkodin kuivauskaappiin.. Sadeilmoilla laittavat varmaankin kurahousut päälle?
Olisi kiva kuulla miten päiväkodeissa yleensä toimitaan, varmaan muillakin on kosteussuojahaalareita?!
Kannattaako näin kalliita vaatteita hankkia päiväkotia varten?
Kommentit (19)
Meillä lapsen päiväkodissa on tosi pienet eteistilat ja vaatteet tosi sumpussa. Kuivauskaapit on ja niihin laitetaan " tavis" vaatteet kuivumaan. Eli henkilökunta kyllä taitaa nuo pukujen hoito-ohjeet. Mutta kerran jäin jututtamaan paria tätiä puvuista ja molemmat sanoivat kyllä ihan suoraan et mielummin tavispuvut ja kuravaatteet erikseen. Helpompi kun kaikille laittaa, siinä on kuitenkin muistaminen kenen vaatteiden päälle ei laiteta ja kuinka märällä kelillä vanhemmat haluavat että laitetaan. Ja tosiaan tuo et sit kaikki samassa asemassa kun kurikset päällä.
Samoin sanoivat sitä et kun tilat huonot niin reimatecit ei ehdi kuivua ulkoiluitten välillä pelkäs henkaris roikkuen, eli säälivät lapsia kun märkää pukua piti päälle pistää päiväulkoiluun.
toki eri päiväkodeissa toimitaan eri tavoin...
mutta meidän lapsella ei edes ole kuravaatteita vaan toinen vaihtohaalari tarhassa (tämä on hoitajien mukaan ihan ok ettei ole kuriksia). Vaikka vielä ei ole tullut tarvetta käyttää vaihtohaalaria.
Ja haalarit kuivataan henkareilla, ei kuivauskaapeissa.
Mutta olen kuullut että monessa paikassa puetaan kurahousut haalareiden päälle ja että haalarit päätyvät kuivauskaappiin, vaikka nykyiset Reimatecit taitavat sen jo kestääkin (ainakin osa on rumpukuivattavia).
kyllä tietää olla laittamatta reimatecejä kuivauskaappiin! (miksi täällä luotetaan niin vähän päiväkodin henkilökunnna taitoihin? - ärsyttävää mielestäni! Enkä ole päiväkodissa itse töissä. Kuriksia käyttävät monet päiväkodit siksi, että ne on ' helpompi' puhdistaa kuraleikkien päälle ja monessa paikassa piha on hiekkapiha eli sateella kuravelliä riittää ja hiekka tarttuu väkisin vaatteisiin. Itse totesin viime talvena kun lunta tuli vasta tammikuussa, että kuravaatteet on kätevämmät meidän tarhan pihassa - siksi ostan nykyään mieluummin edullisempia vaatteita + kuravaatteet tarhaan. (kuravaatteet + kosteussuojahaalari on muuten hiostavampi yhdistelmä lapselle kuin tavan puku + kuravaatteet!) Mutta systeemi, että on kaksi haalaria ilman kuravaatteita sopii varmasti sekin kun juttelee tarhan henkilökunnan kanssa.
Joka tapauksessa päiväkodissa laitetaan kuravaatteet puvun päälle. Itse olen ollut monessa päiväkodissa töissä ja joka päiväkodissa jostain syystä olen löytänyt reimateckit+muut kuivauskaapista. Ja itse olen saanut paheksuvia katseita mainittua asiasta. " Nuoremmat" kyllä tietävät, mutta jostain syystä " vanha" kansa ei ymmärrä!
päiväkodissa ei käytetä kuivauskaappia haalareille ollenkaan,vaan kuivataan aina henkareissa,laittavat kyllä kurikset ulos päälle vaikkei tarvitsisi. Olen ostanut aina Reimatecin haalareita koska ulkoilemme aktiivisesti vielä hoitopäivän jälkeen kotonakin ja pitävät niin hyvin vettä ja hylkivät likaa ettei kotona ole tarvittu kuriksia ollenkaan. Mutta päiväkodissa ne kurikset varmasti helpottavat arkea kun ei tarvitse sitten likaisia,hiekkaisia haalareita kuivatella.
