Voiko 13-vuotiaan jättää viikonlopuksi yksin kotiin?
Kovasti haluaisi jäädä. Tavallaan on kiltti tyttö (pärjää hyvin koulussa), mutta välillä kapinoikin kotona.
Kommentit (30)
Itse olin myös hyvin koulussa pärjäävä, mutta kokeilin kyllä rajoja. En jättäisi.
OLin kyllä myös kiltti lapsi ja luottamuksen arvoinen. Nautin ihanasta rauhasta siellä, luin, kirjoittelin ja katsoin tv:tä rauhassa. Kotona oli lauma pikkuveljiä eikä hetken rauhaa.
En ole varma, onko joku laki, mutta joku suositus tai vastaava on että 15v täyttäneen vasta voi jättää 12 tunniksi ilman aikuisen valvontaa. Eli yön yli tai koko päiväksi.
Näin on poliisin kautta selvinnyt kun itse halusin nuorempana jäädä yksin ja vanhempani kokeilivat, ikävyyksiähän siitä seurasi kaikille.
Puhelin varmistuksia ja varmistuksien varmistuksia vain ja pyydä vaikka naapuria käymään tarkistuskäynnillä. Sitten paasaukset kaikenlaisista pedofiiliukoista ja mitä pitää tehdä, jos jotain sattuu. Teet vain kertakaikkiaan selväksi, että hänellä on tilaisuus näyttää voiko häneen jatkossakin luottaa. Kyllä se napanuora pitää katkaista joskus.
Älä ap jätä yksin viikonlopuksi. Odottele vielä vuosi. Itsellä 15 vuotias joka nyt saa olla yksin yötä. Ei ole koskaan juonut ym. Jos olisi viina kokeiluja en jättäisi vieläkään.
Mun mielestäni tuossa iässä tuota voi jo kokeilla, mutta kannattanee teroittaa, että kyseessä on kokeilu, jonka seurauksena mietitään jatkoa.
Millaisia teidän 13v. on? Mä muutin avoliittoon 15vuotiaana! 13vuotiaana aloin siis seurustelemaan ja kyllä me oltiin poikaystävän kanssa viikkojakin mökillä!
Pientä luottamusta nyt hei niitä lapsia kohtaan. Ei se vaikka niitä paasaa ja valvoo herkeämättä estä niitä tekemästä mitä haluaa jos ne jotain haluaa tehdä.
Itse tunnet parhaiten tyttäresi. Tietyt säännöt toki pitää olla.
Mitenkähän 3-vuorotyötä tekevin yh-äitien lapset pärjäilee yksin?
Tiedän, että pärjäisi eikä järjestäisi bileitä tms., mutta 13-vuotias on vielä lapsi eikä hänen TARVITSE pärjätä yksin koko viikonloppua.
jos lapsi on kypsä sellaseen. ei se aina ikää kato.
viikonloppuja kotona jo 12-vuotiaana ja aina menny tosi hyvin. Ite halusin kotiin jäädä ku porukat meni mökille. Että mun mielestä voi jättää.
ja ikää tytöllä nyt 14 v. Hyvin on menny. Usein sillä on joku kaveri seurana. Ja hui... joskus myös ollu poikaystävä.
en halunnut mökille katsomaan isän kännäämistä ja kun pelasin jalkapalloa niin oli turnauksia sun muita. välillä olo oli yksinäinen, mutta hyvin pärjäsin.
en siltikään ole varma uskaltaisinko jättää oman lapseni yksin..
On nyt 11-vuotias ja ollu jo pari kertaa yhen yön kotona kaverin kans. Hyvin menny.
Eikö sillä ole kavereita? Ja kuule 100%:n varmuudella poikasi kuule toivoo että saisi välillä olla kotona yksin, ei varmasti ole sen ikäisellä orpoa.. ;) Ellei sit ihan nynnerö ole.
ainut vaan että se sit kutsuu sen netissä tapaamansa kivan 15v pojan kylään ja poika osoittautuu tietenkin 37 vuotiaaksi pedofiiliksi.
Olen ollut 12-vuotiaana viikonlopun kaverin kanssa kesämökillämme (muita sukulaisia tosin alle km säteellä) ja viikon kaverin kanssa kotona kun vanhemmat olivat matkoilla. Kaverin vanhemmat toki olivat lähistöllä ja vanhemmat soittivat pari tarkistuspuhelua.
Hyvin meni, eikä bileet tulleet edes mieleen :)
mutta on myös niitä joita voi jättää yksin, ei se ikää katso vaan sitä kuinka TE arvon vanhemmat olette lapsenne kasvattaneet.
14 vuotiaana voisin jättää kaverin kanssa yöksi mutta vaan yhdeksi, en viikonlopuksi.
Voisiko lapsi mennä kaverilleen viikonlopuksi?