Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoisen odottajat yms. Onko miehesi lukenut mitään vauvaopasta/kirjaa yms. ennen vauvan syntymää?

Vierailija
24.06.2007 |

Vai kerrotko sinä hänelle vauvan hoidosta vai oppiiko/opetteliko miehesi ihan kantapään kautta kaiken?

Mulla on ihan tompelo mies, mietinkin että miten hitossa se koskaan mitään oppii vauvasta. Lukeminen ei kiinnosta häntä eikä varsinkaan vauvakirjat.

Miten siis mies oppii vauvanhoitoa johon kumminkin kuulema haluaa osallistua?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eiköhän suurin ongelma noissa miesten kädettömyys-jutuissa aole äidit jotka eivät anna miehille mahdollisuutta hoitaa lasta...

Vierailija
22/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvisi kauheasti puuttua. En myöskään välttämättä jaksa koko ajan olla selittelemässä mitä nyt tapahtuu (esim synnytyksen osalta) jne jos olen itsekin aivan rikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan varma ettei mun mies osaa kantaa vauvaa saati sitten uskalla ottaa sitä syliin. Siksi yritänkin saada miehen lukemaan edes pienen pätkän vauvan hoidosta jos minulle jotain tapahtuu niin osaa edes maidon vauvalle lämmittää.

Hän ei siis tajua mistään mitään. Ei tiedä miten vauva nostetaan, ei ole mitään hajua miten vauva puetaan tai mitä sille syötetään. Ihan turha edes miettiä että osaisi vaipan vaihtaa ilman ohjausta. Ei ne synnärillä ihan kaikkea opeta varsinkin jos mies ei ole halukas oppimaan. (miehelläni keskittymishäiriö).

Kun kysyn mieheltä että missä vaiheessa vauvalle voi alkaa syöttää lusikalla ruokaa/sosetta niin mies vastasi että muutaman viikon ikäisenä!! Kun kysyin että missä vaiheessa vauvalle tulee hampaita niin mies vastasi että 3vuoden iässä. Niin ja vauvaa voi hänen mielestään alkaa istuttamaan 2kk iässä. Että näin.

Vierailija
24/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaas itsenne tuoreena ja kokemattomana äitinä. Anoppi siihen viisaampana neuvomaan ja hokemaan sen minuutin välein " ei noin! Odotas kun näytän!" . Kumoamaan kaiken mitä yrität tehdä ja naureskelemaan onnettomille yriyksillesi, kahvipöydässä vielä toteamaan ettei sinulle uskaltaisi lasta yksin hoidettavaksi jättää.

Ei taida kuulostaa hyvältä? Todennäköisesti valtaosa olisi valmis tirvaisemaan anoppia päin näköä ja pitäisi tämän käytöstä pöyristyttävänä. Olla neuvomassa toista tämän oman lapsen hoidossa...

Mutta on se vaan kumma että äidit voivat toimia ihan vapaasti noin miehiään, lasten isiä kohtaan :o/

Vierailija
25/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mä olen ihan varma ettei mun mies osaa kantaa vauvaa saati sitten uskalla ottaa sitä syliin. Siksi yritänkin saada miehen lukemaan edes pienen pätkän vauvan hoidosta jos minulle jotain tapahtuu niin osaa edes maidon vauvalle lämmittää.

Hän ei siis tajua mistään mitään. Ei tiedä miten vauva nostetaan, ei ole mitään hajua miten vauva puetaan tai mitä sille syötetään. Ihan turha edes miettiä että osaisi vaipan vaihtaa ilman ohjausta. Ei ne synnärillä ihan kaikkea opeta varsinkin jos mies ei ole halukas oppimaan. (miehelläni keskittymishäiriö).

Kun kysyn mieheltä että missä vaiheessa vauvalle voi alkaa syöttää lusikalla ruokaa/sosetta niin mies vastasi että muutaman viikon ikäisenä!! Kun kysyin että missä vaiheessa vauvalle tulee hampaita niin mies vastasi että 3vuoden iässä. Niin ja vauvaa voi hänen mielestään alkaa istuttamaan 2kk iässä. Että näin.

Jotenkin kummasti hän on silti lapsensa hoitanut. Synnärillä neuvottiin hyvin alkuun ja neuvolassa jatkettiin, eikä mitään ongelmia ole ollut. Lapsi aina asiallisesti hoidettu.

Vierailija
26/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo raskausaikana siis... Sanoi jälkeenpäin, että oli jotenkin helpompaa, kun tiesi, miten muut miehet olivat kokeneet vaimon raskausajan ja synnytyksen - ja tietenkin sen vauvan :)

Ei kirjoja lukemalla ehkä sitä vauvan hoitoa opi, mutta kyllä miehelläni helpotti lukea muiden miesten ajatuksia ja kokemuksia - ja huomata, että ne omat pelot ja ajatukset yleensäkin oli aika samanlaisia muillakin miehillä.