Ensi haalarit varmaan ostan jotain edullisempaa merkkiä,kun poika kasvaa niin vähemmän tuolla lätäköissä istuskelee ja maassa möyrii,Lassien haalarit ovat olleet tosi hyvä kun mummo on niitä meille ostellut.
Meillä kyllä on ollut päiväkotikäytössä vain ns. tavallisia haalareita. Kuivauskaappiin ne tiensä löytää kyllä ja ominaisuudet esim. Reimatecissa ei kestä kyllä sitä kuivauskaappia, " oikea" gorehan taas tykkäisi kuivauskaapista, mutta ei tuolla tavalla valmistetut tuotteet kuin nämä lasten kosteussuojakankaat on.
Periaatteessa voi olla, että päiväkotihenkilökunta tietää, että mitä ei saa laittaa kaappiin ja tunnistaa sitten nämä yleisimmät merkit, mutta kun kosteussuojattuja merkkejä on varmasti toistakymmentä, niin että kaikki tuntisi kaikki, niin vaikeaksi menee. Reimatec tosin niin tunnettu, että sen nyt varmaan tuntee. Niin, mutta mitä piti sanomani, että vaikka vakiohenkilökunta tietäisi, niin aina välillä on sijaisia ja harjoittelijoita yms. ja kosteussuojatut vaatteet voi löytää tiensä kuivauskaappiin. Tämä on minusta täysin ymmärrettävää ja enpä kovin huonona pitäisi, jos esim. sijaisten aika menisi ennemmin lasten kanssa olemiseen kuin jokaisen haalarin pu-sivelyjen tutkimiseen.
Meillä on ainakin päiväkodin henkilökunta aina pukenut kurikset päälle sadekelillä, joten varsinaista tarvetta ei ole koskaan kosteussuojavaatteille ollutkaan. Tähän on varmasti montaa eri syytä - ensinnäkin kaikissa ei kaikki saumat pidä vettä - toisekseen ei voi tietää, että kuinka monen käytössä haalari on ollut ja pitääkö se enää vettä - kolmanneksi kun osalle kurikset kuitenkin puetaan, niin on kivempi kun ei tarvitse kuunnella, että " miks ton ei tartte pukea kuriksia" .
Jos siis olet tosi huolissasi, että Reimatecit menee päiväkodissa pilalle kuivauskaapissa, niin jätä viemättä sinne. Jos taas ei haittaa, että menevät kuivauskaappiin, niin käytettäväksihän ne vaatteet on tarkoitettu. Meillä on saatu oikein kiitosta päiväkodista käytännöllisistä ja helppokäyttöisistä talvihaalareista ja oikein huvitti, kun ne oli silloin Seppälän haalareita - niissä vaan sattui olemaan siellä lahkeen alasuussa sekä kuminauha että tarraviritelmät ja helpottivat pukemista ilmeisen paljon.
Meillä tässä " ongelmassa" auttaa, että hoitopaikassa ei ole kuivauskaappia lainkaan. Kurikset taas puetaan päälle vaihtelevasti. Yksi hoitajista on joskus pannut merkille, että lapsellani oli Reimatec-haalari, ja jotenkin tämä on pääässyt " yleistymään" siten, että hän kuvittelee kaikkien lapseni haalareiden olevan Reimatecia. Kurikset saatetaan jättää pukematta, koska " haalari on Reiman" , vaikka ei olekaan, ja tämä on haalarista selvästi nähtävissä.
