Elokuiset, sairaalakassin sisällöstä...
Aloittelin nyt jo hyvissä ajoin sairaalakassin pakkaamisen :) Aloittelijan tyhmä kysymys: mitä lämpimät vaatteet tarkoittavat elokuun vauvan kohdalla? Laskettu aika on 15.8. Tietty ei voi tietää, millainen ilma silloin on...etenkin, jos vauva syntyykin vasta elokuun lopussa. Toki voin varata vaihtoehtoisia vaatteita... Mitä vaatteita pitäisi pakata kotimatkaa varten? Vau-kirjan mukaan kaikilla lapsilla tulee alkuun olla myssy päässä ulkona. Mutta mitä tarkoittaa myssy? Tarvitaanko villamyssy vai riittääkö puuvillainen lakki?
Kommentit (6)
Mä olen varannu heinäkuun vauvalle pitkähihaiset sisävaatteet, vaikka olisi helle. Kuitenkin vastasyntynyt jäähtyy helposti ja varsinkin jos autossa on ilmastointi, kannattaisi mun mielestä pukea vaikka ohut potkupuku ja tietty myssy. Peitän vastasyntyneen kaukalon yleensä aina harsolla, niin tuuli ei pääse suoran vauvan kasvoille. Pikkuvauvahan pidättää hengitystä kovassa tuulessa. Nyt varasin meidän heinäkuiselle kassiin sisävaatekerran, mutta myös ulkohaalarin kaukaloon, koska ikinä ei tiedä millainen sää on ja kun noi vaatteet vie niin pienen tilan. Mun mielestä myssy on se puuvillainen nauhalakki tai kypärälakki. Kylmillä säillä olen käyttänyt sen päällä neulottua lakkia ja talvella toppalakkia.
t. heinävauvan, toukovauvan, tammivauvan ja marrasvauvan äiti sekä mahd. toisen heinävauvan äiti"
Et meille on monesti käyny niin, et autoa ei ole saanu lähelle osaston ovea ja vauvaa on jouduttu kantamaan pitkä matka kaukalossa, joten ulkonaoloa saattaa tulla. Mieluummin pikkasen enempi vaatetta, kuin liian vähän tai peitto vauvan päälle.
t.Edellinen
Kiitos vastauksesta! Se äp:n vanuhaalari näyttää tosi isolta - tuntuu, että pieni vauvahan vallan hukkuu sen sisälle... Mutta ei kai se haittaa?! Se on tosiaan hyvä, kun siinä saa jalat ja kädetkin piiloon. Ja siinä on huppu, joten eiköhän yksi sisämyssy riitä :) Meillä ei edes ole kuin vain yksi riittävän pieni lakki...ainakin loput näyttävät kovin isoilta (ja osassa lukeekin esim. " 5 kg" ...).
Meripihka78 (rv32+2)
rapuäiti - 23.06. 00:10
Meripihka : tuli vaan mieleen että voihan sen vanupuvun tilalle ottaa mukaan jonkin kokohaalarin. Niitähän on nykyään teddystä tehtyjä jne. Tai sitten ihan otat mukaan vain kahdet
sisävaatteet eli tavallaan " alusasun" ja päälliasun : alle kietaisupaita / body + potkuhousut ja päälle kokopotkarin tms. Eikä se haittaa jos se vanupuku on iso. Niitähän saa kirppareilta aika halvalla myös paljon pienempänä versiona. Tai sitten on vielä yksi mahdollisuus : villapuku päällimmäiseksi :o)
Ja mitä muuta aion ottaa sairaalakassiin mukaan niin laitan tähän listaa
-villaisia liivinsuojia pari paria
-imetysliivit
-kantoliina
-suola (jokin yrttisuola kun sairaalaruoka on muuten aika mautonta...)
-Maustettu tee, meillä ei saa kuin tavallista
-kamera
-pientä naposteltavaa
Hyvin vähällä siellä pärjää. On vain sitten liikaa kotiintuomisia ;o)
Ja taaskaan ei nukuta.......
Meripihka78 - 23.06. 15:59
Aivan, täytyy miettiä eri vaihtoehtoja vanu/villapuvun suhteen...
