Esikoisen odottajat yms. Onko miehesi lukenut mitään vauvaopasta/kirjaa yms. ennen vauvan syntymää?
Vai kerrotko sinä hänelle vauvan hoidosta vai oppiiko/opetteliko miehesi ihan kantapään kautta kaiken?
Mulla on ihan tompelo mies, mietinkin että miten hitossa se koskaan mitään oppii vauvasta. Lukeminen ei kiinnosta häntä eikä varsinkaan vauvakirjat.
Miten siis mies oppii vauvanhoitoa johon kumminkin kuulema haluaa osallistua?
Kommentit (44)
Mutta jos ihminen, oli nyt mies tai nainen, omaa hieman ajattelukykyä niin osaa kyllä päätellä monia asioita ihan itse.
Meillä mies ei ollut ikinä hoitanut vauvaa, synnärillä kylvetti kätilön opastuksella vauvan ja kätilö myös näytti miten vauvaa pidellään. Mies osasi heti alusta lähtien käsitellä vauvaa, mä olin itse paljon enemmän epävarma, vaikka olin lukenut vaikka mitä opasta. Kätilö myös näytti vaipanvaihdon ja pyllynpesun, ja siitä sitten itse tekemään.
Ei vauvan käsittelyä opi kuin tekemällä. Ei myöskään pukemista, ihan maalaisjärkeä siinä pitää käyttää. Jos mies osaa pukea itsensä niin kyllä se vauvan pukemisestakin selviää. Se kuuluisa maalaisjärki nääs...
Ruuan kanssa neuvoo sitten neuvola, ei mies sitten erehdy antamaan kiinteitä liian aikaisin jos sitä pelkäät.
Jos vauva saa laitoksella lisämaitoa, niin kyllä siellä kätilöt neuvoo lämmittämisessä. Meille ainakin tuotiin maito tuttipullossa jonka lisäksi tuli purkki lämmintä vettä jossa maito lämmitettiin. Ei vaadi kovin paljon sanoa miehelle, että lämmitä se maito ekaksi, jos ei tuosta muuten älyä. Aikaa tuon asian selvittämiseen menee max. 5 sekuntia, ei siihen mitään kirjaa tartte.
Meillä tais kätilö sanoa, että käden lämpöseksi pitäisi maito lämmetä ja kertoi vielä kauanko avattu korvike säilyy. Ja tuonkin voi aika helposti kysymällä selvittää.
Jos ei ole kirjoja kunnolla luettu, on vaarana ettei lapselle saada vaippaa päälle, lapsi jää ilman ruokaa koska äiti ei ole etukäteen opiskellut miten maito lämmitetään, vaatteita ei saa laitettua päälle kun ei niitäkään ole kirjoista luettu. Puhumattakaan siitä ettei nämä opiskelemattomat äidit osaa edes noataa vauvaa syliin!??
Ja tuollaisille vauvakirjoja lukemattomille äideille kuitenkin annetaan vauvat synnäriltä kotiin vietäviksi...?