Voiko 13-vuotiaan jättää viikonlopuksi yksin kotiin?
Kovasti haluaisi jäädä. Tavallaan on kiltti tyttö (pärjää hyvin koulussa), mutta välillä kapinoikin kotona.
Kommentit (30)
Olin itse 12-vuotias, kun menin monta kertaa viikonlopuiksi yksin erääseen perheeseen jossa hoidin hevosia. Perhe siis lähti viikonlopuksi pois, ja minä olin siellä, hoidin hevosia ja vietin aikaani. Kotiin oli matkaa reilut 60 kilsaa ja talo aika syrjässä. Mitenhän aikuiset on uskaltaneet? Itse en varmasti päästäisi omaani tuommoiseen paikkaan ilman aikuisen valvontaa..
Itsellä pian 14v tyttö ja ei olla vielä jätetty yksin, meillä on kaks kertaa vuodessa pakollinen viikonloppu meno, johon emme voi koiraa ottaa mukaan, tyttö on jäänyt mummonsa kanssa kotiin koiranvahdiksi.
Ehkä voisimme jo loppuvuodesta harkita yksin jättämistä, kun seuraavan kerran mennään pakolliselle viikonloppu menolle.
joo, vasta viisitoista vuotiaana 12 tunniksi ilman aikuisten valvontaa? Huh huh, itse muutin juri 16 vuotta täytettyäni pois kotoa, ilman aikuisten valvontaa.......
" Vierailija - 27.06. 12:55 vastaa tähän viestiin (7/26)
Ei voi jättää.
En ole varma, onko joku laki, mutta joku suositus tai vastaava on että 15v täyttäneen vasta voi jättää 12 tunniksi ilman aikuisen valvontaa. Eli yön yli tai koko päiväksi.
Näin on poliisin kautta selvinnyt kun itse halusin nuorempana jäädä yksin ja vanhempani kokeilivat, ikävyyksiähän siitä seurasi kaikille."
Just joo, olin itse 15-vuotiaana VIIKON yksin kotona, kun muu perhe lähti lomalle Lappiin. Sitä ennen olin ollut KOLME VIIKKOA yksin maailmalla, kielikurssilla. Ei meitä kukaan aikuinen siellä Pariisissa ja Lontoossa vahtinut, ihan keskenämme liikuttiin!
ja nuorempanakin ollut viikonloppuja kotona pikkuveljieni kanssa. Veljet olivat minua reippaasti nuorempia.
Kyllä teini-ikäisetkin tarvitsevat aikuisen turvaa ja huolenpitoa eikä viikkokausiksi teinin yksin jättäminen ole todellakaan mikään ylpeilyn vaan häpeän aihe!
ammateissa ja usein päihdeongelmaisia, miehet väkivaltaisia/juoppoja/muuten vaan retkuja. Ja yhden lapsen tunnen, joka jätettiin 11-vuotiaana yksin kotiin, mutta äitinsä olikin maanisdepressiivinen.
14-vuotiaana voisin jättää yhdeksi yöksi, mutta sillä oletuksella, että joku kävisi illan aikana tarkistamassa, että kaikki on hyvin (eli ei oo kämppä täynnä kännisiä teinejä tms.)
Itse tunnet parhaiten tyttäresi. Tietyt säännöt toki pitää olla. Mitenkähän 3-vuorotyötä tekevin yh-äitien lapset pärjäilee yksin?
sentään viikonloppua putkeen töissä on?
jos tapahtuu usein. Aikamoisia äitejä täällä kun jättävät 11 vuotiaankin kotiin..