Esikoisen odottajat yms. Onko miehesi lukenut mitään vauvaopasta/kirjaa yms. ennen vauvan syntymää?
Vai kerrotko sinä hänelle vauvan hoidosta vai oppiiko/opetteliko miehesi ihan kantapään kautta kaiken?
Mulla on ihan tompelo mies, mietinkin että miten hitossa se koskaan mitään oppii vauvasta. Lukeminen ei kiinnosta häntä eikä varsinkaan vauvakirjat.
Miten siis mies oppii vauvanhoitoa johon kumminkin kuulema haluaa osallistua?
Kommentit (44)
Vauvan hoito on sylissä pitämistä, röyhyttämistä, silittelyä, hellimistä, vaipan vaihtoa, pepun pesua, vaatteiden pukemista, mahdollisesti maidon antamista pullosta. Se ei ole mitään tähtitiedettä eikä ydinfysiikkaa, vaan helppoa, käytännönläheistä ja ennen kaikkea luonnostaan tulevaa hommaa. Ei sitä kuulukaan osata ennen kun vauva on syntynyt!
röyhtäyttää vauvan oikea oppisesti? Juu juu, niin varmasti.. :D KYllä niistä kirjoista kuule oppii!
Kylvettää, syöttää, juottaa ja pukee ja on tosiaan hyvin oppinu kaiken. Itsekkään en niitä oppaita lukenu ja en käyny synnytysvalmennuksessakaan ja silti osasin jopa synnyttää.
Vierailija:
röyhtäyttää vauvan oikea oppisesti? Juu juu, niin varmasti.. :D KYllä niistä kirjoista kuule oppii!
Maalaisjärki jo kertoo että maito ei saa olla liian kuumaa. Yleensä vauvoja sitäpaitsi imetetään. Jokainen ihminen kyllä tajuaa nostaa vauvan olkapäälleen röyhtäisemään, jne. Synnytyssairaalassa kerrotaan oikea imetysasento, ja neuvotaan hoidossa (jos saa suunsa auki ja kysyy, meitä on kyllä neuvottu ilman kysymistäkin).
En tunne ainoatakaan äitiä joka olisi opetellut vauvanhoitoa kirjoista :D Yhden äidin tiedän, joka meinasi synnyttää kotiinsa kirja kourassa. Kirjassa kun luki, että synnärille pitää mennä kun supistuksia tulee niin ja niin usein, ja ne kestävät niin ja niin kauan kerrallaan. Kirjassa ei vaan lukenut, että toisilla voi avautuminen tapahtua sellaisillakin supistuksilla, jotka ei tule kovin tiuhaan eikä ole pitkäkestoisia. Lapsi syntyi ambulanssiin....
Eli kuunnelkaa vaistojanne ja käyttäkää järkeänne, älkää lukeko niitä kirjojanne kuin piru raamattua.
Ja kyllä, mun mies osasi heti alusta saakka pitää esikoistamme oikein sylissä, röyhyttää, syöttää pullosta, vaihtaa vaipan. Ne ei ole vaikeita asioita. Yhtään kirjaa mieheni ei lukenut.
mies ei mitään. Toki kuunteli kun kerroin jostain lukemastani mielenkiintoisesta asiasta ja välillä noista keskusteltiinkin hartaasti.
Mutta mitä itse hoitamiseen tulee niin en koe oppineeni niitä kirjojen kautta. Siis vaipat vaihtuivat itsestään, oli nyt sen verran kokemusta etukäteen molemmilla sukulaislapsista. Itselläni imetys sujui tai ei sujunut lapsen mukaan, ei noissakaan kirjoilla mielestäni vaikutusta. Sairaalasta sain sen ohjauksen mitä tarvitsin.
Rintalapsemme ei muuta ravintoa alkuun tarvinutkaan, eli hänen osaltaan ei kummankaan tarvinut pullon käyttöä harjoitella. Tuo imetysongelmainen taas sai alkuun ravintonsa pullon kautta ja yllättäin mies ensikertalaisena oli siinä heti minua taitavampi! En oikein tiedä mitä apua kirjoista noissa asioissa on. Kylvetys katsottiin molemmat esikoisen kanssa sairaalassa hoitajan ohjauksessa ja siitä tuliu miehen bravuuri.
Muuten lapsen pukemiset ja käsittely tulivat ihan itsestään.
Miettikää nyt oikeasti jos ihan kylmiltään annatte miehellenne vauvan syliin, siis miehelle joka ei ole koskaan edes pitänyt lasta sylissä. Oikeastikko luulette että hän osaa tukea päätä ja kantaa, syöttää ja vaihtaa vaipan " luontaisella" vaistolla. huh huh!
T: kahden lapsen äiti, joka ei ole koskaan lastenhoito-opuksia lukenut (eikä lukenut mieskään, hyvin on silti mennyt)
Vierailija:
Miettikää nyt oikeasti jos ihan kylmiltään annatte miehellenne vauvan syliin, siis miehelle joka ei ole koskaan edes pitänyt lasta sylissä. Oikeastikko luulette että hän osaa tukea päätä ja kantaa, syöttää ja vaihtaa vaipan " luontaisella" vaistolla. huh huh!
