Ruotsalaislapset onnellisia, suomalaiset eivät?
21. 6. 2007 07:22
Ruotsin lapset ovat onnellisia, suomalaiset eivät. Näin kertoi viime viikolla julkaistu Inequal Childhood -tutkimus.
Selityskin löytyi: meidän äiti. Työssäkäyvät äidit mainittiin syyllisiksi suomalaislasten pahoinvointiin.
IS:n selvityksen mukaan päivähoitoluvut ainakin osoittavat, että syyttävä sormi taisi heilua väärään suuntaan. 1-6-vuotiaista lapsista on Suomessa 59 prosenttia päivähoidossa, kun 1-5-vuotiaista ruotsalaislapsista hoidossa on 84 prosenttia.
Suomessa hoidetaan pienimpiä lapsia kotona paljon kernaammin kuin Ruotsissa. Suomalaisäidit eivät ryntääkään niin innokkaasti työelämään kuin tutkimustulosten perusteella voisi olettaa.
- Tutkimustuloksesta ei pidä ajatella, että " hyi äidit" , vaan tutkia, mikä systeemissämme on vialla, huomauttaa sosiaalipsykologian professori Irmeli Järventie.
Tutkijoiden mukaan lasten pahoinvointi kertookin riittämättömästä hoivasta koulupäivän jälkeen. Suomessa iltapäivätoimintaan osallistuu vajaa 30 %, kun muissa Pohjoismaissa toimintaan rynnii 60 % siihen oikeutetuista.
- Lapselle paras paikka on koti, jos siellä on turvallinen aikuinen. Iltapäiväkerho on se toiseksi paras vaihtoehto, kertoo opetushallituksen projektipäällikkö Riitta Rajala.
Suomessa koululaisten iltapäivätoiminnan järjestämisessä ollaan vielä lapsenkengissä, sillä laki toiminnan järjestämisestä 1-2-luokkalaisille ja 3-9-luokkalaisille erityisopetuksessa oleville lapsille tuli voimaan vuonna 2004.
Satu Salminen, Katarina pimiä, Hanna Vesala
Kommentit (144)
alku tuosta em. kirjoituksestani on lainaa toisen vastauksesta. Se ei vaan näy tekstissä.
Alla omat kommenttini hänen repliikkeihinsä. Tuli hiukan sekavan näköinen juttu, kun lainaus ei näy.
että lapsi saisi tehdä siellä läksyt myös, eikä kotona enää kuuden jälkeen. Ja kyllä todella moni vanhempi näin kuvittelee.
Ja leikkejä voi tietenkin jatkaa, mutta kyllä ekaluokkalaisten laumatoimintaa pitää jonkun aikuisen vielä valvoa. Ja katsoa, että lapset ylipäätään pysyvät siellä missä pitää.
Vierailija:
Ja ehdottanut konkreettista keskustelua.Sen sijaan että täällä sitten työäidit kilvan todistelevat että a) heidän kerhonsa on loistava ja b) koko järjestelmä siis toimii.
43 kirjoituksessasi olet tuonut konkreettisesti esiin, mitä kritisoit. Muu on ollut diipadaapaa.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että iltapäivähoito ja kesäpuisto ovat konkreettinen apu perheellemme.
En tietenkään tiedä, miten siellä aina toimitaan. Lapsemme alkavat olla jo isoja koululaisia ja nuorempi koululaisista on mielellään mennyt kesällä edelleen puistoon. Siellä on kavereita, ruoka, voi uida ja aikuinenkin tavoitettavissa, jos tarvitsee.
Voittaa mennen tullen yksin kotona olon, einesruuan.
Vierailija:
Ja ehdottanut konkreettista keskustelua.Sen sijaan että täällä sitten työäidit kilvan todistelevat että a) heidän kerhonsa on loistava ja b) koko järjestelmä siis toimii.
Vai onko tämän asian laita nyt niin, että joidenkin mielestä yksikään pk tai kerho ei voi olla hyvä? Oletteko tulleet ajatelleeksi, että vanhemmat myös odottavat ko. kerhoilta erilaisia asioita? Minusta ei esim. ole tarpeen tehdä kotitehtäviä ip-kerhossa, kun taas jonkun muun mielestä sen tulisi olla ip-kerhon tehtävä.
mutta ei tilanne silti ole hyvä.
