@@ JOULUKUISTEN TORSTAI @@
Kommentit (18)
Suuret voimahalit keskenmenon saaneille!!!
Hippuskainen: kannattaisko oman mielenrauhan takia käydä kuunteluttaa sydänäänet ettei koko jussi mene huolessa, nää on just niin vaikeet viikot, kun ei liikkeet vielä tunnu! Minäkin marraskuisista katsonu et myöhään alkavat tuntua, minullakin vaikka kuin mones raskaus, niin eipä ne vielä tunnu:-( Helpottaa kummasti sit kun tosiaan päivittäin tuntuu liikkeet, sitten voikin jo hermoilla jotain muuta...
Minä yleensä ihn aamusta paikalla, mutta tänään vapaapäivä ja tää mamma nukkui niin, että nuorimmainen sai jo tovin huhuilla sängystään vieressä..
Vaihteeksi sataa täällä, toivottavasti kirkastuu hiukan juhanusjuhlijoita ajatellen. Meidän juhannus vietetään rauhallisesti, tässä päälimmäisenä on nyt " surku" lasten lomalle lähdöstä, ikävähän niitä tulee, kun isommat pojat olleet jo 2viikkoa mummollaan ja nyt pienet isänsä (ex) kanssa perään 3viikoks. Tietysti tämä yhteinen juniori 1v, jää kotiin, mutta mahtaa sekin tylsistyä, kun on aikuiset vaan seurana :-( No jospa ensi kesän lomien aikaan olisi vauva kaverina ;-))
Aamukampa harvenee, työpäiviä muutama eikä matkalle lähtöönkään montaa yötä enää ole.
ponnari ja itu14+6
Isot pahoittelut keskenmenon saaneille :((.
Ja Maria123 (menikö oikein?) tosi ikävä kuulla sun tarinas :(. löytykö mitään syytä miksi vauvasi menehtyi? Mulla on kahdella ystävällä käynyt samanlailla, eli vauva kuollut lähellä lakskettua toisella ei ollut mitään syytä. aikaan. Toisella oli raskaushepatoosi syynä, toiselta ei löytynyt mitään " varsinaista" syytä. Tosi ikäviä tapahtumia.
Mä olen käynyt nyt kaksi kertaa ultrassa, ekassa np-ultrassa vauva oli liian pieni. Toisessa onneksi oli kasvanut edellisestä ultrasta normaalisti, joten kaiketi laskettu aika oli vaan väärin, eli nyt virallinen LA on 23.12. Toisessa ultrassa mittasivat np-mittaa 5-6 kertaa? Sanoi että näyttää kovin paksulta muttei kuitenkaan saanut mitaksi mitään rajoja hipovaa, mitta oli 1.7. Vähän jäi itselle sellainen olo että onkos kaikki kuitenkaan sitten ok. No vauva ainakin oli virkeä, teki voltteja ja hosui käsillään taukoamatta.
Itseänne olette esitelleet...mä olen 35v ja lapsia on kolme, esikoispoika täyttää ihan kohta 9, tyttö täyttää 8 ja kuopus täyttää vuoden nyt juhannuksena, eli vuosi sitten olin juhanusyön synnyttämässä :), ikimuistoinen jussi! Näinköhän tämä neljäs syntyy jouluyönä.. Olen matkailualalla töissä ja rakastan itsekin matkustella, harmi vaan kun rahat ei riitä siihen puuhaan oikein. Asumme omakotitalossa Vantaalla ja kotona siis olen hoitovapaalla tuon pikkumiehen kanssa. Tykkään olla kotona, eli en tosiaan ole mikään uraohjus ;), isompien lasten kanssa olin aikoinaan kotona liki 5 vuotta ja nyt rakoitus olla myös useampi vuosi kotona, miten nyt rahat riittää, siitähän se kiinni on.
t. mariadee ja tonttu 13+4
Jaksamista keskenmenon kohdanneille!!!
Itse kävin tänään toisen kerran neuvolassa tämän raskauden aikana. Kaikki tuntui ihan hyvin olevan; painoa oli tullut n. 450g per viikko ja pikkuisen sydän pumputti 153. Kuukauden päästä olisi sitten rakenneultra jota kovasti täällä jännitetään...
Muuten olen tänään vapaapäivällä, pitäisi yrittää vähän siivoilla. Pientä kesälomareissua järjestelin tuossa heinäkuulle! =)
Tuikku ja Vilpertti 14+6
Voimia keskenmenon saaneille!
