Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksaisi hoitaa 4-vuotiastamme kotona, hermot kovilla

Vierailija
27.06.2007 |

Hoidan toistaiseksi kotona 1-ja 2-vuotiaitamme sekä 4-vuotiasta esikoistamme. Pienemmät viihtyvät hyvin kotona ja tulevat juttuun keskenään muutenkin. Vanhin lapsemme tuottaa ongelmia. Hän juoksisi kaiket päivät ulkona, enkä voi antaa hänen olla pihalla aamusta iltaan yksinään. Nuorimmaisemme ei vielä kävele, joten viihtyy rattaissa rajallisen ajan. Yleensä maksimissaan reilun tunnin kerrallaan. Näin ollen emme nuorempien lasten kanssa ole tuntitolkulla yhtä kyytiä pihalla, esikoisemme haluaisi olla.

Ulkona hänen kanssaan kaikki menee hienosti. Viihtyy ulkona, leikkii - ,keskittyy ja touhuaa iloisesti. Mutta kun tullaan sisään onkin jo vajaassa tunnissa h**vetti irti.

- Juoksee pitkin asuntoa kuin päätön kana. Hihkuu riehuu ja melskaa.

- pyörii tuolissa, juoksee vauhdilla ja hyppää säkkituoliin kielloista huolimatta ja lopulta kolhaisee itsensä lattiaan ja tulee huuto ja itku.

-päiväuniaikaan mun on koko ajan toppuuteltava ettei ala hillumaan ettei pienemmät herää, eli luettava ääni käheänä satuja 2 tuntia.

Mun tehtävänä on kaikki kotityöt, joten en jouda viihdyttämään kaiken aikaa.

Tämä jatkuva yhden lapsen hillitseminen on tosi uuvuttavaa ja päreet palaa ziljoona kertaa päivässä.

Kerhossa hän käy 2 x viikossa, ja pihalla on kaveri paikalla satunnaisesti, melko harvakseltaan.

Haluaisin hänet täysipäiväiseen päivähoitoon 5 päivänä viikossa, mutta se ei kuulemma käy kun hoidan pienempiä kotona. Osa-aikaiseenkaan ei nyt kuulemma huolita kun syksyksi puuttuu niin paljon hoitopaikkoja niitä ' oikeasti' tarvitsevilta.

Miten säilyn järjissäni ensi talven ja syksyn sateen??

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyppii, kiipeilee, keinuu täysillä jne., mut joskus myös leipoo äidin kanssa jne. Vilkas ja energinen, vaikka tyttö onkin. Ja päiväkodissa on kokopäivähoidossa kaverien ja toiminnan takia, vaikka olen kotona. Nyt tietty lomalla kotona myös.

Vierailija
22/52 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun 4 v on poika :)

tykkää heilua pitkien keppien kanssa, joten imurointi ja moppailu sopivat siihen saumaan ;)

Mutta, tiedetään, että lapset on erilaisia ja jokainen tyylillään. Kerroinpahan nyt vaan miten meillä on.

t 9/16

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on kokopäivähoidossa päiväkodissa 3 päivää viikossa, vaikka itse olen kotona puolitoistavuotiaan kanssa. Kesän tyttö on lomalla.

Ärsyttää, kun kaikki aina sanoo että tytöt on helpompia, ei niitä voi verrata poikiin... Ei kaikki tytöt istu sievästi mekko päällään sohvalla piirrettyjä katselemassa. Lapsissa on eroja, toiset on vilkkaampia ja vauhdikkaampia kuin toiset, sukupuolella ei ole merkitystä.

Meidän tyttö ei missään nimessä ole tuhma. Hän tottelee kyllä, ja jaksaa keskittyä esim. piirtämiseen, rakentamiseen, palapeleihin. Mutta hän on todella vauhdikas, ja vaatii koko ajan jotain tekemistä. Hänet on myös neuvolassa ja päiväkodissa todettu erittäin fiksuksi lapseksi: on kaikilla osa-alueilla 5-6-vuotiaiden tasolla (motorisesti, kielellisesti, sosiaalisesti). Ihana, mutta haastava lapsi.

Vierailija
24/52 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös vauhdikas 4-vuotias. Ei muita lapsia. Nyt on ihanaa, kun saimme siirrettyä lapsen perhepäivähoidosta päiväkotiin. Viihtyy aivan toisella tavalla, kun touhua ja tekemistä. pph oli ihan hyvä, mutta luonteeltaan vähän sellainen hissukka, koki lapsemme rasittavaksi ja kun muut lapset olivat nuorempia, ei ollut oikein sopivaa kaveria.