Itse olen nyt siihen todellisuuteen havahtunut ja toden totta hain lapsilleni paikat ihan toisesta koulusta. Ja aion itse jatko-opiskella siinä vaiheessa, kun he ovat alaluokilla. Sen verran hirveä kuva on nyt meidän lähikoulusta ja -kerhosta jäänyt.
Eli tavallaan äänestän jaloillani ja hoidan meidän perheen asiat kuntoon, mutta suosittelen kyllä muille vanhemmille, että oikeasti katsovat, missä siellä mennään ja että eivät myöskään pelkää ehdottaa parannuksia ja nähdä epäkohtia, vaikka se olisikin ikävää.
Ja aina voi tehdä parannusehdotuksia poliitikoille/virkamiehille/päättäjille, toimia koulujen vanhempainyhdistyksessä, aktivoida sellaisen, jollei sellaista ole jne.
että kerhossa ei kiusattaisi, lapsia valvottaisiin ja myös jopa hoivattaisiin, lapsilla olisi olo, että jossakin lähellä on aikuinen jne. Että lapsi saisi ruokaa jne. Läksyjen teko varmaankin riippuu jo ihan päivän pituudesta.
Hyvän ip-kerhonkin tiedän - se toimii siellä meidän lasten tulevassa koulussa.
Vierailija:
että lapsi saisi tehdä siellä läksyt myös, eikä kotona enää kuuden jälkeen. Ja kyllä todella moni vanhempi näin kuvittelee.Ja leikkejä voi tietenkin jatkaa, mutta kyllä ekaluokkalaisten laumatoimintaa pitää jonkun aikuisen vielä valvoa. Ja katsoa, että lapset ylipäätään pysyvät siellä missä pitää.
Tervetuloa vaan koululaisten vanhempien maailmaan sitten aikanaan.
Vanhempana valvomme tietysti lastemme läksyt. Pitäähän ne kirjat kaivaa kotona esiin ja katsoa, että kaikki on tehty ja tulee tehdyksi.
Ei se ole puiston henkilökunnan tehtävä.
Vinkiksi vielä, läksyjen teko käy esim. keittiön pöydän ääressä, kun vanhempi valmistaa ruokaa vieressä. On sitten kuudelta ihan vapaa viettämään vaan laatuaikaa kotona tai harrastamaan.
En minäkään ole täydellinen ja olisi jo pelottavaa, jos kaikki olisi niin täydellistä.
Puiston olemassa olo ja toiminta tukee äitiyttä. Voin olla töissä ja lapsellani on joku tuttu aikuinen, johon tarvittaessa saa kontaktin. Minun ei tarvitse tehdä ruokaa, kaupunki hoitaa sen puolestani ja jakaa lämpimän keiton lapselleni. Ruokailuvälineet lapsi vie kotoa ja laittaa tullessaan astianpesukoneeseen.
Lapsella on seuraa. Puistoon on kokoontunut muitakin työssäkäyvien vanhempien lapsia.
Puistossa on ollut myös erilaisia työpajoja aikaisempina kesinä. Lapsi on askarrelut (tyttö) ja meillä on kivoja muistoja aiemmista kesistä.
En väitäkään, että aina olisi huippua. Eihän sitä ole kotonakaan tai töissä koko ajan. Perustarpeet tulevat aika hyvin täytetyksi ja niitä en pysty itse päivänaikana poissaolevana mitenkään täyttämään.
Tässä suhteessa näen puiston toiminnan korvaamattomana. Ja kaupungin siis järjestäjänä.
koska olen kotona ja naapureissa asuu kaikissa alaluokkalaisia. Ne on kaikki tulossa aina meille iltapäivisin. Ja varsinkin kesällä. Ja oma esikoiseni on menossa jo eskariin, kouluun.
Hyvä että teillä valvotaan läksyjä. Takuulla ei valvota kaikissa kodeissa.
en tyydy perustarpeiden tyydyttämiseen. En omassa elämässäni, enkä varsinkaan lasteni.
En ikinä olisi edes hankkinut lapsia, jos en kykenisi tarjoamaan heille muuta kuin hengissä pysymisen.
Vierailija:
En ikinä olisi edes hankkinut lapsia, jos en kykenisi tarjoamaan heille muuta kuin hengissä pysymisen.
maksamaan saamastaan palvelusta.