Tosi,tosi surullista. Mutta tätähän tää elämä on,ei koskaan tiedä mitä tapahtuu.. :(
Pariin päivään en ole päässyt koneelle. Itsellä luultavasti mahassa asiat hyvin, jonkinlaisia liikkeitä tuntuu. Viikon päästä neuvola.
Pitääköhän munkin esitellä itseni..Olen 24v (syksyllä 25v) kotiäiti jostainpäin Pohjanmaata. 2 lasta ennestään 4v tyttö ja 2v poika ja mies on 26v. Harrastan jonkinverran lenkkeilyä. Koti-ihmisiä ollaan!
(Tosi mielenkiintoinen ihminen :) )
Hipsukkainen: sinuna en hermostuisi yhdestä pisarasta verta. Sun kuvailemasi liikkeet on kuulostanut niin samanlaisilta kuin mulla. punnausta kohdun etuseinää vasten ja jonkinlaista möyrinää.
Nythän on tosiaan juhannuksen aaton aatto! mukavaa sellaista kaikille!
Puolkymppi rv 16+1
Kiitos tsemppauksista. Mietin aamulla sitä neuvolaa mut kun täällä ei oo täti ku paikalla maanantai ja tiistai niin pitäs lähtee ettii sitä jostain naapurikunnasta. Ja nyt on vielä sijainen. Ja verta ei tosiaan oo tullu enempää..ja voisin vannoa että kuopusta nukuttaessa mua potkittiin ihan mojovasti, mutta kun se kesti taas vain muutaman sekunnin ;) Mutta eiköhän se tästä taasen. En tie miks olen nyt näin säikkynä ja epävarma..ehkä siks et tärppäs niin uskomattoman helposti kun vikkaa vikkaa pitäs niin olla. (no ei paljoo mut hiukan)
Sit puolkymppi...hih, hauska kun oot mieltäny mun nimimerkkini hipsukkaiseks =) Pari kertaa jo huomannu..mut ei haittaa =)
Mun nimimerkki muuten tulee siitä kun mies alkuaikoina sano mua hippuseks ja nyt ku oon jo rouva (jo kohta 8v!!) ja äiti niin meinasin et oon sit hippuskainen ;)..Mites muiden nimimerkit??
Hippuskainen ja hippu 17+3
Suuria haleja ja voimia keskenmenon saaneille!!
Ihan tippa tuli silmään. Eipä sitä kenellekkään soisi sellaista, itsekin kylläkin sen kokeneena.
Kiirettä on täällä pitänyt niin töissä kuin vapaa-aikanakin. Ja kaiken päälle vielä auton hajoaminen. Auton pyyhkimen mootori kärähti kun olin ajamassa ultraan maanantaina. Onneksi mieheni ehti apuun ja myöhöstyimme vain vähäsen. Kaikki oli hyvin, oli ihana nähdä pieniä varpaita, sormia, liikettä....
Joo töihin tulo ei ole herkkua ilman autoa. Omalla autolla menee puoli tuntia ja julkisilla puolitoista tuntia yhteen sivuun. Onneksi tiistaina sain mieheni työauton käyttöön, mutta eilen sitten olin julkisilla liikkeellä. Tänään sitten uskalsin lähteä omalla autolla vaikka pyyhkijää ei saatu täysin kuntoon. Onneksi ei satanut ja nyt aurinko paistaakin eikä mitään jatkuvaa sadetta ole tiedossa.
Tässä jään nyt juhannukselta lomalle ja lähdemme huomenna ajelemaan mökille. Nettiä ei ole nyt sitten käytössä kolmeen viikkoon joten palaan sitten kehiin heinäkuun puolessa välin.
Oikein hyvää ja aurinkoista kesää kaikille!
niin ja rv:t oli 13+ ja mukava Hippuskainen että mieli on parempi.
coretex 13+5
Nyt kun on saanut taas muistutuksia noista keskenmenoista,niin taas alkaa huolestuttamaan se ettei liikkeet tunnu.
No eiköhän pikkuisella ole kaikki kuitenkin kunnossa,kun tiistaina kuului ne sydänäänetkin. Saisi kyllä ruveta potkuttelemaan oikein kunnolla,että äiti saisi mielenrauhan!
