Ruotsalaislapset onnellisia, suomalaiset eivät?
21. 6. 2007 07:22
Ruotsin lapset ovat onnellisia, suomalaiset eivät. Näin kertoi viime viikolla julkaistu Inequal Childhood -tutkimus.
Selityskin löytyi: meidän äiti. Työssäkäyvät äidit mainittiin syyllisiksi suomalaislasten pahoinvointiin.
IS:n selvityksen mukaan päivähoitoluvut ainakin osoittavat, että syyttävä sormi taisi heilua väärään suuntaan. 1-6-vuotiaista lapsista on Suomessa 59 prosenttia päivähoidossa, kun 1-5-vuotiaista ruotsalaislapsista hoidossa on 84 prosenttia.
Suomessa hoidetaan pienimpiä lapsia kotona paljon kernaammin kuin Ruotsissa. Suomalaisäidit eivät ryntääkään niin innokkaasti työelämään kuin tutkimustulosten perusteella voisi olettaa.
- Tutkimustuloksesta ei pidä ajatella, että " hyi äidit" , vaan tutkia, mikä systeemissämme on vialla, huomauttaa sosiaalipsykologian professori Irmeli Järventie.
Tutkijoiden mukaan lasten pahoinvointi kertookin riittämättömästä hoivasta koulupäivän jälkeen. Suomessa iltapäivätoimintaan osallistuu vajaa 30 %, kun muissa Pohjoismaissa toimintaan rynnii 60 % siihen oikeutetuista.
- Lapselle paras paikka on koti, jos siellä on turvallinen aikuinen. Iltapäiväkerho on se toiseksi paras vaihtoehto, kertoo opetushallituksen projektipäällikkö Riitta Rajala.
Suomessa koululaisten iltapäivätoiminnan järjestämisessä ollaan vielä lapsenkengissä, sillä laki toiminnan järjestämisestä 1-2-luokkalaisille ja 3-9-luokkalaisille erityisopetuksessa oleville lapsille tuli voimaan vuonna 2004.
Satu Salminen, Katarina pimiä, Hanna Vesala
Kommentit (144)
Minulla on esim. suuria vaikeuksia ymmärtää että miten ihmeessä ruotsin toimivalla OSApäivähoidolla voidaan puolustella suomen lasten pitkiä päivähoitopäiviä ylisuurissa ryhmissä.
Suomalainen asenne tässä mun mielestä suurin ongelma on. Se, että mietitään vaan mistä lapset selviää, mikä on vähin mikä heille tarvitsee antaa. Kyllähän ne siellä ylisuurissa ryhmissäkin hengissä pysyy.
Näistä asioista ei tietenkään saisi edes keskustella, sehän on äitien syyllistämistä.
Vierailija:
Vierailija:
" kyllä meilläkin nippaillaan ja huudetaan ja vauva viedään hoitoon viimeistään kun äitiysloma loppuu ja lomalle ei ainakaan oteta lapsia mukaan... ...eikä oo mitenkään lapsiin vaikuttanu, ihan normaaleja ovat" <- tämmösiähän täältä saa lukea ja jos joku väittää muuten toimivansa haukutaan heti teeskentelijäksi.Sulla taitaa olla vaikeuksia luetunymmärtämisessä.
Ruotsissa lapset siis ovat enemmässä määrin muussa kuin kotihoidossa. Siellä on toimiva osapäivähoitosysteemikin. Ja muuten myös ruotsalaisisät ovat paljon suomalaisia " virkaveljiään" aktiivisempia lastenhoitajia. Siellä ei ole ollenkaan tavatonta, että isä tekeekin esim. lyhennettyä työpäivää.Menkäämme nyt naiset itseemme. " Meidän" syyttelevä asenteemme ja osalla vääristä syistä tapahtuva " uhrautumisemme" , joka sitten näkyy ikävinä seurauksina, on osasyy lastemme pahoinvointiin. Siihen ei liity se, minkä ikäisenä joku lapsi aloittaa hoidossa tai onko hän kotihoidossa.
Tässä maassa on peevelin ahdistava ja syyttelevä ilmapiiri. Pääosin sitä pitävät yllä suureksi häpeäkseni naiset. Mies karkeasti ottaen " päästetään helpolla" . Häntähän ei voi vaatia ottamaan mitään vastuuta muusta kuin korkeintaan palkkapussista.
Suomalaiselle on jotenkin ihme hyve tyytyä siihen mitä annetaan. Vaikka sen itsekin tietäisi paskaksi.
Vierailija:
Suomalaiselle on jotenkin ihme hyve tyytyä siihen mitä annetaan. Vaikka sen itsekin tietäisi paskaksi.
Täällähän voisi myös keskustella asiallisesti, solvaamatta toisia ja asettumatta ylimielisesti yläpuolelle...
