Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaitan, etta onnellisuus on asenne. Siksi suomenruotsalaiset ja ruotsalaiset ovat ankeiluun taipuvaisia suomalaisia onnellisempia. Olosuhteet eivat valttamatta ole yhtaan paremmat,

Vierailija
21.06.2007 |

ehkä paikoin jopa ulkoisesti huonommat.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiset eivät kaikki todellakaan ole mitään rikkaita, vaan ihan tavallisia. Mutta heillä on asuinaluekohtaiset hyvin tiiviit verkostot mm. lasten koulujen ja harrastustoimintojen kautta. Ja sukuyhteys on vahva, vanhuksista ja lapsista pidetään huolta, autetaan myös taloudellisesti (suomalaisten " pitää pärjätä itse" -asenne on vierasta ja outoa). Tiedän mistä puhun, koska toinen vanhemmistani on suomenruotsalainen.

Vierailija
22/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä verkostoillaan itselleen työpaikat, suomenruotsalaisten säätiöiden yms. asunnot ja opiskelupaikat jne.



Ei ole kyse pelkästään yhdessäolosta, vaan siitä että niillä turvataan hyvä ja vakaa taloudellinen puoli.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinsä oli kahden lapsen yksinhuoltaja, teki ihan tavallista vuorotyötä. Isänsä keskiluokkaa. Isovanhemmat kuolleet, ei mitään ihmeellisiä perintöjä (kesäasunnot, toinen peräti 50 neliötä, toinen vähän isompi).



Tiesittekö, että huomattava osa suomenruotsalaisista on ihan tavallisia ihmisiä, joista monet vielä asuvat jossain rannikon pikkukaupungeissa ja niiden ympäristössä maalla? Helsingissä tietysti on sitten enemmän näitä rikkaita sukuja. Enemmän suomenruotsalaisissa on hyvin toimeentulevia jos katsoo väestöryhmän kokoa, mutta eivät ne rikkaat enemmistönä ole.



Juu, opiskelemaan pääsee helpommin kuin suomenkielellä jos katsoo pääsykoepisteitä, mutta toisaalta esim. ruotsinkielistä lääkärikoulutusta on vain 1 (tai 2?) paikassa, toisin kuin suomenkielistä. ELi usein se helpommin opiskelemaan pääseminenkin on harhaa. Toisaalta tiedän senkin, että monissa yliopistoissa se ruotsinkielinen opetus ei käsitä juuri muuta kuin ihan alkeellisimmat peruskurssit, loput käydään suomeksi.

Vierailija
24/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


muuten vaan ovat huomattavasti suomenkielisiä varakkaampia, koulutus on heille helpompaa OMALLA äidinkielellään, jotta suomenkielisellä olisi yhtä hyvät koulutusmahdollisuudet kuin ruotsinkielisellä, pitää suomenkielisen opiskella itselleen vieraalla kielellä.

Suomessa vallassa edelleen ruotsinkielinen eliitti joka vie työpaikat " omilleen" , helppo on olla onnellinen kun valtio kannustaa siihen syrjimällä suurta enemmistöä ja suosimalla pientä vähemmistöä.

Esim. Länsirannikolla suomenruotsalaiset ovat ihan tavallisia duunareita, eivät yhtään sen parempiosaisia kuin suomenkielisetkään. Se, että kansan keskuudessa elää yhä tuo ikiaikainen myytti siitä että " Svenska talande = bättre folk" johtuu muutamasta rikkaasta jotka saavat paljon palstatilaa. Sinäkin näköjään olet aivopesty samaan jargoniin..

Vierailija
25/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin taannoin lehtijuttua kolmen lapsen nuoresta Helsingissä asuvasta yksinhuoltajaäidistä, joka iloisesti kertoi elämästään. Hän ei saanut mitään yhteiskunnan tukia vaan työllisti itsensä tekemällä kolmea eri työtä, jutusta sai sen käsityksen että hän oli kovin toimelias, iloinen ja ahkera luonteeltaan. Ei valittanut kovaa osaansa, vaan kertoili ihan rennosti oman perheensä arjesta. (ja tosiaan juu, arvatkaapa mikä oli naisen äidinkieli...?) :-) (En voinut olla tekemättä vertauksia esim. niihin av-palstan yksinhuoltajaäitien vuodatuksiin joissa valitetaan elämän kurjuutta ja kysellään mistä saisi mitäkin tukea joutumatta itse tekemään niiden eteen yhtään mitään...)

Vierailija
26/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Eli ei se rahan periminen ollut se onnellisuuden tae, vaan se, että on ystäviä, naapureita ja kavereita; heidän kanssaan ollaan ja apua saadaan ja pyydetään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus vain on se että yhä edelleenkin suomenruotsalaiset ovat paremmin koulutettuja, parempituloisia, terveempiä, pidempiä, pitkäikäisempiä jne. kuin suomenkieliset.

Tämä johtuu hyvin pitkälti siitä että tätä pientä ryhmää edelleen kohdellaan kuin kukkaa kämmenellä. Niitä rikkaita ei todellakaan ole " muutama" vaan huomattava osa suomenruotsalaisista, tietenkään kaikki eivät ole rikkaita.

Vierailija:


Vierailija:


muuten vaan ovat huomattavasti suomenkielisiä varakkaampia, koulutus on heille helpompaa OMALLA äidinkielellään, jotta suomenkielisellä olisi yhtä hyvät koulutusmahdollisuudet kuin ruotsinkielisellä, pitää suomenkielisen opiskella itselleen vieraalla kielellä.