Tämä päivä on alkanut hyvin,kello on jo yksi,eikä pääsärystä ole tietoakaan,jippii! Toivottavasti tätä kivuttomuutta jatkuisi koko juhannuksen,no se on ehkä vähän liikaa pyydetty.
Nyt pitäisi lähteä kaupasta hakemaan juhannusherkkuja,toivottavasti siellä olisi vielä jotain jäljellä meillekkin,varmaan on miljoona ihmistä siellä samaan aikaan. =( Eilen oli tarkoitus hoitaa ruokaostokset,mutta kun oli sitä pääsärkyä...
Nimimerkistä piti kertoa...Meillä on kaksi himpula-fania,molemmat rakastaa sitä lastenohjelmaa ja molemmilla on sellaiset himpula-pehmolelut unikavereina. Välillä tulee kutsuttua noita kullannuppuja himpuloiksi,ja nyt sitten ajattelin,että täältä on tulossa meille kolmas himpula.
Se himpuloiden tunnuslaulu on kyllä ehkä maailman ärsyttävin! Nytkin alkoi soimaan päässä se luritus,meninkin sitä miettimään! Himpulat...himpulat...himpulat!!!!
Juu,mutta nyt täytyy kiiruhtaa sinne kauppaan,onneksi ei tarvii ottaa lapsia mukaan,koska miehellä on vapaapäivä.
Himpula rv16+2
Itselläni meni myös eka raskaus kesken. Surutyö on kova...
Esittely:
Ikää itsellä 31v. (piakoin 32) ja miehellä jo 36. Yksi kullanmuru, poika sukupuoleltaan, löytyy, ikää 2v. Pääkaupunkiseudulla asustetaan. Ammatiltani olen luokanopettaja, mutta kotona olen ollut nyt esikoisen kanssa. Tällä hetkellä olen kyllä paperilla töissä ja poika ehtii olla hoidossa kolmisen kuukautta ennen uutta äitiyslomaa. Itse ehdin töihin kääntymään 2 ja puoleksi kuukaudeksi. Harrastuksia on jumppa, pyöräily ja ystävien tapaaminen. Kaikki oma aika. ;)
Oma (.)
Mulla on sama fiilis kun joilla muilla täällä, eli että maha on kadonnut... Tiukan paidan kanssa tosin pari henkilöä on jo udellut raskautta, mutta en ole kyllä yhtään isompi kuin esikoisen kanssa. Kunnon liikkeitä en tunne, möyrintää kylläkin. Odotan kovasti rakenneultraa, joka on 6.7.
Reissuista on ollut keskustelua.
Olen matkustushullu. Lähdemme heti miehen kesäloman alussa Eestiin. Ollaan yks yö Tallinnassa, yksi Tartossa miehen työkaverin mökillä ja kaks yötä Pärnussa. Pärnussa ois tarkoitus olla rannalla. Meillä on Tallinassa ja Pärnussa kylpylähotellit. On sitten jotain tehtävää pojan kanssa jos ilmat on huonot. Pärnussa olen myös varannut otselleni jalka- ja käsihoidon itselleni ja miehelle hieronnan. Syksyllä ois sitten tarkoitus lähteä miehen kanssa kaksin pitkäksi viikonlopuksi Roomaan. Muuten lomailemme enimäkseen mökillä.
Otimme pojalta tutin pois perjantaina, ja muuten on mennyt hyvin, paitsi että hän herää välillä aikaisin, eikä saa unta uudestaan. Tänään herättiin superaikasin, eli viideltä. Väsyttää ihan kamalasti...
Mamma05ja07, rv 16+5
Me lähdetään juhannukseksi mun vanhempien mökille meren saareen, huomenaamulla vasta, tänään on tarkoitus piipahtaa juhannusmarkkinoilla ja lenkillä. Miehenkin pitäisi kohta tulla jo töistä. Esikoinen polski jo tuossa pihassa uima-altaassaan, varsinainen vesipeto... Kiva kun äitikin sai hetken lukea lehteä rauhassa, sivusilmällä seurasin pikkumiehen loiskintaa.
Isot pahoittelut keskenmenon kokeneille. Itselläkin ensimmäinen raskaus päättyi keskenmenoon, se oli kai tuulimuna. Aika ja surutyön tekeminen auttavat, toivottavasti olette taas pian täällä odotus-puolella. Itselläni tärppäsi ekasta kierrosta keskenmenon jälkeen ja terve esikoispoika syntyi meille.
