Vahtikaa niitä muksujanne pihalla, jos ne ei osaa leikkiä nätisti...
Nyt pakko purkaa vitutusta tänne...
Eli vituttaa olla se ainoa aikuinen pihalla. Ei siinä mitään, jos muksut osais olla siinä pihassa. Jotkut osaakin, mutta tänään sit meni hermot yhteen poikaan. Hirvee kiljunta joka kerta, jos joku toinen koskee sen leluihin. Ja sit se kuskailee toisten leluja minne lystää. Mähän päätin, että minä en lähde mun lapsen lelua sen omasta pihasta hakemaan,vaan vaadin että poika hakee. Ei tuntunu tajuavan. No, lopulta sit komensin kunnolla ja kummaa, se lelu oli auton sisällä, enpä ois ite varmaan löytänykään.
No sit sen pojan äiti tuli pihaan, et onko täällä joku ongelma. Sanoin sit mitä tapahtu ja että mua ei kiinnosta komennella toisten lapsia.
Hitto. Jos joku noista kaksvuotiasta (jotka kyllä aika fiksusti siinä on) tossa joskus juoksee auton alle, en varmaan lähe perään. Ja ne muut muksut saa vaikka tappaa toisensa siinä, mutta mä en puutu. Mutta hemmetti, jos mä sanon mun lapselle, että älä lyö toista, niin kyllä mä komennan sitä naapurin muksuakin, jos se mun lasta lyö. No, en voi tietää, mitä asioita noilta muilta lapsilta oikeesti kielletään ja mitä sallitaan, mutta mä en ala omia tavaroitani ettimään pitkin pihoja.
Sori purkaus, mutta ei voi ymmärtää.
Kommentit (25)
Vaikea moraalinen ongelma. Ja kummaa porukkaa on ne, joiden lapset kulkee yksin pihalla muita kiusaamassa ja tavaroita hajottamassa, mutta muut aikiuiset ei saisi kieltää. Toisten lasten komentelu on kyllä tosi ärsyttävää, kun siinä omassakin lapsessa on ihan tarpeeksi.
Sinänsä en voi hyväksyä sitäkään, mitä ap sanoi, ettei yrittäisi estää, jos näkee vieraan lapsen juoksevan tielle. Se on julmaa ja sydämetöntä, koska eihän se ole lapsen vika, että hänellä on mölöt vanhemmat.
Mutta itse varmasti - lupaan tämän, varokaa vaan! - aion kuskata jokaisen taaperon (2-3 -vuotiaat) kädestä pitäen takaisin koteihinsa, jos näen heitä yksin ulkona ilman valvojaa. Ja sanoa pari erittäin nasevasti valittua sanaa vanhemmille.
EDES umpiaidatulle pihamaalle ei parivuotiaalla ole mitään asiaa ilman vanhempia, saati sitten pihalle, josta voi päästä juoksemaan ulos ja ajotielle.
(No joku yli 12-vuotias tunnollinen isosisarruskin käy jos vaan vahtii).
Ja mä olen kokemuksen kautta oppiniut että niiden vähemmän hoidetun/vahditun kakaroiden vanhemmille ei kannata mitään mennä sanomaan kun voi jopa saada turpiinsa.
Kyllä ne on aika usein jotain alkoholisteja tai mielenvikaisia ja jos ne ei kosta suoraan mulle kun menin heidän kasvatustaitojaan arvostelemaan niin kostavat lapsillen!!! Ja siis juoskoot niiden kakarat sitten vaikka auton alle.
Itse olen päästänyt esikoisen viisivuotiaana ja kuopus pääsee vasta likempänä seitsemää.
Kyse on suojaisasta kerrostalopihasta, josta kuitenkin pääsee kadulle.
niin, vanhemmat ilmeisesti vahtivat ikkunasta katsomalla. Niin kuvittelen. En kyseisiä perheitä tarkkaan tunne, mutta ihan asiallisilta vaikuttavat. Mutta itse en kyllä omaa kaksivuotiastani jätä valvomatta. Ei se ole kuin punainen sekunti, kun se voi saada jotain päähänsä ja juosta jonnekin. Olkoon se vaikka pallo tai perhonen, mikä kiinnostaa.
