Ruotsalaislapset onnellisia, suomalaiset eivät?
21. 6. 2007 07:22
Ruotsin lapset ovat onnellisia, suomalaiset eivät. Näin kertoi viime viikolla julkaistu Inequal Childhood -tutkimus.
Selityskin löytyi: meidän äiti. Työssäkäyvät äidit mainittiin syyllisiksi suomalaislasten pahoinvointiin.
IS:n selvityksen mukaan päivähoitoluvut ainakin osoittavat, että syyttävä sormi taisi heilua väärään suuntaan. 1-6-vuotiaista lapsista on Suomessa 59 prosenttia päivähoidossa, kun 1-5-vuotiaista ruotsalaislapsista hoidossa on 84 prosenttia.
Suomessa hoidetaan pienimpiä lapsia kotona paljon kernaammin kuin Ruotsissa. Suomalaisäidit eivät ryntääkään niin innokkaasti työelämään kuin tutkimustulosten perusteella voisi olettaa.
- Tutkimustuloksesta ei pidä ajatella, että " hyi äidit" , vaan tutkia, mikä systeemissämme on vialla, huomauttaa sosiaalipsykologian professori Irmeli Järventie.
Tutkijoiden mukaan lasten pahoinvointi kertookin riittämättömästä hoivasta koulupäivän jälkeen. Suomessa iltapäivätoimintaan osallistuu vajaa 30 %, kun muissa Pohjoismaissa toimintaan rynnii 60 % siihen oikeutetuista.
- Lapselle paras paikka on koti, jos siellä on turvallinen aikuinen. Iltapäiväkerho on se toiseksi paras vaihtoehto, kertoo opetushallituksen projektipäällikkö Riitta Rajala.
Suomessa koululaisten iltapäivätoiminnan järjestämisessä ollaan vielä lapsenkengissä, sillä laki toiminnan järjestämisestä 1-2-luokkalaisille ja 3-9-luokkalaisille erityisopetuksessa oleville lapsille tuli voimaan vuonna 2004.
Satu Salminen, Katarina pimiä, Hanna Vesala
Kommentit (144)
Vierailija:
Se kai on tämän ketjun aihe?
Ja sinä rupesit väittämään että kotihoito on ratkaisu. Se on itseasiassa syy siihen että lapset eivät ole onnellisia, eikä päinvastoin.
Vierailija:
että hänen puistolapsensa eivät ikinä valita, vaan ovat aivan täydellisen tyytyväisiä... Kumpi nyt on totuus?Toistan kysymyksen: Miksi ne lapset tulevat tänne, jos se puisto on niin ihana kuin väitätte? Miksi ihmeessä? Jos se kerran tyydyttää perustarpeet, tunnetarpeet jne.?
Olen täältä lukenut, että heille riittää se, että puisto on toimiva ratkaisu.
Sinä olet esittänyt haluavasi lapsillesi jotain parempaa. Et kyllä kertonut mitä se parempi on.
Ja arjesta puistoilu muutaman viikon annoksena käy vallan hyvin.
Täällä kirjoitettiin että " meidän lapset ovat tyytyväisiä, eivätkä valita" .
Ip-kerho on kyllä paljon enemmän kuin muutama viikko, sehän kattaa monta kuukautta.
Vierailija:
ja vakaa kantansa, ei totuus.
kirjoittanut, enkä ole myöskään kotiäiti.
Jos sinulla on lapsia (mitä kyllä epäilen), tiedät, että lapselle on ihan eri asia olla jossakin vanhempiensa kanssa kuin ilman heitä.
jossa kerrotaan että ruotsalaislapset ovat suomalaisia tyytyväisempiä ja että yksi syy tähän on toimiva iltapäivähoito.
Siitä iltapäivähoidosta ja sen laadusta minä olen koko ajan puhunut.
En ole puhunut kotihoidosta mitään.
Vierailija:
jossa kerrotaan että ruotsalaislapset ovat suomalaisia tyytyväisempiä ja että yksi syy tähän on toimiva iltapäivähoito.Siitä iltapäivähoidosta ja sen laadusta minä olen koko ajan puhunut.
En ole puhunut kotihoidosta mitään.