Mulla on vielä aika vähän noita viikkoja, kerran kuvittelin tunteneeni liikettä masussa, sellaista kuplintaa. Sais alkaa tuntua liikkeet säännöllisesti, niin ei tarvitsisi miettiä, onko pikkuinen elossa. Mullakin on seuraava neuvola vasta rakenneultran jälkeen eli seitsemän viikkoa vielä aikaa siihen ultraankin, huh.
Esittelyä täältäkin päin: Olen 28-vuotias luokanopettaja Porista. Olen nyt hoitovapaalla tuon 1v1kk ikäisen esikon kanssa, ja mietin kovasti, että menenkö syksyllä töihin kolmeksi kuukaudeksi ennen äitiyslomaa. Mitään virkaa minulla ei ole, vaan töihin meno tarkoittaa parin päivän sijaisuuksia aina eri kouluilla. Toisaalta tykkäisin mennä välillä töihin, kun tulee muuten niin pitkä " kotiputki" , toisaalta tuntuu tyhmältä viedä esikoinen hoitoon kolmeksi kuukaudeksi, juuri kun ehtii tottua siihen, niin onkin taas kotona äidin ja uuden pikkuisen kanssa. Meni nyt vähän ohi aiheen, mutta tämä asia mietityttää minua juuri nyt. Harrastan kävelylenkkejä koiran ja rattaiden kera, lukemista ja uintia kerran viikossa, luen myös paljon. Kaikki oma aika on plussaa, kuten joku muukin äippä kirjoitteli.
Eipä muuta kuin mukavaa ja aurinkoista juhannusta kaikille odottajille!
Minttuli79 ja Paketti 14+2
Entisenä päiväkodin tätinä en veis lastani noin pienenä päiväkotiin jollei olis pakko. Tuo kolme kuukautta on toki lyhyt aika mutta toisaalta myös aikamoinen stressi pikkaselle kun eka pitää tottua uusiin ihmisiin ja sit taas yhtäkkiä häviävät. Tuon ikänen lapsi kerkee kiintyä/kiintyy hoitajiinsa kovastikkin (nim.merk. kokemusta on). Jos sulla on ihan hirmunen tarve töihin oman mielenterveyden kannalta niin sitten toki mutta jos viihdyt kotona ja nautit siitä niin suna kyllä olisin sen 3kk:takin kotona. Rahallisesti kun ei esim. äitiysrahaan kerkee vaikuttaan.
Noin pienen lapsen kannalta paras paikka kumminkin on äidin kanssa. Ja tämän ikänenhän ei saa päiväkodista vielä mitään mitä ei sais äidiltä/perheeltä. Tarkotan kun aina sanotaan että lapsi joka on kotihoidossa jäis jostain paitsi tai ei saa rittäävästi virikkeitä yms.
Tarkoitus ei ole saarnata, toivottavasti ei kuulosta siltä!! Mutta kyllä noin lyhyen ajan takia olisin sekottamatta pakkaa. Voi olla liian iso mullistus kaikki yhteensä ja vauva siihen uutena vielä. Mutta tsemppiä pohdintoihin ja se sopii varmasti teille mihin ikinä päädyttekin.
Terv. listaterrori ;D
Tulin toivottamaan kaikille pikaisesti oikein hyvää juhannusta ja paljon pieniä juhannustaikoja!
Lähdemme mökille juhannuksen viettoon ja maisemissa taas ensi viikolla. Ja nyt alkoi LOMA!!! :-) JEEEEE! ja *helpotuksen huokaus*
G ja g rv 13 tasan
... kommenteista. Poika sai paikan ryhmäperhepäivähoidosta, mutta en tiedä miten iso ryhmä mahtaa olla, ja montako hoitajaa. Itsekin olen lastentarhanopettajan koulutuksen saanut, mutta en ole sitä työtä tehnyt, se sekoittaa ehkä pohdintaa ja omia mielipiteitä entisestään. Pienten puolesta en kyllä juurikaan tiedä, kun kaikki harjoittelut tein yli kolmevuotiailla. Kaikki minun mammakaverini yhtä lukuunottamatta ovat jo palanneet työelämään (kaikilla on vakituinen paikka johon palata), en tunne muita kotiäitejä. Toki syksyllä alkaisivat taas avoimen päiväkodin ryhmät, perhekahvilat, muskarit ym., joissa tutustuisi muihin kotiäiteihin. Äh, vaikea päätös tämä tulee olemaan suuntaan tai toiseen.