päiväkodissa kosteussuojattuja haalareita, vaikka kurahousutkin hoitopaikan pyynnöstä on. Osa hoitajista käyttää, osa ei. Ja usein käyttävät, kun on oikein kuravellikeli ja jättävät laittamatta, kun on vain märkää. Haalarimerkkeinä on ollut reimatec, molokids ja ver de terre, ja totta kyllä, ettei henkilökunta voi tietää, mitä saa laittaa kuivuriin ja mitä ei. Meillä on onneksi ollut ainakin tähän mennessä niin varovaista väkeä, ettei kaapissa kuivu juuri mitään ;) Äkkiähän haalari kuivuu ilmankin, jos ei läpimärkä ole. Alkuun pojalle riitti mikä tahansa haalari, mutta kun ikää tuli lisää, aloin minäkin tajuta, miksi olkapääsaumojen teippauksella on väliä ;) Siksi nuo kostaussuojatut helpottavat äidin mieltä, kun tietää, ettei poika kastu vaikka keli ja leikki olisi mikä. Ei nimittäin riitä kurahaalari suojaamaan joka tilanteessa.
Käytännössä, että lapsen ulkovaatteissa on turha pihtailla (kengät, haalarit), koska mitä muuta vaatekappaletta lapsesi pitää monta kuukautta yhtä soittoa lähes JOKAIKINEN päivä? Mitä parempi kosteussuoja-, kehittävyys- ja saumojen teippaukset haalarissa, sen parempi. Reimatecit ja Ticketit on parhaimmasta päästä, eniten saumattuja, vaikkei nekään aivan sukelluspukuja ole. :-)
Mutta ovat tarhoissa sen verran yleisiä nykyään, että ihmettelen, jos jossain vielä laitetaan kuumaan kuivauskaappiin ! Vanhemmat voinevat myös avata suunsa.
Noissa ei niin tunnetuissa tanskalaisissa merkkihaalareissa kannattaa kirjoittaa nimilappuun, että ei kaappikuivausta, tms.
*meillä ainakin molempien lasten ryhmissä ja vaikka opiskelijoita / sijaisia ollut myös hoitamassa, meidän puvut ihan tunnetuja perus Laatumerkkejä Reimatec, Brio, Remu, SuperRemua samoin hanskat pääosin reimaa tec, tec+ ja sitä " peuharia" jota kaipaisin takasin!!!!!!!!!!! etenkin kintaat tosi hyviä kestää kulutusta ja lämmintä on
Reimatecit ja Remut, Briot, yms Laadukkaat käyttömerkit niin yleisiä, että ei varmastikaan tarvitse erityisohjeistusta! Tietty nuo edellämainituissa viesteissä olleet erikoisemmat ?merkit? joita ei monilla ole kannattaa varmaan ohjeistaa? Jos siltä tuntuu......uskoisin, että hoitajilla kuitenkin lukutaito tallella, joten vaatteitten lapuista ne tsekkaa tarvittaessa tiedot
Itse olin kaksi vuotta sitten harjoittelemassa päiväkodissa ja siellä kyllä tiedettiin, ettei kosteussuojattuja saa laittaa kuivaukseen, mutta päiväuniaikaan ne lähes kaikki sinne siirrettiin, ettei lasten tarvitse mennä märissä ulos iltapäivällä. Siirto tapahtui vähän niin kuin salavihkaa. Reimat yms. myös otettiin kuivurista pois aiemmin, etteivät vanhemmat pääse valittamaan. Ja tämä on ihan totta. Omienkin lasten päiväkodissa kaikki vaatteet oli kuivurissa ja pärjäsinkin koko päiväkotiajan (lapset nyt 5 ja 6 vee) ilman superkalliita kosteussuojapukuja kuravaatteiden ja juuri sen kuivurin ansiosta joka välillä kuivasi lasten vaatteet.
Oli kiva kuulla eri käytännöistä eri päiväkodeissa. Meillä ainoa kokemus hoitopaikoista on perhepäivähoito jossa ei kuivauskaappeja ole, joten olen ihan tumpelo muutenkin kaikessa mikä liittyy päiväkotiin ;)
Tuolla ne puvut nyt odottavat vaatekaapissa syksyä, en taida kuitenkaan viedä takaisin kauppaan, onhan se hyvä että on kunnon varusteet ja merkkailen sitten niihin etteivät laita kuivauskaappiin!