Kuten olen sanonut, meilläpäin sitä on, mutta minusta ja todella monesta muusta vanhemmasta se ei kovin hyvää. Samaa olen kuullut melkein kaikilta, joiden kanssa olen asiasta puhunut. Siis että se on järjestetty, mutta nippa nappa, niukin naukin pykälät täyttäen. Ei todellakaan mitään tunnetarpeita täyttäen, siis todellakaan.
Hyvä että se jossakin toimii, kurjaa jos ei sitä ole ollenkaan.
Vierailija:
Kuten olen sanonut, meilläpäin sitä on, mutta minusta ja todella monesta muusta vanhemmasta se ei kovin hyvää. Samaa olen kuullut melkein kaikilta, joiden kanssa olen asiasta puhunut. Siis että se on järjestetty, mutta nippa nappa, niukin naukin pykälät täyttäen. Ei todellakaan mitään tunnetarpeita täyttäen, siis todellakaan.Hyvä että se jossakin toimii, kurjaa jos ei sitä ole ollenkaan.
joku rikkoo velvollisuuksiaan pahasti, mikäli lapset saavat poistua omin nokkinensa alueelta. Siitä tekisin tarvittaessa vaikka rikosilmoituksen.
Vierailija:
miten niin?
lapsella olevan hyvin, mutta totuus on toinen.
Mielestäsi tällöin totuus on eri, kuin lapsesta näkyvä hyvinvointi. Perhe ei sitä ymmärrä. Sinä ymmärrät ja tiedät totuuden. Totuus asuu teillä.
että äiti joka on töissä ja joka on järjestänyt lastensa hoidon jollakin tavoin, ei välttämättä kykene näkemään sen lastensa hoidon todellista tilaa, koska ei halua sitä nähdä.
Hänen näkemyksensä asiasta on subjektiivinen ja koska hän on tehnyt päätöksiä, hän myös tietenkin haluaa nähdä päätöstensä olleen oikeita. Perusinhimillistä.
Vierailija:
että äiti joka on töissä ja joka on järjestänyt lastensa hoidon jollakin tavoin, ei välttämättä kykene näkemään sen lastensa hoidon todellista tilaa, koska ei halua sitä nähdä.Hänen näkemyksensä asiasta on subjektiivinen ja koska hän on tehnyt päätöksiä, hän myös tietenkin haluaa nähdä päätöstensä olleen oikeita. Perusinhimillistä.
Vierailija:
että äiti joka on töissä ja joka on järjestänyt lastensa hoidon jollakin tavoin, ei välttämättä kykene näkemään sen lastensa hoidon todellista tilaa, koska ei halua sitä nähdä.Hänen näkemyksensä asiasta on subjektiivinen ja koska hän on tehnyt päätöksiä, hän myös tietenkin haluaa nähdä päätöstensä olleen oikeita. Perusinhimillistä.
Lapsella olisi ollut mahdollisuus viettää viikot isovanhempien luona toisella paikkakunnalla. Mutta hän valitsi mielummin puiston.
Ei puistoa siksi, että se olisi ihanan täydellinen. Vaan siksi, että hän saa viettää kesäloman ensimmäiset viikot kavereiden kanssa ja puisto luo tähän hyvät olosuhteet
Ei minulla ole subjektiivista näkemystä jonkun toisen lapsista.
panostuksesi molempiin on huimaa..
Miten niin? Mistä niin päättelet?
Eikös valtaosa suomalaisnaisista, joilla on 3- ja 5-vuotiaat lapset, tee töitä?
Vierailija:
Ei minulla ole subjektiivista näkemystä jonkun toisen lapsista.
Etkö osaa lukea viestiä itsestäsi?
Vierailija:
Hänen näkemyksensä asiasta on subjektiivinen ja koska hän on tehnyt päätöksiä, hän myös tietenkin haluaa nähdä päätöstensä olleen oikeita. Perusinhimillistä.
Vierailija:
Onko sinulla lapsia ollenkaan? Tiedätkö että lapset tarvitsevat ikäistään seuraa ja virikkeitä? Niitä tarjoaa esim. puistotätitoiminta jo 1-vuotiaillekin lapsille. Ja se todellakin tyydyttää hyvin monet lasten tarpeet. Äidin ei tarvitse olla mukana. Äiti tyydyttää osan tunetarpeista, vertaisryhmä osan.