Sitä piti muuten vielä kysäistä, että tiedättekö hyviä nettikauppoja, joista saisi neutraaleja vaatteita vastasyntyneelle? Kaikki tahtovat olla vaaleanpunaisia tai -sinisiä. Olisi niin kiva ostaa jotain kummalle tahansa käyvää, kun sukupuolesta ei vielä ole tietoa.
Minttuli79 ja Paketti 14+2
Lähden vartin päästä viemään esikoista lennolle Helsinkiin. Neiti on 5v. eikä ole ollut yötä kauempaa poissa ja nyt on 2 viikkoa mummilla toisessa maassa. Uuuuh!!! Lento menee turvallisesti ystäväni seurassa, mutta silti mua jännittää ja ikävöittää kovasti. Mitenköhän pääsen kolaroimatta lentokentälle... Uuuhhh! Tyttö itse on rauhallinen ja odottaa vain, että lähdetään. Kaipa se täytyy mamman nyt reipastua. Nuo kasvaa niin nopeasti... miksi mä suostuin tähän...
Niin ja nimimerkki tulee kahdesta tyttärestä,joka on espanjaksi dos hijas... Ennen oli Hoppenkoija, kun esikoinen pienenä oppi hoitotädiltä " Hoh hoijjaa" ja muisti, että se on " Hoppenkoijaa" . Kaks plussalla taidan olla edelleen tuo, mutta ei vaan siellä ole tullut käytyä pitkään aikaan. Nyt menoksi.
Doshijas 14+3
Ensin oli ihan kauhean kiire töissä.... Sitten kotimatkalle lähtiessä rupes särkee kovasti päätä (no on joskus migreenikohtauksiakin ollu, ei koskaan raskaana ollessa) ja sitten bussissa tuli yhtäkkiä hiki, semmoinen tuskainen kylmähiki. se kesti varmaan kymmenen minuuttia ja sitten rupes sietämättömästi oksettaa... Hyppäsin pois jollain pysäkillä ja jalat meinas lähteä alta. Istuin vartin kivetyksellä. Soitin kotiin, että tulis hakee, mutta ukko oli otanu pari olutta jussin alun kunniaksi.... Lähdin kävelee ja noin sata metriä jaksoin kerralla kävellä. Koko homma kesti lähes tunnin. Välillä todella jo luulin, että tämä on minun viimeinen päivä. Rankin työmatka ikinä. Edellisessä raskaudessa kans oli vähä vastaava, silloin pökerryin, hetken oli tajukankaalla:-( Ja syöny ja juonu olen tänään kunnolla. Toivottavasti tämä jää ainoksaiseksi tämmöiseksi:-(
P-M 14+5 *rupee nyt lepäämään*
Suuren suuret pahoittelut teille keskenmenon saaneille minunkin puolesteni..! :( Voimia teille kovasti.
Piitu-Miina: sain tänään aivan samanmoisen " kohtauksen" ! Ainoa ero oli et loppujen lopuks oksensin. Se tapahtu kun olin tänään töissä (olen hoitoalalla) ja satuin olemaan potilashuoneessa ja syötin eräälle mummolle aamupuuroa. Yhtäkkiä pukkas ihan mieletön kylmä hiki ja alkoi pyörryttään. Korvissa humisi ja oksetti. Ei mennyt kuin pari minuuttia ja juoksin jo vessaan ja pää pyttyyn... En tiiä mistä nämä " kohtaukset" johtuu. Ei olis kauaa tarttenu oottaa kun mummo olis saanut oksennukset sängylleen.. :D Voi mummo parkaa.. :)
Sain kaks samanlaista kohtausta silloinkin kun odotin meidän poikaa, paitsi että sillon en oksentanut. Ajattelin että olisko ne ollu jotain paniikkikohtauksia tai muuta vastaavaa.. Nehän voi tulla ihan ilman mitään selittävää syytä tai ennakko-oireita. Tänäkin aamuna olin syönyt tosi hyvin ennen töihin lähtöä, että ei se voinut mitään sokerin laskuakaan olla.
