Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaitan, etta onnellisuus on asenne. Siksi suomenruotsalaiset ja ruotsalaiset ovat ankeiluun taipuvaisia suomalaisia onnellisempia. Olosuhteet eivat valttamatta ole yhtaan paremmat,

Vierailija
21.06.2007 |

ehkä paikoin jopa ulkoisesti huonommat.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Te ette taida tajuta mitä on syrjintä kielen perusteella? Miksi Suomessa on esimerkiksi ekonomien aloituspaikoista 20% ruotsinkielisiä? Miksi ruotsinkieliselle taataan paremmat opiskelumahdollisuudet ÄIDINKIELELLÄNSÄ?

Älkää viitsikö aina sanoa että opetelkaa ruotsia ja menkää ruotsinkieliseen kouluun! Se kun ei ole mikään ratkaisu SYRJINTÄÄN!

peruspalveluakaan monin paikoin. Esim. hätäkeskuksiin soittaessa ei ehkä ole selväpäisimpänä yrittäessään solkata jotain pakkosuomeksi. Tai poliisin kanssa asioidessa, puhumattakaan lääkärikäynneistä. Jopa helsinkiläisellä yksityisellä lääkäriasemalla on vaikeaa löytää edes auttavasti ruotsia puhuvaa lääkäriä. Eli se siitä julmetusta ylimitoitetusta korkeakoulupaikkojen määrästä ainakin sillä alalla. Puhumattakaan siitä, että lääkäri kuin lääkäri on joutunut läpäisemään virkamiesruotsin kurssin oman alansa kielestä.

Vierailija
42/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse töissä läpeensä ruotsinkielisessä firmassa, eikä kaikki kyllä todellakaan ole lahjakkuudella, koulutuksella tai kyvykkyydellä pilattu. Saman veneseuran jäsenyys, sama koulutausta tai mökki samalla paikkakunnalla saattaa olla paljon ratkaisevampaa.



Ja se klisee niistä hyvin käyttäytyvistä suomenruotsalaisista on kyllä aika outo myös...



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että ruotsinkielisiä ei palveluammatit kiinnosta kun on " hienompaa" koulutusta tarjolla ja runsain määrin.

Suomen kaksikielisyys on täysin naurettavaa ja se olisi jo ajat sitten pitänyt lakkauttaa. Alle 6%:n jatkuvasti pienenevä vähemmistö ei ole oikeutus kaksikielisyyteen, varsinkaan kun se ei ole koskaan edes toiminut Suomessa. Muussa kuin tämän pienen kansanosan hemmottelussa mitä ulkomaillakin ihmetellään ja suomenkielisille typeryksille nauretaan. Naurettavaa on kuvitella että Suomi olisi kaksikielinen maa kun se ei sitä todellisuudessa ole.

Kyllä ruotsinkielisetkin osaavat naurettavia olla, vieläkö muistat sen lehdessä olleen yleisönosastonkirjoituksen jossa kauhistunut ruotsinkielinen valitti kun ei Kuopiossa saanut taksissa ruotsinkielistä palvelua.

Omituista myös että ehdotat että minun pitäisi mennä vihanhallintakurssille? En minä vihaa ketään mutta totuus olisi hyvä olla kaikkien tiedossa.

Vierailija:


Vierailija:


Te ette taida tajuta mitä on syrjintä kielen perusteella? Miksi Suomessa on esimerkiksi ekonomien aloituspaikoista 20% ruotsinkielisiä? Miksi ruotsinkieliselle taataan paremmat opiskelumahdollisuudet ÄIDINKIELELLÄNSÄ?

Älkää viitsikö aina sanoa että opetelkaa ruotsia ja menkää ruotsinkieliseen kouluun! Se kun ei ole mikään ratkaisu SYRJINTÄÄN!

peruspalveluakaan monin paikoin. Esim. hätäkeskuksiin soittaessa ei ehkä ole selväpäisimpänä yrittäessään solkata jotain pakkosuomeksi. Tai poliisin kanssa asioidessa, puhumattakaan lääkärikäynneistä. Jopa helsinkiläisellä yksityisellä lääkäriasemalla on vaikeaa löytää edes auttavasti ruotsia puhuvaa lääkäriä. Eli se siitä julmetusta ylimitoitetusta korkeakoulupaikkojen määrästä ainakin sillä alalla. Puhumattakaan siitä, että lääkäri kuin lääkäri on joutunut läpäisemään virkamiesruotsin kurssin oman alansa kielestä.