Suomessa vallassa edelleen ruotsinkielinen eliitti joka vie työpaikat " omilleen" , helppo on olla onnellinen kun valtio kannustaa siihen syrjimällä suurta enemmistöä ja suosimalla pientä vähemmistöä.

Esim. Länsirannikolla suomenruotsalaiset ovat ihan tavallisia duunareita, eivät yhtään sen parempiosaisia kuin suomenkielisetkään. Se, että kansan keskuudessa elää yhä tuo ikiaikainen myytti siitä että " Svenska talande = bättre folk" johtuu muutamasta rikkaasta jotka saavat paljon palstatilaa. Sinäkin näköjään olet aivopesty samaan jargoniin..

Vierailija
28/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin kun hallitsee kielen, saattaa tosiaan päästä korkeakouluun vähän helpommin. Nimimerkki kouluruotsilla Hankenille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Totuus vain on se että yhä edelleenkin suomenruotsalaiset ovat paremmin koulutettuja, parempituloisia, terveempiä, pidempiä, pitkäikäisempiä jne. kuin suomenkieliset.

Tämä johtuu hyvin pitkälti siitä että tätä pientä ryhmää edelleen kohdellaan kuin kukkaa kämmenellä. Niitä rikkaita ei todellakaan ole " muutama" vaan huomattava osa suomenruotsalaisista, tietenkään kaikki eivät ole rikkaita.

Vierailija:

arvostavasti ja kasvattavat lapsiaan ihan eri meiningillä kuin tavissuomalaiset hälläväliävanhemmat. Ei yhteiskunta heitä mitenkään erityisen hellästi ole minun tietääkseni kohdellut.

Täältäkin paistaa kateus, miksi ette itse kokeile asennoitua elämään suomenruotsalaisella tavalla, voisitte hämmästyä sitä muutosta joka omaan elämäänne tulisi :-) t. yksneljäsosasvedu

Vierailija
30/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös alkuperäisessä jutussa ollut kyse myös naapurimaastamme ruotsista? siellä ei vissiin kyse voi olla minkään pienen erityisryhmän kohtelemisesta muita paremmin, eiköhän ruotsiin ainakin mahdu ihan ruotsinkielisiä duunareita jne. silti keskimäärin ovat onnellisempia kuin suomalaiset vastaavassa asemassa olevat. viimeistään silloin tullaan sellaisiin kysymyksiin kuin itsetunto, kateus, muuten-vain-katkeruus, sosiaaliset verkostot jne. joissa kaikissa suomalaisilla noin yleensä tuntuu olevan haasteita - tästäkin keskustelusta päätellen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kun asennoituu elämään yleisesti positiivisesti ja toiveikkaasti, niin siitä sellaista yleensä tuleekin?

Vierailija
32/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässäkin yritykset mieluummin palkkaavat (ihan suoritustasolle) nuoria jotka käyttäytyvät korrektisti, hallitsevat etiketin, osaavat olla kohteliaita, avuliaita ja oma-aloitteisia. Monet suomenruotsalaisista ovat tällaisia. Suomenkielisistäkin ne, jotka hallitsevat samat taidot, pärjäävät paremmin kuin tollot juntit jotka eivät osaa käyttäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

syrjitään koulutuksessa ruotsinkielisten kustannuksella. Vastaava esimerkki olisi se jos ruotsinkielisille maksettaisiin lapsilisiä 10% enemmän kuin suomenkielisille. Nyt Suomessa hyväksytään sorto äidinkielen perusteella.

Vierailija:


Nimittäin kun hallitsee kielen, saattaa tosiaan päästä korkeakouluun vähän helpommin. Nimimerkki kouluruotsilla Hankenille

Vierailija
34/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se valitettavasti on niin että moni ruotsinkielinen on työpaikkansa saanut sukulaisten/tuttavien takia.

Vierailija:


Työelämässäkin yritykset mieluummin palkkaavat (ihan suoritustasolle) nuoria jotka käyttäytyvät korrektisti, hallitsevat etiketin, osaavat olla kohteliaita, avuliaita ja oma-aloitteisia. Monet suomenruotsalaisista ovat tällaisia. Suomenkielisistäkin ne, jotka hallitsevat samat taidot, pärjäävät paremmin kuin tollot juntit jotka eivät osaa käyttäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruotsinkieliseen koulutukseen päästäkseen tarvitse olla syntyperältään ruotsinkielinen, opettakaa lapsillenne ruotsia niin ihan samoin pääsevät ruotsinkieliseen yliopistoon.

Vierailija
36/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa tosiaan lukea se kouluruotsi hyvin, sen avulla voi päästä ylioistoon paljon helpommin...

Vierailija
37/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Kyllä se valitettavasti on niin että moni ruotsinkielinen on työpaikkansa saanut sukulaisten/tuttavien takia.

Vierailija
38/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette taida tajuta mitä on syrjintä kielen perusteella? Miksi Suomessa on esimerkiksi ekonomien aloituspaikoista 20% ruotsinkielisiä? Miksi ruotsinkieliselle taataan paremmat opiskelumahdollisuudet ÄIDINKIELELLÄNSÄ?



Älkää viitsikö aina sanoa että opetelkaa ruotsia ja menkää ruotsinkieliseen kouluun! Se kun ei ole mikään ratkaisu SYRJINTÄÄN!

Vierailija
39/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelisin kyllä kovasti jos ei Suomessa syntynyt osaa maan enemmistökieltä.

Vierailija
40/60 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomenruotsalaisilla on hyvät sosiaaliset verkostot, olisiko sillä mitään tekemistä onnellisuuden kanssa?