En minäkään lukenut esikoisen saadessani mitään kirjoja ja silti opin kaikki asiat.. Mutta oppiko mieheni, EI TODELLAKAAN! Hänelle piti näyttää ensin ja kertoa miten esim. maitolämmitetään, ei hän luonnostaa niitä asioita osannut todellakaan kun ei hän edes tiennyt mitä vauva syö tai paskooko vauva ollenkaan!
Voin pistää päänipantiksi ettei ne miehet joita ei ole yhtään ohjattu ja jotka ei tiedä MITÄÄN vauvanhoidosta niin todellakaan osaa nostaa saati sitten uskalla nostaa vauvaa syliinsä.
En nimittäin ole 15v urani aikana nähnyt sellaista vauvaa joka olisi kirjassa mainitun kaltainen. Synnärillä saatte opastusta niin että pääsette alkuun ja niinkuin joku sanoikin että luonto tikanpojan puuhun ajaa.
Jos ohjaus on annettu äidille niin äiti opettaa isän. Ei siinä kirjoja tarvita.
Vaikkei ole kirjoja lukenutkaan, tai ollut vauvojen kanssa tekemisissä ennen kuin hänestä itsestään tuli isä.
kun tämä ei opiskele kirjoista vauvanhoitoa (haloo, se on vauva, ei yliopiston pääsykoe).
Sitten ne vauvan synnyttyä jäkättää vieressä että " Ismo, ei noin!" , ja paukuttaa lastenhoito-opuksella päähän heti, kun isä haluaisi ottaa vauvansa syliin tai osallistua hoitamiseen.
Ja kun isä sitten siirtyy takavasemmalle, kun ei jaksa kuunnella jäkätystä siitä että " et sä osaa, ei noin!" , niin nää äipät jäkättää kun mies ei ole ollenkaan mukana lastenhoidossa, kaikki hommat saa tehdä yksin, jne.
On varmaan helvetin kivaa olla tällaisen jäkäjäkän aviomies!
Vierailija:
En minäkään lukenut esikoisen saadessani mitään kirjoja ja silti opin kaikki asiat.. Mutta oppiko mieheni, EI TODELLAKAAN! Hänelle piti näyttää ensin ja kertoa miten esim. maitolämmitetään, ei hän luonnostaa niitä asioita osannut todellakaan kun ei hän edes tiennyt mitä vauva syö tai paskooko vauva ollenkaan!
näytettiin asiat synnärillä ja sitten kokeilemaan. Lapset kun syntyi sektiolla niin meillä mies oli se joka ensin sai vauvan syliinsä, vaipan vaihdettavaksi ja vielä maidot syötettäväksi kun ei imetys lähetnyt heti käyntiin. Enkä voi sanoa että olisin itse parempaan pystynyt.
Ja sama juttu jatkossa, kyllä mies on muutkin uudet asiat oppinut siinä kuin minäkin. Pitäen sisällään erityislapsen kuntoutusta, tukiviittomia, lääkityksiä jne. Mies on itse ollut molempien lasten kanssa kotona yksin lyhyitä aikoja jo muutaman päivän ikäisestä asti. Parin kuukauden iästä jo puolikkaita päiviä jne. Esikoinen oli jotain reilu 1,5v kun oli isin kanssa 5päivää kotona kun olin itse vauvan kanssa reissussa. Ja nyt mies on jäämässä puoleksi vuodeksi koti-isän hommiin minun palatessa töihin. Eiköhän suurin ongelma noissa miesten kädettömyys-jutuissa aole äidit jotka eivät anna miehille mahdollisuutta hoitaa lasta...
vauvaa sylissä, keskustellut sukulaisten tai ystävien kanssa mistään vauvoihin liittyvistä asioista, nähnyt muiden lastenhoitoa, lukenut mitään aiheesta eikä saanut sairaalassa tai neuvolassa minkäänlaista ohjausta. Ei sillä sukupuolen kanssa ole tekemistä.
Kyllä sillä isällä sen verran on vaistoja, että se pitää jälkeläisensä hengissä vaikka ei opaskirjojen mukaan toimiskaan.
ja hoiti lapsen kylvetykset ja suurimman osan vaipanvaihdoista ja osasi pestä ja viikata kestovaipat, kantaa vauvaa liinassa, syöttää ja hoitaa muutenkin. Mutta se onkin täysjärkinen aikuinen.
Ja katso: hänestä tuli loistava vaipanvaihtaja (sujui kuin tanssi heti alusta alkaen), kylvettäminen ja röyhyttäminen sujuu paremmin kuin minulla.
Herää ne vaistot ja kyky hoitaa vauvaa isälläkin, ei vain äidillä.
Itse en ollut edes vaippaa koskaan vaihtanut, silti osasin alusta saakka hoitaa hienosti vauvaamme. Ne vaistot, nääs.