Vierailija:
koska olen kotona ja naapureissa asuu kaikissa alaluokkalaisia. Ne on kaikki tulossa aina meille iltapäivisin. Ja varsinkin kesällä. Ja oma esikoiseni on menossa jo eskariin, kouluun.Hyvä että teillä valvotaan läksyjä. Takuulla ei valvota kaikissa kodeissa.
Ja puistossa sitä on. Ei tarvitse naapuriin mennä, jos naapuri ei halua lapsilaumaa kotiinsa.
Perustarpeiden täyttöä.
Summa summarum. Yhteiskunnan rakenne. Pienet koululaiset yksin kotona, jos ei ole paikkaa minen mennä vanhempien töissä ollessa. Kesällä vielä koko päivän ajan.
Itse olen sen konkreettisesti kokenut, että lapseni koki itsensä turvattomaksi.
En tiedä miten ruotsalaislasten päivät on järjestetty. Mutta tällä rakenteella ei toimi, kun vanhemmat töissä.
Kerhot, leirit ja puistot. Yhteiskuntarakenteen osia. Auttaisivatko arjessa? Vaikka ohjaaja olisikin omasta mielestä hiukan hölmö ja väärissä vaatteissa ja kurikin hiukan liian lepsua?
Silloin kun itse en ole paikalla, hyvä että kaupunki on järjestänyt jonkun olemaan!
Luepa se Ap:n aloitus uudestaan. Suomessa lapset voivat huonosti ja yksi syy on kehno iltapäivätoiminnan tila.
Se että sen näkee ja haluaa omille lapsilleen muuta, ei tee vanhemmasta _vaativaa_. Vaan järkevän.
Ja mehän maksamme jo siitä palvelusta, veroilla.
Se että Suomessa oitis on vaativa, hankala vanhempi jos vähänkään kritisoi, on varmaankin yksi iso syy siihen, että asiat eivät kehity!
Vierailija:
Luepa se Ap:n aloitus uudestaan. Suomessa lapset voivat huonosti ja yksi syy on kehno iltapäivätoiminnan tila.Se että sen näkee ja haluaa omille lapsilleen muuta, ei tee vanhemmasta _vaativaa_. Vaan järkevän.
Ja mehän maksamme jo siitä palvelusta, veroilla.
Se että Suomessa oitis on vaativa, hankala vanhempi jos vähänkään kritisoi, on varmaankin yksi iso syy siihen, että asiat eivät kehity!
En minä ole vaatinut mitään _upeaa_, vaan _hyvätasoista_.
Minusta vanhempien kuuluu vauraassa sivistysvaltiossa tarjota lapsilleen muutakin kuin perustarpeet. Ja sen sivistysvaltion pitää tarjota kansalaisilleen muutakin perustarpeet.
61
Vierailija:
Minusta vanhempien kuuluu vauraassa sivistysvaltiossa tarjota lapsilleen muutakin kuin perustarpeet. Ja sen sivistysvaltion pitää tarjota kansalaisilleen muutakin perustarpeet.
61
Voisitko nyt kuvata, millaista olisi mielestäsi hyvätasoinen toiminta?
sinunkin lapsesi. Ja sinä viime kädessä vastaat siitä, millaista heidän elämästään tulee.
Etkö siis itse edes pysty kuvittelemaan, mitä on hyvätasoinen toiminta? Aika uskomatonta.
Vierailija:
sinunkin lapsesi. Ja sinä viime kädessä vastaat siitä, millaista heidän elämästään tulee.Etkö siis itse edes pysty kuvittelemaan, mitä on hyvätasoinen toiminta? Aika uskomatonta.
Lapseni on loistavassa päiväkodissa ja alueen kouluissa on hyvää iltapäivätoimintaa, eikä järkyttävää oppilasmäärää. Edelleen kiinnostaa, mitkä ovat sinun laatukriteerisi.
Vierailija:
en tyydy perustarpeiden tyydyttämiseen. En omassa elämässäni, enkä varsinkaan lasteni.En ikinä olisi edes hankkinut lapsia, jos en kykenisi tarjoamaan heille muuta kuin hengissä pysymisen.
Pysyvät täysjärkisinä ja täyspäisinä. Sujuva ja turvallinen arki on hyvä kasvualusta.
Tuo hengissä pysyminen ei ole ollenkaan huono vaihtoehto.
Ja ehdottanut konkreettista keskustelua.
Sen sijaan että täällä sitten työäidit kilvan todistelevat että a) heidän kerhonsa on loistava ja b) koko järjestelmä siis toimii.