Vierailija
44/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmistö, joten heitä ei riitä joka paikkaan. Mutta jos vaivaudut kaksikielisille ja ruotsinkielisille alueille, huomaat, että siellä poliisi, terveydenhoitaja, kaupanmyyjä ym. yllättäen puhuvatkin ruotsia ja ovat jopa ruotsinkielisiä tai kaksikielisiä.

Vierailija:


Siitä että ruotsinkielisiä ei palveluammatit kiinnosta kun on " hienompaa" koulutusta tarjolla ja runsain määrin.

Suomen kaksikielisyys on täysin naurettavaa ja se olisi jo ajat sitten pitänyt lakkauttaa. Alle 6%:n jatkuvasti pienenevä vähemmistö ei ole oikeutus kaksikielisyyteen, varsinkaan kun se ei ole koskaan edes toiminut Suomessa. Muussa kuin tämän pienen kansanosan hemmottelussa mitä ulkomaillakin ihmetellään ja suomenkielisille typeryksille nauretaan. Naurettavaa on kuvitella että Suomi olisi kaksikielinen maa kun se ei sitä todellisuudessa ole.

Kyllä ruotsinkielisetkin osaavat naurettavia olla, vieläkö muistat sen lehdessä olleen yleisönosastonkirjoituksen jossa kauhistunut ruotsinkielinen valitti kun ei Kuopiossa saanut taksissa ruotsinkielistä palvelua.

Omituista myös että ehdotat että minun pitäisi mennä vihanhallintakurssille? En minä vihaa ketään mutta totuus olisi hyvä olla kaikkien tiedossa.

Vierailija:


Vierailija:


Te ette taida tajuta mitä on syrjintä kielen perusteella? Miksi Suomessa on esimerkiksi ekonomien aloituspaikoista 20% ruotsinkielisiä? Miksi ruotsinkieliselle taataan paremmat opiskelumahdollisuudet ÄIDINKIELELLÄNSÄ?

Älkää viitsikö aina sanoa että opetelkaa ruotsia ja menkää ruotsinkieliseen kouluun! Se kun ei ole mikään ratkaisu SYRJINTÄÄN!

peruspalveluakaan monin paikoin. Esim. hätäkeskuksiin soittaessa ei ehkä ole selväpäisimpänä yrittäessään solkata jotain pakkosuomeksi. Tai poliisin kanssa asioidessa, puhumattakaan lääkärikäynneistä. Jopa helsinkiläisellä yksityisellä lääkäriasemalla on vaikeaa löytää edes auttavasti ruotsia puhuvaa lääkäriä. Eli se siitä julmetusta ylimitoitetusta korkeakoulupaikkojen määrästä ainakin sillä alalla. Puhumattakaan siitä, että lääkäri kuin lääkäri on joutunut läpäisemään virkamiesruotsin kurssin oman alansa kielestä.

Vierailija
45/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisten määrä riittäisi takaamaan ruotsinkielisen palvelun ruotsinkielisissä/kaksikielisissä kaupuneissa mutta näin ei ole ja juuri siitä syystä että heitä koulutetaan liikaa.

Vierailija
46/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Ruotsinkielisten määrä riittäisi takaamaan ruotsinkielisen palvelun ruotsinkielisissä/kaksikielisissä kaupuneissa mutta näin ei ole ja juuri siitä syystä että heitä koulutetaan liikaa.

osuus on sen verran pieni. Onneksi täällä yleensä sentään löytyy vielä ruotsin kielen taitoa, jos ei muualta niin sitten Stockalta. ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti sitä taitavaa. Kerrankin yksi hädissään juoksenteli pitkin käytäviä kyselemässä sen ainoan duunivuorossa olleen ruotsinkielisen perässä ihan naurettavia juttuja.