On ollut todella hyvä isä ja hoitanut vauvoja ihan mahtavasti. Täyden kympin isi :)

Vierailija
27/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin jokainen lapsi on synnärillä isketty isän syliin ja kätilö neuvonut miten pientä pidetään. Vaipan vaihdot on myös näytetty, samoin kylvetykset kädestä pitäen ja siitä se on lähtenyt sujumaan. Lapsen kasvaessa tulee esiin uusia asioita ja nekin kyllä lähtevät sujumaan.

Jos mies ei kovin vaikeasti kehitysvammainen ole, niin varmasti hän tulee selviämään lapsenhoidosta kiitettävästi. Törkeän vähättelevän kuvan annat miehestäsi! Ja jos sanot tuon olevan koko totuus niin ihmettelen mahtaako miehesi sitten selvitä esim autolla ajosta tai työnteosta? Jos mikään asia ei tule luonnostaan ja ei kerran opetustakaan ymmärrä.

Vierailija
28/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnärillä neuvotaan, ja neuvolassa kerrotaan.

Ja jos miestä ei kiinnosta kuunnella: kannattiko lähteä lisääntymään miehen kanssa, jota ei oma vauva kiinnosta? Itse kirjoitit, että mies on halukas osallistumaan vauvanhoitoon. Jos näin on, niin tottakai hän opettelee vauvaa hoitamaan.

Vierailija:

Vierailija
29/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa siis väittää että mies luonnostaa tietää miten ja missä iässä vauva mitenkin syö tai miten sitä kannetaan ja röyhtäytetään. Kyllä ne kirjat antaa hyviä neuvoja, mutta eihän kukaan tarkoita sitä että kirjakädessä vauvaa hoidetaan. En minäkään tiennyt mitään siitä mitä vauvalle syötetään jos maitoa ei tulekkaan ennenkun sitten näin kävi ja sain asiaan ohjeita ja luin kirjoista asioista. EI minulla ollut mitään " luontaista" kykyä tuntea että nyt lapselle korviketta kun en tiennyt sellaisen olemassa olostakaan mitään!

Vierailija
30/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

.

Siis jos vaipanvaihtaminen on hänelle ylivoimainen asia, puhumattakaan vauvan pukemisesta tai tuttipullon/lusikan laittamisesta vauvan suuhun niin täytyy jo ihmetellä.

Voiko tuollaisen miehen päästää ulos ilman valvontaa? Ettei kävele vahingossa autojen alle... Kykeneekö hän tekemään työtään?

Vierailija
31/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikaan selailin joitain opuksia, mutta heitin ne hiiteen. Ihan hullua hommaa.

Mutta pakko tähän kertoa esimerkki tutustani ja hänen miehestä:D

He näyttivät minulle,miten ovat harjoitelleet synnytystäkin yhdessä. Nainen meni kontilleen olohuoneen lattialle ja mies seisoi kirja kädessä vieressä. Nainen sitten vaikerteli ja puuskutti. Mies luki kirjaa ja hoki " rauhallisesti nyt, hengitä sisään, hengitä ulos, muista hengittää, rentoudu" . Sitten harjoiteltiin niitä puuskutuksia ja hierontaa ja leikittiin ponnistusta.

Nainen oli juuri sellainen " haluan kaikesta elämyksen" .

Juuh, synnytti tiukasti selällään maaten epiduraalissa ja ilokaasupöminöissä, äijä käytävällä horkassa.

Lopulta vielä kävi niin, että mies ei ole osallistunut lastenhoitoon tippaakaan. Kun ei se oikeastaan edes kiinnostanut. Ja lisää lapsia ei halua.

En yhtään ihmettele:D

Vierailija
32/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet miehestä huolissasi niin toski voit vaikka vihjata kätilölle että hän houkuttelisi heti miestä hoitotoimiin, katsoisi tämän kanssa vaipanvaihdot ja kylvetykset jne. Ei ne mitään ydinfysiikkaa ole.

Ja nuo missä iässä vauva oppii mitäkin jne, ne nyt ovat asioita jotka tulevat ajanmyötä. Sairaala ohjeistaa hyvin alkuun ja neuvola jatkaa siitä.

Jos miehelläsi on jokin keskittymishäiriö, niin ehkä lukeminen on sen takia hänelle epämiellyttävää? Sitä paitsi monet vauvaopukset on suunnattu ihan liikaa naisille ja varmasti tuntuvat miehistä vieraille. Parasta mitä voit tehdä onkin potkia miestä itseään vauvan hoitoon. Ihan sieltä sairaalasta asti ja kotona jättää vauva usein miehen hoidettavaksi silloinkin kun pystyisit itse tekemään asiat. Tekemällä sitä oppii ja varmasti miehesi on oppinut muitakin asioita elämässään?

Vierailija
33/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hän puhui ystäviensä kanssa ajatuksistaan ja asioista, jotka häntä mietitytti. Hän myös kysyi minulta joitain asioita.

Hän on myös täyden kympin isä :) Ei isyyttä kirjoista opita, kuten ei vauvan hoitoakaan.