Vierailija:
Täällähän voisi myös keskustella asiallisesti, solvaamatta toisia ja asettumatta ylimielisesti yläpuolelle...
Vierailija:
sinunkin lapsesi. Ja sinä viime kädessä vastaat siitä, millaista heidän elämästään tulee.Etkö siis itse edes pysty kuvittelemaan, mitä on hyvätasoinen toiminta? Aika uskomatonta.
Kerro, minkälaista huolenpitoa lapsillesi kaipaat? Ja hyvätasoinen toiminta?
Minusta viestisi ovat tuntuma tasoa. Et ole määritellyt ollenkaan mitä kaipaat ja miksi esim. puiston kesätoiminta ei ole hyvää?
Minusta kyse tässä hyvinvoinnissa on myös siitä, että tarpeita ei välttämättä osata tulkita, eikä myöskään löytää tarpeille tyydyttäjää.
Alaluokkalaisille voi toki niin tuntiessaan palkata hoitajan kesäksi kotiin. Meillä on ollut. Mutta en näe tuossa tasossa mitään eroa puiston toimintaan.
Alakoululaiset eivät kuitenkaan ole ihan taaperoita enää. Tottuneet koulumaailmaan ja kavereiden kanssa olemiseen. Minusta puisto on oiva paikka jatkaa kesälläkin tätä toimintaa, jos vaihtoehtoja ei muita ole.
Tietysti bonusta on, jos lapsilla on joku aikuinen päiväksi turvana ja seurana.
En vaan ymmärrä, miksi tätä ilmaista mahdollisuutta ei nähdä hyvänä vaihtoehtona? Tietysti jos se on koettu huonoksi.
Mutta tässä keskustelussa ei puistossa käyvän lapsen vanhempi ole mollannut puiston toimintaa. Sitä on tehnyt vanhempi, joka on kotona pienten lasten kanssa.
Kyse on mielestäni enemmänkin siitä, että ihmiset eivät osaa käyttää valmiina olevia palveluita. Ja eiväthän lapset yleensä ole koko kesää puistossa. Kyse on muutamista viikoista. Jolloin vaihtoehtona puisto on erittäin hyvä vaihtoehto.
Jos koululaisen vanhempi tarvitsee ihan babysittausta koululaisellee, silloin varmasti hankkii sellaisen. Ei kovin käytetty vaihtoehto.
voi rohkaistua tekemään itsekin.
Monestihan viranomaiset esim. sanovat, että " kyllä tämä kaikille muille on kelvannut" tai että " ikinä ei ole valitettu" . Silloin jo pelkkä tieto siitä, että tämä ei ole totta, voi auttaa jaksamaan niin paljon, että itsekin tekee toisin.
Joku tuossa esitti kommenttia, että johan sen näkee AV-palstan kommenteista, että kodeissa ei voida hyvin.
Olisi mielenkiintoista verrata ruotsalaisten keskusteluja vastaavalla palstalla.
Vierailija:
voi rohkaistua tekemään itsekin.Monestihan viranomaiset esim. sanovat, että " kyllä tämä kaikille muille on kelvannut" tai että " ikinä ei ole valitettu" . Silloin jo pelkkä tieto siitä, että tämä ei ole totta, voi auttaa jaksamaan niin paljon, että itsekin tekee toisin.
ison lapsen äiti ei sitä kritisoi! Koska ensinnäkään ei itse ole siellä, eikä tiedä, mitä siellä tapahtuu ja toisekseen, ei voi, koska se tuntuisi pahalta. Helpompaa, paljon helpompaa on opetella mantra, että " meidän puisto on laadukas, meidän perhe on tyytyväinen ja meidän lapsethan nyt on muutenkin niin pärjääviä."
Eivätkä minun lapseni kyllä nyt niin pieniä ole, esikoinen on menossa eskariin ja kaikki kaverinsa ovat jo koululaisia...
Vierailija:
voi rohkaistua tekemään itsekin.Monestihan viranomaiset esim. sanovat, että " kyllä tämä kaikille muille on kelvannut" tai että " ikinä ei ole valitettu" . Silloin jo pelkkä tieto siitä, että tämä ei ole totta, voi auttaa jaksamaan niin paljon, että itsekin tekee toisin.
ja konkreettisilla tiedoilla puolesta, kun kaupungin tarjoamalla ilmaisella puistotoiminnalla on keskusteltu.
Mutu-tuntuman edustaja heittelee irrallisia kommentteja, jotka eivät sano mitään. Hän ei ole vastannut, minkälaista toimintaa itse pitää hyvänä ja aikoo tarjota lapsilleen. Ei tule rakentavia argumentteja.
Puistossa käyvien vanhemmat sen sijaan ovat konkreettisesti esittäneet, kuinka kaupungin tarjoamalla puistotoiminnalla on positiivinen vaikutus heidän arkeensa.