Sit mulle kävi samanlailla kuin hippuskaisellekin.. eli mullakin tuli verta toissapäivänä. Ei tosin ollut kirkasta, sellasta rusehtavaa ennemmin. Meilläkin oli edellisenä päivänä harrasteltu petipuuhia, mut sitte muistinkin, että sillonhan mulla pitäis normaalisti olla menkat, et saatto johtua siitäkin. Ihan vähän sitä tuli, niin et just ja just huomas värieron.
Mut tottakai panikoiduin siitä, onneks se loppu lyhyeen.
En voi varmuudella sanoa, että olis liikkeitä vielä tuntunut.. alamahaa kummasti jomottaa, niinkun menkat olis tulossa, tätäkin on ollu jo pari päivää tasasin väliajoin. Pelottaa, että kaikki ei oo hyvin.. oli se ihme oksennuskohtauskin tänään, vaikka aikasemmin ei oo juurikaan pahoinvointia edes ollu. Vähän helpottaa se viikontakainen neuvola kun sydänäänet kuului niin hyvin ja vahvasti.
Juttelin tänään äitin kans ja se sano, et kun se mua ootti niin se oli oksentanu alusta asti viimisille viikoille asti, samoin oli supistellut ihan koko ajan. Nyt kun näin pitkällä ollaan niin ajattelee, et se keskenmenon riski on todella pieni ja se pelko on vähän jo hellittänyt, mut ku mennään pari viikkoa eteenpäin niin taas tulee uus pelko, ettei vauva vaan synny liian aikaisin..
Juu mut sellasta se on.. Sori kun taas vaan itestäni höpisen.. miestä kun ei enää viittisi näillä jaaritteluilla vaivata :) Kiva kun ootte siellä ja jaksatte elää hengessä mukana :)
Me lähdetään huomenna saareen miehen vanhempien mökille, ihanaa kun kerrankin on joku juhlapäivä töistä vapaata.. oon nyt vuoden sisään ollut kaikki mahdolliset juhlapyhät töissä mitä ikinä keksiikään (joulu, uusivuosi, pääsiäinen, juhannus..ym..) mut sellasta se sijaisen elämä on :D Onneks kesäloman alkuun on enää viikko :D
Rentouttavaa ja mielenrauhaista juhannusta kaikille!!
Lauraazia 16+4
Ei pysty ottaa muuta kun panadolia.... Ei hirveesti iloa. Jo piti tämäki nähdä, viidennessä raskaudessa... Tavallisesti ei tämmöisiä kohtaukset olleet, siis kylmänhiki ei oo kuulunu asiaan eikä jalattomuus.... mutta muuten ihan tuttu vaiva. Varmaan tämä hormoonimyrsky tuo lisää vaivoja
P-M
Kun eilen sanoin ei kahta ilman kolmatta niin aamulla tuli jo sellanen olo että pitääkö mun aina olla oikeassa! Vessassa käviessä meinaan tuli pyyhkiessä verta =/ Kyllä veti mielen matalaksi!! Järki sanoo että nirhauma siellä on eilisen seksin jälkeen...toisaalta ei niitä ennenkään ole tullu ja tässä raskaudessa seksiä on keskimääräsesti aika paljon enemmän kuin ennen. Mut kun mahankin katos suurimmaks osaks ja niistä liikkeistä ei vieläkään voi 100% sanoa että onko ne niitä vai ei..niin sitä ajattelee kaikenlaista!!
Seuraavalla vessakäynnillä pikkasen kirveli et eletään nyt kumminkin sen nirhauman kanssa kunnes toisin todistetaan! Vaikka aika hysteerinen olo onkin (ja verta tuli siis vain tippa ja oli kirkasta et viittaa siihen nirhaumaan)
Mutta kyllä nää liikkeet alkaa mua jo kohta ahdistaan! Tää on jo kumminkin 4 raskaus (vaikkakin vain kaks synnytystä) ja kyllä kuvittelisin että näillä viikoilla jo tuntus kunnolla =( Kävin marraskuisissa kurkkaamassa ja helpotti vähän kun suurin osa alkaa nyt vasta 19 viikoilla tuntemaan liikkeitä.
2vko:a pitäs vielä ootella ultraa ja sydänääniäkin!!
Mä jään nyt stressaamaan jokasta vessareissua (ei helpota yhtään et pissattaa usein) ja yritän saaha ajatukset muualle!!
masu 17+3