Vierailija:

Jo raskausaikana siis... Sanoi jälkeenpäin, että oli jotenkin helpompaa, kun tiesi, miten muut miehet olivat kokeneet vaimon raskausajan ja synnytyksen - ja tietenkin sen vauvan :)

Ei kirjoja lukemalla ehkä sitä vauvan hoitoa opi, mutta kyllä miehelläni helpotti lukea muiden miesten ajatuksia ja kokemuksia - ja huomata, että ne omat pelot ja ajatukset yleensäkin oli aika samanlaisia muillakin miehillä.

On ollut todella hyvä isä ja hoitanut vauvoja ihan mahtavasti. Täyden kympin isi :)

Vierailija
34/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, ei opita ei.. Mutta kyllä sieltä vinkkejä saa. Väitätkö että sinun miehesi olisi osannut vaihtaa vaipan ilman ohjausta tai lämmittää maidon ja ruokkia vauvan ilman mitään ja kenenkään neuvoja? Jos mies on ennen vauvan syntymää lukenut miten maito lämmitetään tai missä asennossa vauva syötetään niin luultavasti hän suoriutuu tuosta tehtävästä ilman kenenkään neuvoa.

Vierailija
35/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin vain otti vastasyntyneen syliin ja pesi heti syntymisen jälkeen. Sen jälkeen osasi ottaa syliin. Vaipankin osasi vaihtaa heti vastasyntyneelle ilman yhtään kirjaa.

Ei miehet nyt mitään idiootteja ole.

Vierailija
36/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän auttaa kaikessa. Onhan se helpompaa oppia, kun on lueskellut asiasta jo useampia opuksia. Eikä niitä kirjoja tarvitse suodattamatta uskoa. Mitä useampia lukee, sitä paremman kuvan saa siitä, että tapoja on monenlaisia ja ei ole yhtä ainoaa oikeaa :)

Kyllä lukeminen varmasti auttaa. Asiassa kuin asiassa. Myös vauvan hoidossa.

Vierailija
37/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kukaan ei ollut neuvonut, eikä hän ollut lukenut yhtään ainoaa kirjaa aiheeseen liittyen.

Eikä minunkaan täytynyt neuvoa, ei sanallakaan. Hän vain osasi. Katselin vieressä todeten, että eihän tuo opastusta tarvitse.

Vierailija:

joo, ei opita ei.. Mutta kyllä sieltä vinkkejä saa. Väitätkö että sinun miehesi olisi osannut vaihtaa vaipan ilman ohjausta tai lämmittää maidon ja ruokkia vauvan ilman mitään ja kenenkään neuvoja? Jos mies on ennen vauvan syntymää lukenut miten maito lämmitetään tai missä asennossa vauva syötetään niin luultavasti hän suoriutuu tuosta tehtävästä ilman kenenkään neuvoa.

Vierailija
38/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies taas on ns. normaaliälyinen, hän hoksaa hyvinkin äkkiä ihan itse, miten homma toimii.

Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa hoitaa vauvaa. Esim. maitopullon voi lämmittää mikrossa, vesihanan alla, tai vesihauteessa. Tai korviketetran voi lämmittää hanan alla tai vesihauteessa, ja vasta sitten kaataa maidon tuttipulloon. Ihan sama. Pääasia, että vauva saa maitoa, ja että ennen maidon antamista tarkistetaan ettei se ole liian kuumaa (tämäkin tajuaa jokainen täysjärkinen ihan itse, vaikka ei kirjassa näin lukisikaan).

Vierailija
39/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä kirjaviisaita.. ei sitä lastenhoitoa kirjoista opita. En pakottaisi miestä lukemaan, enkä itseasiassa pakottanutkaan.

Vierailija
40/44 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vaipanvaihto olisi varmasti onnistunut kumpaiseltakin ilman mitään opastusta, ei nuo vaipat nyt niin monimutkaisia kapistuksia ole. Enemmän ihmettelisin miten joku saisi vapian laittettua vauvalle väärinpäin. Maidon lämmittäminen... En itsekään ollut ennen synnärillle päätymistä edes tietoinen siitä miten lypsetty maito lämmitetään, mies ymmärsi kätilön ohjeen ihan yhtä lailla kuin minäkin. Ja jos oikein muistan niin korvikkeissa on lämmitysohje purkin kyljessä? Niin vähän noita käytetty etten edes muista. Mutta varmasti jos olisi tianne eteen tullut niin mies olisi yhtälailla kyennyt laittamaan pullon hetkeksi mikroon ja kokeillut maidon sopivan lämpöiseksi. Ei sekään niin monimutkaista ole.

Ja kai ihmiset on vauvoja joskus aiemminkin nähneet? Ei tuo tuttipullon vauvan suuhun saaminen niin ihmeellinen taito ole että sitä varten tarvisi opuksia lukea. Jos yhtään on arkiajattelua kykenee myös tahollaan miettimään mikä mahtaa olla vauvalle sopiva syöttöasento.

Joten uskallan väittää että mieheni olisi selvinnyt noista ihan loistavasti ilman mitään opuksia tai ohjausta, ihan normaalilla ajattelulla. ja siis sitä ohjausta on todellakin sairaalssa tarjolla niin äideille kuin myös isille.