Hyvää kesänjatkoa kaikille!
:)
kun ovat nyt kesällä vetäisseet Ticketin sadeasun päälle kurahousut ja laina-sadetakin, vaikka olen aikaisemminkin sanonut että tässä on sadeasu, ei tarvitse laittaa mitään päälle... On kyllä todellakin hiostava yhdistelmä ja poika on ollutkin aivan hiestä märkä kun on tälläinen setti ollut päällä.
Kuivauskaappiin eivät ole reimatec:ä tai ticketin haalaria laittaneet, mutta tästä olen erikseen maininnut ettei saa laittaa.
Kunhan saisi vielä meidän tarhan hieman vanhemmat tädit oppimaan ettei sadeasun päälle tarvita toista asua päälle :)
Mä sain erityiset kiitokset siitä et meidän tytön haalarissa lukee nimen alapuolella et ei kuivauskaappiin, näin sen näkee heti ku on haalaria vaatepuuhun laittamassa... no kerran se haalari oli kuitenkin siellä kaapissa, mut ei tuntunu mitään vahinkoa tulevan. Kosteussuojahanskat on kyllä aina kuivauskaapissa... mut ostan niistä halvempia merkkejä niin ei harmita niin paljoa. Täällä etelässä kun on märkää lähestulkoon aina
Työskentelen itse päiväkodissa ja meillä ollaan tosi tarkkoja lasten haalareista. Mutta - Reimatec-haalareitakin voi kuivata kuivauskaapissa, kunhan laittaa lämmön tarpeeksi viileälle (30 astetta). Joten jos haalarit tai hanskat löytyvät kuivauskaapista, ei se tarkoita automaattisesti sitä, että ne ovat pilalla.....
Meillä tytöllä on päiväkodissa reimatecin asut ja asusteet ja olen niihin kirjoittanut nimilappuun nimen alle ei kuivauskaappiin. Olen asiasta myös hoitajille sanonut. Kerran olivat laittaneet tytölle päiväkodin kurahousut jalkaan, silloin sanoin napakasti ettei hänelle laiteta kuravaatteita. Sen jälkeen ei niitä ole laitettu. Eikä ollut vesikelilläkään sisävaatteet märkänä.
Ja kyllä siellä on usealla työntekijällä omiakin lapsia, eli puvut tuttuja ;)
Meidän päiväkodissa puetaan kurahousut päälle kuraisimmilla ilmoilla kaikille lapsille ja pidän sitä ERITTÄIN hyvänä asiana. On jotenkin mukavampaa laittaa autoon puhdas kuin kurainen lapsi :) Kun ne kurahousut on helppo napata pois jalasta kotiinlähtiessä. Koko ulkoasusteen vaihto ei ainakaan minua innosta siinä tilanteessa...
tuleeko kosteussuojattuja vaatteita käytettyä oikein.
Nyt kun meidän neiti on päivystävässä tarhassa kesän ajan törmäsin tänään sellaiseen ihme viritykseen n. +19c, et lapsella oli reimatecin takki ja kurahousut sekä sadetakki!
Onneksi olin ajoissa lasta hakemassa niin ei neidin tarvinnut pasitua noissa vetimissä.
Vakituisessa päiväkodisamme eivät laita Reimatecin päälle sadeasuja. Oikein kurakeleillä voivat laittaa kurikset puvun pälle,mikä on ihan o.k.
Jos haluavat laittaa sadevarusteet jättävät muut ulkovaatteet näin kesällä pois alta.
Jos teidän tulevassa päiväkodissa on sama käytäntö kuin tässä meidän kesätarhassa niin kosteussuojatut vermeet on ihan turhia.