Mutta mun pointsi on siis se, että mua ärsyttää se, että mä olen se ainoa aikuinen niin monesti. Ja sit tyhmä kattoo, kun kivet ja lelut lentelee. No, mä olen ottanut linjakseni kieltää vaan sillon, jos ne kivet lentää mun lapsen päälle. Vituttaa silti.
Siis tarkoitan nyt yleisiä pihoja eikä mitään aidattuja omia pihoja.
omakotitalon pihalla tai rivarin pihalla olla hetken yksikseen.
Et takuulla pidä tuollaisesta asenteesta sitten, kun se kohdistuu omiin lapsiisi. Juu: lapsesi voivat isompana joutua vaaratilanteisiin, etkä takuulla toivo, että muut suhtautuisivat silloin tuollaisella evvk-asenteella.
Vierailija:
Ja siis juoskoot niiden kakarat sitten vaikka auton alle.
Mutta muuten ei.
Vierailija:
No kyllä kaksi vuotiaskin voi täysin umpiaidatulla
omakotitalon pihalla tai rivarin pihalla olla hetken yksikseen.
Joku 2-vuotiashan saa välillä sellaisia uhmakohtauksia että voi kiukuspäissään vaikka juosta sinne auton alle.
Ei sen ikäinen tajua kuolemasta mitään.
Mutta siis, oletatko sinä, että joku toinen vahtii lapsista puolestasi? Niin, tietty se on sitä yhteisvastuuta, jos näet jonkun kaatuvan keskellä autotietä ja autat sieltä ylös, oli ikä ja kunto mikä tahansa.
Tuskin voisin vain istua paikoillani ja katsoa kun joku jää auton alle. Mutta, mua vituttaa ihan sikana, että jos sellainen tilanne kävisi, ne omat vanhemmat ei olis siellä vahtimassa. Ei mulla ole mitään vastuuta toisten lapsista. Oikeasti. En kyllä luule, että ne muut niin olettaakaan. Enkä mä oleta, että kukaan muu vahtii munkaan lapsia. Sehän tietty vois olla toimivaa, jos ois vähän niin kuin vahtivuorot, että kukin aikuinen olis vuorollaan siinö pihassa vahtimassa, niin sais jokainen vähä sitä lapsivapaata aikaa. Mutta en mä oo sitä itselleni järjestämässä siten, että heivaan lapsen yksin pihaan leikkimään.
ap
ap
joten ovat yksikseenkin pihalla. Mä en halua pelätä että jonkun juoppo isä käy niihin käsiksi kun sen idiootti pentu valehtelee huvikseen et mun lapset ovat tehneet jotain mitä eivät ole oikeesti tehneet!
Ja tää on totta. Kerran se " naapurin kakara" repi omat pokemonkorttinsa ja sanoi mun pojalle että menee kertomaan isälleen että se repi ne ja sit sen isä antaa mun pojalleni turpaan.
Mä pysyn mielelläni hulluista erossa vaikka ne olis lapsia jotka juoksee auton alle.
Mut tässä tapauksessa ei ollut kylläkään kyse mistään 2-vuotiaasta.
Enpä ole kyllä sen ikäistä enkä edes 3-vuotiasta nähnyt pihallamme ilman valvontaa. Hullu koko ajatus niin pienestä yksin...
Vierailija:
Et takuulla pidä tuollaisesta asenteesta sitten, kun se kohdistuu omiin lapsiisi. Juu: lapsesi voivat isompana joutua vaaratilanteisiin, etkä takuulla toivo, että muut suhtautuisivat silloin tuollaisella evvk-asenteella.Vierailija:
Ja siis juoskoot niiden kakarat sitten vaikka auton alle.