Vierailija
25/52 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin tytöt tottelee hyvin, mutta ovat niin energisiä että niiden kanssa on ihan helisemässä jossei kavereita ole.

Vierailija
26/52 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: kin omien sanojensa mukaan EI JAKSAISI HOITAA KOTONA???

vittu hankkikaa se ehkäisy. tuollaisilta pitäisi kaasia kohtu irti heti ensimmäisessä synnytyksessä.

tarttisi olla joku psykologin testi, ennenkuin saa munatorvet auki, kun ei näköjään muuten onnistu.

loputonta sikiämistä ja valitusta, valitusta, valitusta, kun ei jaksa, kun ei sitä, ei tätä, kuka hoitaisi lapseni??? ja taaaas sikiämistä.

Vierailija
27/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jaksan lapsiani hoitaa, ja hoidankin. Mutta silti nelivuotiaani on päiväkodissa osa-aikaisesti. Ai miksikö? Koska lapsi tarvitsee ikäistään seuraa oppiakseen kanssakäymistä, pelisääntöjä, vuorovaikutusta, ratkaisemaan konfliktitilanteita muuten kuin fyysisesti, jne. Siksi, että tietyn ikäiset ja tyyppiset lapset nauttivat suunnattomasti ohjatusta toiminnasta.

Onneksi on päiväkodit, josta tällaisen palvelun voi ostaa.

Ikinä en ole valittanut, ettenkö jaksaisi tai haluaisi lapsiani hoitaa.

Tykkään myös kokata, mutta pari kertaa viikossa on kivaa syödä ulkona.

Vierailija:

vittu hankkikaa se ehkäisy. tuollaisilta pitäisi kaasia kohtu irti heti ensimmäisessä synnytyksessä.

tarttisi olla joku psykologin testi, ennenkuin saa munatorvet auki, kun ei näköjään muuten onnistu.

loputonta sikiämistä ja valitusta, valitusta, valitusta, kun ei jaksa, kun ei sitä, ei tätä, kuka hoitaisi lapseni??? ja taaaas sikiämistä.

Vierailija
28/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on vastuussa lapsista aina siihen saakka, kun taas lähtee töihin.

Lisäksi on liuta isovanhempia, tätejä, enoja, setiä ja kummeja, joilla lapset on hoidossa.

Plus tietysti puistotädit ja kerhot ainakin pari kertaa viikossa. Ja lapsiparkit.

Sitten on niin kiva kehua, miten hoitaa lapsensa ihan itse kun on ne kerran itse tehnytkin, ja arvostella niitä joilla on lapsi päivähoidossa, vaikka he mitä todennäköisimmin viettävätkin itse asiassa runsaammin aikaa lapsensa kanssa kun nämä " hoidanlapseniitse" - äidit.

Vierailija:

Vierailija
29/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran Suomessa tarjotaan varhaiskavatusta ja kaikilla lapsilla subjektiinen oikeus siihen. Miksi ihmeessä lapsi pitäisi silloin kokonaan hoitaa itse? Tai vaikka päiväkoteja ei olisikaan, niin miksi silloinkaan lapsi pitäisi kokonaan hoitaa itse? Mitä hyvää on itsehoidetuissa lapsissa? Mitä hyötyä siitä on yhteiskunnalle? Pitkällä tähtäimellä luultavasti haittaa, kotona kasvaa onnettomampia, yhteiskuntaan huonommin sulautuvia yksilöitä (vrt. ruotsalaislapset vs, suomalaislapset onnellisuustutkimuksessa) .

Tajuaisin lasten itsehoitamisen ainoastaan silloin oletusarvoiseksi vaihtoehdoksi jos lasten " tuotto" olisi vanhemmille tulevaa tuloa, mutta niinhän ei ole, vaan yhteiskunta alkaa jossain vaihessa raapia kaiken niiden lasten selkänahasta.

Vierailija
30/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minkäänvaltakunnan sukulaisia ole kuvioissa, omat vanhempani poissa, ja isoisovanhempiaan tapaavat max. kerran vuodessa.

toisen lapsen isä kuollut, toista lasta isä tapaa n. 1tunti/kk, sekin minun läsnäollessa.

että se siitä teoriasta.

itse hoidan lapset mitkä olen tehnytkin.