Vierailija
48/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikutusvaltaisia, niin niin on suomenkielisiäkin.

Voiko kukaan olla noin kateellinen??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtia ruotsinkielisestä henkilökunnasta. Meidän lääkäri Ruusulassa on kyllä ruotsinkielinen.

Vierailija
50/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

monistakin paikoista. Åbo Akademissa tai FST:ssä ei esimerkiksi todellakaan tarvitse osata suomea, ja monissa firmoissa välttää aivan nimellinen suomen kielen taito. Ihan tyhmää edes väittää muuta!



Minä en ole ruotsinvihaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan aihetta lähestyä vaikka näin:



Uutislehti100:n tekstiviestipalstalla (tuo aina niin laadukas tiedon lähde) oli ihmettelevä viesti ruotsinkielisten kiintiöistä. Kirjoittajan mielestä oli kohtuutonta, että Helsinkiin 120:sta opiskelupaikasta 30 on varattu ruotsinkielisille, vaikka ruotsia äidinkielenään puhuvia on vain 5% väestöstä.



Vaikuttaa tietysti ensinäkemältä kohtuuttomalta. Mutta tarkemmin ajateltuna voi muistaa, että Suomessa on kuitenkin viisi lääketieteellistä tiedekuntaa, joissa jokaisessa on 120 opiskelupaikkaa vuosittain. Yhteensä siis 600 opiskelupaikkaa, joista 30 on varattu ruotsinkielisille. Sehän tekee juuri tuon 5%. !!

Vierailija
52/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


huolehtia ruotsinkielisestä henkilökunnasta. Meidän lääkäri Ruusulassa on kyllä ruotsinkielinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydessään, että on kuin yö ja päivä ihmiset Ruotsissa ja Suomessa. Ruotsissa iloisia, auttavaisia, liikenne sujuu lupsakkaasti, miehet laskevat pääsääntöisesti aina naiset ensin ovista ym. Suomalaiset taas tunnistaa heti happamasta ilmeestä ja äksyilystä, negatiivinen asenne kruunaa kaiken.

Vierailija
54/60 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliset ovat historiallisesti hallineet koko maata, varallisuus on kertynyt heille jne.



Tiedän kyllä sen rannikkoa koskevan tutkimuksen, jossa väitetään että eroja ei ole historiallisesti, mutta mnusta tuntuu että kaikkia muuttujia ei olla otettu huomioon. Veikkaan että os katsottaisiin ketkä kuolivat 1860-nälkävuosina niin siellä ei ollut ruotsinkielisiä - kalastajilla on aina ollut jotain ruokaa. Sodan aikana taas rannikon ruotsalaisilla oli yhteytensä lahden taakse mikä selittää maalaisväestön korkeamman eliniän, ei samanlaista puutetta lapsena.



Ja jos tullaan tähän päivään norsen-hanken ketju tosiaan pitää huolta omistaan ja sulkee suomenkileiset ulkopuolelle. Mikäköhän mahtoi it-buumin uudessa varallisuudessa niin HBL:läisiä harmittaa - se että varallisuutta levisi ohi suomenruotsalaisten sukujen. Siksi puheet mauttomista nousukkaista. En ihna ymmärrä miten Rytsölöiden keltainen lamborghini on mauttomampi kuin Wahlroosin pinkit housut ja uffaffaa klubitakki.



Faktat puhuvat selkeää kieltään: kymmenen pienimmän koulun, eli niiden tärkeiden kyläkoulujen listalla kaikki ovat ruotsinkielisiä kouluja. Suomenkieliset tungetaan lapsesta saakka massayksiköihin, kovaan maailmaan, ruotsinkieliset saavat kasvaa turvallisessa yhteisössä. Ja kuten on sanottu, tie yliopsitoon on tasitettu protektionistisilla kiintiöillä. Kun katsoo sisäänpääsyprosentteja se menee haluttujen alojen kohdalla niin, että 10% tai vähemmän suomenkielisistä pyrkijöistä pääseen sisälle, yli 50% ruotisinkielisistä.