...Itse en pysty pitämään mitään villaista, kun olen atoopikko. Villa kutittaa siis toisen vaatteenkin läpi, eli en voi pitää villapaitoja tai villasukkiakaan... Siksi vierastan ajatusta villaisista vaatteista vastasyntyneelle vauvalle. Toki toivon, että vauvalla ei ois mun atoopikkogeeniä - mutta kun sitä ei tiedä...
Sitä ihmettelinkin, miksi Vau-kirjassa on niin pitkä lista tavaroista, jotka vois mahdollisesti pakata sairaalakassiin. Esim. T-paita ja verkkarit tms.!? Missä vaiheessa niitä tarvitaan? (Luettelossa on sitten erikseen kohta: " kotiutusmisvaatteet" , joten kotiutumisvaatteiksi T-paitaa ja verkkareita ei ole siis ajateltu...) Olin luullut, että sairaalassa ollaan sairaalan vaatteissa. Sitä paitsi eikös napillinen paita tai imetyspaita ois kätevämpi vauvan syntymän jälkeen kuin T-paita?!
Sellainen vinkki villavaatteista vastasyntyneelle, että alpakanvilla kuulemma ei juuri koskaan aiheuta iho-oireita sellaisillekaan, jotka yleensä saavat oireita villasta. Olen itse juuri tilannut alpakanvillaisen kotiutumisasun (marras)vauvalle. Sen lämpöominaisuudetkin ovat vähän lampaanvillaa paremmat. Huonoja puolia ovatkin sitten hinta ja ainakin tuon minun tietämäni puodin langan ohuus eli neulomisen työläys. Onneksi on käsityöihmisiä lähipiirissä. Toinen vaihtoehto on merinovilla, jota myös villaoireiset usein pystyvät käyttämään. Sitä olen itsekin voinut joskus käyttää hyvällä menestyksellä, vaikka olenkin aika paha atoopikko. Useimmat " vauvalangoista" ovatkin kuulemma kokonaan tai osittain merinovillaa.
Sitten niistä verkkareista - moni kuulemma tykkää ottaa omia löysiä vaatteita tai kylpytakin sairaalaan mukaan ihan sen takia, että sairaalan vaatteet ovat niin törkeän ankeita. Itse olen joskus joutunut hengaamaan sairaalan kaavuissa alle päivän kerrallaan, ja tuli kyllä jo silloin mieleen, että jos niissä pitäisi esim. viikko olla, niin tulisi omia verkkareita ikävä. Löysä t-paita kai on ihan kätsä imettäessäkin, mutta kai sitä voi imetyspaidankin ottaa.
..., koska mieheni mummi suunnittelee juuri villapuvun neulomista meidän vauvalle... Kysyinkin heti, voisiko hän valita tuollaiset langat! :)
No, hyvä: verkkarit ja T-paita eivät siis ole tarpeellisia minun tapauksessani! Olen viettänyt sairaalassa yhden yön, illan ja aamun keskenmenoni yhteydessä, eikä sairaalan vaatteissa ollut mielestäni mitään vikaa. Ainoastaan ne verkkoalushousut ei ollu kovin kivat... Mutta vaaleanpunainen yöpaita oli suorastaan ihana! Minusta on vaan kiva, kun ei tarvitse sotkea omia vaatteita :) Jos muutan mieleni, voinhan aina pyytää miestäni tuomaan mulle sairaalaan omia vaatteita (jos sairaalassaolo venyy pidemmäksi...).
Tämän kuudennen lapsukaisen la on 7.8 ja en usko silloinkaan kovin kylmä olevan ja aioin pakata hälle kotiutumisvaatteeksi
-kestovaippa
-pitkät villahousut
-body
-silkki/villamyssy
-sukat
Varuilta otan mukaan ohuen haalarin JOS on tuulista ja viileää, mutta eiköhän noilla sisävaatteilla pärjää :o)
Tuo myssy tarkoittaa ihan sisämyssyä. Voit myös laittaa 2 myssyä päälekkäin jos haluat viileämmän sään varalta. Jos tulette kotiin omalla autolla en usko että vauvalle tulee vilu.
Ja jos synnytätkin vasta kuun lopussa voithan aina ottaa varuilta mukaan sen ohuen äp:n vanuhaalarin. Ainakin uusimmassa saa jalat ja kädetkin piiloon, joten ei sormia palele. Se ei paljoa paina vaikkei sitä tarvittaisikaan.