Vierailija
31/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä saat toki hoitaa lapsesi ihan itse jos niin olet päättänyt. Onneksi muiden ei tarvitse =)

Sinä et saa yhtään kirkkaampaa kruunua, et parempaa paikkaa taivaassa, et paremman äidin arvonimeä, vaikka hoidatkin lapsesi ihan kokonaan itse.

Vierailija:

ei minkäänvaltakunnan sukulaisia ole kuvioissa, omat vanhempani poissa, ja isoisovanhempiaan tapaavat max. kerran vuodessa.

toisen lapsen isä kuollut, toista lasta isä tapaa n. 1tunti/kk, sekin minun läsnäollessa.

että se siitä teoriasta.

Vierailija
32/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vain tee lisää lapsia, koska tiedän rajallisuuteni, en jaksa enkä halua enempää.

mutta on äitejä, jotka ovat väsyneitä eennestään, valittavat ja maukuvat, ja silti sikiävät lisää. mikä se idea on? sitten pistetään puolitoistavuotias tirrikka tarhaan, että äitee saa imetellä vaaviaan rauhassa...

Vierailija
33/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
34/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sinä saat toki hoitaa lapsesi ihan itse jos niin olet päättänyt. Onneksi muiden ei tarvitse =)

Sinä et saa yhtään kirkkaampaa kruunua, et parempaa paikkaa taivaassa, et paremman äidin arvonimeä, vaikka hoidatkin lapsesi ihan kokonaan itse.

Vierailija:

että se siitä teoriasta.

Minä itseasiassa halveksin varsinkin yh-äitejä jotka ovat vain kotona lasten kanssa. Elävät pelkillä tuilla ja antavat lapsilleen todella huonon mallin normaalielämästä.

Kotihoito on muutenkin aivan yliarvostettua.

Vierailija
35/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

en vain tee lisää lapsia, koska tiedän rajallisuuteni, en jaksa enkä halua enempää.

mutta on äitejä, jotka ovat väsyneitä eennestään, valittavat ja maukuvat, ja silti sikiävät lisää. mikä se idea on? sitten pistetään puolitoistavuotias tirrikka tarhaan, että äitee saa imetellä vaaviaan rauhassa...

Vierailija
36/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistuttaa tuttavan 5-vuotias. Heillä on lapsen kanssa vaikeaa, kiusaa pikkusiskoaan ja on muutenkin hankala kotona, vaikka muualla (esim. meillä kylässä) on kuin enkeli. Joten äiti päätti jäädä vielä vuodeksi kotiin virkavapaalle vaikka hoitovapaa loppui jo.

Missään eivät käy, kotona vaan nyhjöttävät. Ei kerhoja, ei mitään harrastuksia. Olisin itsekin hankala jos mut olisi tuomittu elämään neljän seinän sisällä.

Vierailija:

Mun rehellinen mielipide on että 4-vuotiaan paikka ei ole JATKUVASTI kotona. Toki kesälomalla jne., mutta 4-vuotiaalle joku jokapäiväinen juttu on tosi tarpeellinen ja kehittävä, on se sitten päiväkodissa kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti oleminen tai joku jokapäiväinen kerho (niitäkin on, ainakin mm. Larussa ja Krunikassa).

Vierailija
37/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että halveksi ihan rauhassa.

Minä itseasiassa halveksin varsinkin yh-äitejä jotka ovat vain kotona lasten kanssa. Elävät pelkillä tuilla ja antavat lapsilleen todella huonon mallin normaalielämästä.

[/quote]

Vierailija
38/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on jo kaksi, ja se riittää. Esikoinen on 3 v 8 kk ja hän on puolipäivähoidossa tarhassa. Kuopus on 1 v 5 kk. Ja jaksan aivan hyvin, mutta en halua riistää isommalta oikeutta ikäiseensä leikkiseuraan ja varhaiskasvatukseen vain siksi, että haluan hoitaa etenkin nuorempaa mutta myös isompaa kotona vielä vuoden tai kaksi. Isompihan olisi valmis aloittamaan päiväkodissa täysipäiväisesti jo nyt, mutta pienempi ei. Siksi en vielä ole menossa töihin.

Vierailija
39/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan paikan on löydyttävä 4 kk sisällä, joten ei sitä voi sinulta (lapselta) evätä. Kunnan on paikka pakko löytää!

Vierailija
40/52 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tässä yh-äitijutussa taisi nyt olla kyse. Kun tuo yksi yh arvosteli yli nelivuotiaan lapsen äitiä siitä, että tämä haluaisi laittaa lapsensa päiväkotiin... hän kun hoitaa omansa ihan ITSE.

Vierailija:

että halveksi ihan rauhassa.