Ja sitten ollaan talouseliitissä, johtopaikoissa jnejne. Ontoki totta että ruotsinkielisiä duunareita on ollut ja on, mutta varakkaiden kohtuuttoman suuri määrä kielivähemmistössä toimii nosteena myös duunarien elämäntilanteessa.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/60 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä on että Suomi oli ihan V***n köyhä maa, jotain mistä ankkalammikossa ei ole pinintäkään käsitystä, ei edes tavallisilla ruotsinkielisillä. Kainuu on ollut iha toista todellisuutta vielä 1960-70-luvulla

Vierailija
56/60 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskallan yleistää, että suomen-ruotsalaiset ovat mukavampia, avoimempia ja varmaan myös onnellisempia.



En ole missään saanut parempaa palvelua kuin asuessani melkein kokonaan ruotsinkielisessä kunnassa. Vaikka terveyskeskuksessa puhuivat huonoa suomea sain aina hyvää palvelua ja minua pidettiin kuin kukkaa kämmenellä. Naapureiden kanssa tuli toimeen kun antoi heidän puhua ruotsia ja itse puhui suomea. Toisaalta pienillä paikkakunnilla on muutenkin ihan eri meininki kuin isoilla. Ollaan yhtä suurta perhettä niin hyvässä kuin pahassa.

Vierailija
57/60 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomea puhuva suomenruotsalainen. Kielet koulussa aina kymppi, silti olen vain työläinen, eronnut epätyydyttävästä pitkästä avioliitosta jonka lapset kasvatin yhteishuoltajuudessa.

Viime talvena opiskelin uuden kevyemmän ammatin että jaksan eläkkeelle saakka ja ikää 50+! Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan.

Ainut tuki on lapsilisä jonka vielä iltatähdestäni saan.

Pakko painaa kun on niin hyvä, lahjakas ja kaunis!

Vierailija
58/60 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päätin tilanteessa jossa moni av-mamma olisi avannut ranteensa, että jos en pysty nyt olemaan onnellinen, en pysty koskaan. Onni ei tule ulkoisista olosuhteista, (ellei nyt puhuta ihan oikeasti siitä, että näkee nälkää tai on siepattu prostituoiduksi tms kiduttava tilanne jolle ei itse voi mitään) vaan se tulee ihmisen sisältä.



Se ei tule lähtökohtaisesti mistään materiasta, eikä se katoa sairauteen tai puolison jättämiseen.

Vierailija
59/60 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rautakaupan myyjänä tienaa ihan hirmuisesti ;)

Kummallista etten tunne ketään lähi-tai ystäväpiiristä, jotka olisivat " rikkaita" . Löytyy kyllä lähihoitajaa, ravintolatyöntekijää, lastenhoitajaa... Ja ihan pk-seudulla asumme jopa.



Kyllähän elämänasenne väistämättä vaikuttaa myös onnellisuuteen. Ei ruotsinkieli mikään tae onnellisuudesta tietenkään ole, mutta saattaa ollakin että nämä sosiaaliset suhteet ovat vähän eri mallilla kuin suomenkielisillä? On jotenkin avoimempaa kaikki keskustelu minusta, oman kokemukseni mukaan.



Mutta en jaksa ottaa nyt kantaa kiintiöihin ja prosentteihin. Tuntuu pahalta välillä tämä " ruotsiviha" mikä on vallalla. Vaihdetaan se kansallislaulukin äkkiä, sehän kirjoitettiin alunperin ruotsiksi. Hyi.

Vierailija
60/60 |
09.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitti 13% rahaa/oppilas ruotsinkielisille oppilaille, iso ero muuten. Töpaikat täytettiin periaatteella ruotsinkieliset ensin, pätevyyksistä siis jollei ihan laittomaksi mennyt. Piireihin ei päässyt mitenkään, hyvä jos tervehtivät.



Se että ruotisnkielistä palvelua ei muka saa johtuu ihan siitä, että ruotsinkieliset laskee äidinkieliseksi palvelukisa ainoastaan äidinkielentasisen puheen. Suomea äidinkielenään puhuva ei koksaan voi puhua riittävän hyvää ruotsia niin että se kelpaisi.