Sen verran itse ehdin iltaisin lapsiani " lukemaan" , että tiedän heillä olleen ihan tyydyttävän päivän puistossa. Lapset ovat tasapainoisia ja rauhallisia. Toisin kuin niinä aikoina, jolloin meillä ei ole ollut tarjota heille kesäpäiväksi mitään muuta kuin kotona yksin oleminen ja einesruoka. Tällöin puheluita tulee pitkin päivää ja lapsi kaipaa valtavasti vanhempia. Puistossa ollessaan ei ole niin takertuva.
Eikä puistoa ja vankileiriä voi keskenään verrata. Vankileirillä eivät täyty perustarpeet. Tunnepuoli jää ilmeisimmin hyvinkin vajaaksi.
Vierailija:
ison lapsen äiti ei sitä kritisoi! Koska ensinnäkään ei itse ole siellä, eikä tiedä, mitä siellä tapahtuu ja toisekseen, ei voi, koska se tuntuisi pahalta. Helpompaa, paljon helpompaa on opetella mantra, että " meidän puisto on laadukas, meidän perhe on tyytyväinen ja meidän lapsethan nyt on muutenkin niin pärjääviä."
on niin huonosti kuin väität?
Väitätkö ihan vakavalla naamalla, että joku leikkipuisto täyttää tunnepuolen tarpeita? Oletko koskaan - siis koskaan - ollut siellä ihan itse?
Sitäpaitsi _perustarpeilla_ kyllä tarkoitetaan ihan niitä fyysisiä - ruoka, juoma ja uni. Pitäisi ehkä opetella edes termit ennen kuin keskustelee. Ja itse kirjoitit, että sinulle riittää se että lapsesi pysyy hengissä. Kaikille ei riitä! Mikä on erittäin lohdullista kuulla! Ihmiskunnalla on sentään toivoa.
Omat kirjoituksesi ovat kokonaan pelkkää kiillotettua klisettä. Ulkoa opeteltua mantraa!
olen kuullut heidän monta kertaa sanovan niin.
Ja jos he kerran viihtyvät niin hyvin, miksi meidän pihalle kertyy melkein joka iltapäivä naapurin koululaisia? Välillä heitä on täällä kymmenenkin. Eli kaikki lähitienoon alaluokkalaiset. Miksi ihmeessä he olisivat täällä, jos se puisto on niin ihana ja täyttää jopa tunnetarpeetkin??
Minä en todellakaan ole tätä mainostanut minään vaihtoehtoaktiviteettina.
Vierailija:
ison lapsen äiti ei sitä kritisoi! Koska ensinnäkään ei itse ole siellä, eikä tiedä, mitä siellä tapahtuu ja toisekseen, ei voi, koska se tuntuisi pahalta. Helpompaa, paljon helpompaa on opetella mantra, että " meidän puisto on laadukas, meidän perhe on tyytyväinen ja meidän lapsethan nyt on muutenkin niin pärjääviä."Eivätkä minun lapseni kyllä nyt niin pieniä ole, esikoinen on menossa eskariin ja kaikki kaverinsa ovat jo koululaisia...
Kirjoituksellasi olisi enemmän painoarvoa, jos konkreettisesti kertoisit mikä puistoissa mättää etc.
Mikä ihmeen merkitys sillä on kotiäitiyteesi että esikoisesi menee eskariin ja kaikki kaverinsa ovat koululaisia?
Anteeksi vaan, kirjoituksesi kuulostaa todella yleistämiseltä ja siitä on paistanut jo aika päiviä sitten läpi se, että olet vastaan, etkä kohta enää tiedä mitä vastaan.
Vierailija:
Väitätkö ihan vakavalla naamalla, että joku leikkipuisto täyttää tunnepuolen tarpeita? Oletko koskaan - siis koskaan - ollut siellä ihan itse?
saa touhuta puistossa kavereiden kanssa ja että siellä on kuitenkin aikuinen, johon voi ottaa kontaktia enemmän tai vähemmän.
vaan siihen, että en ole pienten lasten äiti, kuten sanottiin... Haloo.
Enkä muuten edes ole kotiäiti, vaan minulla on oma firma ja toimisto kotona...
mutta homma on hoidettu niin ettei noita 60 " isyyspäivää" voi siirtää äidille. Eli mikäli isä ei voi/halua olla kotona tuota aikaa niin tuo osa vanhempianvapaasta menetetään.
Liekö tuo sitten syynä siihen että valtaosa ruotsalais-isistä pitää tuon isyyslomansa (eli ovat tuon aikaa itse kotona lasten kanssa äidin ollessa töissä tai koulussa) ja monet ovat kotona pidempäänkin. Tavoitteena on että vanhempianvapaa saataisiin jaettua tasan molempien vanhempien kesken.
Ehkä suomessakin pitäisi kehitellä jotain tuollaista niin että saisi isät kotiin.
vankileireilläkin. Ei se silti tarkoita ihmisarvoista elämää.