Ota heidän lastaan kädestä ja kiikuta kotiin ja sano, että Hei, teidän TAAPERONNE on tainnut vahingossa päästä karkuun tuonne pihalle, tulisitteko vahtimaan, ettei hän juokse kadulle ja jää auton alle.
Ei siinä moraalisaarnoja tarvitse pitää, ole ihan hyväntuulisen oloinen vaan. Jos alkavat mussuttaa, että mitä sä meidän Nico-Petteriä tänne tuot ja ei se vahtia tartte, niin sanot - edelleen hyväntuulisena, että Minä olen kyllä eri mieltä ja varoitan, että en ehdi vahtia lastanne, joten jos jotakin sattuu, olette itse vastuussa vahingosta.
Sillä se sitten on otettu esille.
jos ei vanhemmat viitsi opettaa tapoja ja edes tulla katsomaan rannalle, osaako pojat uida, en jää vahtimaan, miten käy.
Kuulin tässä männäpäivänä, että toinen näistä pojista oli tiputettu laiturilta isompien poikien toimesta. Nyt kun seurasin touhua, en yhtään enää ihmettel. Tää poika töni muita, ei mitään käsityksiä vuoroista, hyppi toisten päälle, heitteli toisten uijien päälle 2 metrisiä karahkoja yms.
Lisäksi nää pojat ei osanneet uida muuta kuin koiraa ja silti painelivat tosi kauas syvälle uimaan.
Pyörät oli jätetty kuin paska perseeseen keskelle ajotietä ja kypärät lojui siinä. Joku autoilija tuli ja pysähtyi ja huusi, että siirtää näitä TEIDÄN pyöriä. Karjaisin takaisin, että ei todellakaan ole MEIDÄN pyöriä.
Pois lähtiessä huomasin, että tää kuski oli ajanut reippaasti poikien vaatteiden ja kypärien päältä.
Lähdettiin tosiaan pois kun tympäisi tuo touhu ja en jaksanut sydän kylmänä vahdata, koska pojat huonolla uimataidolla hukkuu.
Ja en yhtään ihmettele enää, että sitä toista varsinkin oli isommat pojat pistäneet turpaan. Tosi rasittava kakara.
Musta tuntuu, että ne keski-ikäiset perheenäidit kattois vähä kieroon tällasta niitä viistoistavuotta nuorempaa yksinhuoltajaäitiä. No, jos yhelle lapselle tossa pihassa sattuu jotain, niin luulis niitten heräävän. Paha vaan sille muksulle.
jos tahallasi annat lapsen juosta onnettomuuteen.
ps: kumma kun meilläpäin se on just ne parikymppiset mammat, jotka suhtautuu lapsiin evvk-asenteella ja keski-ikäiset vahtii haukkana jälkikasvuaan...
Vierailija:
Musta tuntuu, että ne keski-ikäiset perheenäidit kattois vähä kieroon tällasta niitä viistoistavuotta nuorempaa yksinhuoltajaäitiä. No, jos yhelle lapselle tossa pihassa sattuu jotain, niin luulis niitten heräävän. Paha vaan sille muksulle.
kun on ollut menossa autotielle. Äiti on vetänyt täysillä sikeitä ja ollut hämmästynyt, että kas, taasko se karkas.
Tosi ahdistavaa kun sai aina pelätä, minne se poika karkaa. Onneksi muutettiin pois sieltä.
Ehkäpä juuri sen takia kun vahdin niitä omiani.
Ja esikoisen sain 22-vuotiaana (jos sillä iällä nyt on mitään merkitystä).
olivat tulleet ronkkimaan etupihalla olevaa koristeallasta.. Siinä ei edes oma muksu uita laivojaan, saati sitten jotkut tuntemattomat tenavat! Sanoin vain, että menkääs omalle pihallenne leikkimään, niin ne HAISTATTIVAT! Sellaisia parista vuodesta ehkä viiteen olivat.. Kyllä mua kyrpi, seuraavan kerran en sano nätisti! Ärsyttävää!