DI:n alkupalkka?
Tietääkös joku mikä noin suurinpiirtein voisi olla DI:n alkupalkka yksityisellä sektorilla esim. vesihuollon suunnittelutehtävissä?
Kommentit (10)
Meillä aloituspalkka (pk-seudulla keskisuuri yritys) on 2700-2800 e/kk. Poikkeuksia on toki molempiin suuntiin, mutta yli kolmea tonnia ei saa juuri kukaan.
On nimittäin melkosta sovinistinen keski-ikäisten miesten jyräämä ala..
Mutta hieno juttu! Ja jos sisään pääsee ja huumori riittää, niin varmasti tulee saamaan arvostusta ammattitaitoisena!!
Alkupalkkasi varmaan on suurinpiirtein tosiaan tuossa 2000 pintaan.. Insinööreillä on semmonen 1700 ¿ keskiverto aloittaessa, mutta nousee hyvin pian tuonne 2000 yli.. Joten Diplomi-inssinä voisit saadakin sen 2000¿, mutta jos nainen olet niin..
Onnea työpaikasta!!
Toisin sanoen Keski-Suomessa. Eli täällä on palkat alhaisemmat kuin pk-seudulla, mutta toisaalta eläminenkin on monin verroin edullisempaa.
Täällä alkupalkat on yksityisellä noin 2500. Mulla 5 vuotta kokemusta, yksityisessä suuressa firmassa ylempänä toimihenkilönä ja palkka 3500. Ei mikään sikahyvä, mutta ei kyllä ihan huonokaan, olisko keskinkertainen. No, mulle riittää.
TEKin suositus lähtöpalkaksi on muistaakseni jotain 2700-2900¿/kk paikasta riippumatta, ja siis sillä tavoitellaan MINIMIÄ. Mulla on ihan humanistisella alalla palkka 2800¿/kk, vaikka teen perussuunnittelijan hommaa ilman alaisia tms. ja olen tokaa vuotta työelämässä. Ja jopa aineenopettajilla on helposti n. 3000¿:n liksa, jos opettaa muualla kuin peruskoulussa ja vähän ylitunteja...
Viiden vuoden työkokemuksella oma mieheni tienaa 3500¿/kk DI:nä, ja sen mielestä palkka on huono. Mutta se kelpaa hyvin, kun käteen jää ihan kivasti silti, työpäivät on perheelliselle sopivia (lue: ei koskaan ylityöpianeita) ja työn sisältö motivoi :)
kuin liukuhihnalta tradenomeja ja taso on sen myötä laskenut. Mä sentään opiskelin vielä silloin joskus, kun TKK:n oli vaikea päästä.
Joka tapauksessa koska diplomi-insinöörejä on tarjolla enemmän kuin työpaikkoja, on työnantajien helppo määrätä palkka (=maksaa alhaista liksaa). Ja jos joku on niin tahvo, että vetoaa palkkaneuvotteluissa työpaikallaan TEK:n suosituksiin niin 100% varmuudella jää duuni saamatta. Se on nykyään otettava se mikä annteaan, valitettavasti.
Siksi minäkin olen tyytyväinen, että ylipäätänsä on duuni, josta saan kohtuullista palkkaa sen sijaan, että olisin kortistossa. Karua.
Ja ainakin mun työnantaja on yleisesti ottaen aika riistäjä just näissä palkka-asioissa. Firman itsestään luoma image on " loistava" , mutta palkat on pienet, bonuksia ei käytännössä saa, koska tavoitteet työntekijöille asetetaan ylikorkeiksi ja töitä on niin paljon, että stressi on kaikilla järjetön. Eli et ehdi tekemään kaikkia töitäsi ja sitten kaikki saa huudot päälle. Mutta saahan siitä sen 3500....
t:8
Varsinkin jos on lapseton nainen, eikä ole IT-alalla, vaan esim. ap:n mainitsemalla ympäristö/infra-alalla.
Mun työnantaja on kuitenkin vastaava globaali suuri firma. Pystyt varmaankin haarukoimaan ne firmat kahden käden sormiin.
t:8
Huono vitsi, joo joo, mutta totta puhui se 3500¿ kuussa tienaava, että ennen oli DI:n tilanne toinen kuin nyt. Toisaalta lähtöpalkka (2400-2700¿/kk) on silti ihan ok moneen alaan verrattuna, jos ei lasketa lääkäreitä mukaan. Aika harva saa ekassa työpaikassaan kovaa liksaa tekemättä ylitöitä, mutta se korjaantuu toisilla onneksi nopeasti. Tuo kasin tonnin palkankorotus viidessä vuodessa ei kuulosta yhtään hullummalta ;)
T: KM, luokanopettaja, joka tienaa 2150¿/kk miinus verot (eikä palkka koskaan tule yltämään edes keskiansiohin ikälisilläkään...)
ihmiset kouluttautuvat nykyään paljon pitemmälle noin yleisestikin. Ilman muuta se alentaa palkkoja. Lääkäreistä on edelleen pulaa etenkin syrjäseuduilla, joten heidän palkkansa ovat alusta lähtien korkeat. DI:nä sanoisin, että uskon että vastavalmistuneet lääkärit ovat pätevempiä kuin DI:t. DI koulutus on niin teoreettinen, että varsinaisen käytännön työn oppii usein vasta ensimmäisellä työpaikalla. Alkuun vastavalmistunut DI on usein melko sijoitus, kun työn tuottavuus on heikkoa. Ei siitä paljon viitsisi maksaa. Kokeneille DI:lle maksetaan yleensä melko hyvin.
vastavalmistuneet tietääkseni meillä aloittavat (yksityinen suunnittelutoimisto). Tuohon 3500 euroon tarvitaan kokemusta ja silloin pitää yleensä olla jo projektipäällikkö.