Mikä tekee tk-lääkäristä huonon?
itse tk:ssa työskentelevänä hoitaja olisin kiinnostunut tietämään mikätekee tk-lääkäristä huonomman kuin yksityisellä puolella toimivasta?
nyt ei kannata alkaa antamaan esimerkkejä kuinka lastenlääkäri sitä ja tätä, sillä silloin on myös koulutuksessa eroa.
olisi kiva myös kuulla missä esim Turun seudulla päivystää öiseen aikaan lastenlääkäri tai edes valmis lääkäri yksityisellä puolella?
Kommentit (9)
yhtään, että olisiko mulla erääseen sairauteen liittyviä oireita myös, labrakokeet otattanut nyt kahdesti kun ei uskonut ensimmäisiä vaan sanoi olevan laboratoriovirhe ja toisten kokeiden jälkeen jotka myös aivan viitearvojen ulkopuolella (niin ja voin tosiaankin huonosti jo viime syksystä asti) soitti vastausten jälkeen ettei minulla mitään ole ja kaikki hyvin vaikka arvot on mitä on.
Nyt onneksi työterveyslääkäri on toista mieltä ja asiaa tutkitaan eteenpäin...
missä omalla paikkakunnallasi toimii mitäkin lääkäreitä? Ja jos et tiedä, niin se on sitten jo yksi seikka, mikä on minusta huono piirre lääkärissä. Ettei seuraa ollenkaan tilannetta.
Meidän tk-lääkäristä tekee huonon se, että hän ei halua hoitaa lapsia. Ihan hänen omat sanansa. 2/3 vastaanottoajasta kuluu sen jankkaamiseen, että hän ei ole lastenlääkäri. Mutta kun on meidän omalääkäri, ei me päästä muullekaan täällä.
Ja mitä päivystyksiin tulee, niin niistä tekee huonon se, että niissä pitää jonottaa tuntikausia narkkareiden ja alkoholistien seassa. Ja oma enoni on kuollut päivystyksessä tapahtuneen hoitovirheen seurauksena ja siskoni katkennutta kättä ei " havaittu" . Että varovaisesti ja epäilyksellä suhtaudun.
Lisäksi lasten hoitamisessa se pätevyys. Yöaikaan ei ole onneksi koskaan tarvinnut lapsia lääkäriä käyttää, silloin jos on hätätapaus otan toki vastaan minkä tahansa ammattiavun. Yksityisellä käytämme lasten asioissa lastenlääkäriä.
Aikuinen työssä käyvä tai lapsi saa kyllä meidän tk:n lääkäriltä asiallista ja varsin asiantuntevaakin hoitoa. Jos ei jotain tiedä lähettää jatkotutkimuksiin. Mutta sama noin 45v lääkäri ei vähääkään välitä vanhusten hyvinvoinnista, vaikkapa syöpäkivuista, kipulaastaria ei saa kuin rukoilemalla kun huumereseptit on tk:sta nyt loppu. Ilmeisesti tämä on sitä priorisointia. Onneksi on kesäaika ja vakilääkäri lomalla, nuoret lääkärit jaksavat olla kiinnostuneita vanhuksistakin.
Vanhainkodinhoitsu.
Aina on saatu apu. Jos ei lääkäri tiedä, mikä on vialla, hän lähettää sairaalaan jatkotutkimuksiin. Yleensä on tiennyt, ja diagnoosiepäilyt on varmistettu joskus erikoislääkärillä, siis sairaalassa.
Huonoimmat lääkärit ajautuvat terveyskeskuksiin, sillä yksityispraktiikalle huonoille ei riittäisi potilaita.
Mulla on sattumalta nyt superhyvä omalääkäri, mutta kai sekin kohta muualle lähtee. (Kymmenen vuoden aikana on vaihtunut omalääkäri yhtenään.)
mikä tekee minusta huonon hoitaja, jos en seuraa yksityissektorin lääkäri tilannetta?!? en täysin käsitä kantaasi... eikö minun juuri kuulu tietää toimipisteestäni, eikä koko läänin lääkäri luetteloa?
ja kysyin asiaa siksi, että olen työni vuoksi tekemisissä lääkäriksi opiskelevien kanssa, jotka kertovat päivystävänsä myös esim öisin yksityispuolella, jossa myös kanssa päivystäjät ovat opiskelijoita.
tottakai lastenlääkäri on parempi lapselle kuin yleislääkäri ja siksi juuri pyysin vertaamaan yleislääkäreihin...
ja mitä hoitovirheisiin tulee, oletteko oikeasti sitä mieltä ettei yksityis sektorilla tapahdu virheitä? mielestäni oli mukava palvella kerran asiakasta joka tuli päivystykseen ja aloitti tarinansa " tulin katsomaan saisiko täältä apua ja hoitoa kun mehiläisestä ei sitä saanut" , oli siis ollut lääkärillä siellä joka oli todennut terveeksi, mutta meiltä lähti tyksiin...
Epäpätevä ei.
Jos et yhtään tiedä, kuka ottaa vastaan missäkin ja koska, miten osaat neuvoa potilaitasi???
Ja kyllä tapahtuu yksityiselläkin puolella hoitovirheitä, aivan varmasti. Sillä kuten täälläkin on todettu, siellä voi olla jopa samoja lääkäreitä, jotka tyrii siellä julkisellakin puolella... Päivystystilanteissa ne hoitovirheet vain on usein fataaleja, koska sinne mennään hätätilanteissa.
Tiedän pari terveyskeskuslääkäriä, jotka työskentelevät Diacorissa ja Mehiläisessä. Toinen on virkavapaalla Matinkylän terveysasemalta ja tekee töitä Diacorissa. Tämän tiedän, koska kävin joskus tk:ssa tällä lääkärillä ja sitten törmäsiin työterveyshuollossa häneen Diacorissa.
Mehiläisen lääkäri on ollut aikaisemmin tk:ssa töissä.